Czego szukasz

Mama, pracownik na medal. Jak pracować efektywniej?

Pogodzenie macierzyństwa z pracą i efektywnym wykonywaniem wszystkich swoich obowiązków jest nie lada wyzwaniem. Jak optymalnie wykorzystać czas zarówno w pracy, jak i w domu? Początki będą trudne, ale efekty – uskrzydlające!

Oto pierwsza część praktycznych wskazówek zwiększających efektywność.

1. Wszystko zaczyna się w Twojej głowie

Mózg pracuje w określony sposób i znacząco wpływa na naszą efektywność. Jeśli koncentruje się on na jednej rzeczy – pracuje lepiej. Dla większości Mam wykonywanie jednego zadania w jednym czasie to komfort – na ogół jednocześnie robimy kilka rzeczy na raz… Warto jednak zrobić wszystko, aby w pracy dążyć do koncentrowania się na określonych, kolejno zaplanowanych zadaniach, bo już samo myślenie o tym, co mamy jeszcze do zrobienia jest jednym z największych „rozpraszaczy”! Jak to zrobić? Znajdź spokojne miejsce, wybierz dowolne narzędzie (notatnik, telefon, laptop, kalendarz), w którym będziesz zapisywać wszystkie zadania do zrealizowania. Określ ważność każdego z nich, a następnie… zacznij konsekwentnie realizować! Zadanie, po zadaniu. Nawet jeśli w pierwszej chwili poczujesz przytłoczenie ilością spraw, to już w następnej poczujesz ulgę – będziesz miała wszystko uporządkowane w jednym miejscu. Za każdym razem, kiedy pojawi się nowe zadanie – zapisz je i skategoryzuj. To kluczowy elementy efektywności. Dzięki temu zwolnisz swój umysł z pamiętania „o wszystkim” i zwiększysz jego szanse na koncentrowanie się na tym, co w danej chwili masz do zrobienia. Dzięki temu bieżące zadania zrealizujesz szybciej i dokładniej. Ważne jest, aby takie listy robić zarówno w obszarach związanych z życiem zawodowym, jak i osobistym. To, że w pracy masz wszystko zaplanowane nie znaczy, że goniące Cię terminy w życiu osobistym nie będą Cię rozpraszać. Początki mogą być trudne, ale efekty są uskrzydlające.

2. Zacznij swój dzień o jeden dzień wcześniej

Zrobiłaś kluczowy krok – uporządkowałaś wszystkie zadania do wykonania, dopisujesz bieżące. Wiedząc, co Cię czeka, planuj każdy kolejny dzień, kończąc swój dzień w pracy lub w domu. Zatem kiedy wychodzisz z pracy – zaplanuj, co masz do zrobienia w kolejnym dniu. Przed położeniem się spać zaplanuj, co w swoim życiu osobistym masz do załatwienia nazajutrz. Jak donoszą eksperci z zakresu osobistej efektywności zaledwie kilka procent ludzi na świecie tak właśnie robi. Tymczasem, większość z nich odnosi spektakularne sukcesy. Najczęściej popełnianym błędem jest brak planowania lub planowanie danego dnia, ale dopiero rano. Tymczasem często na wiele rzeczy jest za późno.

Planowanie z wyprzedzeniem daje możliwość analizy co będzie Ci potrzebne (dokumenty, odpowiedni strój, pieniądze). To, co możesz przygotować dzień wcześniej – przygotuj. Szczególnie cenną radą dla Mam jest przygotowanie stroju dzień wcześniej. Przekopywanie szafy bladym świtem w poszukiwaniu wyprasowanej koszuli to nierzadko skuteczny dezorganizator całego dnia. Jeśli Twój Maluch chodzi do przedszkola, ubranka przygotuj też dla Niego.

3. Jak wiele daje obcowanie z Dzieckiem

Tyle czasu, serca i uwagi poświęcasz swojemu Maluszkowi. Tylu rzeczy Go uczysz. On w zamian może dać Ci bardzo wiele. Poobserwuj Go w kontekście… zawodowym. Zwróć uwagę, że dla Niego nie ma rzeczy niemożliwych, potrafi bardzo kreatywnie podejść do najprostszej czynności (co czasem doprowadza Cię do rozstroju nerwowego, bo w ciągu 5 sekund potrafi znaleźć się na stole ;-)), nie poddaje się nawet po kilku niepowodzeniach.

Spróbuj podobnie podchodzić do swoich obowiązków zawodowych (no… bez wchodzenia na stół). Podchodź do zadań jak do ciekawostek albo zagadek. Planując działania, koncentruj się na tym, co możesz zrealizować, na co masz wpływ. Unikaj ludzi, którzy narzekają, plotkują, stoją w miejscu albo widzą wszystko w czarnych barwach. To gigantyczni pochłaniacze Twojej cennej energii, którą lepiej spożytkować na realizację zaplanowanych celów.

4. Aby łatwiej było wrócić do rozpoczętego zadania

Każda Mama wie, że czasem zadanie trzeba skończyć natychmiast i np. szybko udać się do domu lub przedszkola. Inną przyczyną może być równie dobrze firmowe spotkanie. W każdym przypadku koniecznie zapisz sobie na czym skończyłaś lub co masz jeszcze do zrobienia w danym temacie. Mózgowi zajmuje trochę czasu „przerzucanie się” między zadaniami lub odtwarzanie przeszłych zdarzeń – pomóż mu zatem. Czynności „do dokończenia” możesz zapisać na kartce, w pliku, na którym pracujesz, czy w telefonie.

5. Ucz się nowych słów razem z Maluszkiem

Z radością słuchasz każdego nowego słowa, które wypowiada Twój Maluch. Jego „autorski słownik” bywa ubawem dla całej rodziny. Z biegiem czasu uczycie się „poprawnej polszczyzny”. Zwróć także uwagę na swój słownik. To, co mówisz, wpływa na Twoją efektywność. Przykład? Ktoś prosi Cię o realizację określonego zadania, Ty odpowiadasz: „Postaram się”, albo „Spróbuję”. Niestety są to słowa, które automatycznie ograniczają Twoją efektywność. Jeśli bowiem pojawi się jakakolwiek trudność w realizacji określonego zadania, będziesz miała naturalną tendencję do tłumaczenia się i usprawiedliwiania: „No… próbowałem, ale…”. Wymówek znajdujemy cały szereg. Tak działa nasz umysł. Nie pozwól mu na to!

Zobacz drugą część naszego mini-poradnika.

Zdjęcie: Pixabay

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ekspert HR, Grupa ATERIMA. Od ponad 8 lat zajmuje się tematyką HR, procesem rekrutacji i selekcji pracowników. Autorka artykułów i badań w prasie specjalistycznej i naukowej. Trener z obszaru miękkich umiejętności HR. Mama trzyletniej Oli.
Podyskutuj

Ergonomia pracy: na czym polega?

Ergonomia to nauka o projektowaniu stanowiska tak, by odpowiadało możliwościom i ograniczeniom pracownika. Przestrzegając kilku zasad, można stworzyć komfortowe środowisko pracy. Sprawdź, jak poprawić swoją wydajność i produktywność!
Ergonomia pracy

Niezależnie od tego, czy jesteś specjalistą BHP, czy pracownikiem biurowym, możesz udoskonalić stanowisko pracy, wdrażając kilka prostych wskazówek. Ergonomia pracy pozwala uniknąć zmęczenia i dyskomfortu. Dowiedz się, na co warto zwrócić szczególną uwagę!

Jak zorganizować miejsce pracy?

Ergonomia pracy nie ogranicza się do prawidłowej postawy i wstawania w ciągu dnia. Istnieje wiele czynników, które wpływają na zdrowie, samopoczucie i efektywność. Potrzebujesz konfigurowalnych mebli i mobilnych rozwiązań, by dopasować je do indywidualnych potrzeb i różnych zadań.

Przemyślana akustyka pozwala stworzyć ergonomiczne i zdrowe miejsce pracy. Poziom hałasu wpływa na układ krwionośny, mięśniowy i pokarmowy. Z pomocą przychodzi kombinacja wykładzin podłogowych, mebli, zasłon i izolacji sufitu, które pochłaniają i tłumią dźwięk.

Ważną rolę odgrywa również oświetlenie. Biorąc pod uwagę, ile czasu spędzamy w pomieszczeniach, należy zadbać o odpowiednie światło. Dzięki temu możesz pracować wydajnie i komfortowo.

Jak stworzyć komfortowe stanowisko pracy?

Zainwestuj w wygodny fotel z wysokim oparciem. Dzięki temu odciążysz mięśnie szyi i ramion. Prawidłowa postawa ciała wpłynie też pozytywnie na Twoją efektywność. Nie wyciągaj głowy i szyi do przodu podczas pracy przy komputerze. W przeciwnym razie możesz nadwyrężyć mięśnie.

Przesuń krzesło jak najbliżej biurka, by uniknąć ciągłego pochylania się i sięgania po myszkę. Pamiętaj o tym, za każdym razem, gdy siadasz do pracy. Ustaw monitor bezpośrednio przed sobą. Upewnij się, że górna część znajduje się na poziomie oczu. Postaw klawiaturę i myszkę w odpowiedniej odległości, by nie nadwyrężać barków i ramion.

Stopy nigdy nie powinny zwisać podczas siedzenia. Pamiętaj, że mają spoczywać płasko na ziemi. Możesz też użyć podnóżka lub obniżyć krzesło. Ustaw uda niemal równolegle do podłogi, a biodra nieco wyżej niż kolana.

Ergonomia pracy uwzględnia potrzebę ruchu w ciągu dnia. Tradycyjne meble biurowe zachęcały do sztywnych, stałych pozycji. Jeśli chcesz pozbyć się złych nawyków, wybierz biurko z regulacją wysokości. Proponowany mebel zapewnia równowagę między siedzeniem i staniem.

Ergonomia w pracy

Dopasuj kąt oparcia fotela biurowego do dolnej części pleców, aby uniknąć dyskomfortu w odcinku lędźwiowym. Siedząc przy biurku, opieraj łokcie na podłokietnikach. Nie wykonuj skrętnych ruchów dłoni. W ten sposób unikniesz uporczywego bólu łokcia.

Przestrzegaj też reguły 20-20-20. Daj odpocząć oczom i rób regularne przerwy od patrzenia w monitor. Pamiętaj, by co 20 minut patrzeć przez 20 sekund na przedmiocie oddalonym o 20 metrów. Wspomniana zasada pozwala zadbać o wzrok.

Pracuj przy biurku, a nie na kanapie. Trzymanie nóg lub całego ciała w pozycji pionowej prowadzi do dyskomfortu i drętwienia mięśni. Aby tego uniknąć, zadbaj o ergonomię pracy. Dostosuj wysokość komputera, biurka i fotela do swoich potrzeb.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:

Jak się przygotować na powrót do pracy?

Powrót do pracy po urodzeniu dziecka nie musi być dla Ciebie trudnym i stresującym przeżyciem. Po pierwsze nie dotyczy to tylko Ciebie, dotyczy również Twoich najbliższych. Potraktuj to jako kolejne zadanie do wykonania. Zrób plan i krok po kroku go zrealizuj, a o co warto zadbać i na czym się skupić dowiesz się z naszego artykułu!
jak się przygotować na powrót do pracy

Jak się przygotować na powrót do pracy?

Zacznijmy od tego, że Twój powrót do pracy to nie jest już tylko Twoja (zazwyczaj) sprawa, lecz Wasza. Im więcej zrobisz dziś, tym łagodniejsze będzie ponowne wejście w aktywność zawodową.

Już od dzisiaj uświadamiaj więc partnera (o ile oczywiście nie robiłaś tego od zawsze), że zakupy same nie wskakują do lodówki, skarpety nie mają funkcji samoczyszczenia, a Wasze dziecko w nocy budzi się i to całkiem często.

Podział obowiązków

Przygotujcie listę obowiązków i sprawiedliwie je podzielcie. Bądź konsekwentna. Wymagaj. Chwal. Po jakimś czasie docenisz swoje starania i będzie Ci dużo łatwiej wrócić do pracy, bo nie będziesz miała drugiego etatu w domu.

Im wcześniej znajdziesz odpowiedni żłobek, nianię, przedszkole itp. tym lepiej. Na około dwa miesiące przed planowanym powrotem warto już zacząć przyprowadzać dziecko do żłobka.

Zarówno Ty, jak i dziecko przyzwyczaicie się do nowej sytuacji. Po co Wam kumulacja nowych wrażeń pierwszego dnia pracy?

Zapewniam, że będziesz miała już wystarczająco dużo atrakcji. Dodatkowy plus, to oczywiście trochę czasu tylko dla Ciebie, którego tak potrzebujesz jeszcze zanim wpadniesz w wir pracy.

Przeczytaj także: Szukasz pracy? Tej wiedzy będziesz potrzebować!

Pracodawca a powrót do pracy

Jeśli oczekujesz od pracodawcy zachowania fair wobec Ciebie myślę, że należy też być fair wobec pracodawcy. Od początku informuj go o swoich planach: jak długi urlop macierzyński planujesz, czy będziesz brała urlop wychowawczy itp.

To są ważne dla pracodawcy kwestie, dzięki którym będzie mógł zorganizować pracę w firmie podczas Twojej nieobecności i zaplanować ewentualne zastępstwa i koszty z tym związane, a także Twój powrót.

Kwestia ta jest ważna również dla Ciebie, aby mieć pewność, że Twoje stanowisko czeka na Ciebie. Najlepszym sposobem na to jest szczery i uczciwy dialog obu stron.

Przeczytaj także: Zanim zaczniesz szukać pracy – ustal priorytety

Bądź na bieżąco

Boisz się, że po roku spędzonym z dzieckiem nie będziesz miała innych tematów do rozmowy niż kupki i kaszki (szczerze – myślę, że koleżanki i koledzy z pracy też się tego boją)?

Nie pozwól więc sobie na wypadnięcie z obiegu. Postaraj się, dla własnej przyjemności i równowagi, sięgać regularnie po prasę branżową, uczestniczyć w zjazdach, sympozjach, szkoleniach itp.

Zapisz się do newsletterów branżowych itd. Będzie to wymagało niewielkiego wysiłku, a przyniesie wiele korzyści – nie tylko będziesz na bieżąco z zawodem, ale także zapobiegniesz tzw. „pieluszkowemu zapaleniu mózgu”. 😉 Po powrocie do pracy zaskoczysz wszystkich świeżym spojrzeniem i nowymi pomysłami.

Utrzymuj kontakty z kolegami i koleżankami z pracy, chodź z nimi na spotkania po pracy, spotkania wigilijne itp. Poproś o dopisanie Twojego maila do newslettera firmowego. Dzięki temu będziesz trzymała rękę na pulsie i nic Cię nie ominie. Jak wrócisz do pracy będzie mniej niespodzianek.

Obowiązki i przywileje

Formalności jakie należy spełnić przed powrotem, to przede wszystkim odpowiednio wcześnie zgłosić chęć powrotu do pracy pracodawcy – minimum 30 dni przed planowanym powrotem. Warto też zastanowić się nad elastycznym czasem pracy. 

Jako rodzicowi przysługują Ci dodatkowe 2 dni wolne w ciągu roku tzw. opieki nad dzieckiem oraz masz prawo odmówić pracy w nadgodzinach (odpowiedni druk dostaniesz z kadr).

Jeśli karmisz piersią masz prawo do dodatkowej przerwy wliczanej do czasu pracy, nie jest wymagane przedstawianie zaświadczenia lekarskiego, że karmisz piersią, jednak jeśli pracodawca będzie miał wątpliwości może go od Ciebie zażądać.

Interesują Cię kwestie prawne związane z macierzyństwem?

Zapisz się do naszego newslettera i otrzymaj cały zestaw prawnych artykułów na każdy etap macierzyństwa.

Zapisując się na newsletter, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych na zasadach określonych w polityce prywatności. W każdej chwili zgodę możesz wycofać.

Zadbaj o siebie

Przygotowania do powrotu do pracy zaczęliśmy od zaangażowania w ten proces Twojego partnera, więc teraz czas na Ciebie. To będzie przyjemniejsze i dużo łatwiejsze zadanie. Czas na nową garderobę, fryzurę, paznokcie. Nie możesz przecież wrócić do pracy z odrostami i w legginsach, prawda? W końcu, czy się z tym zgadzasz czy nie: jak Cię widzą, tak Cię piszą.

Zatem równie konsekwentnie, jak wymagałaś od partnera partycypacji w obowiązkach domowych i rodzicielskich wymagaj teraz od siebie – czas na zakupy i fryzjera! Przecież mówiłam, że będzie przyjemniej, prawda?

Jeśli podejdziesz do powrotu do pracy jak do zadania, które rzetelnie zrealizujesz, wrócisz do pracy z głową pełną pomysłów, zadbana, szczęśliwa i spokojna o dziecko. Co więcej, będziesz wzorem i nadzieją dla innych kobiet, że można łączyć macierzyństwo z pracą zawodową.

Nie mówię, że będzie łatwo, ale da się, prawda? Bo kto, jak nie Ty – Mamo – ma sobie poradzić?

Źródło:

Art. 183 (2) k.p. i art.186 (4) k.p.

Art. 188 k.p.

Art. 187 k.p.

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Pasjonatka HR – szczególnie obszaru pozyskiwania i rozwijania talentów. Ukończyła Zarządzanie Zasobami Ludzkimi na SWPS oraz Szkołę Trenerów w ODiTK. Od ponad 15 lat związana z branżą HR. Prywatnie mama trójki dziewczynek, uwielbia z nimi gotować i smakować nowe potrawy. Nałogowo pochłania książki.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie