Czego szukasz

Własna firma z unijną dotacją

5 lutego br. w Krakowie odbyło się spotkanie organizowane przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego oraz sieć Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich pod zachęcającym hasłem: „Mama może wszystko!”. Choć dotyczyło ono przede wszystkim tego jakie możliwości wsparcia biznesu dostępne są dla mam w Małopolsce, i do tego w bardzo krótkim czasie, to chciałam podzielić moimi refleksjami z mamami z całej Polski, gdyż to spotkanie dodało mi sił do działania!  

  • Natalia Małozięć - 17/02/2014

Po pierwsze wiedza

Że mogę wszystko, a na pewno więcej niż mi się wydawało, przekonałam się właśnie na spotkaniu, które odbyło się 5 lutego br. Po pierwsze, okazało się, że mogę zabrać ze sobą swoje niespełna dwuletnie dziecko, które pod opieką przemiłych młodych animatorek może spędzić beze mnie cztery godziny i na dodatek dobrze się bawić (kącik do zabawy, poczęstunek, dobry humor). Ja w tym czasie mam możliwość poznać inne „młode” mamy i wraz z nimi chłonąć europejską wiedzę.

Celem spotkania było bowiem zaprezentowanie informacji dotyczących działań współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego dla kobiet (Program Kapitał Ludzki). Druga część spotkania przeznaczona była na indywidualne konsultacje, mamy mogły zadawać pytania i porozmawiać z ekspertami.

Podobne spotkania dla kobiet, organizowane przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, odbywają się od 2009r. I miały już miejsce m.in. w Warszawie, Krakowie, Rzeszowie, Gdańsku, Zielonej Górze.

Po drugie – chęć  

Muszę przyznać, że te kilka godzin podziałało na mnie niezwykle motywująco. Poczułam, że przynajmniej jeden z wielu pomysłów, które mam głowie, ma szansę ujrzeć światło dzienne(!) Może i ja zdobędę się na odwagę i odkryję w sobie ducha przedsiębiorczości? Bo właśnie o powrocie mam (po urlopach macierzyńskich i wychowawczych) na rynek pracy i zakładaniu własnego biznesu opowiadała pani konsultantka prowadząca spotkanie. A możliwości uzyskania dofinansowania na realizację własnego pomysłu i udany start są naprawdę spore. Trzeba tylko zdobyć odpowiednie informacje i sensownie przygotować się do działania.

W matce siła

Wielu mamom po urodzeniu dziecka, oprócz całego dotychczasowego życia, zmienia się podejście do wielu spraw, w tym także stosunek do pracy. Posiadanie potomstwa ogranicza nasz czas i generuje duże koszty. Co więcej, w codzienny tryb życia wprowadza masę niespodziewanych zmiennych zakłócających. Matka Natura dba jednak o równowagę, młode mamy doświadczają więc często silnego wzrostu motywacji, energii oraz chęci działania i zarabiania na własny rachunek. Cechuje nas przecież duża determinacja oraz świadomość, że to, co robimy bezpośrednio przekłada się również na dobrostan naszych dzieci. To wszystko zwiększa naszą szansę na sukces!

Życiowe zadania

Elastyczne formy zatrudnienia, czy praca na odległość, są wciąż rzadko stosowane. Mamom natomiast bardziej odpowiada zadaniowy czas pracy, mogą wtedy efektywniej łączyć obowiązki domowe z zawodowymi. Może warto więc zostać własną szefową? I skorzystać z unijnego wsparcia, jeśli to możliwe?

Zawsze myślałam, że pozyskiwanie funduszy z UE to okropnie skomplikowana sprawa i nie zadałam sobie wcześniej trudu, aby tę hipotezę sprawdzić. Okazuje się, że z dotacji unijnych skorzystała już masa nowych i „starych” przedsiębiorców, w tym bardzo wiele matek.

Sprawdźmy więc krok po kroku, o czym mowa…

ZAKŁADAM FIRMĘ Z POMOCĄ FUNDUSZY UNIJNYCH – POMOCNIK w 14 punktach!

  1. Pomysł na biznes (jak najbardziej kreatywny i innowacyjny, wychodzący naprzeciw potrzebom klientów (a nawet je przewyższający)).
  2. Informacje o aktualnie realizowanych programach – głównie na stronach Wojewódzkich Urzędów Pracy oraz Urzędów Marszałkowskich lub specjalnych jednostek (zależnie od województwa). 
  3. Szczegóły dotyczące rekrutacji i warunków udziału w konkretnym programie – bezpośrednio w jednostce realizującej projekt (np. Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Biuro Funduszy Europejskich w Urzędzie Miasta Łodzi itd.)
  4. Wypełnienie i złożenie (we wskazanym terminie naboru) wniosku/formularza rekrutacyjnego o bezzwrotną dotację z EFS (wniosek – zawiera opis planowanej działalności gospodarczej, czyli pomysł na biznes, znajomość branży, znajomość konkurencji, realność planu).
  5. Pozytywne rozpatrzenie wniosku/odrzucenie wniosku.
  6. Szkolenia i doradztwo – udział „beneficjenta” w rozmaitych (bezpłatnych) szkoleniach prowadzonych przez instytucję realizującą projekt, dotyczących niezbędnych kompetencji przyszłego przedsiębiorcy (automotywacja, biznes, marketing, finanse, prawo itd.). Zazwyczaj pierwszy blok kursów odbywa się przed założeniem działalności gospodarczej i trwa ok. 3 miesiące, natomiast drugi zaczyna się 6 miesięcy po starcie firmy.
  7. Biznesplan  – sformalizowanie koncepcji, wielokrotnie oceniany podczas szkoleń, podlega ocenie komisji.
  8. Decyzja o wsparciu/brak decyzji o wsparciu.
  9. Rejestracja firmy (założenie działalności gospodarczej, w przypadku pierwszej działalności przez pierwsze dwa lata płaci się preferencyjne składki ZUS)
  10. Przekazanie dotacji (trzeba się z niej rozliczyć). 
  11. Wsparcie pomostowe – bezzwrotne dodatkowe dofinansowanie dla uczestnika projektu (6-12 miesięcy) lub dodatkowe szkolenia i doradztwo (6 miesięcy).
  12. Realizacja projektu/inwestycji.
  13. Monitoring (kontrola wydatkowania dotacji).
  14. Zakończenie projektu.

Polecam zajrzeć na takie strony jak:

www.efs.gov.pl – Punkty Infomacyjne POKL

www.roefs.pl – Regionalne Ośrodki EFS

www.funduszeeuropejskie.gov.pl

www.mrr.gov.pl/kontakt/punkty_informacyjne_w_polsce/Strony/mapa.aspx    – adresy Punktów Informacyjnych w poszczególnych województwach 

www.mir.gov.pl/aktualnosci/fundusze_europejskie_2007_2013/Documents/EuropejskiFunduszSpolecznydlakobiet.pdf  – prezentacja „Europejski Fundusz Społeczny dla kobiet”

POWODZENIA!

Korzystałam z publikacji „PO nitce do KLębka” wydanej przez Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwa Rozwoju Regionalnego

Zdjęcie: sxc.hu

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Natalia Małozięć
Absolwentka Wydziału Filozoficznego UJ. Psycholog dziecięcy i trener twórczości. Komponuje i prowadzi zajęcia dla dzieci. Od 2 i pół roku po uszy zanurzona w macierzyństwie. W codziennym ogarnianiu rzeczywistości pomagają jej poczucie humoru, marzenia i opisywanie tego, co się dzieje.
Podyskutuj

Jak założyć własną firmę? – 21 wskazówek dla każdej mamy

Myślisz o założeniu własnej działalności? Chciałabyś dowiedzieć się jakie będziesz płacić składki? Kiedy możesz zacząć od działalności nierejestrowanej? Czy możesz założyć firmę na macierzyńskim? W końcu, czy dostaniesz dotację? Mam dla Ciebie 21 wskazówek, które podpowiedzą Ci jak założyć własną firmę.
  • Joanna Gotfryd - 12/06/2019
21 wskazówek jak otworzyć własną firmę

Jak założyć własną firmę?

Własny biznes to coś o czym myśli wiele mam. Jeśli i Tobie chodzi po głowie, skorzystaj z wiedzy, którą zebrałyśmy w tym miejscu specjalnie dla Was!

Zakładanie własnej firmy – działalność nierejestrowana i mały ZUS:

Na czym polega działalność nierejestrowana?

Jaki jest maksymalny okres ulg przy zakładaniu działalności?

Konstytucja biznesu – prowadzenie firmy będzie łatwiejsze

Ulga na start dla nowych przedsiębiorców

Ulga na start – pół roku bez ZUS – nowe przepisy

Pieniądze na własny rozwój:

Inwestuj w rozwój krok po kroku – jak dostać dofinansowanie z programu POWER?

9 pomysłów skąd wziąć pieniądze na rozwój zawodowy

Pożyczki na kształcenie Twoją szansą na rozwój

Dotacje na własną firmę:

Czy na urlopie macierzyńskim mogę dostać dotację na rozwój biznesu?

Jak wypełnić wniosek i dostać dotację na założenie firmy?

Dotacja na założenie firmy – jak się o nią starać?

Własny biznes – zakładanie, finansowanie i inne:

Własna firma, czy się do tego nadajesz? Zalety i wady własnego biznesu

Czy pobierając świadczenie rodzicielskie można założyć działalność gospodarczą?

12 podpowiedzi jak założyć biznes bez pieniędzy

Jak założyć firmę – własna działalność krok po kroku

Własna firma na etacie, czy to się opłaca?

Własna firma na macierzyńskim

Jak założyć działalność gospodarczą na macierzyńskim krok po kroku?

Koniec urlopu macierzyńskiego – czy warto założyć działalność gospodarczą?

Zasiłek macierzyński i działalność gospodarcza – wszystko co musisz wiedzieć o składkach

Historie mam które założyły własne firmy:

9 historii kobiet, które dzięki fotografii pracują z pasją

3 historie mam, które założyły biznes on-line po urodzeniu dziecka

A może jest jeszcze coś, co chciałabyś wiedzieć na temat zakładania własnej firmy? Napisz do nas!

Spodobał Ci się ten materiał? Udostępnij go proszę, niech ta wiedza idzie w świat!

Zdjęcie: Pixabay.com

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail