Czego szukasz

Kto to jest technical writer – czym się zajmuje i jak nim zostać?

Technical writer zwany w skrócie techwriterem to osoba, która tłumaczy technologię na język końcowego użytkownika. W tym zawodzie świetnie sprawdzą się osoby komunikatywne, z dobrą znajomością języków obcych. Techwiter to zawód, dzięki któremu łatwo wejdziesz do branży IT. Dowiedz się jak zostać technical writerem. Poznaj tajniki tego zawodu i zapisz się na bezpłatny webinar – już 23.10!

  • Joanna Gotfryd - 17/10/2018
technical writer

Rozmawiam z Dariuszem Drezno, pomysłodawcą i współzałożycielem portalu techwriter.pl. Darek ma kilkanaście lat doświadczenia w zarządzaniu zespołami dokumentacji technicznej, szkoleń oraz testów. Pracował w Comarchu, Nokii, Motoroli, Apriso, Sabre, aktualnie prowadzi własną firmę. Cierpi na „ADHD” – przedsiębiorca, trener, konsultant, menadżer, mentor, wykładowca, tester, redaktor, członek rady ITCQF… Jedna branża to dla niego za mało, dlatego poza komunikacją techniczną zajmuje się zapewnianiem jakości oprogramowania. Prywatnie jest mężem i tatą.

Darku, o zawodzie technical writera usłyszałam pierwszy raz kilka miesięcy temu. Kim jest technical writer i czym się zajmuje?

W największym skrócie – technical writer to osoba, która tłumaczy zagadnienia związane z szeroko pojętą technologią na język zrozumiały dla końcowego użytkownika. Technical writerzy tworzą i dostarczają techniczne treści w formie dokumentów, plików, stron internetowych, infografik, diagramów, itp.

Efektem ich pracy może być zarówno instrukcja obsługi sprzętu AGD jak i wyspecjalizowanej maszyny, a w dzisiejszym świecie bardzo często dokument opisujący jak korzystać z oprogramowania – mówimy tu m.in. o instrukcjach użytkownika, instrukcjach instalacji, pomocy kontekstowej, procedurach wewnętrznych, dokumentacji dla programistów i testerów czy materiałach szkoleniowych.

Z kim pracuje na co dzień techwriter?

Na co dzień technical writer pracuje z ekspertami technicznymi, „wyciąga” z nich wiedzę i zapisuje ją w formie przystępnej dla odbiorców swoich treści. Często jest członkiem zespołu złożonego z programistów, testerów i analityków, którego celem jest dostarczyć produkt na rynek.

Dokumentacja jest nieodłączną częścią większości urządzeń czy programów, których używamy na co dzień – tworzy ją właśnie technical writer. Wykorzystuje przy tym często wyspecjalizowane narzędzia.

Jakie cechy i predyspozycje powinien mieć dobry techwriter?

Jak sama nazwa zawodu wskazuje przydają się przede wszystkim dwie rzeczy – umiejętność komunikacji oraz rozumienia szeroko pojętej technologii.

Komunikacja jest kluczem, ponieważ w swojej pracy techwriterzy muszą efektywnie komunikować się z ekspertami technicznymi – np. programistami, technologami, projektantami – używając ich języka, terminologii i stylu. Muszą zrozumieć do czego służy i jak działa często bardzo skomplikowany system. To nie jest proste, a kiedy się uda to i tak jesteśmy dopiero w połowie drogi do sukcesu.

W drugim kroku trzeba wejść „w buty” końcowego użytkownika, który wcale nie musi być osobą „techniczną” i przekazać zdobytą wiedzę w przystępny i atrakcyjny sposób.

Trochę tak, jak mama lub tata tłumaczy dziecku zawiłości otaczającego świata i działanie różnych urządzeń :). Konieczna jest również bardzo dobra znajomość języków obcych – najczęściej angielskiego, bo to jest standardowy język technologii.

Podczas naszej pierwszej rozmowy wspomniałeś, że to dobry zawód dla osób „humanistycznych”, które chcą się przebranżowić. Dlaczego?

Techwriter w swojej pracy operuje słowem, bardzo blisko współpracuje z ludźmi, tłumaczy często w dwóch kierunkach (z języka technicznego na potoczny i np. z polskiego na angielski). Dobry technical writer lubi pisać. Wydaje mi się, że sporo osób po studiach np. językowych posiada takie cechy.

Z drugiej strony, na rynku wciąż brakuje ludzi tej profesji, brak na rynku studiów przygotowujących kompleksowo do tego zawodu, a doświadczenie zdobywa się zazwyczaj w pracy lub w trakcie stażu.
Wciąż ogromna większość techwriterów trafia do zawodu przypadkowo.

Aktualnie jest to prawdopodobnie najłatwiejszy sposób przeskoczenia do świata IT z innej branży.

Większość firm oczekuje od kandydatek bardzo dobrych umiejętności komunikacyjnych, a od strony technicznej – często wystarcza chęć nauki i odrobina odwagi.

Jak można zdobyć wiedzę potrzebną do wykonywania zawodu techwritera (oprócz nauki zawodu w trakcie pracy)?

Aktualnie najskuteczniejszą metodą jest po prostu aplikowanie na otwarte pozycje lub praktyki. Od kilku lat staramy się edukować techwriterów i kandydatów do zawodu – nasza strona techwriter.pl to w tej chwili całkiem spore kompendium wiedzy i baza ofert pracy.

Można tam znaleźć przykłady z codziennej pracy, typy dokumentów które tworzymy, opis wykorzystywanych narzędzi, wywiady z techwriterami z różnych firm i wiele innych przydatnych informacji, w tym o studiach podyplomowych i kursach.

Kursem przygotowującym do zawodu techwritera i kończącym się certyfikatem jest ITCQF  – w jego ramach można poznać absolutne podstawy naszej profesji. Pytanie o ten certyfikat pojawia się również w niektórych ogłoszeniach rekrutacyjnych.

Czy osoby bez doświadczenia też mają szansę i od czego powinny zacząć szukanie pracy w tym zawodzie?

Jak najbardziej! Tak jak wspominałem na rynku brakuje techwriterów i firmy często decydują się na zatrudnienie kogoś i edukowanie go we własnym zakresie. Na pewno warto poświęcić trochę czasu i poczytać dostępne w sieci artykuły. Szkolenia porządkują wiedzę i opierają się na praktycznych przykładach – na pewno pomogą, szczególnie jeśli są prowadzone przez praktyków.

Warto zapoznać się z kilkoma ofertami pracy, sprawdzić wymagania, zaaplikować. Pamiętajcie jednak, że w tym wypadku wszelkie błędy w CV mogą mieć ogromne znaczenie. Od kandydata na technical writera oczekuje się przede wszystkim bezbłędnych, przejrzystych i estetycznych dokumentów!

Dziękuję za rozmowę.

Zainteresował Cię zawód technical writera? Na kursy profesjonalnej komunikacji technicznej ICTQF możesz dostać 5% zniżki, podając hasło mamo pracuj!

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej – weź udział w naszym webinarze z Darkiem Drezno – już 23.10.2018. Poznaj tajniki zawodu technical writera i dowiedz się jak nim zostać.

Tak, chcę zapisać się na webinar!

Rozmawiała: Joanna Gotfryd

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Zabezpieczony: Jak branża IT może pomagać milionom pacjentów? Relacja ze spotkania w Roche Global IT Solution Centre

Brak zajawki, ponieważ wpis jest zabezpieczony hasłem.
  • Anna Łabno - Kucharska - 15/01/2019
Uczestnicy spotkania #MamoPracujwIT w Warszawie w Roche Global IT Solution Centre

Spotkanie #MamoPracujwIT w Warszawie, przygotowane we współpracy z Roche Global IT Solution Centre, było nieco inne od pozostałych realizowanych w ramach tego programu. Pierwszy raz, spotkanie prowadzone było po angielsku, a wśród uczestników było wielu Panów – bardzo miło!

Po części przeznaczonej na prezentacje, dyskusję, wszyscy uczestnicy chętnie dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem w trakcie części networkingowej, a spotkanie przeciągnęło się znacznie poza zaplanowany czas 😉

Moc wiedzy i doświadczenia

Wydarzenie otworzyła Agnieszka Czmyr-Kaczanowska z Fundacji Mamo Pracuj i przekazała głos przedstawicielom gospodarza spotkania. W trakcie spotkania swoje prezentacje prowadzili:

  • Aleksandra Ossowska-Owczarczyk – HR Head, która zaprezentowała firmę podczas wystąpienia pt.  „Poznaj Roche Global IT Solution Centre”
  • Mariusz Mulas, Global Head – Application Development, opowiadał o rozwiązaniach, którymi się zajmuje podczas wystąpienia „Gdzie IT spotyka się z nauką”
  • Marta Pilarczyk, Team manager fullstack i Strategic Outsourcing, odpowiadała na pytania, dotyczące obszarów związanych z Kobietami w IT. Jak wygląda dzisiejsza praca kobiet w IT? Ile kobiet jest w IT? Czy sytuacja w Solution Centre jest podobna do globalnych trendów?
  • Sabrina Staniewska, Senior IT Proffesional, miała wystąpienie na temat „IT RnD w erze niepewności, złożoności nowych technologii i innowacji”
  • Jakub Bieniek, Senior Team Manager – DIA IT i Anna Casquet-Lawrynowicz, Senior Team Manager, dzielili się swoimi doświadczeniami z perspektywy pracujących rodziców, podczas panelu „Słowo o codziennym życiu w IT”

Networking, czyli o co pytały mamy

Po tej części mamy chętnie korzystały z networkingu oraz swobodnych rozmów z pracownikami Roche Global IT Solution Centre. Dopytywały o możliwości związane z zatrudnieniem oraz o to, jak wygląda proces rekrutacyjny. Śmiało zadawały pytania, dotyczące początków pracy w firmie oraz jak wyglądał rozwój zawodowy poszczególnych osób.

Przy okazji korzystały z pysznego i zdrowego poczęstunku, a dzieci z świetnie przygotowanej sali zabaw i obecności animatorek.

Opinie z pierwszej ręki

Uczestnicy spotkania bardzo wysoko ocenili jego przygotowanie i przebieg.

Spotkanie było szalenie interesujące. Ciekawy dobór tematów. Świetnym pomysłem była dyskusja pomiędzy dwoma pracownikami, którzy podzielili się z nami swoimi historiami, związanymi z przerwą w pracy i powrotem. Cenna była także możliwość indywidualnego porozmawiania z rekruterami.

Bardzo podoba mi się idea #MamoPracujwIT, takie meet-upy są bardzo potrzebne.

Dziękujemy za uczestnictwo i do zobaczenia!

O Roche Global IT Solution Centre

„W Roche Global IT Solution Centre wykorzystujemy najnowsze technologie by pokonywać bariery w medycynie. Stabilne zatrudnienie, poczucie misji i doskonałe warunki pracy stanowią solidne fundamenty, pomagając nam jasno określić ścieżkę swojej kariery”.

Zobacz kogo poszukuje Roche Global IT Solution Centre >>

 

Zdjęcia: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Łabno - Kucharska
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.

Jak ruszyć z firmą i zostać freelancerem? Radzi Kasia Aleszczyk

Nie dowiesz się czy podołasz, dopóki nie rozpoczniesz - mówi Kasia Aleszczyk, kobieta przedsiębiorcza i ekspert od tworzenia stron internetowych. Czy można wyeliminować ryzyko związane z założeniem firmy i gdzie szukać pierwszych zleceń? Dowiedz się już teraz i zacznij działać! A tworzenie stron internetowych to świetny pomysł na pracę zdalną dla mam!
  • Joanna Gotfryd - 09/01/2019
Kasia Aleszczyk

Chciałabyś pracować z domu? Zostać freelancerką i dopasować swoją pracę do rodziny?

Spełnij swoje marzenia!

Startuje kolejne edycje kursu WordPress & Freelancing oraz Wirtualna Asystentka & Social Media Ninja, które są intensywnymi kursami on-line, przygotowanymi specjalnie z myślą o mamach.

Możesz całkowicie zmienić swoje życie zawodowe, nie przegap tej szansy!

Poznaj szczegóły kursu WordPress & Freelancing>>

Poznaj szczegóły kursu Wirtualna Asystentka>> 

Kasiu, często słyszę od mam, że chciałyby pracować na swoim, ale obawiają się zakładania własnej firmy, bycia freelancerem. Czy naprawdę jest się czego bać?

Teoretycznie zawsze jest się czego bać. Bo przecież wszystko, co nowe, wprowadza zarówno ekscytację, jak i strach. Natomiast ja często spotkam kobiety, które nie tyle obawiają się samego założenie firmy, ale zwlekają, bo boją się, co będzie jeśli im się nie powiedzie. I takim kobietom odpowiadam zawsze: nie, nie masz się czego bać.

Tak naprawdę rzadko kto rozpoczyna swój pierwszy biznes i osiąga sukces. Często sukces poprzedzony jest niejedną porażką. W samym prowadzeniu firmy oczywiście trzeba się będzie wiele nauczyć. Jest to sytuacja, która w ogóle nie przypomina i której nawet nie można porównywać do pracy na etacie.

Sporo wiedzy trzeba przy własnej działalności przyswoić, wiele rzeczy testować, a czasem i po roku, dwóch zmienić kierunek, czy zakres wykonywanych usług.

Jednak nikt z nas nie dowie się, czy podoła, dopóki nie rozpocznie.

A co się stanie, jeśli nie wyjdzie? Prawdopodobnie nic takiego. Na etat zawsze można wrócić.

A jak wyeliminować ryzyko takiej porażki? Wiem, że nie da się przewidzieć wszystkiego, ale jakie są najważniejsze działania, o które należy zadbać?

Fakt, nie da się, ponieważ prowadzenie i powodzenie firmy nie do końca zależy tylko od naszych działań. Jest mnóstwo czynników, które codziennie mają wpływ na nasz biznes. Istnieją firmy, które zostały zamknięte, ponieważ np. zmieniło się polskie prawo.

Ale jeśli chodzi o przygotowania. Warto sobie biznes zaplanować. Przemyśleć, co będzie się w nim sprzedawać, skąd będą w nim Klienci, za co będzie się otrzymywać pieniądze, ile tych pieniędzy będzie, jak będzie się z nimi komunikować i ich obsługiwać. Warto również rozejrzeć się dokoła, określić swoją konkurencję i przyjrzeć się ich działaniom.

I na koniec – najlepiej zaczyna się własny biznes ze zgromadzoną wcześniej poduszką finansową, by móc działać kilka pierwszych miesięcy (niektórzy piszą – rok) bez zysków w firmie.

Jak jest firma, to muszą być też i zamówienia. Od czego zaczęłabyś szukanie pierwszych zleceń?

Jeszcze kilka lat temu był to nie raz proces skomplikowany. Dziś najczęściej dzieje się to na Facebooku. Każdy z nas ma znajomych. Oni mają swoich znajomych, a tamci – kolejnych znajomych. Zaczynając warto swoim znajomym to ogłosić. Krótko i na temat. Że rozpoczyna się biznes, jakie usługi będzie się świadczyć i pozostawić jakiś namiar do kontaktu. Spotkałam już kilkunastu przedsiębiorców, którzy właśnie od sieci własnych kontaktów zaczynali.

Kasiu, jesteś ekspertem od WordPressa i biznesu. Wspierasz kobiety, które uczestniczą w kursie WordPress&Freelancing właśnie wiedzą biznesową. Czego dokładnie będzie się można od Ciebie nauczyć?

W kursie rzeczywiście jestem odpowiedzialna za tę część, która dotyczy freelancingu i biznesu. Podczas pięciu spotkań mentorskich poruszamy tematy związane z wiedzą ogólną o biznesie, z pozyskiwaniem zleceń, z pisaniem własnej oferty, z obowiązującymi przepisami, dotyczącymi prowadzenia własnej firmy.

Mam jednak również ponad czteroletnie doświadczenie w tworzeniu stron na WordPressie dla klientów. Dzielę się więc i tym, co się wiąże konkretnie z takim biznesem, czyli opowiadam o zleceniach WordPressowych od kuchni. To właśnie jest temat, który wzbudza największe zainteresowanie.

Dziękuję Ci za rozmowę!

Kasia Aleszczyk – na co dzień pomaga innym oswajać WordPressa. Blogerka na www.KasiaAleszczyk.pl  i podcasterka na www.JakZycwNecia.pl. W swojej autorskiej akademii na www.AkademiaWP.pl , w kursach online, uczy różnych rzeczy z WordPressem związanych. Głęboko wierzy, że gdy zamykają się przed nią drzwi – trzeba poszukać otwartego okna!

A jeśli Ty chciałabyś spróbować swoich sił jako freelancerka, to teraz masz na to naprawdę świetną okazję!

Startuje kolejna edycja kursu on-line WordPress & Freelancing. Przygotowany specjalnie z myślą o mamach, w 8 tygodni pomoże Ci całkowicie zmienić Twoje życie zawodowe – nie przegap tej szansy! Naucz się robić strony internetowe i zarabiaj na zleceniach z całego świata!

Już dzisiaj dowiedz się więcej szczegółów >>

Zdjęcie: archiwum Kasi Aleszczyk

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail