Czego szukasz

Kto to jest technical writer – czym się zajmuje i jak nim zostać?

Technical writer zwany w skrócie techwriterem to osoba, która tłumaczy technologię na język końcowego użytkownika. W tym zawodzie świetnie sprawdzą się osoby komunikatywne, z dobrą znajomością języków obcych. Techwiter to zawód, dzięki któremu łatwo wejdziesz do branży IT. Dowiedz się jak zostać technical writerem. Poznaj tajniki tego zawodu i zapisz się na bezpłatny webinar – już 23.10!

  • Joanna Gotfryd - 17/10/2018
technical writer

Rozmawiam z Dariuszem Drezno, pomysłodawcą i współzałożycielem portalu techwriter.pl. Darek ma kilkanaście lat doświadczenia w zarządzaniu zespołami dokumentacji technicznej, szkoleń oraz testów. Pracował w Comarchu, Nokii, Motoroli, Apriso, Sabre, aktualnie prowadzi własną firmę. Cierpi na „ADHD” – przedsiębiorca, trener, konsultant, menadżer, mentor, wykładowca, tester, redaktor, członek rady ITCQF… Jedna branża to dla niego za mało, dlatego poza komunikacją techniczną zajmuje się zapewnianiem jakości oprogramowania. Prywatnie jest mężem i tatą.

Darku, o zawodzie technical writera usłyszałam pierwszy raz kilka miesięcy temu. Kim jest technical writer i czym się zajmuje?

W największym skrócie – technical writer to osoba, która tłumaczy zagadnienia związane z szeroko pojętą technologią na język zrozumiały dla końcowego użytkownika. Technical writerzy tworzą i dostarczają techniczne treści w formie dokumentów, plików, stron internetowych, infografik, diagramów, itp.

Efektem ich pracy może być zarówno instrukcja obsługi sprzętu AGD jak i wyspecjalizowanej maszyny, a w dzisiejszym świecie bardzo często dokument opisujący jak korzystać z oprogramowania – mówimy tu m.in. o instrukcjach użytkownika, instrukcjach instalacji, pomocy kontekstowej, procedurach wewnętrznych, dokumentacji dla programistów i testerów czy materiałach szkoleniowych.

Z kim pracuje na co dzień techwriter?

Na co dzień technical writer pracuje z ekspertami technicznymi, „wyciąga” z nich wiedzę i zapisuje ją w formie przystępnej dla odbiorców swoich treści. Często jest członkiem zespołu złożonego z programistów, testerów i analityków, którego celem jest dostarczyć produkt na rynek.

Dokumentacja jest nieodłączną częścią większości urządzeń czy programów, których używamy na co dzień – tworzy ją właśnie technical writer. Wykorzystuje przy tym często wyspecjalizowane narzędzia.

Jakie cechy i predyspozycje powinien mieć dobry techwriter?

Jak sama nazwa zawodu wskazuje przydają się przede wszystkim dwie rzeczy – umiejętność komunikacji oraz rozumienia szeroko pojętej technologii.

Komunikacja jest kluczem, ponieważ w swojej pracy techwriterzy muszą efektywnie komunikować się z ekspertami technicznymi – np. programistami, technologami, projektantami – używając ich języka, terminologii i stylu. Muszą zrozumieć do czego służy i jak działa często bardzo skomplikowany system. To nie jest proste, a kiedy się uda to i tak jesteśmy dopiero w połowie drogi do sukcesu.

W drugim kroku trzeba wejść „w buty” końcowego użytkownika, który wcale nie musi być osobą „techniczną” i przekazać zdobytą wiedzę w przystępny i atrakcyjny sposób.

Trochę tak, jak mama lub tata tłumaczy dziecku zawiłości otaczającego świata i działanie różnych urządzeń :). Konieczna jest również bardzo dobra znajomość języków obcych – najczęściej angielskiego, bo to jest standardowy język technologii.

Podczas naszej pierwszej rozmowy wspomniałeś, że to dobry zawód dla osób „humanistycznych”, które chcą się przebranżowić. Dlaczego?

Techwriter w swojej pracy operuje słowem, bardzo blisko współpracuje z ludźmi, tłumaczy często w dwóch kierunkach (z języka technicznego na potoczny i np. z polskiego na angielski). Dobry technical writer lubi pisać. Wydaje mi się, że sporo osób po studiach np. językowych posiada takie cechy.

Z drugiej strony, na rynku wciąż brakuje ludzi tej profesji, brak na rynku studiów przygotowujących kompleksowo do tego zawodu, a doświadczenie zdobywa się zazwyczaj w pracy lub w trakcie stażu.
Wciąż ogromna większość techwriterów trafia do zawodu przypadkowo.

Aktualnie jest to prawdopodobnie najłatwiejszy sposób przeskoczenia do świata IT z innej branży.

Większość firm oczekuje od kandydatek bardzo dobrych umiejętności komunikacyjnych, a od strony technicznej – często wystarcza chęć nauki i odrobina odwagi.

Jak można zdobyć wiedzę potrzebną do wykonywania zawodu techwritera (oprócz nauki zawodu w trakcie pracy)?

Aktualnie najskuteczniejszą metodą jest po prostu aplikowanie na otwarte pozycje lub praktyki. Od kilku lat staramy się edukować techwriterów i kandydatów do zawodu – nasza strona techwriter.pl to w tej chwili całkiem spore kompendium wiedzy i baza ofert pracy.

Można tam znaleźć przykłady z codziennej pracy, typy dokumentów które tworzymy, opis wykorzystywanych narzędzi, wywiady z techwriterami z różnych firm i wiele innych przydatnych informacji, w tym o studiach podyplomowych i kursach.

Kursem przygotowującym do zawodu techwritera i kończącym się certyfikatem jest ITCQF  – w jego ramach można poznać absolutne podstawy naszej profesji. Pytanie o ten certyfikat pojawia się również w niektórych ogłoszeniach rekrutacyjnych.

Czy osoby bez doświadczenia też mają szansę i od czego powinny zacząć szukanie pracy w tym zawodzie?

Jak najbardziej! Tak jak wspominałem na rynku brakuje techwriterów i firmy często decydują się na zatrudnienie kogoś i edukowanie go we własnym zakresie. Na pewno warto poświęcić trochę czasu i poczytać dostępne w sieci artykuły. Szkolenia porządkują wiedzę i opierają się na praktycznych przykładach – na pewno pomogą, szczególnie jeśli są prowadzone przez praktyków.

Warto zapoznać się z kilkoma ofertami pracy, sprawdzić wymagania, zaaplikować. Pamiętajcie jednak, że w tym wypadku wszelkie błędy w CV mogą mieć ogromne znaczenie. Od kandydata na technical writera oczekuje się przede wszystkim bezbłędnych, przejrzystych i estetycznych dokumentów!

Dziękuję za rozmowę.

Zainteresował Cię zawód technical writera? Na kursy profesjonalnej komunikacji technicznej ICTQF możesz dostać 5% zniżki, podając hasło mamo pracuj!

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej – weź udział w naszym webinarze z Darkiem Drezno – już 23.10.2018. Poznaj tajniki zawodu technical writera i dowiedz się jak nim zostać.

Tak, chcę zapisać się na webinar!

Rozmawiała: Joanna Gotfryd

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Otwartość pracowników Accenture Advanced Technology Center Poland oczarowała uczestników spotkania #MamoPracujwIT

Jak wygląda proces rekrutacyjny? Jakie programy edukacyjne są realizowane w firmie? Na jakie wsparcie może liczyć każdy pracownik? I co najważniejsze, jak można rozwijać się w branży IT? Na te wszystkie pytania odpowiadali pracownicy firmy Accenture w Katowicach podczas spotkania #MamoPracujwIT! Zapraszamy do relacji >
  • Anna Łabno - Kucharska - 14/05/2019
Spotkanie w Accenture Advanced Technology Center w Katowicach

Tuż przed Dniem Kobiet, 4 marca br., Accenture Advanced Technology Center Poland w Katowicach zaprosiło do siebie wszystkie osoby, a w szczególności rodziców zainteresowanych rozwojem i pracą w branży IT. Zapisy na spotkanie cieszyły się dużym zainteresowaniem, stąd też szybko zabrakło wolnych miejsc.

Przybyłych gości witały organizatorki spotkania, w tym Justyna Kasprowska, Kamila Boba, Magdalena Mucha oraz nasz Zespół. A także… Minionki 🙂 i animatorki, które dostarczały wielu atrakcji, w szczególności najmłodszym uczestnikom spotkania.

Accenture, czyli firma przyjazna pracownikowi

Spotkanie rozpoczęła Marta Szymańska – IT Recruiter, która opowiedziała o tym, jak firma wspiera pracowników w tym, aby w pracy czuli się sobą i żeby mogli rozwijać nie tylko umiejętności techniczne, ale także swoje pasje. Dodatkowo podkreśliła, jakie wsparcie firma oferuje wszystkim pracownikom, w tym rodzicom – pełny opis wsparcia dla rodziców znajdziecie w profilu firmy w Bazie Pracodawców Przyjaznych Mamie >>>

Spotkanie w Accenture w Katowicach

Następnie o swojej drodze rozwoju w Accenture opowiedziała Joanna Nyziak – Application Development Associate Manager, leader zespołu technicznego z 12-letnim doświadczeniem w branży IT. Asia z dużą otwartością mówiła o swoich początkach w IT oraz o tym, jak łączy pracę zawodową z życiem prywatnym. Dodatkowo opowiadała o programach edukacyjnych, które oferuje Accenture, w których jest również ekspertką i mentorką.

Autentyczność i uśmiech – ważne atuty!

Niezmiernie ciekawą częścią spotkania był panel dyskusyjny, w którym brali udział pracownicy firmy z różnym stażem:

  • Barbara Aganze Mihigo – Application Development Associate
  • Izabela Głębocka – Test Engineering Senior Analyst
  • Justyna Kasprowska – Talent Brand Lead Accenture Advanced Technology Center Poland
  • Kamila Miłkowska – Application Development Senior Analyst
  • Witold Miroń – Application Development Senior Analyst

Opowiadali o tym, czym zajmują się w Accenture, jakie wsparcie firmy jest dla nich najważniejsze i pozwala na godzenie życia prywatnego i zawodowego oraz jak ważna w pracy jest przyjazna atmosfera oraz otwartość i dobra kawa 🙂

Spotkanie w Accenture w Katowicach

W kolejnej części, uczestnicy spotkania mieli okazję zobaczyć nowoczesne i ergonomiczne biuro, które sprzyja współpracy, ale również umożliwia złapanie oddechu wśród zieleni i w pokojach służącym wyciszeniu się.

Accenture biuro

„Co najbardziej mi się podobało? To, że osoby z firmy były tak otwarte i chętnie odpowiadały na wszystkie pytania. Czułam się tam bardzo dobrze!”

Co szczególnie zwróciło uwagę uczestników spotkania?

Spotkanie w Accenture

Otwartość i autentyczność pracowników była mocnym punktem spotkania, które oficjalnie skończyło się po godzinie dziewiętnastej, ale w praktyce networking oraz opowieści o realizowanych projektach zakończyły po godzinie dziewiątej 🙂 I co ważne, nikt nie chciał wracać do domu, nawet dzieci 😉

„Spotkanie było bardzo interesujące, na pewno będę aplikować do Accenture”

Reportaż filmowy ze spotkania

O Accenture

Accenture jest wiodącą globalną firmą świadczącą profesjonalne usługi i rozwiązania w obszarach: Strategy, Consulting, Digital, Technology i Operations. Dzięki szerokiemu doświadczeniu i specjalistycznej wiedzy ekspertów z ponad 40 branż oferuje usługi łączące biznes z technologią. Ta firma wie, że innowacja jest wynikiem kreatywności, u której podstaw leży różnorodność. Różnorodność doświadczeń, ról i punktów widzenia.

Sprawdź profil Accenture Advanced Technology Center Poland w Bazie Pracodawców Przyjaznych Mamie >>

 

Zdjęcia: Joanna Gotfryd, Fundacja Mamo Pracuj

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Łabno - Kucharska
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.

Dzieci napędzają mnie do działania – historia Magdy, która pracuje zdalnie i robi strony www

Magda po urodzeniu syna szukała sposobu na ciekawą i rozwijającą pracę. Chociaż ukończyła szkołę kosmetyczną, wiedziała, że to nie będzie praca jej marzeń. Będąc podopieczną Fundacji, która wspiera młodzież usamodzielnianą, dostała propozycję nauki WordPressa. Mimo wielu wątpliwości, Magda zdecydowała się na kurs, a dzisiaj pracuje zdalnie tworząc strony www. Może ta historia zainspiruje Cię do działania? Poznaj Magdę i jej drogę do branży IT.
  • Joanna Gotfryd - 09/05/2019
Magda

Chcesz uczyć się on-line i zdobyć nowy zawód? Tworzyć strony internetowe oparte na WordPressie i pracować zdalnie?

Sprawdź szczegóły i zgłoś się na kurs >>>

Kolejna edycja kursu WordPress & Freelancing rusza niedługo!

Sfinansuj kurs w 100% z programu Inwestuj w Rozwój  > dowiedz się więcej >>>

Magda Majewska. Młoda mama pracuje zdalnie

Magdo, jesteś młodą mamą i zupełnie niedawno Twoje życie zawodowe zmieniło się o 180 stopni. Czym się zajmujesz?

Pracuję zdalnie tworząc strony internetowe na zlecenie, prowadząc fan page oraz strony dla moich klientów. Dodatkowo w weekendy uczę się w szkole policealnej na kierunku „technik informatyk”.

Po maturze ukończyłaś szkołę kosmetyczną i mówiłaś mi, że do tej pory trzymałaś się z daleka od komputerów. Co przekonało Cię do pójścia w stronę IT i robienia stron www?

Szczerze mówiąc to przekora i ciekawość. Jestem osobą, która lubi wyzwania, nie umie stać w miejscu. Po urodzeniu syna, miałam poważny problem z wyborem dalszej ścieżki. Wiedziałam, że kosmetyka (mimo, że interesująca i rozwijająca!) jest zawodem, który mało ode mnie wymaga. W zasadzie powtarzalność czynności była tak nużąca, że nie potrafiłam zmusić się dalszego rozwoju.

Zaczęłam szukać. Ze strony Fundacji Szczęśliwej Drogi*, która wspiera młodzież usamodzielnianą, padła propozycja wzięcia udziału w bootcampie WordPress & Freelancing.

Na początku trochę byłam niechętna, nie widziałam w sobie potencjału, ba! nawet myślałam, że nie jestem na tyle mądra, żeby zrozumieć o co chodzi w programach komputerowych.

Mój chłopak wciąż mi powtarzał „Idź, spróbuj, kujon z Ciebie – dasz sobie świetnie radę”. Zaczęłam trochę czytać, próbowałam zrozumieć – i tak z dnia na dzień powiedziałam sobie „wóz albo przewóz, najwyżej się nie uda”.

Po samym rozpoczęciu kursu nagle okazało się, że to wszystko jest jak puzzle, jak układanka. Z tych puzzli można układać większą całość, tworzyć nowe rzeczy!

Chciałam nauczyć się jak najwięcej, żeby zdobyć umiejętności, które pozwolą mi wymyślić i stworzyć coś własnego, niepowtarzalnego.

Co najbardziej podobało Ci się na kursie? Co było największą wartością dla Ciebie?

Zdecydowanie podejście mentorek grało tu kluczową rolę. Grupa była w 100% żeńska, a kobiety mają tendencję do zaniżania własnej wartości. Mentorki cudownie poprowadziły, wskazując różne dalsze potencjalne ścieżki rozwoju, wspierając i motywując do nauki.

Tu muszę podziękować Magdzie Paciorek i Kasi Aleszczyk, bo bez nich i ich ludzkiego, ciepłego podejścia i umiejętności przekazywania wiedzy nigdy bym w to nie weszła.

Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj nasz wywiad z Kasią Aleszczyk, ekspertką od freelancingu i WordPressa – Jak ruszyć z firmą i zostać freelancerem? >>>

Z bardziej merytorycznego punktu widzenia najciekawsze wydawały mi się zajęcia o CSS czyli „jak wprowadzać zmiany w motywie”. Bardzo ciekawe były również zajęcia o grafice oraz zasadach pracy jako freelancer.

Czy możesz się pochwalić stronami dla Twoich klientów? Dla kogo już pracowałaś?

Oczywiście, że tak 😀 Jednak mogę pokazać Ci strony, które robiłam na kursie bądź już bezpośrednio po, w ramach portfolio, ponieważ na to mam zgody klientów. Stroną, którą zrobiłam od podstaw była strona Fundacji Szczęśliwej Drogi.

W międzyczasie zrobiłam też parę projektów na zlecenie salonów kosmetycznych, a teraz jestem w trakcie tworzenia specyfikacji sklepu internetowego dla jednego z domów mody (nie mogę zdradzić nic więcej!)

Wow, gratuluję! Całkiem niezły dorobek jak na osobę, która 3 miesiące temu dopiero ukończyła kurs. A jak zdobyłaś Twoich pierwszych klientów? Od czego zaczęłaś?

Zaczęłam standardowo od Facebooka oraz od stron z ogłoszeniami, typu OLX, Gumtree. Częściowo też z polecenia od moich poprzednich kontrahentów 🙂

Magdo, masz 24 lata i dwoje dzieci. Oprócz pracy zawodowej pomagasz też Fundacji Szczęśliwe Drogi, prowadzisz fanpage na FB Mama IT i uczysz się Front- Endu. Skąd czerpiesz siły i motywację do działania?

Ta praca jest dla mnie ciągłym wyzwaniem. Lubię pracować z ludźmi, rozmawiać z nimi, próbować zrozumieć na czym im zależy, jak sobie coś wyobrażają.

Jednak największym silnikiem napędowym są dla mnie dzieci. Gdy wracam do domu – wiem, że muszę się dla nich starać, bo od mojego sposobu pracy zależy ich dobro.

Nie mogę wracać do domu zmęczona, półprzytomna, zdenerwowana po pracy. Najlepiej więc nie wychodzić z domu xD

A tak na poważnie, chciałam spędzać z nimi jak najwięcej czasu i nawet „wisząc” nad komputerem, zawsze jestem obok. Jestem w stanie poradzić sobie ze stresem w tej pracy, ponieważ to ja kontroluję napływ informacji i w momencie kiedy po prostu już nie daję rady – wyłączam komputer, telefon i daję sobie na tzw. luz. Prześpię się z problemem i rano wstaję zupełnie z innym spojrzeniem.

Jak sobie radzisz z trudnościami – niepowodzenia w pracy, „zły dzień”? Co pomaga Ci wstać i ruszyć dalej do przodu?

Mój chłopak Piotrek. On jest jak mój filar, zawsze mnie wspiera. Motywuje, czasem da mentalnego kopniaka na rozpęd, ale też kiedy widzi, że ja z uporem siedzę nad rozwiązaniem jakiegoś problemu, mimo że już ledwo widzę na oczy, zabiera mi komputer, każe iść spać, przejść się z psem.

Mimo, że mam już pierwsze sukcesy w zakresie robienia stron – on zawsze mi mówi „jeśli ci nie wyjdzie, będzie coś innego”. Jednak kiedy trzeba potrafi też powiedzieć mi, że muszę się bardziej postarać, poszukać, skupić. Jego zrozumienie i wsparcie jest dla mnie bardzo ważne (Piotrek jest bardziej wsparciem techniczno-psychicznym).

Drugą osobą, bardzo dla mnie ważną, jest mój tutor w Fundacji – Magda Urban. Często doradza mi jak rozwiązać problematyczne dla mnie kwestie, kiedy brakuje mi pomysłu – np. podczas negocjacji i dotyczące ogólnego ogarnięcia się 🙂

Magdo, gdybyś chciała zachęcić nasze czytelniczki do działania, spełniania marzeń i wejścia w branżę IT – co byś chciała im powiedzieć?

Żeby spróbowały. Niech na początek poszukają darmowych kursów dostępnych online – żeby zobaczyć czy w ogóle jest to coś co im się podoba. Praca w IT głównie polega na siedzeniu przy komputerze i to wymaga umiejętności skupienia się na pracy oraz pewnej konsekwencji w działaniu. Jednak nie ma rzeczy niemożliwych.

Nawet jeśli okaże się, że nie jest to Twoja ścieżka – być może wiedza zdobyta podczas nauki przyda Ci się kiedyś jeszcze w życiu. Zbieranie nowych doświadczeń pozwala na lepsze zrozumienie i poznanie siebie 🙂

Dziękuje za rozmowę.

Chcesz tak jak Magda tworzyć strony internetowe oparte na WordPressie i pracować zdalnie?

Sprawdź szczegóły i zgłoś się na kurs >>>

Kolejna edycja kursu WordPress & Freelancing rusza niedługo!

Sfinansuj kurs w 100% z programu Inwestuj w Rozwój  > dowiedz się więcej >>>

* Projekt został zrealizowany jako innowacja społeczna w ramach inkubatora społecznego PWC Małe Wielkie Zmiany.

Zdjęcia: archiwum prywatne Magdy

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail