Czego szukasz

Kogo Nokia poszukuje we Wrocławiu i dlaczego stawia na kobiety?

Skąd takie zapotrzebowanie na kobiety w branży IT? I dlaczego wciąż nas tak mało w tej branży? Na te i inne ważne pytania odpowiada Pani Aneta Raczek, HR Site Manager z wrocławskiej Nokii. Kogo zatem Nokia poszukuje obecnie do pracy i jakie kompetencje najbardziej ceni? Zapraszamy do wywiadu i na spotkanie projektu #MamoPracujwIT już 28 listopada br. A może od razu chcesz aplikować?>

  • Agnieszka Kaczanowska - 20/11/2016
Aneta Raczek, HR Site Manager - Nokia Solutions and Networks

Pani Aneto, w ramach projektu, codziennie udowadniamy, że branża IT to nie jest jakaś magiczna, niedostępna kraina, ale świetne miejsce do pracy i rozwoju. Skąd ta hermetyczność?

Częściowo jest to wina funkcjonujących stereotypów, które wiążą tę branżę z tzw. światem męskim. Programista, tester oprogramowania, project manager to zawody już nawet w nazwie zawierające męski pierwiastek. Stąd też niewielkie zainteresowanie tym światem ze strony kobiet. Te z zamiłowaniem do przedmiotów ścisłych wybierają, zamiast studiów politechnicznych, kierunki ekonomiczne.

Brak nam także wzorców znanych kobiet w szeroko rozumianej branży technicznej z przeszłości, a skoro ich nie widzimy, to trudno sobie wyobrazić, że w ogóle takowe istnieją.

Jakkolwiek panie, które decydują się na karierę w branży IT, z reguły pozostają w niej na zawsze. Kusi nie tylko dostęp do najnowszych technologii, laboratoria i swoboda w kreacji rozwiązań, ale przede wszystkim elastyczne środowisko pracy oraz globalne możliwości rozwoju.

nokia_wroclaw_kawiarnia_640

Ma Pani duże doświadczenie w rekrutacji w branży IT. Czy miejsca w branży wystarczy dla kobiet? Jakie są prognozy jeśli chodzi o zapotrzebowanie na pracowników?

Dane statystyczne mówią, iż polska branża IT będzie poszukiwała w najbliższych latach prawie 50 tys. nowych pracowników, natomiast rynek specjalistów się kurczy. Jeśli spojrzymy na udział kobiet w tzw. Edukacji STEM (science, technology, engineering, mathematics), jest on wciąż na poziomie około 13-15%. Pokazuje to jednoznacznie, iż potencjał pań nie jest w pełni wykorzystany, a ich obecność niezwykle pożądana.

Nokia, mając świadomość jak istotna jest rola kobiet w IT, organizuje cykliczne warsztaty i spotkania dla kobiet pod marką Girls for Girls. Spotkania te mają na celu nie tylko promowanie IT wśród kobiet, ale przede wszystkim pokazują, co trzeba zrobić, aby rozpocząć swoją karierę w tej branży.

A dlaczego obecność kobiet jest taka ważna w zespołach, i ogólnie w branży? Skąd taki trend … na kobiety?

Kobiety posiadają inne predyspozycje i cechy charakteru niż mężczyźni, co daje istotną dywersyfikację w postrzeganiu problemów, proponowaniu i poszukiwaniu rozwiązań. Dodatkowo kobiety są bardziej skłonne do kompromisów, a ich kompetencje z obszaru inteligencji emocjonalnej pozwalają na szybsze rozwiązywanie konfliktów. W rezultacie tzw. zespoły mieszane są efektywniejsze.

nokia_wroclaw_sala_slon_640

Na co dzień rekrutuje Pani nowych pracowników dla firmy Nokia Solutions and Networks. Jakie kompetencje kandydatów uważa Pani za najcenniejsze?

Profile, które rekrutujemy są profilami technicznymi, zatem specjalistyczna wiedza z danego obszaru jest przepustką do pracy w naszym centrum. Jako, że większość projektów prowadzonych we Wrocławiu ma charakter globalny, kluczowa jest także dobra znajomość języka angielskiego.

Jeśli chodzi o kompetencje miękkie, to stawiamy na osoby kreatywne, nastawione na realizacje celów i dbające o swój rozwój. Niezwykle cenna jest dla nas także umiejętność pracy zespołowej oraz efektywna komunikacja. 

W naszej rozmowie podkreślała Pani, jak ważne są dla firmy wartości rodzinne. Zwróciłam na to uwagę, bo przecież branża IT jest młoda i sporo w niej osób, dla których temat rodzicielstwa jest jeszcze dość odległy… Wtedy trudniej o zrozumienie potrzeb. 

Średnia wieku w naszym wrocławskim centrum to 31 lat, więc temat jest jak najbardziej aktualny i ważny dla naszych pracowników. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, przygotowaliśmy specjalny pakiet benefitów rodzinnych.

Nasi pracownicy cenią sobie elastyczne godziny pracy, dzięki którym mogą połączyć pracę z obowiązkami rodzinnymi. Organizujemy Kids’ Day dla dzieci naszych pracowników, pociechy otrzymują paczki świąteczne, oferujemy dofinansowania do przedszkoli i żłobków oraz do zatrudnienia opiekunki. Ponadto, w ramach pakietu zdrowotnego Nokii, mamy możliwość ubezpieczenia członków rodziny.

Wybrane oferty pracy dostępne są także na mamopracuj.pl >

nokia_wroclaw_siedziba_640

Bardzo chciałam o to zapytać – jak wiele kobiet pracuje w Państwa firmie?

W Nokii we Wrocławiu jest to 10% . Mamy nadzieję, iż takie inicjatywy jak #MamoPracujwIT czy Girls for Girls pozwolą nam sukcesywnie zwiększać tę liczbę.

A na jakie stanowiska obecnie Państwo rekrutujecie? Jakie kompetencje są najbardziej pożądane?

Centrum we Wrocławiu jest trzecim co do wielkości centrum badawczo-rozwojowym Nokii na świecie. Obecnie poszukujemy profili programistycznych, testerskich, jak również specjalistów odpowiedzialnych za przygotowanie dokumentacji technicznej. Zatrudniamy także osoby na stanowiska menedżerskie i projektowe.

Dodatkowo uruchomiliśmy tzw. projekt Nokia Academy, którego celem jest intensywna edukacja osób z branży technicznej, które chciałyby podjąć zatrudnienie na stanowiskach programistycznych i testerskich. Osoby będące w tym projekcie, mają możliwość pozyskania adekwatnych kompetencji i wiedzy, a finalnie mogą rozpocząć pracę w IT. Wszystkie nasze oferty pracy są dostępne na stronie nokiawroclaw.pl.

Już niedługo spotkamy się we Wrocławiu, w ramach projektu #MamoPracujwIT – czy będzie Pani z nami?

W projekt #MamoPracujwIT jestem zaangażowana od momentu podjęcia decyzji, że Nokia będzie jego partnerem, jednakże w związku z zobowiązaniami natury służbowej, nie będę mogła uczestniczyć we wrocławskim spotkaniu. Bardzo tego żałuję, jednak jestem przekonana, iż inne mamy z Nokii szczegółowo przybliżą uczestniczkom spotkania profil Nokii jako pracodawcy przyjaznego kobietom oraz na własnym przykładzie pokażą, że kariera kobiet w IT jest możliwa.

nokia_wroclaw_produkcja_640

Kilka dni temu przeczytałam ciekawy cytat:

Jedyny istotny majątek firmy wraca każdego wieczora do domu, niezależnie podejmuje decyzje co do tego, gdzie jego kwalifikacje będą wykorzystane, kontroluje wysiłek jaki włoży albo nie w działalność firmy, i nie może być posiadany na własność…” (L.C. Thurow). 

Myśli Pani, że firmy nie będą miały wyjścia i będą musiały widzieć w nas pracownikach „jedyny istotny majątek firmy”?

Pytanie, czy są takie, które jeszcze tego nie robią? Myślę, że w branży IT to pewien standard, który kreuje politykę HR-ową w obszarze rekrutacji, rozwoju talentów, programów szkoleniowych, czy też budowania systemów motywacyjnych. Pracownik – jego wartość intelektualna oraz kompetencje to esencja tej branży. Liczba patentów, które są generowane w Nokii każdego roku wyraźnie pokazuje, że to właściwy trend. Trend, który tworzy nam przewagę konkurencyjną i jest wizytówką lidera w branży.

Już zupełnie na koniec, a jak Pani odnajduje się w branży IT? Tak bardziej osobiście?

Swoją przygodę z Nokia rozpoczęłam w 2010 roku i pomimo wielu różnych doświadczeń w obszarze HR-u, zawsze byłam pod wrażeniem tzw. nieprzewidywalności tej branży. Co to praktycznie oznacza? Że „impossible is nothing”. Wielokrotnie miałam okazję obserwować realizację początkowo wydawałoby się niemożliwych do osiągnięcia celów, marzeń, transformacji projektowych oraz sukcesów zarówno indywidualnych, jak i zespołowych. To niezwykle inspiruje, daje siłę i ogromną satysfakcje zawodową.

Czy się odnajduję? Jeśli każdego dnia przychodzę do pracy z nastawieniem, że dziś jest kolejny tzw. „dobry dzień”, to jestem tam, gdzie powinnam być.  A do tej pory tak właśnie się dzieje.

Bardzo dziękuję za rozmowę i zachęcam wszystkie nasze Czytelniczki do aplikowania do Nokii we Wrocławiu, a także na spotkanie #MamoPracujwIT we Wrocławiu >

Zdjęcia: własność firmy NOKIA Solutions and Networks

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów. 
Podyskutuj

Lead IT, Lady! Zgłoś się do programu!

Marzysz by zostać liderką w branży IT? A może już nią jesteś, ale czujesz, że chcesz się rozwijać w tej branży? W takim razie program Lead IT, Lady! jest stworzony dla Ciebie. Już wkrótce rusza pierwsza edycja. Poznaj wszystkie szczegóły!
  • Agnieszka Wadecka - 07/09/2020

Lead IT, Lady! Pierwsza edycja

Czym jest Lead, IT Lady!? To program, którego głównym założeniem jest zainspirowanie młodych kobiet i dziewczyn możliwością podjęcia ról liderskich w IT oraz rozwój liderek w tej branży, rozwój ich kompetencji i wsparcie w zdobywaniu niezbędnego doświadczenia.

Twórcami programu są Stowarzyszenie Women in Technology Poland wraz z Grand Parade.

Przeczytaj także: Kobiety w IT w 2020 roku. Dlaczego warto wybrać ten kierunek rozwoju?

Czego możesz się nauczyć

Projekt Lead IT, Lady! będzie się składać z czterech modułów:

  • I moduł: warsztaty z obszaru samoświadomości, pewności siebie, kompetencji liderskich i narzędzi do zarządzania zespołem.
  • II moduł: liderowanie zespołom realizującym projekty w społeczności Women in Technology Poland, takie jak Tech Leaders, WiT4People, Let’s Solve IT, WiT Bootcamp itp.
  • III moduł: realizacja własnych projektów, zaproponowanych i zarządzanych przez uczestniczki projektu.
  • IV moduł: współpraca z mentorkami, doświadczonymi i zaangażowanymi kobietami pełniącymi role liderskie w IT.

Zobacz: Gdzie są „Cyfrodziewczyny”?

Zgłoś się do programu i zostań liderką!

Program będzie trwać 9 miesięcy – od 17 sierpnia 2020 do 30 czerwca 2021 roku. Natomiast do uczestnictwa w programie można się zgłaszać do 12 września, jednak im wcześniej to zrobisz, tym lepiej.

Zapisz się już dziś!

Chcesz poznać więcej szczegółów? Wejdź na stronę Lead IT, Lady!

Przeczytaj też: Praca w branży IT w czasie pandemii?

Zdjęcie: Pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Wadecka
Szczęśliwa żona i mama czwórki dzieci. Macierzyństwo to jej największa pasja, motywująca do rozwoju i działania. Z przyjemnością oddaje się pisaniu. Kocha muzykę, kino i dobre jedzenie. Lubi śledzić trendy i wprowadzać je w życie. Zawodowo początkująca, ale z apetytem na sukces.

UX designer –przebranżowienie i pierwsza praca – wskazówki dla początkujących

UX-owiec to trochę taki szwajcarski scyzoryk i w zależności od projektu czy specyfiki pracy w danej organizacji wykorzystuje swoje przeróżne moce. W tym zawodzie liczy się umiejętność logicznego myślenia i myślenia skoncentrowanego na użytkowniku. O ścieżce przebranżowienia i szukania pierwszej pracy rozmawiamy z Agą Napłochą i Magdaleną Kurowską, ekspertkami od UX design.
  • Joanna Gotfryd - 20/08/2020
usmiechnieta brunetka w okularach - Aga Naplocha stoi na tle fioletowej sciany, trzyma w rece tablet i mowi do mikrofonu

Na rozmowę z Agą Naplochą i Magdaleną Kurowską umawiamy się z okazji konferencji Elementarz UX poświęconej wejściu w branżę User Experience. Konferencja odbyła się w czerwcu 2020 (online).
https://www.elementarzux.pl/

Dziewczyny, jakie trzeba mieć doświadczenie, aby zacząć zajmować się UX?

Aga Naplocha: Każde doświadczenie jest bardzo cenne, a to dlatego, że każdy praca UX-owca to bardzo często wiele różnych zadań, których nie da się wrzucić do jednego worka. Sam obszar UX czerpie z wielu dziedzin: ekonomii, psychologii, nauk społecznych czy projektowania graficznego.

Dlatego, osoby, które przeszły już jakąś drogę zawodową mają już w swoim zanadrzu pewne cechy UX-owe, o jakich nawet nie wiedzą. Nauczyciele – organizowanie i selekcja treści umiejętność facylitowania (to może się przydać np. na UX-owe warsztaty z klientem). Socjologowie – umiejętności badawcze, przeprowadzanie wywiadów i wyciąganie wniosków z ankiet. Inżynierowie – zrozumienie działania technologii, które bardzo pomaga przy projektowaniu systemów i interfejsów. Mogłabym tak wymieniać i wymieniać.

Przeczytaj także: Kto to jest UX designer, co robi i jak nim zostać?

Czy UX może być fajnym kierunkiem rozwoju dla dotychczasowych humanistów?

Aga: Tak! Jak również dla umysłów ścisłych 🙂 Najfajniejsza w pracy UX-owca jes interdyscyplinarność. Bardzo często osoby o różnych kompetencjach pracują przy jednym projekcie. I nawet nie chodzi tu o programistów czy projekt managerów. W samym zespole UX-owym jest dużo różnych specjalizacji: od badań i strategii, przez projektowanie interfejsów po pisanie treści, czyli UX Writing.

W UX znajdą swoje miejsce osoby, które lubią optymalizować, upraszczać, szukać pewnych połączeń i dociekać. Humaniści mogą zająć się np. tworzeniem przyjaznych treści dla użytkowników czy prowadzeniem badań i warsztatów z klientem (facylitowanie).

elementarz ux

Jakie umiejętności UX-owca można wykorzystać w innej pracy niż UX designer?

Aga: Jest ich ogrom! UX-owiec to trochę taki szwajcarski scyzoryk i w zależności od projektu czy specyfiki pracy w danej organizacji wykorzystuje swoje przeróżne moce.

Takie re-używane umiejętności to np. organizowanie pracy i zarządzanie projektami, szeroko pojęta umiejętność researchowania, projektowanie graficzne, a poza tym cały wachlarz umiejętności miękkich – mediacja, szukanie konsensusu, aktywne słuchanie.

Pierwsza praca jako UX designer. Porozmawiajmy o szukaniu pracy. Jakie trzeba mieć umiejętności, aby znaleźć pracę jako UX designer junior?

Aga: To zależy od organizacji, która takiego juniora szuka. Spotkałam się z firmami, które stawiały na ogólne nastawienie i predyspozycje takiej osoby – czy jest zorganizowana, w jaki sposób argumentuje swoje decyzje projektowe czy wie, gdzie szukać informacji. Z drugiej strony są organizacje, które szukają juniorów przede wszystkim ze znajomością konkretnego programu np. do prototypowania takiego jak Sketch czy Figma.

Moja rada dla juniorów: nie poddawajcie się – nawet jeśli, nie znacie jeszcze programów, to warto podkreślać swoje dotychczasowe umiejętności np. zorganizowałam warsztaty z szydełkowania, wypromowałam wydarzenie poprzez kanały społecznościowe albo stworzyłam stronę na WordPressie. Każde z tych doświadczeń na pewno czegoś Was nauczyło i te lekcje mogą okazać się cennym „wsadem” do Waszej przyszłej UX-owej pracy – a nawet mogą zaciekawić Waszego potencjalnego pracodawcę.

Zobacz: Praca zdalna – gdzie jej szukać?

A na co rekruterzy najbardziej zwracają uwagę podczas rozmowy?

Magdalena Kurowska: Na sposób myślenia. Znajomość narzędzi do projektowania, metodologii i heurystyk to elementy ważne, ale nie determinujące. Można się ich nauczyć. Ważniejsza jest umiejętność logicznego myślenia i myślenia skoncentrowanego na użytkowniku.

Jeśli chcesz zaprojektować np. formularz na stronie, musisz dobrze przeanalizować, kto ten formularz będzie wypełniać, czy kolejne pola formularza są jasno opisane i czy są zaserwowane użytkownikowi w odpowiedniej kolejności.

Ważne jest pokazanie rekruterowi sposobu myślenia i uargumentowanie, dlaczego takie, a nie inne decyzje podjąłeś lub podjęłaś jako projektant. Wtedy będą wiedzieć, że mają do czynienia ze specjalistą w swojej dziedzinie.

elementarz ux 2

Gdzie warto szukać pracy jako UX designer?

Aga: Często praca jest bliżej niż nam się wydaje. Można zacząć od wywiadu środowiskowego –  może ktoś z naszej rodziny lub znajomych potrzebuje audytu strony internetowej pod kątem użyteczności?

Dobre wieści są takie, że UX stał się gorącym tematem wśród pracodawców z przeróżnych branż (od nieruchomości po branżę farmaceutyczną) i coraz więcej firm chce mieć swój zespół projektowy. Warto sprawdzać oferty na Linkedinie i grupy na Facebooku.

Pamiętajmy też, że warto wychodzić z własną inicjatywą – może są jakieś instytucje lub organizacje, którym przydałaby się nasza pomoc, ale nie do końca są tego świadome? W takich sytuacjach warto skontaktować się z wybranymi osobami, zaoferować im nasze usługi.

Jak najbardziej powinniśmy zaznaczyć, że dopiero się uczymy, ale nie traktowałabym tego jako furtki do robienia pracy za darmo. W kwestii finansów – być może są jakieś granty, o które mogłyby się ubiegać takie instytucje, a tym samym pokryć nasze wynagrodzenie.

Super! Od czego Wy zaczęłybyście ścieżkę przebranżowienia?

Magdalena: Od sprawdzenia, czy projektowanie jest faktycznie tym, co daje Ci satysfakcje. Idź na weekendowy kurs, zapisz się na service jam, poczytaj, posłuchaj, pooglądaj. A najlepiej, zrób swój pierwszy projekt do szuflady. Nie poświęcaj na to pół roku. Zrób to w weekend.

Wybierz sobie jakąś stronę lub usługę i zrób jej redesign. To nie musi być od razu strona Facebooka, wybierz coś lokalnego, małego. Następnie spotkaj się z 3 znajomymi i zrób mini testy. Zobacz jak klikają, na co patrzą, jak się poruszają po stronie, czego nie rozumieją. Taki wsad na początek wystarczy.

Popraw to, co nie działa rysując proste makiety na kartce A4. Na koniec, wróć do znajomych i powtórz testy. Zostaje Ci jeszcze pół niedzieli i wiedza o tym, czy ten kierunek jest słuszny 😉

Przeczytaj: Zmiana branży na IT

Czy znacie osoby, które się totalnie przebranżowiły i pracują teraz w zawodzie UX designera?

Aga: Tak, znam osoby np. po kierunkach filologicznych czy nawet pracy w PR, które pewnego dnia, sfrustrowane lub znudzone swoją dotychczasową pracą zdecydowały się postawić swoje kroki w UX. I co najważniejsze, to historia z happy endem – obecnie pracują jako UX-owcy.

Jak sobie radzą, od czego zaczynały?

Aga: Z tego, co wiem, to zaczęły od jak najwcześniejszego wdrażania wiedzy teoretycznej w praktyce. Bez względu na to, czy te osoby brały udział w UX-owych szkoleniach czy uczyły się na własną rękę, postawiły na ćwiczenia.

W trakcie przebranżowienia czy generalnie w nauce UX uważałabym na tzw. „książkozę” – bardzo łatwo jest siedzieć na kanapie i zatapiać się w kolejną UX-ową lekturę. Niestety po takiej lekturze często się okazuje, że obraz jest coraz bardziej zamglony, a portfolio świeci pustkami, tak jak świeciło na samym początku.

Radziłabym po każdej mniejszej części teoretycznej spróbować ją przećwiczyć, przepraktykować – czy to na projektach „do szuflady” czy istniejących przypadkach np. stronach www organizacji pozarządowych lub mniejszych jednostek. Pamiętajmy – trening czyni mistrza. A w UX ten trening jest super ważny!

Jak można dalej rozwijać się w tym zawodzie? Jakie są naturalne ścieżki kariery?

Magdalena: Ścieżek jest wiele i umiejętności, a im się ich więcej ma, tym bardziej kompleksowym projektantem można się stać. Service Design (projektowanie usług), UX Writing (projektowanie treści), UI Design (projektowanie wizualne interfejsów) – to na pewno główne, ale nie wszystkie twarze projektowania, którym warto się przyjrzeć, będąc projektantem UX.

Dziękuję Wam za rozmowę!

Aga Naplocha (www.theawwwesomes.org – projektantka UX, koderka i edukatorka, aktywnie wspierająca społeczności w branży IT. Współzałożycielka inicjatywy The Awwwesomes, w ramach której prowadzi kursy z projektowania i kodowania stron www. Nagrywa kursy online dla platformy Skillshare, gdzie została wyróżniona jako Top Teacher. Prowadzi również newsletter o User Experience dla początkujących zatytułowany „UX-owa zupa instant”.

Magdalena Kurowska – Projektantka usług w Play. Od kilku miesięcy prowadzi także zespół projektantów UX. Projektuje fizyczne artefakty, produkty digitalowe, momenty na ścieżce klienta – wszystko to, co składa się na finalne doświadczenie.

Kursy
Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail