Logo Mamo Pracuj
Open menu
Pracuj

Znajdź wymarzoną pracę i pracodawcę.

Rozwijaj się

Pozwól się wesprzeć w rozwoju.

Inspiruj się

Sprawdź nasze propozycje dla Ciebie.

ZAINSPIRUJ SIĘ

Karmienie piersią – podstawowe prawo matki i dziecka

  • Agnieszka Wadecka
  • 21 stycznia 2018
  • 4 MIN. CZYTANIA
kobieta_karmiąca_dziecko_piersią_800.jpg
Od października do grudnia 2017 roku para fotografów Irmina Walczak i Sávia Freire, walcząc ze stereotypami dotyczącymi karmienia piersią w miejscach publicznych, fotografowała właśnie w miejscach użyteczności publicznej Warszawy, wolontariuszki karmiące piersią dzieci. Kampania miała na celu promowanie karmienie piersią jako aktu naturalnego.

Jego potrzeba, moje prawo

Jak wszystkie ssaki karmimy dzieci swoim własnym mlekiem i mamy do tego pełne prawo, nadane przez naturę. Karmienie piersią to czynność oczywista, normalna, która nie powinna wzbudzać kontrowersji, a jednak coraz częściej staje się tematem sporów.

To naprawdę niesamowita część naszej fizjologii, że od razu po urodzeniu możemy nakarmić dziecko pokarmem z własnej piersi, bez użycia żadnej magii.

Mleko matki jest podstawą żywienia do 6 miesiąca życia. WHO ustaliło, że po wprowadzeniu pokarmów uzupełniających może być śmiało kontynuowane do 2 roku życia, gdyż nie traci swoich wartości odżywczych i przystosowuje się do potrzeb dziecka.

Naturalne piękno

W obecnych czasach epatowanie nagością i erotyzmem nikogo nie szokuje, celebrytki pokazują się na galach w półnegliżu, na bilbordach oglądamy modelki w kusej bieliźnie.

Karmienie piersią natomiast szokuje, obrzydza, bywa nieraz określane mianem dewiacji. Matki wraz z głodnym maleństwem wyganiane są do publicznych ubikacji i sugeruje się im, że powinny zamknąć się z dzieckiem w domu. To spowodowało bunt i sprzeciw kobiet, które nie zamierzają się wstydzić naturalności.

W Polsce wiele kobiet karmiących skarży się, iż karmienie w miejscu publicznym, pomimo gwarancji prawnych, jest uznane za niestosowne i wciąż spotyka się z krytyką i seksistowskimi komentarzami.

Zaproszenie do rozmowy

Inicjatywa Irminy i Sávia ma na celu przedstawienie karmienia od pięknej strony i walkę z błędnymi stereotypami. Odzew na ogłoszenie w prasie był ogromny, do sesji zgłosiło się ponad 100 kobiet, autorzy otrzymali wiadomości ze słowami wsparcia dla młodych matek, od kobiet, które zakończyły etap karmienia piersią.

Do akcji przyłączyły się również aktorki Magdalena Górska , Sandra Korzeniak i Agnieszka Głowacka. Patronat objęło Ministerstwo Zdrowia i Komitet Upowszechniania Karmienia Piersią a Bepanthen Baby i Jadłosfera zostali partnerami.

„Zdjęcia są zaproszeniem do dialogu na temat tego, jak wspólnie możemy dokonać zmiany mentalności i sprawić, by nasze bobasy dłużej mogły cieszyć się korzyściami płynącymi z mleka matki, a kobiety nie musiały rezygnować z życia towarzyskiego, które jest istotnym elementem w zapobieganiu depresji poporodowej“ – opowiada Irmina.

W wyniku współpracy powstało 20 zdjęć prezentujących karmiące mamy, które ze spokojem patrzą z obrazu „prosto w oczy” osób negujących wykonywaną przez nie czynność. Powstał także spot, w którym prezentowane są głosy sprzeciwu wobec karmienia piersią.

„Ten spot to rodzaj manifestu, który ma unaocznić jak czuje się karmiąca matka, tak często krytykowana za swoje wybory w momencie, w którym najbardziej potrzebuje zrozumienia i wsparcia. Nie rodzimy się matkami, a powoli nimi stajemy i proces ten wymaga od nas wielu poświęceń, zrozumienia i nauczenia się dziecka, które właśnie pojawiło się w naszym życiu i kompletnie od nas zależy – mówią artyści. 

Sama droga mleczna, jak często mamy nazywają karmie piersią, nie zawsze jest usłana kwiatami. Wysłuchiwanie ocen i „dobrych“ rad nie jest szczególnie motywujące. Poza tym, jak pokazuje ostatnia scena filmu, decyzja o karmieniu, o tym czy w ogóle kobieta chce karmić i o tym do kiedy będzie to robić, należy wyłącznie do niej.“ – tłumaczą artyści.

Misja jest wielozadaniowa, oprócz walki o unormalizowanie karmienia autorzy chcieli je wypromować, pomóc matkom, które zmagają się z samotnością i depresją poporodową wynikającą z izolacji i pozostania w domu z dzieckiem w obawie przed krytyką.

Póki co efekty kampanii „Jego potrzeba, moje prawo” oraz poprzedniej, która miała miejsce w Brazylii w 2015 roku są dostępne w Internecie na stronie https://anytimeanywhere.me/, ale artyści planują dotrzeć do szerszej publiczności przez stworzenie kolejnych sesji w innych krajach i organizowanie wystaw poza siecią.

Zdjęcia: Irmina Walczak, Sávia Freire

Zdjęcie główne: Canva

Zobacz więcej

artykuł
  • Ewa Moskalik - Pieper
  • 3 MIN. CZYTANIA
artykuł
kobieta w IT
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj
  • 6 MIN. CZYTANIA
artykuł
  • Ewa Moskalik - Pieper
  • 6 MIN. CZYTANIA
artykuł
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj
  • 9 MIN. CZYTANIA
artykuł
  • Iza Kłodzińska
  • 10 MIN. CZYTANIA
artykuł
  • Ewa Moskalik - Pieper
  • 3 MIN. CZYTANIA
wywiad
  • Judyta Wałach
  • 6 MIN. CZYTANIA

+3 tys. mam w newsletterze

© Mamopracuj 2024

Przejdź do treści