Czego szukasz

Kancelaria Prezydenta Przyjazna Rodzinie

Ponad rok temu (w lipcu 2013 r.), Kancelaria Prezydenta RP wprowadziła specjalny program dla swoich pracowników-rodziców pod hasłem: „Kancelaria Przyjazna Rodzinie”. Co ważne, sam program został opracowany właśnie przez pracowników Kancelarii. Z tej okazji zaprosiliśmy Panią Izabelę Fortuniak z Biura Prasowego Kancelarii, a prywatnie mamę małej Amelki, do rozmowy o tym, z jakich rozwiązań wspierających rodziców sama korzysta, a także jakie inne formy wspracia znalazły się w programie. 

  • Agnieszka Kaczanowska - 02/09/2014

Pani Izabelo, jest Pani mamą i na co dzień pracuje Pani w Kancelarii Prezydenta RP. Czy mogę spytać w jakim wieku jest Pani córeczka?

Amelia skończyła właśnie 19 miesięcy.

Czy w związku z wprowadzoną zmianą organizacji czasu pracy dla rodziców w Kancelarii, łatwiej Pani organizować i planować swój czas?

Jest to niezwykła pomoc w organizacji życia rodzinnego, tym bardziej, że oboje z mężem pracujemy w Kancelarii Prezydenta RP (tu się poznaliśmy). Z udogodnień dla rodziców, w postaci zadaniowego czasu pracy korzystam tylko ja, ale przełożeni bardzo przychylnie są nastawieni do młodych pracujących rodziców, więc myślę, że gdyby była nagła konieczność wyjścia z pracy do dziecka mąż nie miałby z tym problemu.

Tuż po urodzeniu córeczki mąż bez problemu mógł wziąć 6 tygodni urlopu, później jeszcze miesiąc. Takie przychylne nastawienie jest niezwykle ważne, daje poczucie, że dla Pracodawcy ważny jest Pracownik, jego potrzeby, jego rodzina. Myślę, że zwłaszcza w początkowym okresie, kiedy dziecko jest małe i potrzebuje większej obecności rodziców można mu ten czas poświęcić bez konieczności rezygnacji z pracy, czy też kosztem tej pracy.

Które z udogodnień, w Pani przypadku, sprawdzają się najlepiej?

Nie ukrywam, że możliwość pracy w systemie zadaniowym. To był bardzo ważny argument przy podejmowaniu decyzji o moim powrocie do pracy. Jestem tzw. „matką pierwszego kwartału” (mowa oczywiście o mamach, które rodziły w pierwszym kwartale 2013 r.) i o możliwości skorzystania z rocznego urlopu macierzyńskiego dowiedziałam się kiedy kończył mi się urlop na starych zasadach. Owszem rozważaliśmy z mężem możliwość skorzystania z dłuższego urlopu, ale jednak zdecydowaliśmy, że wrócę po pół roku. Decyzja nie była tak trudna, właśnie ze względu na możliwość pracy w systemie zadaniowym. Dzięki temu rozwiązaniu pracuję na pełen etat, ale część pracy mogę wykonać w domu. Jest to duże udogodnienie.

Minął właśnie rok od czasu, kiedy minister Wóycicka oficjalnie poinformowała o programie „Kancelaria Przyjazna Rodzinie”, w ramach którego pracownicy Kancelarii posiadający dzieci do 14 roku (opiekujący się osobami zależnymi) mogą skorzystać z szeregu udogodnień. Pani minister podkreśliła także, że program ten został zainicjowany przez samych pracowników. To bardzo ciekawe i z pewnością będzie inspirujące dla naszych Czytelniczek. Czy może nam Pani opowiedzieć jak, Państwo, jako pracownicy, doszliście do wspólnego programu?

Szef Kancelarii Prezydenta RP Pan Jacek Michałowski ogłosił konkurs dla pracowników na rozwiązania usprawniające pracę Kancelarii, współpracę pomiędzy biurami lub zawierające propozycje dodatkowego wykorzystania kompetencji i zainteresowań pracowników. W ramach tego konkursu grupa pracowników zgłosiła projekt „Kancelaria przyjazna rodzicom”, który zakładał zmiany w regulaminie pracy, ułatwiające godzenie obowiązków rodzinnych i zawodowych, między innymi umożliwienie pracownikom opiekującym się dziećmi i osobami zależnymi korzystanie z ruchomego czasu pracy, indywidulanego rozkładu czasu pracy, równoważnego czasu pracy oraz zadaniowego system czasu pracy. Projekt zakładał także zmiany w zakładowym funduszu świadczeń socjalnych tak, aby możliwe było dofinansowanie zakupu podręczników, opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach, klubikach dziecięcych oraz opieki sprawowanej przez nianię, czy wypłacenie świadczenia z tytułu urodzenia dziecka. Projekt ten wygrał konkurs i podjęta została decyzja o jego wdrożeniu.

Jak długo trwały prace nad programem? I czy są jakieś pomysły, które nie znalazły się w programie?

Prace nad wdrożeniem trwały około roku i wymagały uzgodnień ze związkami zawodowymi. Wśród pracowników Kancelarii została także przeprowadzona ankieta, której celem było zbadanie preferencji rodziców, tak aby rozwiązania jak najlepiej dopasować do ich rzeczywistych potrzeb. W ankiecie pracownicy opowiedzieli się za pomysłem stworzenia pokoju do pracy dla rodziców z dziećmi. W sytuacji gdy rodzic nie może zapewnić opieki dziecku będzie mógł skorzystać z przestrzeni biurowej zaprojektowanej tak, aby jednocześnie dziecko mogło się bawić i pozostawać pod opieką rodzica. Taki pokój powstanie w  Kancelarii jeszcze w tym roku.

Jak program oceniany jest przez pracowników? Czy się po prostu sprawdza?

Program jest pozytywnie odbierany przez pracowników, o czym najlepiej świadczy liczba rodziców korzystających z wprowadzonych zmian. Z wdrożonych rozwiązań dotyczących elastycznego czasu pracy korzysta obecnie ok. 40 pracowników, którzy mają dzieci do lat 14 lub opiekują się osobą zależną. Duża grupa osób korzysta także z możliwości, jakie stwarza zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

I już prawie ostatnie pytanie 😉 Czy, w Pani ocenie, elastyczny czas pracy, zadaniowy czas pracy są rzeczywistymi udogodnieniami dla rodziców?

Obecnie, po zmianach w Kodeksie pracy, możliwość stosowania ruchomych godzin rozpoczynania pracy, która była rozwiązaniem nowatorskim w projekcie „Kancelaria przyjazna rodzicom”, jest zagwarantowana przez przepisy ogólnie obowiązujące. Często jest jednak tak, że rodzice nie wiedzą, że mogą korzystać z elastycznej organizacji czasu pracy i jakie rozwiązania kodeksowe ułatwiłyby im opiekę nad dzieckiem i wykonywanie obowiązków zawodowych. Warto więc mówić o tych możliwościach, bo z własnego doświadczenia wiem, że bardzo ułatwiają godzenie życia prywatnego z zawodowym.

I czy pracodawca, albo inni współpracownicy nieposiadający dzieci mogą z tego powodu odczuwać jakieś znaczące niedogodności?

Myślę, że skoro pracodawca zdecydował się na wprowadzenie takich rozwiązań to ma zaufanie do pracowników, że będą one jak najwłaściwiej wykorzystywane. Co do innych pracowników, to ufam, że nie mają powodów to odczuwania dyskomfortu. Są to przepisy, z których mogą korzystać wszyscy rodzice, którzy mają dzieci do 14 lat. Ze swej strony mogę zapewnić, że mimo małej córeczki jestem w pełni dyspozycyjna, odbieram telefony o każdej porze, odpisuję regularnie na maile, smsy, tak więc jeżeli nawet fizycznie nie ma mnie w biurze to pracuję. Niejednokrotnie też mam wyjazdy służbowe czy pracuję w weekendy. Zawsze jednak tak organizujemy z mężem naszą pracę, by jak najmniej na tym cierpiała córka.

Czy chciałaby Pani w jednym zdaniu dodać odwagi rodzicom-pracownikom innym firm do postulowania takich zmian w swoim środowisku pracy?

Szczęśliwy rodzic, szczęśliwe dziecko. Myślę, że nie ma w tym przesady. Jeżeli rodzic, zwłaszcza matka, czuje wparcie ze strony swojego pracodawcy, a nie wyrzuty, że ma dziecko, to jest bardziej wydajnym pracownikiem, a przede wszystkim szczęśliwym rodzicem. Dla mnie istotne jest również to, że nie mam wyrzutów wobec córeczki, że znikam na całe dni pozostawiając Ją w żłobku. Poczucie bezpieczeństwa, przyjaznego nastawienia w miejscu pracy jest nieocenionym wsparciem dla wszystkich rodziców.

Dziękuję serdecznie za rozmowę.

Od redakcji: 

Kancelaria Prezydenta RP zainicjowała także konkurs dla pracodawców przyjaznych rodzinie pt. „Dobry Klimat dla Rodziny”, o którym pisaliśmy na naszym portalu. Przejdź do artykułu >>>

Chcesz poznać innych przyjaznych rodzinie pracodawców? Sprawdź naszą bazę!

Zdjęcie: freeimages.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów. 
Podyskutuj

Gdzie zaczyna się równość kobiet i mężczyzn?

160 godzin - tyle czasu miesięcznie, wg statystyk kobiety spędzają na swoim "drugim etacie", czyli wykonując obowiązki domowe. Z okazji Dnia Matki, Centrum Praw Kobiet przypomina, że to właśnie na naszych - kobiet, matek - barkach, spoczywa większość domowych obowiązków. I przekonuje, że nie będzie równości pomiędzy kobietami i mężczyznami w sferze publicznej bez równości w domu.
  • Ewa Moskalik - Pieper - 29/05/2020
partnerzy razem sprzątają

Równość zaczyna się w domu

Równość w domu to kwestia elementarnej sprawiedliwości społecznej, ale też inwestycja w lepszy świat dla kobiet i mężczyzn – mówi Urszula Nowakowska, prezeska Fundacji Centrum Praw Kobiet.

W naszym społeczeństwie nadal wszystko co związane z prowadzeniem domu i opieką nad dziećmi jest głównym obowiązkiem kobiet – matek. Pomimo iż tradycyjny model ról społecznych kobiet i mężczyzn ulega przemianom, to wciąż jednak dominuje nierówny podział obowiązków domowych, który wielu kobietom ogranicza możliwość rozwoju zawodowego i udziału w życiu społeczno – politycznym.

Centrum Praw Kobiet z okazji Dnia Matki zorganizowało kampanię, której głównym celem jest zwrócenie uwagi na konieczność sprawiedliwego dzielenia się obowiązkami domowymi. Kampania ma zwrócić uwagę na to, iż pomimo znaczącego awansu społecznego, kobiety nadal są głównym „beneficjentem” obowiązków domowych i to na nich przede wszystkim spoczywa odpowiedzialność za sprzątanie, pranie, gotowanie oraz opieką nad innymi, wymagającymi tego członkami rodziny (dziećmi, osobami starszymi, niepełnosprawnymi).

W tym obszarze, postęp jest bardzo powolny, dlatego swoją CPK swoją kampanią „Równość zaczyna się w domu” chce zachęcić kobiety do większej asertywności w budowaniu partnerskich relacji i delegowaniu większej ilości obowiązków na partnerów, a do mężczyzn zaapelować o przejęcie większej odpowiedzialności za dom i obowiązki z nim związane.

Partnerski model rodziny w Polsce

Z badań CBOS wynika, że praca na rzecz domu nadal nie jest postrzegana jako praca, a polski model rodziny, oparty na zawodowej pracy obojga partnerów, przebiega bez większego wpływu na współdzielenie obowiązków domowych. Statystki nie są optymistyczne, bo według nich tylko 2% mężczyzn wykonuje pranie, a 4% samodzielnie robi porządki.

Odkurzacz – bolid Formuły 1

Od strony wizualnej kampania to pomysł krakowskiej agencji Dziadek do Orzechów. Przyciągać uwagę panów mają groteskowe i absurdalne obrazy: fikcyjny odkurzacz – bolid Formuły 1, czy męski płyn do mycia szyb z wyciągiem z meksykańskiego kaktusa, albo ważący 55 kilogramów mop chromowo-molibdenowy do łączenia sprzątania z treningiem.

Rewolucje domowe

Kampania wystartowała 26 maja w Dzień Matki, bo to właśnie kobiety, które mają dzieci są najbardziej obciążone obowiązkami domowymi. „Słychać w naszym kraju narzekania i to nie tylko ze strony prawicowych polityków, że w Polsce rodzi się mało dzieci. Może to właśnie w nierównym podziale obowiązków domowych i wychowawczych tkwi tajemnica niskiej dzietności kobiet. Kobiety mają coraz większe aspiracje zawodowe i chcą prawdziwego, a nie deklaratywnego partnerstwa w rodzinie. Nadszedł zatem czas na REWOLUCJE DOMOWE”.

Zdjęcie: 123 rf

Źródło:

cpk.org.pl

cpk.org.pl

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ewa Moskalik - Pieper
Redaktor portalu Mamo Pracuj. Prywatnie spełniona, pełnoetatowa mama dwóch wspaniałych synów i żona, starająca się znaleźć swój patent na work - life balance. Absolwentka UJ. Miłośniczka kina, muzyki i książek.

Powrót do biura! Szukamy idealnej sukienki do pracy

Niezależnie od tego, gdzie wychodzimy, chcemy pięknie i kobieco wyglądać. A co może być bardziej kobiecą częścią garderoby, niż doskonale skrojona sukienka? Sprawdźmy, jakie sukienki będą najlepsze, kiedy szykujemy stylizację biurową.
  • Zofia Kowalska - 28/05/2020
młoda kobieta w sukience w drodze do biura

Nie jest tajemnicą, że w pracy musimy przestrzegać pewnych zasad dotyczących stroju. Nie oznacza to jednak, że musimy wyglądać nudno i bezbarwnie. Jest wiele pięknych sukienek, nawet tych klasycznych, w których będziemy prezentować się wspaniale.

Zasady stroju w biurze

W pracy zawsze musimy wyglądać profesjonalnie i elegancko. Absolutnie nie wchodzą w grę głębokie wycięcia i mini. Postawiłybyśmy siebie w złym świetle i nawet jeśli wyglądamy w sukience świetnie, w pracy będzie ona nietaktem i narażamy się na nieprzyjemności.

Nasz strój ma szczególne znaczenie, jeśli nasze stanowisko pracy wiąże się z bezpośrednimi kontaktami z klientami lub partnerami biznesowymi.

W wielu firmach panuje sztywny dress code, co oznacza, że wolno nam nosić tylko gładkie ubrania lub z bardzo delikatnym wzorem w takich kolorach jak czarny, szary, czy granatowy. W części firm nieco się od tego odchodzi, co nie znaczy, że wolno nam nosić to, co chcemy. Jaskrawe kolorowy, błyszczące zdobienia i wycięcia powinnyśmy odłożyć na bok.

Wybierając sukienki do pracy, musimy również pamiętać o wygodzie. Każdego dnia w pracy spędzamy wiele godzin, warto więc postawić na coś, co nie będzie nas uwierać, czy drapać nawet po dłuższym czasie.

Jakie sukienki będą idealne?

Wiemy już, czego unikać, teraz pora pokazać, co będzie warte uwagi. Zastanawiając się nad długością, z pewnością bezpiecznym wyborem będzie sukienka o długości midi lub za kolana. Przykładem odpowiednich strojów o tej długości są sukienki do pracy Quiosque. Powinnyśmy pamiętać, że o ile sukienka do kolan lub za kolana będzie raczej uniwersalnym wyborem, po który każda z nas może sięgnąć bez obaw, o tyle midi już niekoniecznie. Midi jest specyficzną długością, która optycznie skraca nogi. Jeśli jesteśmy niskie, musimy uważać, by nie zaburzyć swoich proporcji.

Drugim elementem, na który musimy zwrócić uwagę, jest obecność rękawów i dekolt. Sukienki na ramiączkach niech zostaną w szafie i czekają na wyjście z przyjaciółmi. Do pracy sięgajmy po sukienki z krótkim lub długim rękawem i z dekoltem w łódkę albo mniej wyciętym okrągłym, lub w serek. Jeżeli natomiast chodzi o krój, mamy dość spory wybór. Bez obaw możemy włożyć sukienkę rozkloszowaną, trapezową i ołówkową.

Oczywiście to, że sukienki te są w pracy dozwolone, nie znaczy jeszcze, że możemy od razu ruszyć szturmem do sklepów. Najpierw zastanówmy się, jaki posiadamy typ figury, bo nie każda sylwetka wygląda dobrze w każdym fasonie.

Gdzie kupić sukienkę do pracy?

To, że na pierwszy rzut oka sukienka spełnia wymogi formalne względem stroju służbowego, nie znaczy jeszcze, że będzie idealna. Nie zapominajmy o tym, że w pracy musimy wyglądać elegancko i profesjonalnie, a już szczególnie podczas ważnych spotkań biznesowych. Co za tym idzie, musimy wybierać tylko te modele, które są z wysokiej jakości tkanin, które podniosą nasz prestiż.

Sukienki biznesowe powinny być z materiałów dobrej klasy, dzięki czemu będą ładnie się prezentować przez długi czas. Wystarczy do nich dodać buty na obcasie i skromną biżuterię i będziemy wyglądać doskonale. Mało tego to za pomocą zmiany dodatków możemy uzyskać stylizację, która będzie odpowiednia również na rodzinne przyjęcie lub kolację.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Zofia Kowalska
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail