Czego szukasz

Jak zostać freelancerem? Przewodnik od A do Z!

Praca zdalna to wymarzone zajęcie dla większości z nas, przynajmniej tak nam się wydaje. Dla tych, którzy o niej marzą i dla tych, którzy codziennie zasiadają do swojego biura we własnym M, książka Agnieszki Skupieńskiej to skarbnica wiedzy. Konkretnie, krótko i treściwie opisane, a przede wszystkim krok po kroku, jak być freelancerem. Powinnaś to przeczytać! Ja będę do tej książki wracać nie raz, po pomysły i po motywację do działania!

  • Marzena Gólska - 28/06/2016

Edit: 2018

Poznaj także najnowszy kurs od Agnieszki Skupieńskiej dla wszystkich freelancerów, którzy chcą skutecznie prowadzić swój biznes.

Akademia Freelancer PRO!

Zapisy już trwają! >>

Dosłownie „od A do Z”

W książce „Zostań freelancerem” jest wszystko co ważne – od tego jak zacząć, od przetestowania siebie, czy nadajesz się na freelancera, przez zalety i wady takiej pracy, po organizację miejsca i czasu pracy, co jest również bardzo istotne. Są też wskazówki jak stworzyć swoje portfolio, jak wycenić swoje pierwsze zlecenia i jak się w ogóle cenić, bo to ważne, zarabiasz w końcu „na chleb”!

Najbardziej przydatne wg mnie rozdziały dotyczą jednak samych pomysłów na to, co można robić jako pracownik zdalny. Autorka podała nawet portale, gdzie takiej pracy szukać. Sama chętnie rozwinę skrzydła i podejmę nowe wyzwania, ale cały czas brak motywacji, no i trochę czasu (małe dziecko 😉 ). Ale wszystko jeszcze przede mną, a książka Agnieszki tylko motywuje do działania.

Konkretnie – wskazówki, rady, doświadczenie

Czytając tę publikację mam wrażenie, że jestem prowadzona za rękę przez autorkę, że krok po kroku wtajemnicza mnie w pracę freelancera, że się mną zaopiekowała, bo porusza nawet najdrobniejsze szczegóły… Chociażby jak komunikować się z klientem i że klient, owszem to nasz pan, ale nie zawsze ma rację. Nie mówiąc już o całej wiedzy, jaką powinnaś posiadać, zakładając i prowadząc własną firmę. I mimo, że takich książek w temacie jest cała masa to  książka Agnieszki wyróżnia się spośród nich tym, że opisuje nie tylko blaski, ale też cienie posiadania własnej działalności. Bo nie zawsze klient jest fair, nie zawsze zapłaci za wykonaną przez nas pracę i co wtedy? Autorka dzieli się swoim doświadczeniem i bez skrępowania pisze, co robić w tych najmniej oczekiwanych i przyjemnych sytuacjach.

recenzje_zostan_freelancerem_agnieszka_skupienska640

Z życia wzięte

A teraz pytanie, ile znacie książek na polskim rynku, gdzie wypowiadają się ludzie podobni do Was? (mam tu na myśli wolnych strzelców właśnie). Inaczej czyta się literaturę zagraniczną, gdzie sytuacja gospodarczo-polityczna jest inna i odbiega daleko od polskich realiów, ja traktuję taką wiedzę trochę z przymrużeniem oka. A co innego jak macie pytania i wątpliwości dotyczące Waszej pracy z domu i odpowiadają Wam inni doświadczeni freelancerzy, którzy owszem osiągnęli sukces, ale mieli i mają takie same rozterki na co dzień jak każdy z nas. Sama Agnieszka jest tego żywym przykładem.

Motywacja dla freelancerów

Są dwie opcje, albo jesteś już pracownikiem zdalnym i spadek formy (czyt. motywacji) jest Ci dobrze znany, albo marzy Ci się taka praca bez szefa nad głową i Twoja motywacja sięga zenitu, jeszcze! Ja należę do tej pierwszej grupy, na szczęście, bo wiem jak ciężko jest samemu zebrać się do pracy mając tyle wolności. Jest to jedna z udręk freelancera w niby wymarzonej pracy. Ale autorka nie zostawiła nas samych z tym problemem, pomaga. Pomaga, podając na swoim przykładzie, jak zmobilizować się do pracy, ale też jak nie zdziczeć pracując samotnie w domu. Dodatkowo rady i komentarze innych wolnych strzelców – bezcenne!

Podsumowując, książka Agnieszki Skupieńskiej „Zostań freelancerem. Praca od A do Z” nie jest tu przypadkowo. Wybrałam ją dla Was, bo też jestem mamą, która chce pracować, a tak średnio do końca może z dzieckiem u boku. Praca zdalna daje nam mamom tą możliwość. I też na początku mojej drogi myślałam, że będzie to lekkie i przyjemne, taka sobie fajna przygoda, a ile wewnętrznych walk musiałam stoczyć, żeby być tu gdzie jestem. A ile motywacji jeszcze mi czasami brakuje i gdzie ją znaleźć, skoro rodzina i sąsiedzi pytają się co rusz, kiedy wrócę do pracy, a ja przecież pracuję, tylko że w domu!

Dzięki Agnieszko za ten zbiór wiedzy i za ten dawkę motywacji, z której będę czerpać przy spadkach chęci i zapału. Dzięki za Twój mały udział w ciężkich powrotach na rynek pracy, tym razem zdalnej!

recenzja-okladka-zostan-freelancerem

Tytuł: „Zostań Freelancerem. Praca od A do Z.”
Autor: Agnieszka Skupieńska – freelancerka od 2009 roku, blogerka.
Wydawnictwo: Skupieński Marketing Sp. z o.o.

Zdjęcia i grafiki: archiwum Agnieszki Skupieńskiej
Zdjęcie główne: kaboompics.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Marzena Gólska
Jestem mamą 4-letniego Oskara. Pracowałam w marketingu oraz w projektach unijnych. Podczas „urlopu” macierzyńskiego moją firmę zamknęli, a ja pozostałam bez pracy. Przez kilka lat spędzonych z dzieckiem miałam dużo czasu na przemyślenia i ostatecznie postanowiłam robić to, co kocham najbardziej, czyli pracując wspierać inne mamy. Dodatkowo kocham jogę, spacery, podróże i długie spanie ;)
Podyskutuj

Od czego zacząć tworzenie własnego biznesu?

Dobra koniunktura w gospodarce to zachęta do tworzenia własnego biznesu. Chętnych nie brakuje, podobnie jak pomysłów na wiele atrakcyjnych usług i produktów. Nie każdy posiada wiedzę, nabytą na temat zakładania firmy. Bez względu na branżę, zwykle początkujący przedsiębiorca zadaje sobie pytanie, od czego zacząć?
  • Dominika Kamińska - 25/04/2019
laptopy i dokumenty na stole, ręce osób planujących działania biznesowe

Biznesplan to podstawa

Własny biznes kusi, ponieważ daje poczucie, że tworzymy coś nowego, unikatowego. Autor pomysłu decyduje o tym, jaki przyjmie kształt i w jakim tempie ruszy na podbój wymagającego rynku. Biznesmen amator na początku obawia się formalności i zderzenia z biurokracją. Wbrew pozorom, to nie jest najtrudniejszy etap, ponieważ wiele spraw można załatwić już przez Internet.

O wiele większym wyzwaniem jest dokładne sprecyzowanie charakteru naszej działalności. Nadmierne rozdrobnienie oferty może zdezorientować potencjalnych klientów. Jeden lub dwa konkrety dają bardziej czytelny znak, w czym się specjalizujemy. Warto określić też grupę docelową, jakiej dedykujemy swoją działalność. Pomoże to później w procesie promowania strony internetowej przez firmy takie, jak Netmove. Przed przystąpieniem do działalności nie zaszkodzi również sprawdzić, jak prezentuje się oferta konkurencji.

Koszty prowadzenia biznesu

Każda działalność gospodarcza kosztuje. Przedsiębiorca płaci podatki, składki, rachunki, inwestuje w sprzęt i oprogramowanie. Ponosi koszty wynajmu biura, zakupu usług i półproduktów, z których tworzy swoją ofertę. Najlepiej wyliczyć koszty zanim się pojawią i ocenić, na ile są realne do udźwignięcia.

Biznes to również szeroko zakrojona akcja promowania firmy, na przykład przy pomocy agencji interaktywnej. Żeby móc odróżnić się od konkurencji, trzeba zainwestować w działania pozycjonujące stronę internetową. Wybierając usługi Netmove, można liczyć na 15 lat doświadczenia w promocji witryn. Firma proponuje usługi SEO, wykonuje audyty, konsultacje, linkowanie stron. To szeroko zakrojone działania, obliczone na nieco wolniejszy, ale stabilny sukces. Na promocji marki w Internecie nie warto oszczędzać. To inwestycja, która daje całodobową promocję przez wszystkie dni w roku.

Rejestracja i podatki

Nie każda działalność gospodarczą należy rejestrować. Przy drobnej działalności, w której przychody nie przekraczają 50 proc. płacy minimalnej można prowadzić działalność w opcji niezgłoszonej do urzędu. Każdy przedsiębiorca ma do wyboru kilka form opodatkowania, od których zależy rodzaj księgowości firmy. Nie można jej zmienić w dowolnym momencie, dlatego warto zdecydować się na najtańszą. Rejestrując firmę od razu należy wskazać formę opodatkowania, jak również określić sposób płacenia zaliczek na podatek. Do wyboru są opcje miesięczne oraz kwartalne.

Nowy biznes najlepiej promować od razu. Pomoże w tym Netmove, opracowując odpowiednią strategię, uzależnioną od konkretnej branży. W tym celu bardziej przyda się dobrze zaprojektowana strona internetowa niż nawet stacjonarna siedziba firmy.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Dominika Kamińska

Jak odkryć swoje mocne strony i ruszyć z miejsca – video z Kamilą Rowińską

Jak odkryć swoje mocne strony i ruszyć z miejsca - po urlopie macierzyńskim? Od czego zacząć? Jak porozmawiać ze swoją rodziną o swoich potrzebach dotyczących rozwoju? Zobacz video z Kamilą Rowińską i zrób pierwszy krok.
  • Joanna Gotfryd - 24/04/2019
zadowolona kobieta w okularach pracuje przy komputerze

Jak odkryć swoje mocne strony i ruszyć z miejsca?

Zapraszam Was do obejrzenia video z Kamilą Rowińską – coachem, kobietą, która wspiera inne kobiety w rozwoju osobistym, zawodowym i niezależności. Autorką 7 książek i mamą dwójki dzieci.

Z tego video dowiesz się:

  • Jak znaleźć swoją drogę zawodową?
  • W którą stronę pójść, kiedy jestem na rozdrożu?
  • Od czego zacząć?
  • Jak uwierzyć we własne możliwości?
  • Jak najlepiej wykorzystać swój potencjał?
  • Jak rozmawiać z bliskimi o potrzebie własnego rozwoju?

Zobacz też inne ciekawe materiały video:

Jak uwierzyć w siebie i odkryć swoją siłę? 

Jak pokonać strach przed działaniem

Jak przestać się przejmować co powiedzą inni? 

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail