Czego szukasz

Jak zostać freelancerem i skutecznie prowadzić biznes?

Czy freelancerzy boją się braku zleceń? Jak zorganizować swoją pracę, żeby być skutecznym w tym, co się robi? Agnieszka Skupieńska z bloga To się opłaca doskonale zna blaski i cienie freelancingu. Elastyczność, niezależność, to niektóre z zalet freelancingu. Pozostaje jeszcze wiele innych kwestii, o których nie myślimy będąc na etacie 😉 I tutaj z pomocą przychodzi nam właśnie Agnieszka, z kursem on-line Akademia Freelancer PRO! Dowiedz się jak zostać freelancerem i skutecznie prowadzić swój biznes!

  • Joanna Gotfryd - 06/02/2018
Agnieszka Skupieńska z To się opłaca

Agnieszko, jakie zawody można wykonywać jako freelancer? (Po przeczytaniu Twojej książki ciągle wydaje mi się, że chodzi głównie o copywriting), ale wachlarz zawodów jest przecież bardzo szeroki, prawda?

To prawda, freelancerów jest coraz więcej w wielu branżach. Przede wszystkim jako freelancer można robić wszystko to, co wiąże się ze stronami internetowymi, czyli tworzenie stron, pozycjonowanie, grafika, ale też marketing w internecie, w tym marketing w mediach społecznościowych. Analityka ruchu i sprzedaży w e-commerce, e-mail marketing, wirtualna asystentka, tworzenie wizualnych notatek do szkoleń (konferencji, kursów, webinarów). Ale freelancerami bywają też osoby, których praca nie ma dużego związku z internetem.

Gdy przygotowywałam kurs Akademia Freelancer PRO, przeprowadziłam kilkadziesiąt konsultacji z freelancerami z różnych branż. Miałam okazję porozmawiać m.in. z architektem wnętrz, lektorem, coachem oddechu, fotografem, montażystą filmowym – to wszystko też freelancerzy. Jak widać przekrój zawodów jest naprawdę ogromny.

Jakie są najważniejsze zalety freelancingu, dla Ciebie i dla czytelników Twojego bloga?

Wśród zalet najczęściej wymienia się niezależność i to, że to my, freelancerzy, decydujemy o tym, z kim pracujemy, nad jakimi projektami, kiedy i za ile. Decydujemy też, kiedy mieć wolne, ile godzin dziennie pracować oraz – co moim zdaniem jest równie ważne – w jakim kierunku się rozwijać. To freelancer decyduje, czy woli się skupić na usługach, czy chce do swojej oferty włączyć też produkty, decyduje, na jakie szkolenia się zapisać i jakie umiejętności będą mu jeszcze potrzebne, jeśli chce zarabiać więcej niż do tej pory.

Czy jest się czego bać? Że nie będzie zleceń, że koszty zjedzą przychody, czego jeszcze?

Początki zawsze są trudne, niezależnie od branży, bo wchodzimy na nieznany sobie teren. W pracy etatowej ktoś dbał o to, żebyśmy mieli co robić, płacił za nas podatki na czas, płacił nam za urlop, ubezpieczenie zdrowotne, a w działalności na własny rachunek musimy sami zadbać o wszystko.

Początkujący freelancerzy boją się przede wszystkim, że nie będą mieli zleceń, dlatego moim zdaniem dobrze jest rozejrzeć się na rynku jeszcze zanim zrezygnujemy z etatowej pracy. Trzeba przyjrzeć się temu, jak ten rynek wygląda, kto na nim jest i czego szuka oraz kto jest naszą konkurencją i jak zarabia. Trzeba przyjrzeć się klientom i opracować własną strategię działania. O tym freelancerzy rzadko myślą, ale strategia to ważna rzecz w przypadku swojej działalności, niezależnie od tego, czy tą działalnością jest prowadzenie sklepu, salonu fryzjerskiego czy też jednoosobowe usługi grafika czy copywritera. Bez strategii nie wiemy co robić, nie wiemy, jaki mamy cel, więc trudno nawet odpowiedzieć sobie na pytanie, czy dobrze nam idzie na swoim 🙂

Twój kurs nazwałaś szkołą freelancingu. Nie uczysz żadnego konkretnego zawodu – pisania tekstów, tworzenia grafik czy fotografii, ale uczysz jak zorganizować swoją pracę. Czy można powiedzieć, że uczysz jak prowadzić biznes? Jak zostać freelancerem i jak szukać zleceń?

To prawda, nie uczę konkretnego zawodu, ale tego, jak zorganizować działalność freelancera, żeby po pierwsze – utrzymać się na rynku, a po drugie – mieć satysfakcjonującą pracę i dobre pieniądze.

A przechodząc już do konkretów, w Akademii Freelancer PRO będziemy mówić m.in. o tym, jak przygotować strategię działalności dla freelancera, jak wyceniać zlecenia i negocjować stawki z klientami (a także przekonać klienta, żeby zamówić usługę właśnie u nas), jak tworzyć swoje nisze i konstruować oferty, które klienci pokochają.

Oczywiście o temat zdobywania klientów też zahaczymy, bo bez tego wiele się nie zdziała. Ale skupimy się także na budowaniu własnej marki i swojego centrum dowodzenia, tak, żeby to klienci zdobywali nas, a nie odwrotnie 🙂

Bazując na własnym doświadczeniu i relacjach znajomych freelancerów, wiem, że to możliwe – zbudować swoją pozycję w branży tak, żebyśmy nie musieli zdobywać zleceń i konkurować niższymi stawkami z innymi freelancerami.

Omówimy też konkretne przykłady, strategie konkretnych, freelancerskich biznesów. Po skończeniu kursu freelancer będzie wiedział, jak działać, żeby zbudować stabilny, przynoszący pieniądze biznes. Taki, z którego nawet na chwilę nie będzie chciał uciekać na etat 🙂

Zobacz program 10-tygodniowego kursu >>

akademia freelancer pro, jak zostać testerem

Czy są jakieś kompetencje, cechy wspólne dla wszystkich freelancerów? Co decyduje o tym, że poradzisz sobie we freelancingu?

Przez lata przekonałam się, że najważniejsza jest obowiązkowość, konsekwencja i cierpliwość. Obowiązkowość dlatego, że nikt nad Tobą nie stoi z batem i musisz sama dbać o to, by dotrzymywać terminów: w porę rozliczać się z podatków, zjawiać się na czas na spotkanie z klientem i doprowadzić do końca zlecenia w określonym czasie.

Konsekwencja i cierpliwość dlatego, że łatwo jest się poddać, gdy nie widać od razu efektów działania. A nie zawsze od razu je widać. Na przykład promocja własnej działalności, budowanie wizerunku eksperta w swojej branży – to może zając trochę czasu, nie da się wypromować zupełnie nowej usługi czy produktu w tydzień. Ale trzeba pamiętać, że ten czas i tak upłynie, czy będziemy coś robić, czy nie. Dlatego w pracy na swoim cierpliwość i konsekwencja naprawdę się opłacają.

Za co Ty cenisz sobie bycie freelancerką?

Za to, że mogę robić to, co lubię i rozwijać swoją działalność we własnym tempie i we własnym kierunku. Nikt mi niczego nie narzuca. A jednocześnie dzięki odpowiedniej strategii działania mogłam dojść do punktu w życiu, w którym zawsze chciałam być. Nie muszę dużo pracować, żeby móc sobie pozwolić na przyjemności, urlopy kilka razy w roku. Nie mam powodów do stresów, mam czas, żeby zadbać o siebie. Takiego trybu życia życzę każdemu – nie ma nic lepszego 🙂

Dziękuję Ci za rozmowę!

Chcesz przenieść swoją działalność na wyższy poziom? Sprawdź, jak to zrobić!

Zdjęcia i grafiki: archiwum Agnieszki Skupieńskiej

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Podyskutuj

Plebiscyt Lady Business Awards 2018

Lady Business Club Business Woman Foundation rozpoczęła nabór do drugiej edycji swojego projektu! Plebiscyt Lady Business Awards 2018 promuje i nagradza przedsiębiorcze kobiety, prowadzące z sukcesem firmy od co najmniej 5 lat, które mają na swoim koncie wyjątkowe osiągnięcia zawodowe. Może znasz taką kobietę? Albo sama nią jesteś? :) Przeczytaj jak zgłosić się do Plebiscytu!
  • Agnieszka Kumorek - 13/08/2018
Lady Business Awards

Business Woman Foundation

Organizacja Lady Business Club Business Woman Foundation działa od 2011 roku. Klub zajmuje się integracją i promocją kobiecych biznesów. Wspiera je w efektywnym zarządzaniu firmą oraz w budowaniu swojej marki i wizerunku. Od 7 lat organizuje konferencje, warsztaty, spotkania biznesowe, brainstormy i sesje networkingowe.

W myśl hasła „Promuj siebie i swoją firmę” Fundacja kontynuuje działalność klubu. Prowadzi także projekty edukacyjne np. ebooki z zakresu prowadzenia własnej firmy oraz prezentujące historie kobiet biznesu. Promuje polskie kobiety w Polsce i poza granicami kraju, zapewniając wymianę wiedzy i doświadczeń z międzynarodowymi instytucjami i organizacjami.

Misja Plebiscytu

Plebiscyt ma uhonorować kobiety, które swoim dorobkiem i postawą budują filary polskiego biznesu.

„Chcemy, aby ich wkład w rozwój polskiej przedsiębiorczości został doceniony i aby nagroda zachęciła je do mówienia o swoich dokonaniach w Polsce i za granicą” – mówi Emilia Bartosiewicz, Prezes i założycielka Lady Business Club Business Woman Foundation.

Lady Business Awards

Plebiscyt Lady Business Awards 2018 – zgłoszenia

To już druga edycja tego konkursu. Aby wziąć udział, należy spełnić następujące warunki:

  • prowadzić firmę, która nieprzerwanie istnieje na rynku minimum 5 lat,
  • mieć na swoim koncie wybitne osiągnięcia (pozycja firmy, rozpoznawalność marki, wyniki sprzedażowe, nagrody, certyfikaty itp.),
  • zatrudniać minimum 2 pracowników na etat lub umowę o współpracy,
  • realizować projekty społecznej odpowiedzialności biznesu,
  • angażować się w działalność prospołeczna i charytatywną,
  • cieszyć się nieposzlakowaną opinią na rynku.

Zgłosić można się do 30 września 2018 r.!

Aby wziąć udział wejdź na stronę www.ladybusinessawards.pl 🙂

W Kapitule zasiadać będą wybitne postaci świata biznesu, m.in.: Jaga Hupało (marka Jaga Hupało Born to Create), Jolanta Zwolińska (twórczyni marek Dermika, Soraya, aktualnie Yonelle), Barbara Chweściuk (marka Bialcon, Pałac w Cieleśnicy oraz Manufaktury Cieleśnic), Maria Olsson (marka Maria Olsson Konsult w Szwecji), a wkrótce organizatorzy ujawnią kolejne nazwiska.

Partnerem wydarzenia są polskie i międzynarodowe organizacje branżowe, a patronat medialny nad wydarzeniem objęły m.in: Rzeczpospolita, Rp.pl, RMF Classic, Biznes Musi Sprzedawać, Marketing dla Ciebie, Stowarzyszenie Aktywne Kobiety, Świadomi w Biznesie, Business Lady Club w Bułgarii, Luxembourgh-Poland Business Club, Polski Klub Biznesu w Portugalii, Polish Business House, Polski Klub Biznesu w Rosji oraz wielu innych partnerów z Polski i z zagranicy.

Uroczystość podsumowująca

26 października 2018 r. zaplanowana jest uroczystość podsumowująca plebiscyt. Ogłoszenia wyników i wręczenia statuetek odbędzie się w Warszawie. W wieczorze wezmą udział m.in. polskie kobiety biznesu, członkinie Lady Business Club, dotychczasowi prelegenci konferencji organizowanych przez organizatora.

Zapisy do Plebiscytu przez stronę Lady Business Awards >>

Zdjęcie tytułowe: źródło – www.ladybusinessawards.pl, fot. Ela Chabierska

Grafika: własność Lady Business Awards

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kumorek
Jestem osobą, która nie potrafi się nudzić. Lubię różnorodność, dlatego skończyłam studia łączące zajęcia humanistyczne, graficzne i informatyczne. Odpoczywam podczas długich spacerów, a znajomi wiedzą, że dobrej herbatki w miłym towarzystwie nigdy nie odmówię.

Klocki JustBlocks – budowanie i twórcza zabawa dla dzieci

Czasami siadamy z mężem i śmiejemy się, że nawet jeśli nasz biznes „nie wypali” to była to świetna inwestycja w nasze własne dzieci - mówi Agata Potiopa, właścicielka marki JustBlocks, stworzonej z myślą o dzieciach i ich potrzebach rozwojowych. Agata wraz z mężem stworzyli klocki do budowania, których nikt wcześniej nie wymyślił, a w procesie powstawania kolejnych projektów aktywny udział biorą ich dzieci.
  • Ewa Moskalik - Pieper - 10/08/2018
Agata Potiopa

Kiedy pojawił się pomysł na Wasz własny biznes i dlaczego właśnie taki? Jak wyglądały początki?

Pomysł należał do mojego męża. Zawsze twierdził, że jako dziecku brakowało mu klocków do budowania i że przez tak wiele lat nikt nie wymyślił tego typu zestawu i dalej brakuje na rynku takich klocków. Szanowałam jego marzenie o produkcji klocków, ale wiedząc jak nasycony jest rynek zabawkarski nie sądziłam, że kiedyś zabierzemy się za jego realizacje.

Moje myślenie zmieniło się po narodzinach dzieci. Coraz więcej czytałam o ich prawidłowym rozwoju i potrzebach, a równocześnie obserwowałam własne dzieci. Im bardziej głośną i kolorową zabawką się bawili tym bardziej byli po takiej zabawie rozdrażnieni i pobudzeni. Równocześnie wiedziałam, że twórcza zabawa to dla dziecka najlepszy sposób na rozładowanie emocji, na radzenie sobie z nimi.

Tak rozpoczęły się moje poszukiwania naturalnych zabawek, które nie będą gotowym produktem, gotowym rozwiązaniem, a równocześnie będą nadawały się do kreatywnej zabawy. Wówczas zorientowaliśmy się, że takich drugich klocków jak JustBlocks nie ma, że warto ten pomysł opatentować i spróbować je sprzedawać.

Początki były dość trudne. Jako matka dwójki dzieci karmiąca piersią, miałam cały czas zajętą głowę, trudno było mi podejmować kluczowe decyzje. Nasza strona nie była tak efektowna jak teraz, szata graficzna nie do końca nam pasowała, mieliśmy słabe zdjęcia i mało udokumentowanych budowli. Teraz cieszę się, że zaczęliśmy wcześniej, gdyż zawsze na początku popełnia się wiele błędów i miałam dodatkowy czas by wprowadzać poprawki.

Jak wygląda proces projektowania, wymyślania nowych produktów, projektów?

Projekty pojawiają się w mojej głowie bardzo spontanicznie. Bardzo często inspirują mnie do ich powstania moje własne dzieci. Podpatruje ich pomysły, sposób w jaki budują i następnie styl zabawy. Najbardziej fascynuje mnie łączenie naszych klocków ze zwykłymi zabawkami, autkami, laleczkami, koralikami. Powstają wówczas niesamowite konstrukcje, w każdej nowej zabawie inne.

Czasami siadamy razem, całą rodziną, i improwizujemy. Łączymy trzy, cztery klocki i pomysły same przychodzą. Później okazuje się, że nasza nowa budowla jest całkiem imponująca i warto jej zrobić zdjęcie. Dzieciaki same upominają się o fotografie ich budowli, przyzwyczaili się, że mama dokumentuje ich pracę.

Zdarza się, że to ja sama wymyślam jakiś projekt, bo nasze dzieci są jeszcze za małe na skomplikowane budowle. Tworzę je i okazuje się, że taka konstrukcja to był strzał w dziesiątkę, dzieci są zachwycone, wypełniają tę budowlę swoimi zabawkami i mam spokój na kilka godzin (tak było ze szkatułką na biżuterię czy wielopoziomowym parkingiem).

Jak wygląda Wasze planowanie i podział pracy?

Działamy razem z mężem. Podział wyklarował się sam. Ja jestem lepsza w oprawie graficznej, robieniu zdjęć, odpisywaniu na maile. On ma bardziej biznesowe usposobienie, decyduje co nam się opłaca, w jaką reklamę warto zainwestować, nadzoruje naszą stronę internetową, robi wysyłki. Jednym słowem uzupełniamy się w tym biznesie.

Jak godzisz pracę i życie rodzinne, wychowanie dzieci? Czy jest to w ogóle możliwe?

Dopóki dzieci nie zaczną chodzić do przedszkola czy żłobka to prowadzenie własnego biznesu jest naprawdę sporym wyzwaniem dla każdej matki. Bywały dni, że nie byłam w stanie poświęcić naszej firmie ani minuty. Generalnie staram się dzielić swój czas na klocki, dom, gotowanie, dzieci i jeszcze na własne hobby i przyjaciół.

Każdego dnia ten podział procentowo wygląda trochę inaczej. Staram się to jakoś wyważyć, myślę, że na razie mi się to udaje. Liczę jednak, że przedszkole od września bardzo mnie odciąży i będę miała na nasze klocki więcej czasu.

Co w prowadzeniu własnego biznesu jako mama najbardziej Ci przeszkadza, a co wyjątkowo cenisz?

Największą przeszkodą jest brak skupienia, ciszy w momencie kiedy jej bardzo potrzebujesz. Siadam do komputera, potrzebuje chwili i tej chwili nie mam. To są bardzo trudne momenty. Ale jest tego druga strona. Dzieciaki też uczą się, że mama potrzebuje popracować, a oni muszą chwilę poczekać, że nie wszystko w życiu dostaną od razu.

A co cenię? Czasami siadamy z mężem i śmiejemy się, że nawet jeśli nasz biznes „nie wypali” to była to świetna inwestycja w nasze własne dzieci. To jak rozwijają się przy klockach JustBlocks, co z nich tworzą, jakie zabawy wymyślają, jest bezcenne. Prawie w każdej ich zabawie widzę te klocki, to niesamowite. Doceniam cały poprzedni rok, że mimo bardzo trudnego łączenia opieki nad dzieckiem w domu i rozkręcania własnej firmy udało mi się tak dużo.

Gdy mam kryzys wchodzę na naszą stronę internetową do galerii i dociera do mnie jak dużo przez ten rok zrobiliśmy. I uświadamiam sobie , że to dopiero początek, tak wiele projektów można jeszcze zrealizować.

Jaka historia czy anegdota w czasie prowadzenia własnej firmy najbardziej Ci zapadła w pamięć?

Ostatnio zamawialiśmy kartonowe opakowania na średni zestaw klocków i zamiast normalnych rozmiarów dostaliśmy pudełka na pizzę. Taka drobna pomyłka, zdarza się w każdym biznesie.

Gdybyś miała wskazać kroki milowe Waszego biznesu, jakie by to były momenty?

Zaczęło się od wspominek mojego męża o klockach.
Narodziny naszych dzieci- zainteresowanie biznesem zabawkarskim.
Rozpoczęcie urlopu wychowawczego- myśli co będę robić po nim, czy chce wracać do zawodu na etat?
Założenie firmy, zrobienie strony internetowej.
Pierwszy klient.
Facebook. Instagram. Reklama.

Jaką radę dałabyś mamom, które planują założenie własnej firmy?

Początki są bardzo trudne i trzeba bardzo dużo cierpliwości. Bardzo ważne jest aby nie wylewać swoich frustracji na dzieci, aby one na rozkręcaniu nowego biznesu nie ucierpiały. Rozmawiajcie ze swoimi dziećmi, tłumaczcie im co się dzieje, dlaczego nagle macie dla nich mniej czasu.

Praca z domu to dla mnie ciągłe podejmowanie decyzji, z czego w danym momencie zrezygnować, co jest ważniejsze i musi zostać zrobione jako pierwsze. Ale wartością jest to, że to wy decydujecie o tym, nikt was nie popędza i nie dyktuje rytmu. Dajcie sobie czas na rozwój firmy, nie załamujcie się, że wciąż musicie inwestować siebie i pieniądze. Na naszym rynku to normalne!

Bardzo dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała: Ewa Moskalik Pieper

Zdjęcie główne: Sławomir Potiopa

Pozostałe zdjęcia: Agata Potiopa

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ewa Moskalik - Pieper
Redaktor portalu Mamo Pracuj. Prywatnie spełniona, pełnoetatowa mama dwóch wspaniałych synów i żona, starająca się znaleźć swój patent na work - life balance. Absolwentka UJ. Miłośniczka kina, muzyki i książek.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail