Czego szukasz

Jak znaleźć pomysł na skuteczne rozwiązanie problemu?

Utarło się, że biznes rozpoczyna się od pomysłu. A jak się okazuje nie tędy droga… Zaczynając od pomysłu, pomijamy etap badania potrzeb i definiowania problemu, a tym samym odsuwamy się od wymyślenia najlepszego rozwiązania tego problemu. Jak to działa? O co chodzi? Kolejny tekst o metodzie „design thinking”.

  • Agnieszka Skowrońska - 24/01/2016
Filiżanka, gazeta i czerwony błyszczyk do ust

Wydaje się, że wpadanie na pomysł nie jest niczym trudnym. Generowanie pomysłów faktycznie nie jest trudne, trudniejsze jest wymyślenie skutecznego rozwiązania problemu, z którym chcemy się zmierzyć. Wygenerowanie takiego pomysłu wymaga dokładnego zdefiniowania tego problemu (patrz tekst: Zaspokoić potrzebę klienta? Ale jak?) oraz umiejętność przełamywania schematów myślowych.

Po co to wszystko?

Po co na nowo wymyślać koło jeśli już jest wymyślone? Odpowiedź brzmi: koła nie trzeba już wymyślać jeśli spełnia ono swoje funkcje, ale jeśli nie, to…

W wymyślaniu nowych rozwiązań chodzi jedynie o to, żeby wymyślić skuteczne rozwiązanie problemu, który do tej pory nie został rozwiązany.

Innowacją nie jest zatem każdy nowy przedmiot czy usługa. Innowacyjne jest tylko to, co zaspokaja naszą potrzebę, która dotychczas nie została zaspokojona. Przykład?

Jeśli zastanawiamy się nad rozwiązaniem problemu opieki nad chorymi dziećmi, które nie mogą iść do przedszkola, a tym samym rodzic do pracy, to taką innowacyjną usługą będzie agencja niań do chorych dzieci. Takie nianie będą odpowiednio przygotowane do opiekowania się chorymi dziećmi, a ich przygotowanie będzie zweryfikowane. Oczywiście jest to rozwiązanie, które nie będzie odpowiadało wszystkim rodzicom, ale jest grupa osób, która z takiego rozwiązania by skorzystała. W ten sposób można obniżyć absencję w pracy spowodowaną zwolnieniami lekarskimi na dziecko.

Zrób rozgrzewkę!

Dobrym sposobem na rozpoczęcie generowania pomysłów jest indywidualna burza mózgów, czyli wypisywanie wielu pomysłów, które nam przychodzą do głowy, gdy myślimy o potrzebie lub problemie do rozwiązania. Możemy pytać o pomysły na rozwiązania różnych ludzi np. członków rodziny, znajomych, członków grup, do których należymy np. na FB, ale również osób, których problem, który rozwiązujemy dotyczy. Ważne jest, aby na tym etapie nie zastanawiać się czy jest to pomysł możliwy do realizacji. Nawet jeśli wymyślamy pomysły w grupie, to warto, aby najpierw każdy sam wymyślił jak najwięcej pomysłów. W ten sposób unikniemy pomysłów idących w jednym kierunku. Dopiero po indywidualnej burzy mózgów przedstawiamy swoje pomysły na forum, staramy się na tych pomysłach zbudować jak najwięcej kolejnych rozwiązań. W ten sposób możemy wygenerować nawet 100 pomysłów w ciągu dwóch-trzech godzin. Początkowe pomysły są raczej schematyczne, dopiero przy wymyślaniu 30. Pomysłu budzi się nasza kreatywność i przełamanie schematów.

Jak jeszcze być bardziej kreatywnym?

  • Baw się
  • Bądź ciekawa
  • Szukaj inspiracji
  • Popełniaj błędy
  • Pokonaj swego wewnętrznego cenzora

Łamanie schematów

Żeby wymyślić coś naprawdę innowacyjnego trzeba przełamać schematy, którymi myślimy i które na co dzień ułatwiają nam życie. Przykładem złamania schematu jest uruchomienie przez schronisko dla bezdomnych w Łodzi usługi „miejskiej dżungli”. Osoby, które chcą poznać Łódź z innej strony na jeden dzień mogą oddać telefon komórkowy i portfel i razem z przewodnikiem starać się przeżyć dobę na ulicach miasta. Przewodnikiem jest osoba bezdomna. Zmiana perspektywy jest też dobrym sposobem na pobudzenie w sobie pokładów kreatywności. Więc jeśli chcemy produkować coś dla danej grupy klientów, to postarajmy się przeżyć choć jeden dzień tak jak przedstawiciel tej grupy (w tym celu przydatna będzie persona (o personie pisaliśmy tutaj >).

Metoda SCAMPER

Jest wiele sposobów i technik na pobudzanie kreatywności. Jedną z nich jest metoda SCAMPER. Można ją stosować w pojedynkę, jak i w grupie. SCAMPER to skrót od pierwszych liter angielskich słów określających grupy pytań widoczne na liście kontrolnej. Przykłady takich pytań znajdują się w tabeli(tabela do pobrania). Odpowiadając na te pytania określamy nowe cechy produktu lub usługi, która już jest, a którą chcemy ulepszyć lub pomysłu, który chcemy rozwinąć. Metoda jest przedstawiona obrazowo na przykładzie projektowania nowego domu.

scamper_640

Źródło: fivewhys.wordpress.com

Inny przykład bliższy biznesom prowadzonym przez mamy oraz dotyczącym rodziców to rozwiązanie problemu opieki nad dzieckiem podczas, gdy rodzice chcą pracować. Pomysłem na rozwiązanie tego problemu jest wynajęcie niani.

Zaczynając od Substytucji (zastąpienia), zastanawiamy się czym lub kim można zamienić nianie lub jakie zasady powierzania opieki nad dzieckiem można zmienić? Można wyobrazić sobie przedszkole, przedszkole w niani w domu dla grupki 3-4 dzieci. Bardziej rewolucyjny pomysł to zabieranie dziecka ze sobą do pracy, gdzie będzie opiekowała się nim wynajęta przez firmę osoba.

Combine, czyli łączenie, kombinowanie prowadzi nas do pytań o to, z czym możemy połączyć opiekę nad dzieckiem w czasie nieobecności rodziców. Oczywiste pomysły to nauka, rozwój, kontakt z innymi dziećmi, ale może też wchodzić w grę jednoczesna opieka nad zwierzętami, jeśli mamy je w domu lub połączenia przedszkola dla dzieci z „przedszkolem” dla zwierząt.

Adaptacja pomysłu do innych celów. Tu się zastanawiamy czy problem istnieje w innym kontekście i co można wykorzystać z istniejących rozwiązań z innych kontekstów. Problem opieki istnieje również w kontekście osób starszych, którzy są niezdolni do samodzielnego funkcjonowania. Może z istniejących rozwiązań całodobowej opieki nad osobami można wykorzystać opiekę całonocną nad dziećmi (w przedszkolu lub u niani), co ułatwiałoby pracę osób, które pracują na zmiany nocne.

Kolejny element to Modyfikowanie, czyli co możemy zmienić lub dodać do naszego pomysłu? Opieka na godziny lub zmianowa, częściowa opieka w domu i w przedszkolu oferowana przez tą samą instytucję (np. przedszkole z agencją opiekunek) to są pomysły na modyfikację instytucji niani oraz przedszkola.

Put to other users” oznacza wykorzystanie naszego pomysłu do innych celów lub w stosunku do innych osób, niż to było pierwotnie planowane. Z tego kierunku wyłaniają się pomysły niani dla nastolatków, niani dla osób starszych lub chorych, albo agencja zatrudniająca opiekunów (a nie opiekunki) lub pary opiekun i opiekunka.

Eliminowanie to usuwanie lub zmniejszanie niektórych elementów pomysłu. W naszym pomyśle różnych form opieki nad dzieckiem można rozważać zmniejszanie liczby godzin pobytu dziecka pod opieką innych osób, co przekładało by się na mniejsze opłaty. Jakkolwiek jest to norma, gdy wynajmuje się indywidualną nianię, to w przedszkolach rzadko spotyka się płatność za godziny, albo możliwość pobytu dziecka na dwie-trzy godziny dziennie.

Reverse”, czyli odwrócenie to wszelkie pomysły na to jak można odwrócić nasz pomysł lub problem. Kim mogą opiekować się dzieci? Co zrobić, żeby nie trzeba było zostawiać dzieci na czas pracy pod opieką innych? Kto może opiekować się rodzicami, których dzieci pozostają pod opieką innych?

Niektóre z tych pytań i pomysłów wydają się absurdalne, ale istotą tego ćwiczenia jest przełamania schematów myślowych, z czego może narodzić się zupełnie nowy pomysł na biznes. Ja bym wybrała przedszkole, w którym dzieci mają kontakt ze zwierzętami i mogą bawić się ze swoim kotem lub psem, co ułatwiłoby im rozstanie z rodzicami.

Jako ściągawkę, mamy dla Ciebie dodatkową tabelę 😉 Do pobrania na końcu tekstu.

Jak wybrać najlepszy pomysł?

Na koniec pozostaje pytanie jak z takiej masy pomysłów wybrać te najlepsze, te które najlepiej zaspokoją potrzeby użytkowników? Po pierwsze nie wybieramy tylko jednego pomysłu, wybierzmy kilka, które nam (lub naszemu zespołowi) najbardziej się podobają i są możliwe do realizacji. To jest etap, kiedy musimy włączyć realistę i krytyka, który oceni szanse na powodzenie naszego przedsięwzięcia. Po drugie w wyborze pomysłu do realizacji, a nawet w jego wymyślaniu powinni uczestniczyć jego przyszli odbiorcy. To spowoduje, że proponowane rozwiązania będą przynajmniej w przybliżonym stopniu odpowiadać ich potrzebom. Jednak sam pomysł to dopiero początek drogi. Przetestowanie pomysłu dopiero pokazuje jaki jest jego rzeczywisty odbiór i czy ma szansę przynieść oczekiwane zmiany.

Powodzenia!

Zdjęcie: pixabay.com/kaboompics

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Skowrońska
Mam 11-letnie doświadczenie w prowadzeniu badań i ewaluacji dla instytucji publicznych i organizacji pozarządowych. Obecnie rozwijam własną firmę - Pracownia Innowacji, która zajmuje się badaniem potrzeb klientów i projektowaniem usług odpowiadającymi na te potrzeby. Pomagam w podnoszeniu jakości oferowanych usług i produktów, ponieważ usługi dobrej jakości podnoszą jakość naszego życia.
Podyskutuj

Jak założyć własną firmę? – 21 wskazówek dla każdej mamy

Myślisz o założeniu własnej działalności? Chciałabyś dowiedzieć się jakie będziesz płacić składki? Kiedy możesz zacząć od działalności nierejestrowanej? Czy możesz założyć firmę na macierzyńskim? W końcu, czy dostaniesz dotację? Mam dla Ciebie 21 wskazówek, które podpowiedzą Ci jak założyć własną firmę.
  • Joanna Gotfryd - 12/06/2019
21 wskazówek jak otworzyć własną firmę

Jak założyć własną firmę?

Własny biznes to coś o czym myśli wiele mam. Jeśli i Tobie chodzi po głowie, skorzystaj z wiedzy, którą zebrałyśmy w tym miejscu specjalnie dla Was!

Zakładanie własnej firmy – działalność nierejestrowana i mały ZUS:

Na czym polega działalność nierejestrowana?

Jaki jest maksymalny okres ulg przy zakładaniu działalności?

Konstytucja biznesu – prowadzenie firmy będzie łatwiejsze

Ulga na start dla nowych przedsiębiorców

Ulga na start – pół roku bez ZUS – nowe przepisy

Pieniądze na własny rozwój:

Inwestuj w rozwój krok po kroku – jak dostać dofinansowanie z programu POWER?

9 pomysłów skąd wziąć pieniądze na rozwój zawodowy

Pożyczki na kształcenie Twoją szansą na rozwój

Dotacje na własną firmę:

Czy na urlopie macierzyńskim mogę dostać dotację na rozwój biznesu?

Jak wypełnić wniosek i dostać dotację na założenie firmy?

Dotacja na założenie firmy – jak się o nią starać?

Własny biznes – zakładanie, finansowanie i inne:

Własna firma, czy się do tego nadajesz? Zalety i wady własnego biznesu

Czy pobierając świadczenie rodzicielskie można założyć działalność gospodarczą?

12 podpowiedzi jak założyć biznes bez pieniędzy

Jak założyć firmę – własna działalność krok po kroku

Własna firma na etacie, czy to się opłaca?

Własna firma na macierzyńskim

Jak założyć działalność gospodarczą na macierzyńskim krok po kroku?

Koniec urlopu macierzyńskiego – czy warto założyć działalność gospodarczą?

Zasiłek macierzyński i działalność gospodarcza – wszystko co musisz wiedzieć o składkach

Historie mam które założyły własne firmy:

9 historii kobiet, które dzięki fotografii pracują z pasją

3 historie mam, które założyły biznes on-line po urodzeniu dziecka

A może jest jeszcze coś, co chciałabyś wiedzieć na temat zakładania własnej firmy? Napisz do nas!

Spodobał Ci się ten materiał? Udostępnij go proszę, niech ta wiedza idzie w świat!

Zdjęcie: Pixabay.com

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail