Czego szukasz

Jak znaleźć pomysł na skuteczne rozwiązanie problemu?

Utarło się, że biznes rozpoczyna się od pomysłu. A jak się okazuje nie tędy droga… Zaczynając od pomysłu, pomijamy etap badania potrzeb i definiowania problemu, a tym samym odsuwamy się od wymyślenia najlepszego rozwiązania tego problemu. Jak to działa? O co chodzi? Kolejny tekst o metodzie „design thinking”.

  • Agnieszka Skowrońska - 24/01/2016
Filiżanka, gazeta i czerwony błyszczyk do ust

Wydaje się, że wpadanie na pomysł nie jest niczym trudnym. Generowanie pomysłów faktycznie nie jest trudne, trudniejsze jest wymyślenie skutecznego rozwiązania problemu, z którym chcemy się zmierzyć. Wygenerowanie takiego pomysłu wymaga dokładnego zdefiniowania tego problemu (patrz tekst: Zaspokoić potrzebę klienta? Ale jak?) oraz umiejętność przełamywania schematów myślowych.

Po co to wszystko?

Po co na nowo wymyślać koło jeśli już jest wymyślone? Odpowiedź brzmi: koła nie trzeba już wymyślać jeśli spełnia ono swoje funkcje, ale jeśli nie, to…

W wymyślaniu nowych rozwiązań chodzi jedynie o to, żeby wymyślić skuteczne rozwiązanie problemu, który do tej pory nie został rozwiązany.

Innowacją nie jest zatem każdy nowy przedmiot czy usługa. Innowacyjne jest tylko to, co zaspokaja naszą potrzebę, która dotychczas nie została zaspokojona. Przykład?

Jeśli zastanawiamy się nad rozwiązaniem problemu opieki nad chorymi dziećmi, które nie mogą iść do przedszkola, a tym samym rodzic do pracy, to taką innowacyjną usługą będzie agencja niań do chorych dzieci. Takie nianie będą odpowiednio przygotowane do opiekowania się chorymi dziećmi, a ich przygotowanie będzie zweryfikowane. Oczywiście jest to rozwiązanie, które nie będzie odpowiadało wszystkim rodzicom, ale jest grupa osób, która z takiego rozwiązania by skorzystała. W ten sposób można obniżyć absencję w pracy spowodowaną zwolnieniami lekarskimi na dziecko.

Zrób rozgrzewkę!

Dobrym sposobem na rozpoczęcie generowania pomysłów jest indywidualna burza mózgów, czyli wypisywanie wielu pomysłów, które nam przychodzą do głowy, gdy myślimy o potrzebie lub problemie do rozwiązania. Możemy pytać o pomysły na rozwiązania różnych ludzi np. członków rodziny, znajomych, członków grup, do których należymy np. na FB, ale również osób, których problem, który rozwiązujemy dotyczy. Ważne jest, aby na tym etapie nie zastanawiać się czy jest to pomysł możliwy do realizacji. Nawet jeśli wymyślamy pomysły w grupie, to warto, aby najpierw każdy sam wymyślił jak najwięcej pomysłów. W ten sposób unikniemy pomysłów idących w jednym kierunku. Dopiero po indywidualnej burzy mózgów przedstawiamy swoje pomysły na forum, staramy się na tych pomysłach zbudować jak najwięcej kolejnych rozwiązań. W ten sposób możemy wygenerować nawet 100 pomysłów w ciągu dwóch-trzech godzin. Początkowe pomysły są raczej schematyczne, dopiero przy wymyślaniu 30. Pomysłu budzi się nasza kreatywność i przełamanie schematów.

Jak jeszcze być bardziej kreatywnym?

  • Baw się
  • Bądź ciekawa
  • Szukaj inspiracji
  • Popełniaj błędy
  • Pokonaj swego wewnętrznego cenzora

Łamanie schematów

Żeby wymyślić coś naprawdę innowacyjnego trzeba przełamać schematy, którymi myślimy i które na co dzień ułatwiają nam życie. Przykładem złamania schematu jest uruchomienie przez schronisko dla bezdomnych w Łodzi usługi „miejskiej dżungli”. Osoby, które chcą poznać Łódź z innej strony na jeden dzień mogą oddać telefon komórkowy i portfel i razem z przewodnikiem starać się przeżyć dobę na ulicach miasta. Przewodnikiem jest osoba bezdomna. Zmiana perspektywy jest też dobrym sposobem na pobudzenie w sobie pokładów kreatywności. Więc jeśli chcemy produkować coś dla danej grupy klientów, to postarajmy się przeżyć choć jeden dzień tak jak przedstawiciel tej grupy (w tym celu przydatna będzie persona (o personie pisaliśmy tutaj >).

Metoda SCAMPER

Jest wiele sposobów i technik na pobudzanie kreatywności. Jedną z nich jest metoda SCAMPER. Można ją stosować w pojedynkę, jak i w grupie. SCAMPER to skrót od pierwszych liter angielskich słów określających grupy pytań widoczne na liście kontrolnej. Przykłady takich pytań znajdują się w tabeli(tabela do pobrania). Odpowiadając na te pytania określamy nowe cechy produktu lub usługi, która już jest, a którą chcemy ulepszyć lub pomysłu, który chcemy rozwinąć. Metoda jest przedstawiona obrazowo na przykładzie projektowania nowego domu.

scamper_640

Źródło: fivewhys.wordpress.com

Inny przykład bliższy biznesom prowadzonym przez mamy oraz dotyczącym rodziców to rozwiązanie problemu opieki nad dzieckiem podczas, gdy rodzice chcą pracować. Pomysłem na rozwiązanie tego problemu jest wynajęcie niani.

Zaczynając od Substytucji (zastąpienia), zastanawiamy się czym lub kim można zamienić nianie lub jakie zasady powierzania opieki nad dzieckiem można zmienić? Można wyobrazić sobie przedszkole, przedszkole w niani w domu dla grupki 3-4 dzieci. Bardziej rewolucyjny pomysł to zabieranie dziecka ze sobą do pracy, gdzie będzie opiekowała się nim wynajęta przez firmę osoba.

Combine, czyli łączenie, kombinowanie prowadzi nas do pytań o to, z czym możemy połączyć opiekę nad dzieckiem w czasie nieobecności rodziców. Oczywiste pomysły to nauka, rozwój, kontakt z innymi dziećmi, ale może też wchodzić w grę jednoczesna opieka nad zwierzętami, jeśli mamy je w domu lub połączenia przedszkola dla dzieci z „przedszkolem” dla zwierząt.

Adaptacja pomysłu do innych celów. Tu się zastanawiamy czy problem istnieje w innym kontekście i co można wykorzystać z istniejących rozwiązań z innych kontekstów. Problem opieki istnieje również w kontekście osób starszych, którzy są niezdolni do samodzielnego funkcjonowania. Może z istniejących rozwiązań całodobowej opieki nad osobami można wykorzystać opiekę całonocną nad dziećmi (w przedszkolu lub u niani), co ułatwiałoby pracę osób, które pracują na zmiany nocne.

Kolejny element to Modyfikowanie, czyli co możemy zmienić lub dodać do naszego pomysłu? Opieka na godziny lub zmianowa, częściowa opieka w domu i w przedszkolu oferowana przez tą samą instytucję (np. przedszkole z agencją opiekunek) to są pomysły na modyfikację instytucji niani oraz przedszkola.

Put to other users” oznacza wykorzystanie naszego pomysłu do innych celów lub w stosunku do innych osób, niż to było pierwotnie planowane. Z tego kierunku wyłaniają się pomysły niani dla nastolatków, niani dla osób starszych lub chorych, albo agencja zatrudniająca opiekunów (a nie opiekunki) lub pary opiekun i opiekunka.

Eliminowanie to usuwanie lub zmniejszanie niektórych elementów pomysłu. W naszym pomyśle różnych form opieki nad dzieckiem można rozważać zmniejszanie liczby godzin pobytu dziecka pod opieką innych osób, co przekładało by się na mniejsze opłaty. Jakkolwiek jest to norma, gdy wynajmuje się indywidualną nianię, to w przedszkolach rzadko spotyka się płatność za godziny, albo możliwość pobytu dziecka na dwie-trzy godziny dziennie.

Reverse”, czyli odwrócenie to wszelkie pomysły na to jak można odwrócić nasz pomysł lub problem. Kim mogą opiekować się dzieci? Co zrobić, żeby nie trzeba było zostawiać dzieci na czas pracy pod opieką innych? Kto może opiekować się rodzicami, których dzieci pozostają pod opieką innych?

Niektóre z tych pytań i pomysłów wydają się absurdalne, ale istotą tego ćwiczenia jest przełamania schematów myślowych, z czego może narodzić się zupełnie nowy pomysł na biznes. Ja bym wybrała przedszkole, w którym dzieci mają kontakt ze zwierzętami i mogą bawić się ze swoim kotem lub psem, co ułatwiłoby im rozstanie z rodzicami.

Jako ściągawkę, mamy dla Ciebie dodatkową tabelę 😉 Do pobrania na końcu tekstu.

Jak wybrać najlepszy pomysł?

Na koniec pozostaje pytanie jak z takiej masy pomysłów wybrać te najlepsze, te które najlepiej zaspokoją potrzeby użytkowników? Po pierwsze nie wybieramy tylko jednego pomysłu, wybierzmy kilka, które nam (lub naszemu zespołowi) najbardziej się podobają i są możliwe do realizacji. To jest etap, kiedy musimy włączyć realistę i krytyka, który oceni szanse na powodzenie naszego przedsięwzięcia. Po drugie w wyborze pomysłu do realizacji, a nawet w jego wymyślaniu powinni uczestniczyć jego przyszli odbiorcy. To spowoduje, że proponowane rozwiązania będą przynajmniej w przybliżonym stopniu odpowiadać ich potrzebom. Jednak sam pomysł to dopiero początek drogi. Przetestowanie pomysłu dopiero pokazuje jaki jest jego rzeczywisty odbiór i czy ma szansę przynieść oczekiwane zmiany.

Powodzenia!

Zdjęcie: pixabay.com/kaboompics

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Skowrońska
Socjolog i doktor nauk humanistycznych, autorka książki „Potrzeby to podstawa”. Od kilkunastu lat obserwuje ludzi, bada ich potrzeby, doradza, zachęca do zmian. Obecnie prowadzi własną firmę – Pracownię Innowacji i zajmuje się badaniami społecznymi, doradztwem w zakresie projektowania usług i innowacji społecznych opartych na potrzebach. Prowadzi warsztaty i procesy projektowe.
Podyskutuj

Ile zostanie mi na rękę z faktury VAT?

Niejedna z nas pewnie zastanawia się jak to jest z kwotami na fakturze, a faktycznymi zarobkami. Na ile musisz wystawić fakturę, aby ostatecznie zarobić tyle ile chcesz? Przeczytaj jakie są formy i ogólne zasady opodatkowania.
  • Marta Serafin - 21/01/2020

Kwota z faktury, a faktyczny zarobek

Obciążenia fiskalne oraz składki społeczne stanowią znaczną część zarobków przedsiębiorcy. Często pojawia się pytanie, na ile muszę wystawić fakturę, aby ostatecznie zarobić tyle ile chcę? Odpowiedź nie jest jednoznaczna i zależy od formy opodatkowania działalności oraz statusu VAT przedsiębiorcy. Ile zostanie Ci na rękę z faktury VAT? Sprawdźmy!

Formy opodatkowania

Potencjalny przedsiębiorca ma do wyboru kilka form opodatkowania. Decyzja zależy m.in. od rodzaju działalności, wysokości przychodów oraz kosztów a także innych czynników takich jak ryzyko podatkowe czy możliwość wpływania na obciążenia podatkowe. Co istotne formę opodatkowania można zmienić w zależności od powyższych okoliczności.
Osoby fizyczne mogą płacić podatek dochodowy wg następujących form opodatkowania:

  • wg skali podatkowej w zależności od wysokości dochodu wg stawki 17%, 32% (tzw. zasady ogólne)
  • wg jednolitej stawki 19%;
  • ryczałt ewidencjonowany;
  • w formie karty podatkowej.

Aby określić faktyczny zarobek przedsiębiorcy należy dodać do kwoty „na rękę” odpowiednio podatek dochodowy oraz ewentualnie VAT. Wysokość obciążeń fiskalnej zależy od formy opodatkowania oraz stawki VAT.

Zasady ogólne

Zasady ogólne to forma opodatkowania dostępna dla każdego przedsiębiorcy bez względu na rodzaj prowadzonej działalności. Polega na opodatkowaniu dochodu wg stawki 17% oraz 32% dla dochodów ponad limit 85 528,00 zł. Dochód ustala się poprzez pomniejszenie przychodów o koszty uzyskania przychodów.

Faktyczny dochód ustala się poprzez zastosowanie metody „od sta” (potocznie „od stu”), przy której od kwoty netto ustala się kwotę brutto, która zawiera w sobie dodatkową wartość podatku dochodowego. Wyliczony podatek oraz podstawę opodatkowania należy zaokrąglić do pełnych złotych. Zobaczmy pierwszy przykład ile zostanie Ani na rękę z faktury VAT?

Jak obliczyć kwotę na rękę z faktury?

Przykład 1

Anna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie reklamy opodatkowaną na zasadach ogólnych wg stawki 17%. Jest czynnym podatnikiem VAT. Planuje uzyskać dochód w styczniu 2020 w wysokości 2 000 zł „na rękę”. Anna wylicza dochód brutto, który powinna wykazać na fakturze w następujący sposób:

2 000 zł/(100%-17%) = 2 409,64 zł Jako czynny podatnik VAT Anna powiększy wyliczoną kwotę o podatek VAT wg stawki odpowiedniej dla świadczonych przez nią usług – 23%: 2 410,00 zł x 1,23 = 2 964,30 zł brutto

Anna uzyska faktyczny zarobek wysokości 2 000 zł jeśli kwota brutto na fakturze wyniesie 2 964 zł. Anna może dodatkowo zmniejszyć dochód o koszty uzyskania przychodu, a także opłacone składki społeczne.

Sprawdź też działalność nierejestrowaną od strony podatkowej

Podatek liniowy dostępny jest dla przedsiębiorcy wg jednolitej stawki 19% bez względu na wielkość dochodów. Charakterystyczne dla tej formy opodatkowania jest brak możliwości pracy na rzecz byłego pracodawcy oraz korzystania z ulg podatkowych. Podobnie jak przy zasadach ogólnych dochód ustala się poprzez pomniejszenie przychodów o koszty uzyskania przychodów. Zasada wyliczania faktycznego zarobku jest analogiczna jak dla skali podatkowej, różnica jest jedynie w stawce podatkowej. Posługując się danym z Przykładu 1 dochód Anny brutto wykazany na fakturze dla kontrahenta wyniesie:

Podatek liniowy

2 000 zł/(100%-19%) = 2 469,16 zł

2 469 zł x 1,23 = 3 037,07 zł brutto Anna uzyska faktyczny zarobek wysokości 2 000 zł jeśli kwota brutto na fakturze wyniesie 3 037 zł. Anna może dodatkowo zmniejszyć dochód o koszty uzyskania przychodu a także opłacone składki społeczne.

Ryczałt ewidencjonowany

Ryczałt ewidencjonowany polega na tym, że podatek płacony jest od przychodu, nie od dochodu, wg stawki 20%, 17%, 8,5%, 5,5% oraz 3% w zależności od rodzaju wykonywanej działalności. Z tej formy opodatkowania wyłączeni są przedsiębiorcy, których przychód przekracza 250 000 euro a także wiele rodzajów działalności takich jak apteki, kantory czy niektóre wolne zawody. Przy wyliczaniu zarobku „na rękę” podstawiamy do wzoru odpowiednią dla rodzaju działalności stawkę ryczałtu.

Przykład 2

Adam prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług remontowych opodatkowaną ryczałtem ewidencjonowanym wg stawki 5,5%. Jest czynnym podatnikiem VAT. W styczniu 2020 planuje osiągnąć na rękę kwotę 2 000,00 zł.

Adam wylicza dochód brutto, który powinien wykazać na fakturze w następujący sposób: 2 000,00 zł/(100%-0,055%) = 2 116,40 zł Adam świadczy usługi remontowe na rzecz budownictwa mieszkalnego wg stawki 8%. 2 116,00 x 1,08 = 2 285,28 zł

Adam uzyska faktyczny zarobek wysokości 2 000 zł jeśli kwota brutto na fakturze wyniesie 2 285 zł. Adam może zmniejszyć przychód o opłacone składki społeczne.

Karta podatkowa

Z opodatkowania w formie karty podatkowej mogą korzystać przedsiębiorcy prowadzący m.in. drobną działalność gastronomiczną, usługową, handlową. Jest to najprostszy podatek, gdzie nie trzeba liczyć przychodów ani kosztów, nie prowadzi się także żadnych ewidencji.

Przedsiębiorca osiągający przychód opodatkowany w formie karty podatkowej nie musi sprawdzać zarobku na rękę, gdyż podatek płaci co miesiąc w stałej wysokości na podstawie wydanej przez organ podatkowy decyzji. Jeśli jest czynnym podatnikiem VAT musi doliczyć do oczekiwanej kwoty dochodu podatek VAT wg właściwej dla niego stawki VAT.

Mam nadzieję, że teraz będzie Ci łatwiej obliczyć, ile zostanie Ci na rękę z faktury VAT.

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Marta Serafin
Doradca podatkowy z ponad 10-cio letnim doświadczeniem w księgowaniu zarówno dużych firm, jak i jednoosobowych działalności gospodarczych. Aktualnie jako Księgowa inFakt rozlicza m.in. mamy na własnej działalności. Prywatnie mama trójki dzieci.

Video: Sprawdzony pomysł na biznes dla mamy – RoboCAMP

Szukasz pomysłu na biznes, który pogodzisz z życiem rodzinnym? Robo CAMP to zajęcia dla dzieci i młodzieży z robotyki i programowania. Na czym polega ten biznes? Jak wygląda praca na co dzień? Jak prowadzić taki biznes? Na te pytania odpowie Wojciech Syrocki.
  • Agnieszka Wadecka - 08/01/2020
dwoje dzieci z komputerami leżących na podłodze

Sprawdzony pomysł na biznes dla mamy

W maju 2019 na naszym Facebooku prowadziłyśmy serię LIVE’ów o franczyzach idealnych dla mam.

Podczas siódmej rozmowy naszym gościem był Wojciech Syrocki, który założył i rozwija RoboCAMP, współpracując z wieloma przedsiębiorczymi mamami. Rozmowę prowadziła Joanna Gotfryd.

W końcu mam czas dla dzieci – historia Ani, która rozwija własny biznes z Akademią JA

O czym rozmawiałyśmy?

Joanna z Wojciechem odpowiedzieli na pytania takie jak:

  • Na czym polega biznes franczyzowy z RoboCAMP?
  • Jak założyć własną firmę z RoboCAMP?
  • Jak organizować zajęcia z robotyki i programowania?
  • Oraz na pytania oglądających

Zobacz nagranie z rozmowy:

Prowadzę biznes, który do mnie pasuje – historia Kamili

Zainspiruj się innymi pomysłami na biznes dla mam:

Akcja Franczyza dla Mamy – dowiedz się więcej

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Wadecka
Szczęśliwa żona i mama czwórki dzieci. Macierzyństwo to jej największa pasja, motywująca do rozwoju i działania. Z przyjemnością oddaje się pisaniu. Kocha muzykę, kino i dobre jedzenie. Lubi śledzić trendy i wprowadzać je w życie. Zawodowo początkująca, ale z apetytem na sukces.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail