Czego szukasz

Jak zaprojektować biuro, które sprzyja kreatywności?

W ciągu ostatnich kilku lat benefity pozapłacowe zyskały coraz większą popularność wśród pracowników. Czasy, kiedy dla większości zatrudnionych kluczowym czynnikiem motywującym była tylko wysokość wynagrodzenia, minęły bezpowrotnie. Obecnie młodzi starają się realizować koncepcję work-life blending i skutecznie łączyć życie zawodowe z tym prywatnym. Jednym z dodatków od pracodawcy, który temu sprzyja, jest nowoczesne biuro, czyli nie tylko przyjazne miejsce pracy, ale także sposób na rozwijanie kreatywności.

nowocześnie urządzone biuro, przestrzeń z zielenią

Kreatywna przestrzeń biurowa w polskim wydaniu

Jednym z pierwszych lokalnych przedsiębiorstw, które zauważyło, jak ogromne znaczenie dla pracowników ma przestrzeń i jej kreatywna aranżacja, była polska firma odzieżowa LPP S.A. Potentat branży modowej w fantastyczny sposób zagospodarował swoje główne biuro w Gdańsku – LPP Fashion Lab.

Dawny budynek Gdańskiego Monopolu Tytoniowego nie kojarzył się większości z miejscem przyjaznym projektantom – osobom, które w swojej pracy potrzebują ciągłej inspiracji. Designerzy zajmujący się tym przedsięwzięciem wiedzieli, że pracownicy odpowiedzialni za nowe kolekcje ubrań będą potrzebowali czegoś więcej niż białej ściany i szarego biurka z komputerem pośrodku.

Odrestaurowany budynek, zwłaszcza jego wnętrze, pozbawiony jest ciasnych pomieszczeń postawiono więc na otwarte przestrzenie. Wszystko po to, by uwzględnić potrzeby osób, które tam pracują – absolwentów szkół artystycznych, którzy podczas wykonywania swoich obowiązków muszą być kreatywni. Myśląc o miejscu dla projektantów LPP, uwzględniono wszystkie zasady tworzenia przyjaznej przestrzeni biurowej:

  • zrezygnowano z licznych korytarzy, które zamykają pomieszczenie i sprawiają, że miejsce nie zachęca do wejścia,
  • postawiono na szklane ściany, które „otwierają” sale i pokoje,
  • przygotowano wspólną strefę, w której pracownicy mogą wymieniać myśli, ale także się relaksować.

Pomaga wszystko to, co wspólne

Zwłaszcza to ostatnie założenie zasługuje na uwagę – w myśl koncepcji budowania nowoczesnego biura, już dawno zrezygnowano z minimalistycznych, wręcz sterylnych aranżacji wnętrz. Trudno jednoznacznie określić, co dokładnie stymuluje pracowników – jest to w dużej mierze indywidualne odczucie – ale w wielu branżach (w tych chociażby związanych z biznesem, nowymi technologiami, modą) każdy innowacyjny pomysł jest na wagę złota.

Jak powszechnie wiadomo, tworzeniu pomysłów sprzyja spędzanie czasu w grupie, dlatego wiele firm stawia na jak największą przestrzeń wspólną. O jej skuteczności decydują przede wszystkim detale. We wspomnianym już LPP Fashion Lab dominują więc nie tylko jasne, dobrze oświetlone i duże przestrzenie, ale też dodatki, których celem jest „zatrzymanie” pracownika. Stąd w miejscach wspólnych można spotkać… prawdziwe drzewo i okalający je stół, a zamiast długich i krętych korytarzy, zaproponowano niewielkie kuchnie, które stanowią punkt integracji. Podobne połączenie szklanego wyposażenia i natury zastosowano w biurze firmy Microsoft w Wiedniu (tam pokuszono się nawet o wprowadzenie sztucznej trawy).

Użyteczność na wagę złota

Przestrzeń biurowa ma służyć przede wszystkim zatrudnionym, dlatego, oprócz designerskich rozwiązań, należy wziąć pod uwagę użyteczność całego wnętrza. W Biurze Produktowym marki Reserved w Warszawie nie brakuje różnych moodboardów, na których pracownicy mogą dzielić się inspiracjami z podróży po całym świecie.

National Westminister Bank w Polsce poszedł o krok dalej i, zgodnie z zasadą wygody, zaproponował w swojej siedzibie podział na przestrzenie, które odpowiadają potrzebom każdego z działów. I tak specjaliści od IT mają okazję podziwiać elementy dekoracyjne złożone z dawnych gier. Część z nich wzięła też udział w przygotowywaniu tych dekoracji, m.in. stołu złożonego ze starych procesorów. Taki podział wnętrza ma na celu przygotowanie miejsc, które będą pomocne w pracy grupowej, ale także dostosowane do pracy indywidualnej – w ten sposób, bez względu na branżę, wykonuje swoje obowiązki najwięcej osób.

Co jeszcze trzeba wziąć pod uwagę projektując kreatywne biuro?

  • Elastyczność przestrzeni (Activity Based Working) – miejsce pracy powinno być adaptowalne, tak, aby w każdej chwili można było je zmienić/przekształcić.
  • Udomowienie przestrzeni biurowej – stosowanie różnych materiałów, tekstur, dzięki którym pracownik będzie mógł poczuć namiastkę domu.
  • Prawidłowe oznakowanie – wygoda to jedna z najważniejszych cech biura, ale nie można zapomnieć o odpowiednim oznakowaniu i przejrzystości. Dopiero gdy ta funkcja zostanie spełniona, można pomyśleć o designerskich detalach.
  • Indywidualny projekt – wzorowanie się na projektach z katalogów niewiele da – aby biuro odgrywało swoją rolę, musi powstać na podstawie profilu działalności firmy, potrzeb pracowników i specyfiki pracy (wymagana jest szczegółowa analiza potrzeb pracowników oraz klientów).
  • Mobilne miejsca pracy – ostatnio zaczęły sprawdzać się przenośne miejsca pracy: lekkie siedziska oraz ruchome blaty, które można przenosić w różne punkty biura.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie:  partnera portalu.
<

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:

Jakie argumenty przemawiają za przekazaniem 1% swojego podatku na chore dzieci?

Pierwszy kwartał roku to, tradycyjnie już, czas rozliczeń ze swoim urzędem skarbowym. Jeśli w tym roku tego nie zrobiłeś, zobacz, dlaczego w przyszłym powinieneś zainteresować się przekazaniem 1% podatku wybranej organizacji, fundacji czy stowarzyszeniu. Sprawdź, jak Twoje pieniądze pomagają zmieniać świat na lepsze.
Dziewczynka jeździ konno

Czy wiesz, dlaczego warto przekazać 1% podatku na fundacje dla dzieci lub na inne cele?

Argumentów przemawiających za przekazaniem 1% podatku jest całe mnóstwo. Czy znasz najważniejsze z nich?

Najważniejszym aspektem, z perspektywy osoby przekazującej część swojego podatku na samodzielnie wskazane cele, jest możliwość decydowania o tym, na co konkretnie zostaną one wykorzystane. To większe poczucie sprawstwa, przynależności do danej społeczności i do narodu, dla którego można zrobić coś dobrego i ważnego.

Wsparcie potrzebujących bez uszczuplenia domowego budżetu i angażowania dodatkowych środków

Przekazując 1% podatku, robisz to bez konieczności angażowania własnych dodatkowych środków. Podatki w końcu i tak musisz odprowadzić. Środki przekazane w ramach deklaracji rocznej PIT i tak nie pozostałyby u Ciebie. Na wysokość zobowiązań podatkowych nie masz istotnego wpływu lub jest on naprawdę znikomy.

W tym przypadku możesz natomiast wskazać, na jakie cele i realizacje jakich zadań mają pójść ciężko wypracowane przez Ciebie pieniądze. Nie robi tego rząd, lecz Ty sam. To bardzo budujące nie tylko dla tych, którzy są beneficjentami 1% podatku, lecz również dla tych, którzy je im przekazują.

Pomoc osobom najsłabszym i tym naprawdę wymagającym wsparcia

Zbiórek w Internecie czy na ulicy jest bardzo dużo. Trudno znaleźć czas i narzędzia na to, aby samodzielnie zweryfikować ich zasadność. Ciężko sprawdzić, czy zgromadzone pieniądze faktycznie trafią do osób najbardziej ich potrzebujących. Przekazując 1% podatku na chore dzieci masz pewność, że środki zostaną odpowiednio rozdysponowane i wydane na naprawdę ważne cele.

Fundacje dla dzieci, takie jak http://fundacjaagnieszka.pl/, doskonale znają potrzeby swoich podopiecznych, gdyż pomagają im od wielu lat. Spośród różnych beneficjentów możesz nieść pomoc tym najsłabszym, czyli dzieciom z upośledzeniem umysłowym, które są w pełni zależne od swoich opiekunów i rodziców.

Aby zabierać je na turnusy rehabilitacyjne, zajęcia ze specjalistami oraz organizować im pomoc medyczną i materialną potrzebne są niemałe fundusze. Przekaż zatem 1% podatku podmiotowi, którego nazwa znajduje się na liście Organizacji Pożytku publicznego dostępnego w KRS. Możesz w pełni im zaufać.

Szybka weryfikacja stanu faktycznego i zasadności przekazania środków

Jeśli nie jesteś pewien, czy ogłaszający się podmiot faktycznie jest upoważniony od dysponowania Twoimi środkami z podatku, wpisz w wyszukiwarkę „1 procent podatku lista organizacji” lub „KRS organizacje pożytku publicznego” i sprawdź, czy znajdują się one na liście uprawnionych. Wówczas będziesz miał 100% pewności, że pieniądze zostaną dobrze wydane i rzeczywiście pomożesz osobom wymagającym wsparcia.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:

Video: Jak być dobrym sprzedawcą w finansach? Praca w bankowości – zobacz webinar!

"Jak być dobrym sprzedawcą w finansach?" to drugi z serii trzech webinariów przygotowanych wspólnie z Santander Bank Polska. Podczas spotkania ekspertki Santander Bank Polska podzieliły się swoją wiedzą i doświadczeniem profesjonalnych sprzedawców. Jeśli interesuje Cię praca w bankowości, koniecznie zobacz nagranie z naszego webinaru!

Praca w bankowości – zobacz webinar!

Podczas serii trzech webinarów zorganizowanych wspólnie z Santander Bank Polska, omówiłyśmy wszystkie najważniejsze kwestie dotyczące rozpoczęcia i rozwoju kariery w branży bankowej. Pierwszy webinar dotyczył szans i wyzwań w pracy z klientem.

Dzisiaj publikujemy dla Ciebie drugi, w którym ekspertki Santander Bank Polska odpowiadają na pytanie „Jak być dobrym sprzedawcą w finansach?”

Dzięki uczestnictwu w naszym cyklu, będziesz mogła krok po kroku przygotować się do wejścia w nową branżę!

Czego dowiesz się z nagrania?

  • Jak być dobrym sprzedawcą w bankowości?
  • Jakie wykształcenie i doświadczenie jest potrzebne na stanowisku sprzedawcy?
  • Które cechy charakteru są ważne, aby być dobrym doradcą?
  • Oraz wiele innych praktycznych wskazówek dotyczących branży bankowej.

Kim są nasze ekspertki?

Justyna Pietraszewska
Dyrektor oddziału Santander Bank Polska

Magister Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego o specjalizacji Rynki Finansowe. Od 2013 doradca klienta w Santander Bank Polska. Od 6 lat dyrektor 1 Oddziału w Strzelinie. Pasjonatka rolnictwa. Prywatnie mama 12-letniego Miłosza i rocznego Ignasia. W wolnych chwilach pasjonatka podróży, jazdy na nartach i nurkowania.

Małgorzata Szelwicka
p.o. Dyrektor oddziału Santander Bank Polska

Uzyskała stopień magistra na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi w Wyższej Szkole Bankowej. Od 15 lat pracuje w finansach. Od 11 lat Pracownik Santander Bank Polska. Od 8 lat menadżer zespołu sprzedażowego. W chwili obecnej p.o. dyrektor 12 oddziału we Wrocławiu. W 2020 Bohaterka Ryzyka Santander Bank Polska. W życiu prywatnym mama 4 letniej Łucji. W wolnych chwilach wolontariuszka Fundacji Santander i skrzypaczka.

Moderacja: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska (Fundacja Mamo Pracuj)

Sprawdź aktualne oferty pracy Santander Polska!

Zdjęcie: zrzut ekranu z nagrania webinaru; pozostałe zdjęcia archiwum prywatne.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Mama trójki fantastycznych dzieci i szczęśliwa żona. Uwielbia, gdy wokół dużo się dzieje i nieustannie uczy się czegoś nowego o świecie. Baczna obserwatorka zmieniającej się rzeczywistości. Pasjonatka dobrej kuchni, muzyki i podróży.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×