ZAINSPIRUJ SIĘ
Jak zaprojektować biuro, które sprzyja kreatywności?
- Alicja Zielińska
- 1 marca 2019
- 4 MIN. CZYTANIA
Kreatywna przestrzeń biurowa w polskim wydaniu
Jednym z pierwszych lokalnych przedsiębiorstw, które zauważyło, jak ogromne znaczenie dla pracowników ma przestrzeń i jej kreatywna aranżacja, była polska firma odzieżowa LPP S.A. Potentat branży modowej w fantastyczny sposób zagospodarował swoje główne biuro w Gdańsku – LPP Fashion Lab.
Dawny budynek Gdańskiego Monopolu Tytoniowego nie kojarzył się większości z miejscem przyjaznym projektantom – osobom, które w swojej pracy potrzebują ciągłej inspiracji. Designerzy zajmujący się tym przedsięwzięciem wiedzieli, że pracownicy odpowiedzialni za nowe kolekcje ubrań będą potrzebowali czegoś więcej niż białej ściany i szarego biurka z komputerem pośrodku.
Odrestaurowany budynek, zwłaszcza jego wnętrze, pozbawiony jest ciasnych pomieszczeń postawiono więc na otwarte przestrzenie. Wszystko po to, by uwzględnić potrzeby osób, które tam pracują – absolwentów szkół artystycznych, którzy podczas wykonywania swoich obowiązków muszą być kreatywni. Myśląc o miejscu dla projektantów LPP, uwzględniono wszystkie zasady tworzenia przyjaznej przestrzeni biurowej:
- zrezygnowano z licznych korytarzy, które zamykają pomieszczenie i sprawiają, że miejsce nie zachęca do wejścia,
- postawiono na szklane ściany, które „otwierają” sale i pokoje,
- przygotowano wspólną strefę, w której pracownicy mogą wymieniać myśli, ale także się relaksować.
Pomaga wszystko to, co wspólne
Zwłaszcza to ostatnie założenie zasługuje na uwagę – w myśl koncepcji budowania nowoczesnego biura, już dawno zrezygnowano z minimalistycznych, wręcz sterylnych aranżacji wnętrz. Trudno jednoznacznie określić, co dokładnie stymuluje pracowników – jest to w dużej mierze indywidualne odczucie – ale w wielu branżach (w tych chociażby związanych z biznesem, nowymi technologiami, modą) każdy innowacyjny pomysł jest na wagę złota.
Jak powszechnie wiadomo, tworzeniu pomysłów sprzyja spędzanie czasu w grupie, dlatego wiele firm stawia na jak największą przestrzeń wspólną. O jej skuteczności decydują przede wszystkim detale. We wspomnianym już LPP Fashion Lab dominują więc nie tylko jasne, dobrze oświetlone i duże przestrzenie, ale też dodatki, których celem jest „zatrzymanie” pracownika. Stąd w miejscach wspólnych można spotkać… prawdziwe drzewo i okalający je stół, a zamiast długich i krętych korytarzy, zaproponowano niewielkie kuchnie, które stanowią punkt integracji. Podobne połączenie szklanego wyposażenia i natury zastosowano w biurze firmy Microsoft w Wiedniu (tam pokuszono się nawet o wprowadzenie sztucznej trawy).
Użyteczność na wagę złota
Przestrzeń biurowa ma służyć przede wszystkim zatrudnionym, dlatego, oprócz designerskich rozwiązań, należy wziąć pod uwagę użyteczność całego wnętrza. W Biurze Produktowym marki Reserved w Warszawie nie brakuje różnych moodboardów, na których pracownicy mogą dzielić się inspiracjami z podróży po całym świecie.
National Westminister Bank w Polsce poszedł o krok dalej i, zgodnie z zasadą wygody, zaproponował w swojej siedzibie podział na przestrzenie, które odpowiadają potrzebom każdego z działów. I tak specjaliści od IT mają okazję podziwiać elementy dekoracyjne złożone z dawnych gier. Część z nich wzięła też udział w przygotowywaniu tych dekoracji, m.in. stołu złożonego ze starych procesorów. Taki podział wnętrza ma na celu przygotowanie miejsc, które będą pomocne w pracy grupowej, ale także dostosowane do pracy indywidualnej – w ten sposób, bez względu na branżę, wykonuje swoje obowiązki najwięcej osób.
Co jeszcze trzeba wziąć pod uwagę projektując kreatywne biuro?
- Elastyczność przestrzeni (Activity Based Working) – miejsce pracy powinno być adaptowalne, tak, aby w każdej chwili można było je zmienić/przekształcić.
- Udomowienie przestrzeni biurowej – stosowanie różnych materiałów, tekstur, dzięki którym pracownik będzie mógł poczuć namiastkę domu.
- Prawidłowe oznakowanie – wygoda to jedna z najważniejszych cech biura, ale nie można zapomnieć o odpowiednim oznakowaniu i przejrzystości. Dopiero gdy ta funkcja zostanie spełniona, można pomyśleć o designerskich detalach.
- Indywidualny projekt – wzorowanie się na projektach z katalogów niewiele da – aby biuro odgrywało swoją rolę, musi powstać na podstawie profilu działalności firmy, potrzeb pracowników i specyfiki pracy (wymagana jest szczegółowa analiza potrzeb pracowników oraz klientów).
- Mobilne miejsca pracy – ostatnio zaczęły sprawdzać się przenośne miejsca pracy: lekkie siedziska oraz ruchome blaty, które można przenosić w różne punkty biura.
Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.
Zdjęcie: partnera portalu.
<