Czego szukasz

Jak wygląda dobry proces rekrutacyjny?

W sieci bardzo łatwo znaleźć teksty o tym, jak dobrze wypaść na rozmowie rekrutacyjnej, jak się na rozmowę ubrać, jak przygotować idealne CV. Niekiedy jednak nawet idealne przygotowanie do rozmowy to za mało. Pomocna będzie znajomość procesu rekrutacji, i choć procesy różnią się w firmach to wiedza o tym, jak przebiega dobry proces, będzie bezcenna.

  • Lidia Borkowska, Angelika Zujko - 31/01/2018

Jak wygląda dobry proces rekrutacyjny?

Dobry proces rekrutacyjny to taki, który rozpoczyna się zanim jeszcze pojawia się wakat w firmie. To ważne, by budować świadomość wśród potencjalnych kandydatów, markę naszej firmy i możliwości, jakie może zaoferować swoim pracownikom. Poszukiwanie pracy i udział w procesie rekrutacyjnym często wiąże się z dużym stresem, szczególnie jeżeli kandydat od dłuższego czasu poszukuje pracy lub dopiero zaczyna budować swoje CV. Dobrze, kiedy może liczyć na informację, jak wygląda proces rekrutacyjny na stanowisko, na jakie przesłał swoją aplikację.

Z naszego punktu widzenia dobry proces rekrutacyjny to taki, w którym kandydat czuje się dobrze i jest traktowany jako partner – tak jak firma wybiera nowego pracownika do swojego zespołu, tak pracownik wybiera swoje nowe miejsce pracy. Nawet jeśli okaże się, że nie doszło do nawiązania współpracy ważne, aby obie strony uczyły się wzajemnie od siebie i pozostawiły pozytywne wrażenia.

Jaki są cechy procesu rekrutacyjnego przyjaznego kandydatowi? Jak go poznać? Co może być trudnością?

Trudnością może być brak komunikacji z kandydatem w trakcie procesu. Kontakt z naszym potencjalnym pracownikiem powinien być utrzymany na każdym etapie rekrutacji, a nawet zanim rozpoczniemy dany proces.

Warto podkreślić, że jeśli zainteresowany bierze udział w kolejnych etapach niezwykle ważne jest, aby otrzymywał informację zwrotną po każdym z nich. Takie podejście Firmy sprawi, że Kandydaci poczują się nie tylko dobrze poinformowani, ale przede wszystkim ważni dla Firmy, do której przesłali swoje aplikacje i poświęcili czas.

W procesie rekrutacji istotne jest nie tylko wyłonienie najlepszego kandydata, ale także sposób realizacji całego procesu, a w szczególności sposób komunikacji z kandydatami. Dlatego warto zwrócić uwagę, aby oferta pracy była konkretna, pełnowartościowa, przejrzysta, czytelna i przyjazna, dzięki czemu kandydat łatwiej podejmuje decyzję czy ta oferta jest rzeczywiście dla niego atrakcyjna i czy odpowiada jego oczekiwaniom.

Czego oczekuje się dzisiaj od kandydatów do pracy?

My stawiamy na osoby zaangażowane, otwarte, odpowiedzialne, nastawione na współpracę, proaktywne i innowacyjne, które chcą się rozwijać i angażować w życie naszej firmy oraz dzielić się wiedzą i doświadczeniem z innymi.

Nasze wartości to Pasja, Rozwój i Orientacja na Klienta zarówno zewnętrznego jak i wewnętrznego – poszukujemy osób dla których te wartości będą równie istotne. W przypadku większości stanowisk nie wymagamy znajomości języka angielskiego. W naszej firmie są również takie obszary, gdzie możliwy jest zadaniowy czas pracy.

Jak przebiega proces rekrutacyjny w ProService Finteco?

Proces rekrutacji jest uzależniony od tego, do którego zespołu pozyskujemy pracownika. Po wstępnej selekcji przesłanych aplikacji, kandydat jest zapraszany na rozmowę rekrutacyjną prowadzoną przez menedżerów zespołów lub pracownika działu HR. Rozmowy rekrutacyjne opieramy o wywiad behawioralny i kompetencyjny. W większości przypadków kandydaci mogą zostać poproszeni o rozwiązanie testu merytorycznego weryfikującego poziom wiedzy i umiejętności, czasami będzie to case study, sprawdzenie znajomości narzędzi informatycznych.

W wybranych rekrutacjach korzystamy z metody Assessment Center [to wielowymiarowy proces oceny kompetencji, w którym uczestnicy są obserwowani i oceniani przez zespół obiektywnych, wyszkolonych sędziów kompetentnych – przyp. redakcja].

Każda z nowo zatrudnionych osób jest objęta procesem adaptacji, dzięki któremu lepiej poznaje naszą firmę, procedury i sposoby działania. Nowy pracownik otrzymuje także swojego mentora – nazywanego u nas starszym bratem/starszą siostrą. Zadaniem mentora jest dbałość o efektywne i przyjazne wdrożenie nowego pracownika.

Kiedy kandydat powinien sam kontaktować się z pracodawcą?

Warto zapytać o kolejne etapy już na spotkaniu rekrutacyjnym. Możemy dzięki temu oszacować jak długo potrwa sam proces i na co powinniśmy się przygotować, kiedy spodziewać odpowiedzi. Niekiedy kolejnym etapem może być test a innym podanie kontaktów referencyjnych. Jeśli mamy wątpliwości lub pytania warto kontaktować się na każdym etapie rekrutacji.

W naszej firmie stawiamy na budowanie pozytywnego candidate experience, dlatego kandydaci mogą liczyć na otrzymanie informacji zwrotnej po zakończonym procesie rekrutacji. W większości przypadków wiadomość na temat procesu staramy się przekazywać w ciągu 2-3 tygodni. Bez względu na podjętą decyzję kontaktujemy się ze wszystkimi kandydatami, z którymi spotkaliśmy się podczas procesu rekrutacji. Dla nas jest to także znakomita okazja do otrzymania feedbacku od kandydatów na temat sposobu prowadzenia całego procesu, co wpływa także na podtrzymywanie relacji już po zakończeniu rekrutacji. Efektem takiego podejścia jest pozyskanie swoistego ambasadora naszej firmy, który mając dobre doświadczenia rekrutacyjne pozytywnie wypowiada się na temat naszej firmy.

Jak wygląda dobry proces rekrutacyjny?

Jak wygląda dobry proces rekrutacyjny?

Jak pracodawca postrzega dopytującego się kandydata?

To wymaga podkreślenia, że zadawanie pytań przez kandydatów odbieramy, my rekruterzy, jako zainteresowanie stanowiskiem. Chcielibyśmy, aby przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu kandydat wiedział jaką firmą jesteśmy, jakie zadania go czekają, z jakim zespołem będzie pracował, jaki jest jego przełożony.

Dlatego, jako rekruterzy zawsze dobrze odbieramy kandydatów, którzy pytają podczas spotkań, którzy kontaktowali się z nami w celu dopytania lub rozwiania wątpliwości albo podtrzymywali kontakt po skończonym procesie rekrutacyjnym. To bardzo uprzejmy gest, który można potraktować jako szansę networkingową.

Jak zdobyć kontakt do rekrutera?

Warto poprosić o wizytówki lub znaleźć rekrutera po rozmowie na LinkedIn lub Goldenline. Większość z nich ma konto na takich portalach. Bez obaw można wysłać zaproszenie do sieci znajomości. Może w przyszłości pojawi się okazji do współpracy przy innych projektach rekrutacyjnych?

Jak zatem poszukujemy pracowników?

W ProService korzystamy z dwóch głównych ścieżek rekrutacji: rekrutacji wewnętrznej i zewnętrznej. Rekrutacja wewnętrzna daje naszym pracownikom możliwość nie tylko awansu, ale także rozwoju, wejścia w nowe obszary i odpowiedzialności, dlatego w większości procesów rekrutacyjnych najpierw stawiamy na kandydatów wewnętrznych, a dopiero później publikujemy ogłoszenie na portalach pracy.

Chętnie korzystamy także z rekomendacji naszych pracowników i ich znajomych, a w wybranych rekrutacjach uruchamiamy specjalny program „Polecony-Zatrudniony” – jeśli nasz pracownik poleci kandydata i kandydat ten zostanie zatrudniony po okresie próbnym, pracownik otrzyma bonus finansowy. W przypadku rekrutacji zewnętrznych wszystkie nasze ogłoszenia można znaleźć na czołowych portalach rekrutacyjnych. W 2016 roku otrzymaliśmy prawie 13 000 aplikacji, w 2017 roku na nasze ogłoszenia odpowiedziało ponad 20500 osób.

Życzymy powodzenia we wszystkich procesach, aby były one dobrym doświadczeniem! I zapraszamy do nas >>>

O autorkach:

Lidia Borkowska – HR Manager ProService Finteco Sp. z o.o.
Od prawie 20 lat związana z HR. Absolwentka andragogiki na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Posiada wieloletnie doświadczenie związane z tworzeniem efektywnych struktur pracowniczych, zarządzaniem zmianą, procesami HR, zarządzaniem zespołami i rozwojem pracowników. Doświadczenie zawodowe zdobywała jako Rekruter, Trener, Kierownik Działu Szkoleń, HR Business Partner i Kierownik Personalny w takich firmach jak: PTK Centertel (Operator sieci Orange), Polska Telefonia Cyfrowa (Operator sieci T-Mobile) oraz Lotte Wedel. Z ProService Finteco Sp. z o.o. związana od sierpnia 2014 roku.

angelika zujkoAngelika Zujko – Młodszy Specjalista ds. personalnych w ProService Finteco Sp. z o.o.
Absolwentka Politechniki Rzeszowskiej. Doświadczenie zdobywała w agencji doradztwa personalnego i organizacji AIESEC. Zagadnieniami, jakimi szczególnie się interesuje jest obszar rekrutacji, onboarding, employer branding oraz prawo pracy. Z ProService Finteco Sp. z o.o. związana od kwietnia 2015 roku.

 

 

https://web.facebook.com/ProServiceFinteco/

https://www.linkedin.com/company/18138011/

https://bulldogjob.pl/companies/profiles/593-proservice-finteco-sp-z-o-o

Zdjęcia: pixabay.com oraz zdjęcia profilowe – własność autorek

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Lidia Borkowska, Angelika Zujko
ProService Finteco Sp. z o.o.
Podyskutuj

Te nawyki ubraniowe sprawią, że nie dostaniesz pracy

Moda jest bardzo ważnym elementem komunikacji. Strój odgrywa ogromną rolę informacyjną. Po kolorze, czy rodzaju ubrania możemy interpretować osobę, strój jest Twoją wizytówką, a odpowiednio dobrany, może podkreślić Twoją wiedzę i doświadczenie. Dlatego to bardzo ważne, abyś przed rozmową kwalifikacyjną zwróciła uwagę na swoje nawyki ubraniowe, gdyż to od nich może również zależeć czy daną pracę otrzymasz.
  • Joanna Tor-Gazda - 24/10/2018
kobieta czeka na rozmowę o pracę

Te nawyki ubraniowe sprawią, że nie dostaniesz pracy

1. Dziurawe spodnie.
2. Niewygodne ubrania – wkładanie na siebie ubrań, które są za małe, za duże (rozciągnięte), niewygodne buty.
3. Ubrania wieczorowe/ sportowe/ nie dobrane do okazji.
4. Przebieranie się za kogoś kim nie jesteś.

Jesteśmy zakładniczkami własnych nawyków ubraniowych, z których bardzo trudno nam wyjść samodzielnie. Ubrania, dodatki, które wkładamy na siebie codziennie, nie zawsze są dobrze przemyślane pod względem komunikacji. Zresztą trudno się dziwić, gdyż nikt nas w szkole nie uczy, jaki komunikat wysyłamy tym co mamy na sobie.

Świadoma komunikacja i zarządzanie osobistym wizerunkiem, to umiejętności, które zmieniają jakość życia. Dlatego dziś chcę Ci opowiedzieć jakie nawyki ubraniowe oraz nawyki związane z dbaniem o siebie, mogą utrudnić Ci znalezienie wymarzonej pracy.

Od ponad 20 lat moją pasją jest komunikacja niewerbalna poprzez wizerunek oraz tworzenie stylu. To czym się z Tobą dzielę w moich artykułach, to nie tylko wiedza, którą zebrałam podczas studiów z zarządzania i komunikacji społecznej, nauki w szkole projektowania ubioru, ale także moje osobiste obserwacje jako projektantki i osoby działającej w środowisku przedsiębiorców od wielu lat.

Psychologia ubioru to fascynująca dziedzina mody, która w Polsce coraz szybciej się rozwija i cieszy się dużym zainteresowaniem. Naprawdę odpowiednie ubranie może otworzyć Ci wiele drzwi, a złe dobranie stroju do okazji, może je przed Tobą zamknąć.

Dlatego warto, abyś przemyślała Twoje codzienne nawyki związane z dbaniem o Twój osobisty wizerunek, w tym także wygląd, aby uchronić się przed niepotrzebnym stresem.

Dziś wspominam o 3 nawykach ubraniowych, które mogą sprawić, że nie dostaniesz pracy.

Twój styl mówi zanim się odezwiesz

Rozmowa o pracę to wyjątkowe, formalne spotkanie, podczas którego po raz pierwszy masz okazję zaprezentować się jako potencjalna nowa osoba, na konkretne stanowisko, w danej firmie.

Każde stanowisko to inny pakiet zadań, odpowiedzialności i obowiązków. Są zawody bardziej reprezentacyjne, gdzie obowiązuje konkretny dress code i takie, gdzie zasady ubierania nie są wprost określone.

Dlatego warto się zastanowić jak wygląda ta sytuacja w przypadku stanowiska, o które się ubiegasz oraz jaka panuje kultura organizacyjna w tej konkretnej firmie.

Nawyki ubraniowe

1. Dziurawe spodnie

Wielu przedsiębiorców mówiło mi na spotkaniach biznesowych, że pracownicy ich firm ubierają się niechlujnie, chodzą do pracy w potarganych dżinsach, krótkich spodniach, plażowych sukienkach czy klapkach. Niestety to nie jest wina pracowników, a raczej pracodawcy, że nie określił i nie poinformował ich o obowiązującym dress codzie w firmie.

Pewnie większość pracodawców liczy na wyczucie pracowników, ale w rzeczywistości myślę, że najlepiej jest określić dress code firmy, żeby pracownik wiedział jakie są obowiązujące zasady.

Dlatego zanim wybierzesz się na rozmowę o pracę dowiedz się jak najwięcej o firmie i jej kulturze organizacyjnej, czy jest bardzo formalna czy może luźniejsza. Im więcej informacji zgromadzisz, tym lepiej dla Ciebie.

Jednak nawet gdy firma ma luźne podejście do sposobu ubierania się pracowników, wybranie dżinsów z dziurami na kolanach na rozmowę kwalifikacyjną, może być odebrane jako nieprofesjonalne i pozbawione szacunku do pracodawcy.

Pamiętaj, że rozmowa o pracę to spotkanie formalne, podczas którego panują konkretne zasady. To spotkanie, które wymaga odpowiedniego zachowania, a także ubioru.

Podczas spotkania prezentujesz siebie oraz swój potencjał, ale także pokazujesz, czy będziesz dobrze współpracować z innymi pracownikami. Dziurawe dżinsy są symbolem buntu, nieprzejmowania się zasadami, to mocny sygnał, który wysyłasz w świat.

Ubrania działają na nasze emocje. Twój przyszły pracodawca może odebrać Twój styl w różny sposób, ale Ty także możesz zbudować wiarygodny wizerunek wybierając odpowiedni zestaw ubrań na rozmowę o pracę.

2. Obwieszona jak choinka

Kolejnym nawykiem jest ubieranie zbyt dużej ilości dodatków i obwieszanie się nimi, jak choinka ozdobami świątecznymi. Rozumiem, że wiele kobiet w ten sposób podkreśla lub dostraja klasyczne ubrania do swojej osobowości. Niestety jeżeli ubierzesz duże kolczyki, naszyjnik i jeszcze dodasz do tego bransoletki, chustę i kapelusz, to wprowadzisz chaos, w którym znikniesz Ty jako osoba.

Podczas rozmowy o pracę Ty i Twoje umiejętności, wiedza oraz doświadczenie jesteście najważniejsi. Ubranie jest dopełnieniem i tłem. Dlatego nawet jeżeli uwielbiasz na co dzień nosić dużą biżuterię, kolorowe szale, na rozmowę o pracę wybierz jedną z tych rzeczy, albo pozostaw ten styl, jako Twój prywatny. Chodzi o stworzenie jak najlepszych warunków do rozmowy i usunięcie wszelkich rozpraszaczy.

3. Jak w domu tak i w pracy

Każdy człowiek ma osobisty wizerunek, który składa się z prywatnego i publicznego. To jak wyglądamy w domu jest naszą prywatną sprawą, ale w pracy nie jesteśmy same. Są wokół nas inni ludzie. Odpowiednie ubranie jest wyrazem szacunku dla współpracowników oraz miejsca pracy. Odpowiednie ubranie buduje granicę między tym co prywatne, a tym co zawodowe.

Od kilku lat panuje bardzo wyluzowany trend w modzie. Wiele osób mówi, że praca jest dla nich drugim domem, więc chcą się czuć w miejscu pracy swobodnie. Słyszałam też od koleżanek, które pracują w różnych firmach, że niektóre osoby przychodzą do pracy w rozciągniętym dresie, leginsach i podkoszulku, itp. Tak jakby to, jak wyglądają nie miało dla nich znaczenia. Zdaniem psychologów, takie zachowanie jest jednym z objawów depresji i nie radzenia sobie z podstawowymi życiowymi zadaniami. Niestety moda sieciówkowa (fast fashion) szybko wykorzystała tę sytuację, tworząc ubrania właśnie w tym stylu, pokazując, że jest to odpowiedni ubiór na każdą okazję.

Co chcesz przekazać strojem?

Jeżeli wracasz do pracy po przerwie, pomyśl jak wyglądasz na co dzień. Czy chcesz swoje prywatne życie przenosić do pracy, a pracę do domu? A może chcesz oddzielić te dwie przestrzenie życiowe?

Może w pracy chcesz pokazać swój profesjonalizm, wiedzę i doświadczenie, a w domu się zrelaksować, odpocząć, naładować akumulator, pobyć z rodziną?

Odpowiednie ubranie pomoże Ci bez słów podkreślić Twoją wiedzę i doświadczenie. Odpowiednie ubranie pomoże Ci także zrelaksować się po pracy, lub poczuć się bardziej seksy na randce. Co i kiedy na siebie wkładamy, ma duży wpływ na jakość naszego życia, zarówno tego zawodowego, jak i prywatnego.

Z ubrań możemy bardzo dużo wyczytać. Jednak ubrania są tylko narzędziem, które ma nam pomóc w budowaniu dobrych relacji z innymi ludźmi. Najważniejsze jest, aby ubrania podkreślały to co chcesz powiedzieć w danej sytuacji. Możesz mieć inny styl w pracy, a inny w życiu prywatnym. Dużo też zależy od Twojej osobowości, odwagi, zawodu, który wykonujesz. Chociaż do każdej osoby w mentoringu i konsultacjach podchodzę indywidualnie, to te trzy nawyki, o których piszę uważam za uniwersalne.

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Tor-Gazda
Projektantka ubioru i mentorka stylu. Prowadzi konsultacje i mentoring stylu online pod marką www.dostrajanie.pl. Prywatnie szczęśliwa mama, żona i artystka.

Mamo pracuj, jeśli chcesz! Spotkanie dla kobiet w Suwałkach

Zastanawiasz się nad tym czy i kiedy wrócić do pracy? A może chcesz pracować ale nie wiesz od czego zacząć? Chcesz się dowiedzieć, jakie patenty na łączenie pracy zawodowej i życia prywatnego mają inne mamy? Zapraszamy Cię na spotkanie w Suwałkach! Już 15 listopada - właśnie ruszyły zapisy! Nie czekaj >>>
  • Agnieszka Kaczanowska - 24/10/2018
Zespół Fundacji Mamo Pracuj

Spotkanie dla kobiet w Suwałkach

To dla nas bardzo ważne wydarzenie. Każde jest ważne, jednak to jest wyjątkowe, gdyż bardzo rzadko bywamy dla Podlasiu 😉 Kto wie, kiedy znów będzie okazja? Dlatego tak bardzo cieszy nas zaproszenie Fabryk Mebli Forte do wspólnego przygotowania wydarzenia dla mam!

Z wielką radością zapraszamy wszystkie suwalskie mamy do udziału w wydarzeniu „Mamo pracuj, jeśli chcesz!”

Zapraszają:

Fundacja Mamo Pracuj i Fabryki Mebli Forte

Wydarzenie pod Patronatem Prezydenta Miasta Suwałki

Właśnie rozpoczęły się zapisy! Nie przegap >>> 

A co w planach?

W trakcie spotkania dowiesz się:

  • Jak wrócić do pracy po przerwie związanej w wychowywaniem dziecka?
  • Jak przygotować siebie i swoją rodzinę?
  • Jak przygotować świetne CV, które zachwyci pracodawcę?
  • Jak pracodawcy mogą wspierać swoich pracowników rodziców i dlaczego mama to świetny pracownik?
  • I w końcu: jak pracować i nie dać się zwariować, czyli sprawdzone tricki pracujących mam!

Na spotkanie zapraszamy oczywiście z dziećmi! Specjalnie z myślą o najmłodszych przygotowaliśmy mini klubik dla dzieci, gdzie na najmłodszych uczestników spotkania czekają ciocie z dwujęzycznego przedszkoła „Żółty słonik” niedawno otwartego przez Fabryki Mebli Forte.

A także spokojne miejsce do przewijania i karmienia malutkich dzieci!

Kiedy i gdzie?

Już 15 listopada br. od godziny 17:00 do 19:30. 

Miejsce: ul. Jana Pawła II 7 Suwałki (Aquapark)

Chcemy spotkać się z Wami i podzielić się naszą wiedzą i doświadczeniem.

Ramowy program spotkania

16:30 do 17:00 Rejestracja na wydarzenie

17:00 17: 10 Serdeczne powitanie

17:10 – 17:35  Warsztat Mamo Pracuj – Przerwa w zatrudnieniu szansą na rozwój!

17:35 – 18:00 Warsztat Forte: jak napisać CV, które oczaruje pracodawcę?

18:00 – 18:05 – FILM

18:05 – 19:00 Panel dyskusyjny z kobietami takimi jak Ty – mamami, które po przerwie związanej z urodzeniem dziecka wracały do aktywności zawodowej, niejednokrotnie po długiej przerwie. Będą opowiadały o tym, jak przygotować się do powrotu do pracy i czerpać z niej radość. Jedną z nich będzie Ewa Moskalik – Pieper – redaktor portalu mamopracuj.pl, która miała dziesięcioletnią przerwę w pracy zawodowej.

Po tej części mamy jeszcze niespodziankę!

Podczas spotkania networkingowego, służącego wymianie kontaktów, będziesz mogła skonsultować swoje dokumenty aplikacyjne oraz porozmawiać z rekruterkami z Fabryk Mebli Forte. Oczywiście my również pozostaniemy do Twojej dyspozycji! 😉

Będzie także okazja zapoznać się z pełną propozycją Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Suwałkach w zakresie studiów zaocznych ipodyplomowych podnoszących kwalifikacje.

Zapisz się już dziś >>>

Pamiętaj, że liczba miejsc ograniczona 😉

Patronat medialny:

Do zobaczenia!

Zdjęcie: Magdalena Trebert, grafika: Fabryki Mebli Forte

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów.  
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail