Czego szukasz

Jak wygląda dobry proces rekrutacyjny?

W sieci bardzo łatwo znaleźć teksty o tym, jak dobrze wypaść na rozmowie rekrutacyjnej, jak się na rozmowę ubrać, jak przygotować idealne CV. Niekiedy jednak nawet idealne przygotowanie do rozmowy to za mało. Pomocna będzie znajomość procesu rekrutacji, i choć procesy różnią się w firmach to wiedza o tym, jak przebiega dobry proces, będzie bezcenna.

  • Lidia Borkowska, Angelika Zujko - 31/01/2018

Jak wygląda dobry proces rekrutacyjny?

Dobry proces rekrutacyjny to taki, który rozpoczyna się zanim jeszcze pojawia się wakat w firmie. To ważne, by budować świadomość wśród potencjalnych kandydatów, markę naszej firmy i możliwości, jakie może zaoferować swoim pracownikom. Poszukiwanie pracy i udział w procesie rekrutacyjnym często wiąże się z dużym stresem, szczególnie jeżeli kandydat od dłuższego czasu poszukuje pracy lub dopiero zaczyna budować swoje CV. Dobrze, kiedy może liczyć na informację, jak wygląda proces rekrutacyjny na stanowisko, na jakie przesłał swoją aplikację.

Z naszego punktu widzenia dobry proces rekrutacyjny to taki, w którym kandydat czuje się dobrze i jest traktowany jako partner – tak jak firma wybiera nowego pracownika do swojego zespołu, tak pracownik wybiera swoje nowe miejsce pracy. Nawet jeśli okaże się, że nie doszło do nawiązania współpracy ważne, aby obie strony uczyły się wzajemnie od siebie i pozostawiły pozytywne wrażenia.

Jaki są cechy procesu rekrutacyjnego przyjaznego kandydatowi? Jak go poznać? Co może być trudnością?

Trudnością może być brak komunikacji z kandydatem w trakcie procesu. Kontakt z naszym potencjalnym pracownikiem powinien być utrzymany na każdym etapie rekrutacji, a nawet zanim rozpoczniemy dany proces.

Warto podkreślić, że jeśli zainteresowany bierze udział w kolejnych etapach niezwykle ważne jest, aby otrzymywał informację zwrotną po każdym z nich. Takie podejście Firmy sprawi, że Kandydaci poczują się nie tylko dobrze poinformowani, ale przede wszystkim ważni dla Firmy, do której przesłali swoje aplikacje i poświęcili czas.

W procesie rekrutacji istotne jest nie tylko wyłonienie najlepszego kandydata, ale także sposób realizacji całego procesu, a w szczególności sposób komunikacji z kandydatami. Dlatego warto zwrócić uwagę, aby oferta pracy była konkretna, pełnowartościowa, przejrzysta, czytelna i przyjazna, dzięki czemu kandydat łatwiej podejmuje decyzję czy ta oferta jest rzeczywiście dla niego atrakcyjna i czy odpowiada jego oczekiwaniom.

Czego oczekuje się dzisiaj od kandydatów do pracy?

My stawiamy na osoby zaangażowane, otwarte, odpowiedzialne, nastawione na współpracę, proaktywne i innowacyjne, które chcą się rozwijać i angażować w życie naszej firmy oraz dzielić się wiedzą i doświadczeniem z innymi.

Nasze wartości to Pasja, Rozwój i Orientacja na Klienta zarówno zewnętrznego jak i wewnętrznego – poszukujemy osób dla których te wartości będą równie istotne. W przypadku większości stanowisk nie wymagamy znajomości języka angielskiego. W naszej firmie są również takie obszary, gdzie możliwy jest zadaniowy czas pracy.

Jak przebiega proces rekrutacyjny w ProService Finteco?

Proces rekrutacji jest uzależniony od tego, do którego zespołu pozyskujemy pracownika. Po wstępnej selekcji przesłanych aplikacji, kandydat jest zapraszany na rozmowę rekrutacyjną prowadzoną przez menedżerów zespołów lub pracownika działu HR. Rozmowy rekrutacyjne opieramy o wywiad behawioralny i kompetencyjny. W większości przypadków kandydaci mogą zostać poproszeni o rozwiązanie testu merytorycznego weryfikującego poziom wiedzy i umiejętności, czasami będzie to case study, sprawdzenie znajomości narzędzi informatycznych.

W wybranych rekrutacjach korzystamy z metody Assessment Center [to wielowymiarowy proces oceny kompetencji, w którym uczestnicy są obserwowani i oceniani przez zespół obiektywnych, wyszkolonych sędziów kompetentnych – przyp. redakcja].

Każda z nowo zatrudnionych osób jest objęta procesem adaptacji, dzięki któremu lepiej poznaje naszą firmę, procedury i sposoby działania. Nowy pracownik otrzymuje także swojego mentora – nazywanego u nas starszym bratem/starszą siostrą. Zadaniem mentora jest dbałość o efektywne i przyjazne wdrożenie nowego pracownika.

Kiedy kandydat powinien sam kontaktować się z pracodawcą?

Warto zapytać o kolejne etapy już na spotkaniu rekrutacyjnym. Możemy dzięki temu oszacować jak długo potrwa sam proces i na co powinniśmy się przygotować, kiedy spodziewać odpowiedzi. Niekiedy kolejnym etapem może być test a innym podanie kontaktów referencyjnych. Jeśli mamy wątpliwości lub pytania warto kontaktować się na każdym etapie rekrutacji.

W naszej firmie stawiamy na budowanie pozytywnego candidate experience, dlatego kandydaci mogą liczyć na otrzymanie informacji zwrotnej po zakończonym procesie rekrutacji. W większości przypadków wiadomość na temat procesu staramy się przekazywać w ciągu 2-3 tygodni. Bez względu na podjętą decyzję kontaktujemy się ze wszystkimi kandydatami, z którymi spotkaliśmy się podczas procesu rekrutacji. Dla nas jest to także znakomita okazja do otrzymania feedbacku od kandydatów na temat sposobu prowadzenia całego procesu, co wpływa także na podtrzymywanie relacji już po zakończeniu rekrutacji. Efektem takiego podejścia jest pozyskanie swoistego ambasadora naszej firmy, który mając dobre doświadczenia rekrutacyjne pozytywnie wypowiada się na temat naszej firmy.

Jak wygląda dobry proces rekrutacyjny?

Jak wygląda dobry proces rekrutacyjny?

Jak pracodawca postrzega dopytującego się kandydata?

To wymaga podkreślenia, że zadawanie pytań przez kandydatów odbieramy, my rekruterzy, jako zainteresowanie stanowiskiem. Chcielibyśmy, aby przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu kandydat wiedział jaką firmą jesteśmy, jakie zadania go czekają, z jakim zespołem będzie pracował, jaki jest jego przełożony.

Dlatego, jako rekruterzy zawsze dobrze odbieramy kandydatów, którzy pytają podczas spotkań, którzy kontaktowali się z nami w celu dopytania lub rozwiania wątpliwości albo podtrzymywali kontakt po skończonym procesie rekrutacyjnym. To bardzo uprzejmy gest, który można potraktować jako szansę networkingową.

Jak zdobyć kontakt do rekrutera?

Warto poprosić o wizytówki lub znaleźć rekrutera po rozmowie na LinkedIn lub Goldenline. Większość z nich ma konto na takich portalach. Bez obaw można wysłać zaproszenie do sieci znajomości. Może w przyszłości pojawi się okazji do współpracy przy innych projektach rekrutacyjnych?

Jak zatem poszukujemy pracowników?

W ProService korzystamy z dwóch głównych ścieżek rekrutacji: rekrutacji wewnętrznej i zewnętrznej. Rekrutacja wewnętrzna daje naszym pracownikom możliwość nie tylko awansu, ale także rozwoju, wejścia w nowe obszary i odpowiedzialności, dlatego w większości procesów rekrutacyjnych najpierw stawiamy na kandydatów wewnętrznych, a dopiero później publikujemy ogłoszenie na portalach pracy.

Chętnie korzystamy także z rekomendacji naszych pracowników i ich znajomych, a w wybranych rekrutacjach uruchamiamy specjalny program „Polecony-Zatrudniony” – jeśli nasz pracownik poleci kandydata i kandydat ten zostanie zatrudniony po okresie próbnym, pracownik otrzyma bonus finansowy. W przypadku rekrutacji zewnętrznych wszystkie nasze ogłoszenia można znaleźć na czołowych portalach rekrutacyjnych. W 2016 roku otrzymaliśmy prawie 13 000 aplikacji, w 2017 roku na nasze ogłoszenia odpowiedziało ponad 20500 osób.

Życzymy powodzenia we wszystkich procesach, aby były one dobrym doświadczeniem! I zapraszamy do nas >>>

O autorkach:

Lidia Borkowska – HR Manager ProService Finteco Sp. z o.o.
Od prawie 20 lat związana z HR. Absolwentka andragogiki na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Posiada wieloletnie doświadczenie związane z tworzeniem efektywnych struktur pracowniczych, zarządzaniem zmianą, procesami HR, zarządzaniem zespołami i rozwojem pracowników. Doświadczenie zawodowe zdobywała jako Rekruter, Trener, Kierownik Działu Szkoleń, HR Business Partner i Kierownik Personalny w takich firmach jak: PTK Centertel (Operator sieci Orange), Polska Telefonia Cyfrowa (Operator sieci T-Mobile) oraz Lotte Wedel. Z ProService Finteco Sp. z o.o. związana od sierpnia 2014 roku.

angelika zujkoAngelika Zujko – Młodszy Specjalista ds. personalnych w ProService Finteco Sp. z o.o.
Absolwentka Politechniki Rzeszowskiej. Doświadczenie zdobywała w agencji doradztwa personalnego i organizacji AIESEC. Zagadnieniami, jakimi szczególnie się interesuje jest obszar rekrutacji, onboarding, employer branding oraz prawo pracy. Z ProService Finteco Sp. z o.o. związana od kwietnia 2015 roku.

 

 

https://web.facebook.com/ProServiceFinteco/

https://www.linkedin.com/company/18138011/

https://bulldogjob.pl/companies/profiles/593-proservice-finteco-sp-z-o-o

Zdjęcia: pixabay.com oraz zdjęcia profilowe – własność autorek

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Lidia Borkowska, Angelika Zujko
ProService Finteco Sp. z o.o.
Podyskutuj

Sprawdzone sposoby na zarabianie przez Internet będąc w domu z dzieckiem

Praca z dzieckiem u boku? Wykorzystaj narzędzia i mechanizmy, które umożliwią Ci opiekę nad dzieckiem i zarabianie. Jak to zrobić?
  • Zofia Kowalska - 15/02/2019

Wiem, że obecność dziecka tuż obok Ciebie jest najważniejsza. Wymarzoną sytuacją byłoby więc generowanie zysku bez wychodzenia z domu, a więc zarabianie z jednoczesną możliwością zajmowania się swoją pociechą. Tak się składa, że jest to jak najbardziej możliwe. Ba, nawet, jeśli jesteś pracującą mamą, to i tak możesz zdobyć dodatkowe środki finansowe do swojego domowego budżetu bez większego trudu.

Zarabianie online – techniki, o których jeszcze nie słyszałaś

„Zarabianie przez internet” to określenie, które można spokojnie uznać za jedno z najczęściej wpisywanych w wyszukiwarkę internetową. Nie da się ukryć, że każdy z nas, choć w pewnym stopniu, pragnie powiększyć swoje możliwości zarobkowe, wykorzystując do tego celu zdalną pracę dodatkową. Jest to tym bardziej istotne, że wszyscy wiemy ile kosztuje dziecko. Ekstra pieniądze na pewno więc się przydadzą.

Wraz z rozwojem internetu pojawił się szereg możliwości, które realnie nam to umożliwiają. Przyjrzyjmy się zatem bliżej kilku sprawdzonym sposobom na to, jak skutecznie zarabiać przez internet, by móc dorobić sobie do obecnej pensji, a z czasem, by zarabianie online było naszym głównym źródłem dochodu.

Możliwości dostępne dla każdego

Tak naprawdę internet to źródło niewyczerpanych możliwości. Możemy być tłumaczami, pisać teksty, otworzyć własny sklep, zarabiać na afiliacji i wiele więcej. W praktyce mając odpowiednią koncepcję i trochę wiedzy można zmonetyzować praktycznie każdy pomysł. Niemniej jednak osoby, które nie czują się na tyle silne, aby móc samodzielnie tworzyć unikalne treści, czy też przedmioty, które byłyby godne zakupu, mogą skorzystać z gotowych rozwiązań.

Ankiety – przykład w jaki sposób NIE zarabiać

Z pewnością każda z Was słyszała o zarabianiu poprzez wypełnianie ankiet. Zjawisko to nie raz, nie dwa przewija się na różnych forach, stronach, czy też poradnikach, więc na pewno Wy też na niego trafiłyście. Mogę się nawet założyć, że znaczna część z Was próbowała już swoich sił w tej metodzie zarobkowej, by po krótkiej chwili z niej zrezygnować i zacząć szukać kolejnego sposobu na dodatkową gotówkę.

Przyczyna tego stanu rzeczy była bardzo prosta. Z reguły wszelkiego rodzaju portale, które oferowały jakiekolwiek ankiety, nie dawały nam ich zbyt wiele, a dodatkowo zarobiliśmy na ich wypełnianiu dosłownie grosze. Niemniej jednak osoby, które wykazały się odrobiną cierpliwości mogły zauważyć prostą zależność, a mianowicie ilość ankiet wcale nie jest ograniczeniem, którego nie można obejść.

Tak naprawdę przy odrobinie pracy wystarczy zarejestrować się na kilku serwisach, a następnie je regularnie odwiedzać, by wraz z upływem pewnego czasu zaczęło trafiać do nas coraz więcej ankiet, które możemy wypełniać. Oczywiście jest to czasochłonne i wymaga od nas cierpliwości, niemniej jednak w ostatecznym rozrachunku faktycznie pozwoli nam to na zrobienie nawet kilkuset złotych miesięcznie.

Czas poznać prawdę

Nie bez powodu podany został tutaj ten przykład, gdyż właśnie on pokazuje nam, że zaglądając do internetu i szukając sposobu na zarabianie online bardzo często mamy wyobrażenie, które powoduje, że oczekujemy wszystkiego już teraz, zaraz, natychmiast. W efekcie przez nasze ręce mogą się przewijać nawet skuteczne i sprawdzone metody, a my i tak je odrzucimy, gdyż nie będą nam dawały natychmiastowych efektów.

Dopiero zrozumienie tego, jak istotna jest cierpliwość i dokładne wypróbowanie wszystkiego co oferuje nam dany sposób zarabiania, pozwala na faktyczne osiągnięcie sukcesu. Kiedy już uświadomimy sobie ten istotny aspekt, możemy go z łatwością wykorzystać w tak prostych zabiegach, jak właśnie wypełnianie ankiet,  jak i podczas korzystania z szeregu różnych platform pozwalających na groszowy zarobek. Jednak osoby, które oczekują czegoś więcej od zarabiania online i są gotowe dać od siebie coś więcej, powinny zastanowić się nad wykorzystaniem metod, które mogą pozwolić na zarobienie znacznie większych pieniędzy.

A Ty? – Chcesz zarabiać pieniądze bez wychodzenia z domu?

Tak, chcę zarabiać w domu!

Afiliacja – skomplikowane słowo dla nieskomplikowanej metody

Afiliacja jest słowem, z którym możliwe, że się już zetknęłyście, ale już sama nazwa jak i pierwsze informacje na ten temat mogły sprawić, że bardzo szybko ominęłyście afiliację szerokim łukiem. Dopiero wgłębienie się w temat afiliacji pokazuje że metoda ta wcale nie jest skomplikowana, a może nam dać faktycznie spory zarobek. Zacznijmy jednak od samego początku, aby uporządkować wszystkie fakty.

Afiliacja to jeden ze sposobów zarabiania. Spotykamy się z nią w sytuacji, w której wydawca, którym jesteś Ty, umieszcza przykładowo na swojej stronie internetowej różne materiały reklamowe. Następnie czytelnicy lub użytkownicy, którzy odwiedzają Twoją platformę i klikną w reklamę, a następnie wykonają pewną akcję (na przykład – coś zakupią), sprawiają, że z tego tytułu otrzymamy pewną prowizję.

Oczywiście afiliacja nie ogranicza się tylko i wyłącznie do samych stron internetowych, gdyż mogą być to blogi, konta w mediach społecznościowych, różnego rodzaju filmiki (nie tylko na platformie YouTube). Afiliacja jest więc dla absolutnie każdego, kto chce generować zysk bez wychodzenia z domu – nie jest wymagane posiadanie rozbudowanego zaplecza w internecie.

Liczy się to, aby było to miejsce, które odwiedzają inni ludzie, którzy będą chcieli kliknąć i zobaczyć to, co my udostępniamy. Tak brzmi główne założenie, a do jego wykonania będziemy potrzebowali kilku narzędzi, a także trochę informacji, ale o tym za chwilę.

Jak zarabiać na afiliacji? Od czego zacząć?

Tak naprawdę, aby móc zarabiać w ten sposób musimy dotrzeć do odbiorców. Jak już wspomniano, możemy mieć swoją stronę, na której udostępniamy ciekawe treści lub też prowadzić kanał na YouTubie, a także mieć własny fanpage. Afiliacja jest więc całkowicie otwarta i w pełni zależna od naszej kreatywności.

Drugim istotnym aspektem jest wybór odpowiedniej sieci afiliacyjnej. To ona będzie rzutowała na to, czy będzie nam łatwo, czy też trudno przyswoić podstawową wiedzę i umiejętności, aby zarabiać na afiliacji. Jeżeli więc jesteś ciekaw jak skutecznie powiększyć ilość gotówki w swoim portfelu, to podpowiem Ci, że dobrym pomysłem jest spróbowanie swoich sił w sieci afiliacyjnej MyLead.

Dlaczego ta platforma? Jest to polska sieć afiliacyjna od kilku lat działająca z powodzeniem w branży. MyLead jest rozbudowaną platformą – daje nam wiele możliwości, jednocześnie będąc bardzo intuicyjną i prostą w obsłudze. Skupia się na nowych użytkownikach dostarczając dla każdego nowego wydawcy MyLead szereg wiedzy – darmowe szkolenia, by pomóc im stawiać swoje pierwsze kroki w świecie zarabiania na afiliacji. Do tego platforma dysponuje blogiem, na którym regularnie publikowane są poradniki z metodami zarabiania przez Internet. Do Waszej dyspozycji jest też grupa mentorów, którzy krok po kroku poprowadzą Was w Waszej drodze do generowania zysku.

Kilka słów podsumowania

Zarabianie w internecie jest możliwe. Wystarczy jedynie poświęcić odrobinę swojego czasu, by móc zagłębić się w temat. Oczywiście możemy korzystać z prostych metod, ale po co to robić, kiedy mamy do dyspozycji rozwiązania pozwalające nam na zarabianie realnie solidnych ilości pieniędzy. Jak wspomniano, doskonałym przykładem tego jest afiliacja, a wraz z nią warto pomyśleć o platformie MyLead.

Nie musicie mieć żadnego doświadczenia, ani nie musicie nic inwestować. Sama strona zawiera szereg różnego rodzaju pomocy dla nowych użytkowników, a im dłużej będziecie na MyLead działać, tym support będzie częściej nagradzał Was różnymi bonusami, wartościowymi upominkami, czy też po prostu będzie powiększał Wasze stawki, co przełoży się na większe zyski. Wszystko jest więc przed Wami. Dlatego też nie czekaj, spróbuj – możesz tylko zyskać dodatkową wiedzę i ekstra pieniądze.

Wpis powstał we współpracy z partnerem portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Zofia Kowalska

4 kroki do napisania skutecznego CV, które da Ci pracę

Jesteś Mamą i chcesz rozwijać swoje zawodowe pasje. Nie interesuje Cię cokolwiek. Interesuje Cię dobra praca. Dlatego potrzebujesz CV, które zapewni Ci wymarzoną posadę. Sprawdź, jak napisać skuteczne CV.
  • Marta Rojewska - 11/02/2019
rozmowa rekrutacyjna

Dopasuj CV do oferty pracy

To pierwszy warunek, który doprowadzi Cię do sukcesu, czyli zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną. Jak to zrobić?

Przede wszystkim wczytaj się uważnie w ogłoszenie o pracę i poznaj oczekiwania wobec kandydata.

Masz to? Świetnie. Teraz wystarczy tak opisać umiejętności w CV, żeby rekruter widział, że to właśnie Ty najlepiej się nadajesz.

Czyli jak?

Podążaj za wymaganiami z ogłoszenia niczym Alicja za Białym Królikiem. Baw się swoim CV — pisanie takiego dokumentu nie musi być udręką.

Wykorzystuj słowa kluczowe związane z danym stanowiskiem, podkreślaj te umiejętności, których wymaga Twój przyszły pracodawca i najważniejsze –

Wyróżnij swoje CV

Pewnie zastanawiasz się jak to zrobić?

Po pierwsze: pod swoim nazwiskiem umieść od razu stanowisko.

Masz 100% pewności, że rekruter nie odrzuci takiego CV przy wstępnej selekcji.

Przykład: Anna Pracuś, programistka

Po drugie: napisz podsumowanie zawodowe.

W Polsce wciąż robi to niewiele osób, ale taki opis jest naprawdę skuteczny i zawsze wywiera bardzo dobre wrażenie na rekruterach.

Po trzecie: dodaj do CV krótki fragment Osiągnięcia.

Wyróżnij w nim wszystkie sukcesy zawodowe, nawet niewielkie i pokaż, jak Twoje zaangażowanie wpłynęło na sukcesy firmy.

Przykład 1: Dzięki doświadczeniu i zaangażowaniu stworzyłam od podstaw sprawnie funkcjonujący dział redakcyjny.

Przykład 2: Dzięki mojemu pomysłowi na strategię promocji w social media liczba użytkowników naszego produktu wzrosła o 20%.

Po czwarte: Zapisz CV w formacie .pdf.

To da Ci pewność, że nie będzie niespodzianek z formatowaniem, a rekruter otrzyma dokument w takiej formie, jaką sama stworzyłaś.

Stwórz atrakcyjny wizualnie dokument

Jeśli nie umiesz sama napisać CV w którymś z programów graficznych lub nie masz na to zwyczajnie czasu (wszyscy wiemy jak trudno znaleźć wolną sekundę, gdy po domu buszują małe brzdące) wypróbuj kreator CV InterviewMe.

Tworzenie dokumentu w tym narzędziu jest bardzo proste.

Spójrz:

CV po lewej stronie zostało przygotowane w standardowy sposób, w zwykłym edytorze tekstu. CV z prawej strony zostało przygotowane w kreatorze.
Widzisz różnicę, prawda? 🙂

Nie wysyłaj tego samego CV do wszystkich firm

Każdy pracodawca ma nieco inne wymagania i oczekiwania wobec kandydata.

Są firmy, dla których liczą się kwestie formalne, a pracujący tam rekruterzy wybierają stonowane, eleganckie dokumenty.

Są również pracodawcy, dla których liczy się kreatywność, więc CV z kolorową czcionką nie jest dla nich awangardą dyskwalifikującą kandydata.

Kreator CV InterviewMe zapewni Ci setki różnych kombinacji — i to nie tylko kolorystycznych. Możesz samodzielnie dobierać czcionki, kombinować z interlinią, a nawet dowolnie zmieniać kolejność sekcji.

Baw się dobrze i osiągaj sukcesy w rekrutacji!

Profesjonalnie stworzone CV na pewno Ci w tym pomoże.

Chcesz otrzymać kod na bezpłatny dostęp na 30 dni do Pakietu Plus kreatora?

Napisz do Ani: [email protected]

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Marta Rojewska
Ekspertka kariery w InterviewMe. W swoich tekstach staram się poruszyć wszystkie kwestie związane z życiem zawodowym. Pomagam w znalezieniu dobrze dopasowanego miejsca pracy.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail