Czego szukasz

Jak szybko i skutecznie wejść do branży IT? Poznaj Salesforce i zacznij już dziś!

„Nie myślałam, że istnieje taka praca w IT, która pozwala na spróbowanie, czy to właśnie dla mnie!” – mówi Joanna Komorowska, senior manager w zespole Salesforce i współ-pomysłodawczyni Salesforce Lab w Deloitte Digital. „Trochę nie dowierzałam, że bez odpowiedniego zaplecza w postaci studiów na informatyce, będę miała jakiekolwiek szanse” – dodaje Małgorzata Garas, konsultantka w zespole Salesforce i uczestniczka 9. edycji Salesforce Lab). Chcesz się przekonać? Sprawdź szczegóły!

Wiele osób zastanawia się jak rozpocząć karierę w branży IT, a Wy odpowiadacie „zacznij od Salesforce!”. Jak to możliwe?

Joanna: Salesforce jest technologią, w której wiele osób może się sprawdzić, nie jest skierowany do wąskiego grona specjalistów lub studentów określonej specjalizacji – to wszystko za sprawą dostępności materiałów i takich inicjatyw jak Salesforce Lab w Deloitte Digital.

Do szczegółów Salesforce Lab, który rusza już niebawem, jeszcze wrócimy, ale proszę opowiedzcie krótko: czym jest Salesforce?

Małgosia: Krótko może być trudno, a to wszystko z uwagi na ogromne możliwości, jakie oferuje ta technologia. Ale spróbujemy: Salesforce umożliwia zautomatyzowanie i tym samym zwiększenie efektywności wielu czynności związanych ze sprzedażą, marketingiem, wsparciem klienta, budowaniem społeczności czy analizą danych. Z uwagi na dużą elastyczność – możliwość dostosowania do konkretnych branż i firm, łatwość integracji z już istniejącymi w firmie systemami, liczba firm używających rozwiązań Salesforce rośnie geometrycznie z roku na rok.

W dodatku 3 razy do roku użytkownicy dostają dodatkowe, nowe funkcje. To technologia pozwalająca przedsiębiorcom odpowiedzieć na ich potrzeby związane z panującym trendem cyfryzacji i digitalizacji, ale i obecną sytuację związaną z pandemią.

„Nie myślałam, że istnieje taka praca w IT, która pozwala na spróbowanie, czy to właśnie dla mnie!” – Joanno, bardzo mnie zaciekawiłaś tymi słowami. Opowiedz proszę w kilku zdaniach o swojej drodze do Senior Managera w zespole Salesforce w Deloitte Digital.

Joanna: Zawsze lubiłam szukać „namacalnych” rozwiązań problemów i tworzyć usprawnienia różnych czynności. W duszy uważam siebie za inżyniera, w związku z czym sama nie do końca rozumiem, dlaczego studiowałam Finanse i Bankowość (śmiech). Potem prowadziłam szkolenia, byłam lektorką, zarządzałam fabryką butów… Sama składałam swoje komputery.

Mam trójkę dzieci, dość długo byłam na urlopie wychowawczym i potrzebowałam na nowo zdefiniować, co chcę robić w życiu. Pracę, która da mi elastyczność i pozwoli połączyć to, co umiem z „inżynierską duszą”. Wtedy wydawało mi się, że nie ma na świecie takiej pracy, gdzie można połączyć umiejętności biznesowe z IT, jednocześnie nie umiejąc programować. I wtedy pojawił się ktoś, kto opowiedział mi o Salesforce. To było osiem lat temu (i nadal razem pracujemy).

Kilka lat temu zaczęliśmy tworzyć zespół Salesforce w Deloitte Digital. Mieliśmy jednak kłopoty z rekrutacją, bo mało kto znał czy choćby słyszał o Salesforce. Wspólnie z kolegami i koleżankami postanowiliśmy więc, że sami będziemy szkolić ludzi. I zapłacimy uczestnikom szkolenia! Tak narodził się Salesforce Lab, który wkrótce będzie miał jedenastą edycję.

Brzmi ciekawie? Weź udział w naszym webinarze już 5 stycznia 2022 i dowiedz się jak wygląda Salesforce Lab w Deloitte Digital!

Małgosiu, a Ty skończyłaś 9. edycję Salesforce Lab kilka miesięcy temu – gratulacje! Jak trafiłaś właśnie na ten kurs w Deloitte Digital? I skąd pomysł na to, aby z konsultingu i pozyskiwania dofinansowania zmienić ścieżkę na IT właśnie?

Małgosia: O samym Salesforce Lab dowiedziałam się od znajomego, który również dzięki podobnej inicjatywie dostał się do Deloitte Digital i rozpoczął karierę developera. Nie ukrywam, że od dłuższego czasu myślałam nad przebranżowieniem się i rozpoczęciem kariery w IT. Zwłaszcza, że coraz więcej prowadzonych przeze mnie projektów obejmowało rozwiązania z tej branży.

Z początku do samego pomysłu podchodziłam dość sceptycznie, nie sądziłam, że pasuję do profilu kandydatki na konsultantkę Salesforce. Trochę nie dowierzałam, że bez odpowiedniego zaplecza w postaci studiów na informatyce będę miała jakiekolwiek szanse. Dlatego też zaczęłam się zapoznawać z nieznaną mi dotychczas technologią i po jakimś czasie… bycie konsultantem Salesforce nie wydawało mi się być tak bardzo odległym celem. Postanowiłam wziąć urlop i po prostu spróbować.

Gratulacje! A na czym dziś polega Twoja praca? Co robi konsultant Salesforce na co dzień?

Małgosia: Jako konsultantka Salesforce odpowiadam za analizę wymagań biznesowych, mapowanie ich względem możliwości Salesforce, projektowanie procesów biznesowych i ich automatyzacji, prowadzenie warsztatów, a także za konfigurowanie rozwiązań, które można wytworzyć dzięki gotowym komponentom, jakie oferuje ta technologia – co osobiście uważam za najciekawszą część tej roli.

Brzmi ciekawie! Jakie kompetencje czy umiejętności są niezbędne, aby postawić pierwsze kroki w Salesforce?

Małgosia: Myślę, że pomaga duża ciekawość i otwartość na nowe, ale nie da się ukryć, że zainteresowanie technologią jest czymś, bez czego trudno będzie czerpać przyjemność z codziennej pracy i po prostu się w niej spełniać. Niemałe znaczenie ma również komunikatywność (z uwagi na kontakty z klientami) oraz zdolności analityczne, bowiem konsultant Salesforce musi rozumieć procesy biznesowe zachodzące u danego klienta. Z uwagi na projekty międzynarodowe istotna jest również umiejętność swobodnego posługiwania się językiem angielskim.

Wspominałyśmy już o Salesforce Lab w Deloitte Digital, opowiedzcie szczegóły, bo z pewnością wiele osób już nie może się doczekać!

Małgosia: Salesforce Lab w Deloitte Digital ma 2 ścieżki – dla konsultantów i developerów. To dość intensywna nauka, która kończy się prezentacją nowo nabytych umiejętności i może zaowocować otrzymaniem propozycji pracy. Każdego dnia przez 8h dziennie koledzy i koleżanki z Deloitte wprowadzają osoby uczestniczące w Labie w poszczególne funkcjonalności Salesforce. Przedstawiając im teorię, prezentując przykłady, ale też i umożliwiając samodzielne rozwiązywanie zadań. Co ciekawe, pracuje się w kilkuosobowych zespołach, co jest przedsmakiem docelowego formatu pracy.

Warty podkreślenia jest również fakt, iż Salesforce Lab prowadzony jest w całości w języku angielskim, ponieważ uczestnicy często pochodzą z rożnych krajów. Na końcu ścieżki konsultanckiej, która trwa 2 tygodnie, labowicze pracują nad przekazanym business case’em, który później prezentują prowadzącym.

Joanna: Ścieżka deweloperska również kończy się prezentacją rozwiązania, choć wymaga ono wdrożenia konkretnych umiejętności programistycznych nabytych w czasie Laba.

A ja już dziś mogę Was zaprosić na wyjątkowe spotkanie: tuż po Nowym Roku przygotowaliśmy dla Was specjalny webinar, w całości poświęcony właśnie Salesforce i Salesforce Lab. Szczegóły tutaj!

Ty, Gosiu, wzięłaś urlop, aby wziąć udział w programie! Świetny pomysł! No ale powiedzcie, jak to wygląda; zgłaszam się do Salesforce Lab i co dalej?

Joanna: Na początku [na ścieżce dla konsultantów – przyp. red.], należy wykonać testy werbalne, numeryczne i językowe weryfikujące odpowiednio logiczne myślenie, zdolności matematyczne i poziom języka angielskiego. Osoby aplikujące na ścieżkę deweloperską przechodzą przez testy programistyczne, sprawdzające umiejętności projektowania obiektowego, front-endu i SQL. Kolejnym i ostatnim etapem jest rozmowa z osobą z HR oraz specjalistą Salesforce.

Nabór już trwa, prawda? Do kiedy można się zgłaszać? Gdzie szukać informacji? Ile osób może wziąć udział w jednej edycji?

Joanna: Tak, kolejna edycja Salesforce Lab będzie miała miejsce w lutym, ale rekrutacja zaczęła się odpowiednio wcześniej, abyśmy mogli odbyć rozmowy, przygotować formalności i laptopy dla uczestników. Zgłoszenia przyjmujemy do 15 stycznia 2022. Docelowa liczba uczestników jest różna w zależności od edycji, maksymalnie 40 osób, w tym osoby z zagranicy.

O Labie można dowiedzieć się więcej na stronie i kanałach społecznościowych Deloitte Kariera, są tam opinie uczestników i informacje o wymaganiach.

Zainteresowała Cię ścieżka Salesforce Lab dla konsultantów? Zgłoś się tutaj!

Zainteresowała Cię ścieżka Salesforce Lab dla deweloperów? Wypełnij zgłoszenie!

A jak się można przygotować, aby się dostać?

Joanna: Nie ma potrzeby specjalnie się przygotowywać. Dobrze by było zapoznać się z tym, czym jest Salesforce i czy to kogoś interesuje. Testy werbalne, numeryczne i z angielskiego są standardowe, jak w wielu rekrutacjach do firm. Choć nie jest to konieczne, można dodatkowo stać się trailblazerem, czyli utworzyć konto na https://trailhead.salesforce.com/en i rozpocząć eksplorowanie dostępnych tam materiałów. Mają one bardzo przyjemną zgamifikowaną formę.

A na koniec powiedzcie, dlaczego warto się zgłosić?

Małgosia: Dzięki Salesforce Lab w szybki sposób można zweryfikować, czy ta ścieżka kariery jest właśnie dla Ciebie. To też bardzo atrakcyjna forma dla osób będących przedstawicielami kultury nanosekundy – oczywiście hiperbolizuję tu kwestię czasu, ale nie można zaprzeczyć, że w tak krótkim czasie uczestnicy mogą pozyskać kluczowe umiejętności i stać się konsultantami Salesforce. I od razu rozpocząć pracę w Deloitte.

Dziękuję za rozmowę!

Bohaterki wywiadu:

Joanna Komorowska – Senior managerka w zespole Salesforce w Deloitte Digital. Pracę nad IT dla biznesu ułatwia jej bogata historia zawodowa i zamiłowanie do technologii. Prywatnie pasjonatka sportu, który uwielbia uprawiać z całą rodziną. Salesforce Administrator, Service Cloud Consultant, Sales Cloud Consultant, Salesforce AppBuilder, Professional Scrum Master 1.

Joanna Komorowska

Małgorzata Garas – Deloitte Digital Consultant | Salesforce Certified Administrator | Trailblazer (Expeditioner). Posiada ponad 6-letnie doświadczenie w branży konsultingowej. Obecnie wspólnie z zespołem Salesforce w Deloitte Digital wspiera klientów w procesie wdrażania rozwiązań dostosowanych do wyzwań rewolucji przemysłowej 4.0 oraz cyfrowej transformacji oferując im #1 CRM.

Małgorzata Garas - Selesforce Lab
Małgorzata Garas

Grafika: Deloitte Digital

Zdjęcia: archiwum bohaterek

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów. 
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie