Czego szukasz

Jak skutecznie uzyskać awans zawodowy będąc mamą na etacie?

Coraz więcej kobiet zadaje sobie pytanie: jak możliwe jest zdobycie awansu zawodowego pełniąc rolę mamy, która ma też przed sobą wielką misję: jak najlepiej wychować swoje dziecko? Tej mamy, która musi poza pracą zawodową, zadbać o dom, swoją rodzinę, przyjaciół. Mamy, która jest strażniczką ogniska domowego. Gdzie jest ten złoty środek, który pozwoli jej na rozwój osobisty nie krzywdząc nikogo spośród najbliższych, a jej samej da satysfakcję?

Awans zawodowy – a co to dokładnie jest?

Należy zacząć od wyjaśnienia pojęcia czym jest awans zawodowy i jakie są jego rodzaje. Otóż awans zawodowy jest zmianą stanowiska na wyższe z korzystną zmianą zatrudnienia, wynagrodzenia. Awanse mogą być pionowe i poziome, które dokładnie określa literatura. Awanse pionowe mają związek z wchodzeniem po szczeblach w górę, na coraz wyższe stanowisko, natomiast awans poziomy zazwyczaj ma charakter zmiany w zakresie wynagrodzenia (J.M. Szaban, Zarządzanie zasobami ludzkimi w biznesie i w administracji publicznej, Warszawa 2011, s.291).

W jednym jak i drugim przypadku awansu, potrzebne jest zaangażowanie w wykonywanie swojej pracy zawodowej. Jak to wszystko połączyć z obowiązkami macierzyństwa?

Przede wszystkim trzeba określić priorytety i zacząć od siebie. Zadać sobie pytania typu:

  • na ile ja jestem w stanie poświecić się pracy,
  • kto mi może w tym pomóc (rodzina, przyjaciele, niania),
  • jakie są dostępne formy podwyższenia kwalifikacji zawodowych, edukacji, szkolenia?

Przeczytaj też: 5 podpowiedzi jak wrócić do pracy po dłuższej przerwie

Zacząć od siebie

Mówi się, iż szczęśliwa mama to szczęśliwe dziecko. Trzeba sobie pomóc w jak najszerszym aspekcie życia. Rozdzielić część obowiązków domowych na pozostałych członków rodziny, zorganizować dziecku dobrą opiekę lub dodatkowe, ciekawe zajęcia rozwijające.

Radzenie sobie ze stresem, asertywność oraz umiejętność rozwiązywania konfliktów, to jedna z istotnych części psychologicznego punktu widzenia. Jeżeli samemu się tych aspektów nie wyćwiczy, konieczne są warsztaty lub indywidualne zajęcia z tym związane. Może się wydawać, że stymulowane sytuacje i zajęcia w grupie są do niczego niepotrzebne, ale dopiero po pewnym czasie dostrzec można istotę rzeczy, czasem nawet w sytuacjach bez wyjścia.

Non scholae sed vitae discimus!

Jeżeli sytuacja finansowa pozwala lub możliwe jest dofinansowanie od pracodawcy, unijne, gminne lub inne, można wybrać opcje szkolenia, kursu (doszkalania) rozwijające nasze umiejętności. W dobie wszechstronnego dostępu do internetu, mamy duży wybór w tej dziedzinie. Dostępne są m.in. szkolenia on-line lub studia e-learning, dzięki którym możemy być jednocześnie z dzieckiem, a testy wypełniać kiedy ono odpoczywa lub śpi.

Kobieta-mama kierownikiem

Postawa i sposób myślenia dzisiejszych pracodawców na przestrzeni ostatniej dekady uległa wielkiej transformacji. Rola kobiet-matek na stanowiskach kierowniczych jest doceniana. Również kobiety częściej sięgają po stanowiska kierownicze bez obawy o rywalizację.

Pracodawca, któremu zależy na potencjale zawodowym kobiety oferuje elastyczne formy pracy i system taki, aby nie utrudniał funkcji macierzyństwa, a na tym zależy najbardziej kobietom dobrze sprawdzających się pracując, zarówno w kilkuosobowym zespole jak również indywidualnie.

Przeczytaj jeszcze: Jakie kompetencje miękkie ma każda mama, które pomogą dostać wymarzoną pracę?

Kobieta – mama jest świetnie zorganizowana i bardzo efektywna

Nie ma czasu na zostawanie po godzinach, musi wrócić do domu, do rodziny. Jest dojrzała, poznała swoje mocne strony, wie, na co ją stać. Ma przede wszystkim już odchowane dziecko (dzieci), teraz może wreszcie skupić się na sobie. Pani kierownik-mama lepiej zarządza czasem nie tylko swoim, ale również pracownika.

Odpowiedzialność, precyzja, planowanie, asertywność, nastawienie na zadanie, świetne zarządzanie to jedne z istotnych cech pracujących matek, podnoszących swoje kompetencje zawodowe. W świadomości młodego pokolenia funkcjonuje nowoczesne podejście do realizacji roli społecznej kobiety, opartego na równouprawnieniu i partnerstwie w rodzinie.

Zdjęcie: Canva

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:

Lidia Kinga Gosk, pedagog specjalny, logopeda, familiolog, nauczyciel, szkoleniowiec. Założycielka i właściciel prywatnej Poradni Logopedyczno-Pedagogicznej LOGOSK w Warszawie (www.logosk.pl) Prowadzi szkolenia dla różnych grup społecznych m.in. nauczycieli, studentów, rodziców w szkole rodzenia. Specjalizuje się w psychopedagogice dzieci i młodzieży oraz kształceniu dorosłych. Prywatnie żona i mama energicznego dwulatka, podróżniczka, interesuje się sportem i literaturą.

Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie