Czego szukasz

5 kroków, jak się wyróżnić zakładając własną firmę?

Logo to prawdopodobnie jedno z najpotężniejszych narzędzi marketingowych każdej marki. Identyfikacja wizualna jest pierwszym aktem komunikacji z klientem. To ona reprezentuje firmę, jej wartości, charakter i profesjonalizm. Jest niewerbalnym zaproszeniem do współpracy. Każda z nas wie jak ważne jest dobre pierwsze wrażenie. Zadbajmy o to by logo naszych firm odpowiednio ją komunikowały.

  • Studio Projektyp - 25/09/2018
młoda kobieta w trakcie projektowania

Mama zakłada firmę, czyli jak dotrzeć do klienta

W świecie natłoku informacji obraz dominuje nad słowem pisanym. 12 pierwszych sekund na stronie internetowej zadecyduje czy klient na niej pozostanie. W tym czasie zapewne niewiele odwiedzających przeczyta na niej cokolwiek, ale to obraz zdeterminuje czy pozostanie na niej dłużej. Najlepszym sposobem na związanie klienta z Twoją firmą jest połączenie usług na najwyższym poziomie z wyjątkową oprawą wizualną. Podpowiadamy jak zadbać o dobre pierwsze wrażenie oraz jak wygląda proces projektowy.

1. Znajdź dobrego grafika – wybór projektanta

Dobry projektant graficzny to podstawa. Możemy skorzystać z usług studia projektowego lub skontaktować się z doświadczonym freelancerem. Wyboru dokonajmy na postawie portfolio. Dzięki niemu poznamy umiejętności i doświadczenie projektanta. Nie kierujmy się jednak ilością różnorodnych projektów, a jakością i zakresem opracowania. Projekt logo to nie wszystko, zwróćmy uwagę na materiały towarzysze np. wizytówki, papiery firmowe czy stronę internetową. Sprawdźmy czy projekty identyfikacji autora pozostają spójne z markami które reprezentują.

2. Od czego zacząć – brief projektowy

Pierwszy etap pracy z projektantem to praca nad briefem projektowym. Polegająca na dogłębnym zbadaniu potrzeb klienta. Przygotujmy się na podstawowe pytania o profil naszej usługi naszego klienta i jednocześnie odbiorcę znaku, misję firmy oraz szeregu innych indywidualnych pytań, przez które przeprowadzi nas projektant. Posłuży mu to do zdefiniowania naszych potrzeb i pozwoli oszacować zakres prac niezbędny do wyceny projektu.

Profesjonalny proces opracowania znaku graficznego jest bardzo indywidualny. Porządnie skonstruowany brief projektowy stanie się fundamentem do budowania całej identyfikacji, usprawni pracę nad marką i wyeliminuje ryzyko rozczarowania związanego z dysonansem między oczekiwaniami a finalnym rezultatem.

Brief projektowy może stać się jednocześnie pierwszym etapem pozwalającym zweryfikować czy na swojej drodze spotkaliśmy laika czy profesjonalistę, który potraktuje nas indywidualnie. Po stworzeniu wspólnego briefu nasza praca się kończy, a grafik zabierze się do właściwego projektowania.

3. Co dalej?

To część, w której musimy dać czas grafikowi by wykonał research identyfikacji konkurencyjnych marek, trendów oraz zaproponować możliwości wyróżnienia się na rynku. Koncept powinien obejmować założenia co do charakteru wizualnego, kroju pisma, palety kolorystycznej, a nawet sugestii korekty nazwy, jeśli okaże się to konieczne. Później graficy rozpoczynają dość żmudny i pracochłonny proces przeniesienia idei w wyjątkowy znak graficzny, który będzie syntezą wypracowanego wspólnie z klientem briefu projektowego.

Proces projektowania jest długotrwały, nie spodziewajmy się zamknięcia projektu w obrębie jednego tygodnia. Dobrą praktyką wśród projektantów jest określanie harmonogramu pracy, który wyznacza terminy poszczególnych etapów biorąc pod uwagę ilość elementów identyfikacji do zaprojektowania oraz zdolności czasowe grafika w czasie zlecania projektu.

Spośród wielu wygenerowanych propozycji graficy wybierają zwyczajowo trzy do zaprezentowania klientowi. To czas, w którym wybieramy jedną z tych koncepcji, która będzie dalej dopracowywana i na której bazie powstaną pozostałe materiały, np. wizytówki, metki, plakaty itd. Jeżeli mamy jakieś zastrzeżenia lub projekt nie pokrywa się z naszymi oczekiwaniami to również najlepszy moment na ewentualne poprawki i negocjacje.

Zazwyczaj spotykamy się ze scenariuszem dwóch lub trzech poprawek w cenie projektu. Przy dobrze opracowanym briefie projektowym, egzekwowanie większej liczby poprawek zwykle nie jest konieczne.

4. Ile to kosztuje?

Każdy projekt wyceniany jest indywidualnie. Cenę determinują czynniki tj. wielkość przedsiębiorstwa, zakres odbiorców, ilość elementów towarzyszących tj. wizytówki, koperty, papiery firmowe, strona www czy inne. Nie wierzmy w dobre logo za 300 zł w trzy dni. To raczej przepis na porażkę. Klient wspominając udaną transakcję powinien mieć przed oczami Twoje logo, to coś co Cię wyróżnia spośród innych firm. Nie ma miejsca tu na projekt z przypadku. Profesjonalnie i indywidualnie opracowana oprawa graficzna marki to coś w co inwestuje się raz na długi czas. Przesadne oszczędzanie na własnej identyfikacji może wiązać się z dość rychłymi wydatkami na kosztowny rebranding.

Dla małych i średnich firm uczciwe ceny takich usług mieszczą się w przedziale od 2 500 zł – 6 000 zł za projekt logo oraz wspomniane już podstawowe materiały graficzne. Duże firmy, czy instytucje, które wymagają wyjątkowo kompleksowego wsparcia projektantów mogą kosztować nawet ponad 20 000 zł. Jeżeli na start dysponujemy niewielkim budżetem pamiętajmy, że możemy zaproponować podzielenie procesu projektowego na kilka etapów, poczynając od zaprojektowania priorytetów po późniejsze dopracowanie detalu.

5. Co otrzymujemy w zamian?

Po skończonym projekcie otrzymujemy projekt logo i materiałów w formie cyfrowej. Jest to pakiet plików wektorowych i bitmapowych o formatach np. .jpg .png .svg czy .pdf. Dobrze przygotowany projekt musi koniecznie posiadać wysokiej rozdzielczości pliki. Pliki te są niezbędne kiedy logo musimy przekazać dalej, wówczas pytamy o preferowany format i przesyłamy plik bez zbędnego wnikania w szczegóły.

Niezbędnym elementem, którego powinniśmy wymagać jest tak zwana księga znaku lub brandbook. To nasz przewodnik po tym jak używać zaprojektowanego dla nas logo. To także informacja jak skonstruowana jest cała oprawa wizualna. Znajdziemy w niej logo i wszystkie jego wersje np. pionowe, poziome, krój pisma którym będziemy się posługiwać jako marka, cyfrowy zapis kolorów oraz wszystkie opracowane materiały graficzne. Przestrzeganie zasad zdefiniowanych przez projektanta zapewni marce spójność i pokaże jej profesjonalizm.

Księga znaku powinna być udostępniona razem z logo każdorazowo, gdy inny grafik będzie korzystał w jakikolwiek sposób z naszej identyfikacji, np. gdy stajemy się partnerami wybranej akcji i przekazujemy nasze logo na plakat.

Sukces wielu firm budują powracający klienci, dlatego budowa pozycji na rynku jest obecnie jednym z kluczowych priorytetów zwłaszcza przy rosnącej konkurencji. Odpowiednio zaprojektowane materiały marketingowe pozwolą Ci się wyróżnić i dadzą przewagę na rynku. Potraktujmy projekt logo nie jako koszt, a inwestycję która się zwraca.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Studio Projektyp

Pracownia projektowa tworzona przez trzy projektantki Basie, Martynę i Martę. Pomagają firmom dotrzeć do klienta przez dizajn. Projektują produkty i komunikację wizualną. Swoje kompetencje budowały w Polsce i Nowym Jorku. Są laureatkami wielu konkursów w dziedzinie wzornictwa. Studio Projektyp / www.projektyp.com to efekt ich wieloletniej współpracy, przyjaźni i pragnienia nieustannego rozwoju.

Rekrutacja online. Jak się do niej przygotować?

Teraz, aby wziąć udział w rozmowie rekrutacyjnej, nie musimy wychodzić z domu. Większość spotkań odbywa się lub już wkrótce będzie odbywała się online. Dla wielu z nas to nowość, która budzi niepewność, być może lęk. Podpowiadamy, jak oswoić strach i dobrze przygotować się do tego wyzwania.
  • Natalia Gozdowska - 24/03/2020
młoda kobieta w trakcie rekrutacji online

Rekrutacja online

Przez ostatnie dni każda z nas szuka sobie miejsca w nowej rzeczywistości – z dziećmi na pokładzie, zdalną nauką i partnerem pracującym w drugim pokoju. Jednak hasło “Mamo Pracuj – jeśli chcesz” pozostaje wciąż aktualne!

Projekty rekrutacyjne w firmach wciąż się toczą, pomimo zamkniętych biur. Teraz, aby wziąć udział w rozmowie nie musimy wychodzić z domu. Większość spotkań odbywa się lub już wkrótce będzie odbywała się online.
Dla wielu z nas to nowość, która budzi niepewność, być może lęk. Podpowiadamy, jak oswoić strach i dobrze przygotować się do tego wyzwania.

Narzędzie komunikacji

  • Upewnij się, za pomocą jakiego narzędzia rekruter się z Tobą połączy. Najbardziej popularne to Skype, Zoom, Messenger, Teams. Jeśli jeszcze nie masz tego narzędzia w komputerze, warto je zainstalować wcześniej, żeby uniknąć stresujących sytuacji. Sprawdź, czy działa Ci dobrze Internet, kamera i głos. Jeśli do tej pory nie miałaś kontaktu z taką formą komunikacji – poćwicz. Możesz przetestować rozmowę, dzwoniąc do paru znajomych.
  • Jak już masz profil na Skype czy Messenger – sprawdź swoje zdjęcie, nazwę – powinny wyglądać i brzmieć profesjonalnie.
  • Wyszukaj i dodaj wcześniej swojego rozmówcę do kontaktów.
  • Na wszelki wypadek poproś o numer telefonu aby mieć alternatywę w przypadku problemów technicznych.

Przygotuj się

  • Warto być dobrze przygotowanym – znajdź w Internecie stronę firmy, do której aplikujesz. Poczytaj, czym się zajmuje, jak wygląda jej podejście do pracowników, czy realizuje działania społeczne? Sprawdź profil firmy w mediach społecznościowych.
  • Jeśli dawno nie zaglądałaś na LinkedIn – sprawdź, jak wygląda na nim Twój profil – czy jest przejrzysty, uzupełniony o najnowsze informacje, pasujące do stanowiska, którego szukasz?
  • Przypomnij sobie swoje doświadczenia zawodowe, pomyśl, co mogłoby być w nich najważniejsze dla rekrutera, czym mogłabyś się pochwalić. Jeśli Twoje CV zawiera luki, niespójności – przemyśl, jak odpowiedzieć na pytania na ten temat. Być może od paru lat masz przerwę związaną z macierzyństwem? Zastanów się, jak dobrze o niej opowiedzieć, jeśli rozmówca o to zapyta. Może doświadczyłaś czegoś wyjątkowego, rozwijałaś się w jakimś kierunku? Nauczyłaś czegoś, co może przydać się przyszłemu pracodawcy (np. dobrej organizacji, planowania)?
  • Przeczytaj jeszcze raz ogłoszenie o pracę – każdy z punktów, dotyczących wymaganego doświadczenia to wskazówka, o co będzie pytał rekruter. Jeśli wymagane jest np. zarządzanie projektami – przypomnij sobie, co konkretnie możesz opowiedzieć o swoich kompetencjach w tym obszarze.
  • Rekruter pyta nie tylko o sprawy zawodowe – jeśli w CV wpisujesz swoje hobby, możesz spodziewać się rozmowy również na ten temat. 🙂

Przestrzeń do rozmowy

  • Znajdź spokojne miejsce w domu. Wiem, że w obecnej sytuacji, może być trudno zorganizować sobie taką przestrzeń, ale poproś partnera o wsparcie, porozmawiaj wcześniej z dziećmi, jak ważna jest dla Ciebie ta rozmowa. Zadbaj o to, by mogła być przeprowadzona w czasie, gdy dzieci nie są głodne, zmęczone, senne, a Twój partner ma przerwę w pracy.
  • Spójrz za siebie – miejsce, w którym jesteś powinno mieć neutralne tło.
  • Nawet jeśli rekruter nie widzi Cię w całości na żywo – zadbaj o ubranie adekwatne do stanowiska, o które się ubiegasz.
  • Jeśli to możliwe, postaraj się “wyłączyć” z życia rodzinnego 20 minut wcześniej. Skup się. Zrób parę spokojnych oddechów. Jeśli czujesz, że bardzo się denerwujesz, wykonaj następujące ćwiczenie – przez 5 minut “skanuj” w myślach swoje ciało – pomyśl gdzie jest najbardziej napięte. “Zajrzyj” do swojej głowy, barków, żołądka, pleców. Następnie napinaj te miejsca maksymalnie jak możesz i rozluźniaj. Nie przywiązuj się do myśli, które przychodzą w tym czasie do Twojej głowy, po prostu daj im przepływać. Skup się na swoim ciele.
  • Jeśli pomaga Ci sport – może spróbujesz tego dnia rano pobiegać lub poćwiczyć?

W trakcie spotkania

  • Zaloguj się przynajmniej 10 minut wcześniej, bądź gotowa do rozmowy, gdy przyjdzie czas połączenia.
  • Uśmiechnij się oraz skup na kamerze i na rozmówcy. Staraj się nie patrzeć na siebie w okienku w rogu ekranu ani na wszystko, co dzieje się dookoła, w pokoju, w którym przebywasz. Nie przeglądaj stron internetowych ani notatek. Jeśli czegoś nie wiesz – improwizuj. Najważniejsze jest bycie naturalnym i otwartym.
  • Pamiętaj o komunikacji niewerbalnej, tonie głosu i artykulacji – podczas rozmowy online te aspekty są jeszcze ważniejsze, niż na żywo!
  • Jeśli cokolwiek się dzieje z połączeniem – od razu o tym wspomnij. W razie awarii, skorzystaj z czatu albo z telefonu.
  • Zawsze możesz spytać o to, kiedy możesz spodziewać się informacji zwrotnej oraz jaki czas przewidziany jest na proces rekrutacyjny.

Po rozmowie warto napisać do osoby rekrutującej wiadomość mailową i podziękować za spotkanie. To miły gest, który ma ogromną siłę. 🙂

Zastanów się też, jak przebiegła Wasza rozmowa – co poszło dobrze, a co można poprawić w przyszłości. Potraktuj to jako ciekawe doświadczenie – niezależnie od wyniku.

Trzymam kciuki za Wasze zdalne rekrutacje! 🙂

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Natalia Gozdowska
Zawodowo zajmuje się rozwojem, coachingiem, projektami HR, kulturą organizacyjną i budowaniem marki pracodawcy. Prywatnie mama dwóch wrażliwców, zakochana żona, pasjonatka reportaży, teatru tańca i psychologii. Pisze, fotografuje i wspiera tych, którzy tego potrzebują :)

Obalamy mity na temat pracy doradcy ubezpieczeniowego – bezpłatny webinar

Szukasz elastycznej pracy? Potrzebujesz niezależności? Weź udział w naszym webinarze i dowiedz się jak wygląda praca doradcy ubezpieczeniowego od kuchni! To idealna okazja aby zapytać o wszystko co jest dla Ciebie ważne! A może właśnie to będzie idealne rozwiązanie dla Ciebie? Zapisz się już dziś!
  • Agnieszka Kaczanowska - 22/03/2020
Uśmiechnięta kobieta - zapraszamy na webinar!

Zapraszamy do udziału w bezpłatnym webinarze pt. „Doradca Ubezpieczeniowy. Obalamy Mity” już 31 marca br. o godzinie 20:30!

Będziemy rozmawiać o tym, dlaczego doradcy tak cenią sobie swoją pracę, jak udaje się im zachować work life balance. A także jak rozwijają swoją karierę, na jakie wynagrodzenie mogą liczyć i jak firma wspiera swoich doradców! Chcemy obalić największe mity związane z pracą w ubezpieczeniach.

Tak zapisuję się na webinar!

Wspólnie z naszymi gośćmi poszukamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania:

  1. Jak zdobywać klientów?
  2. Czy bycie na własnej działalności się opłaca?
  3. Czy doradcy mogą liczyć na benefity?
  4. Na jakie wynagrodzenie mogą liczyć doradcy w firmie MetLife?
  5. Jakie wsparcie otrzymuje doradca?
  6. Kto sprawdza się na stanowisku doradcy ubezpieczeniowego?
  7. Jakie cechy osobowości są kluczowe?
  8. Co jest najważniejsze w pracy doradcy? Co sprawa, że lubi swoją pracę?
  9. Jak wybrać dobrą agencję?

A także wiele innych! Specjalny czas przeznaczymy także na odpowiedzi na Wasze pytania!

Tak zapisuję się od razu!

Kogo będziemy gościć?

Webinar poprowadzą:

Magdalena Brzozowska – Tomczyk, Członek Zarządu MetLife TunŻiR S.A. Dyrektor Pionu Klienta Indywidualnego

Magdalena Brzozowska – Tomczyk

„Mam 18 lat doświadczenia w branży finansowej w obszarze: zarządzania sprzedażą, budowania nowego biznesu w bankowości detalicznej i w ubezpieczeniach na życie, zarządzanie P&L, rozwoju produktu, marketingu i komunikacji, tworzenia systemów motywacyjnych, tworzenia nowych struktur sprzedażowych. Pracowałam w różnych miejscach na świecie m.in. w Polsce, Rosji, Grecji, Hiszpanii, Czechach, Węgrzech, Turcji i Pakistanie. Od 5 lat związana jestem z branżą ubezpieczeniową. Jestem pasjonatką metodologii design thinking, systematic inventive thinking i NVC. A prywatnie jestem mamą 4 latka.”

 

Wojciech Kanadys – Agency Executive, MetLife TUnŻiR S.A.

Wojciech Kanadys

„Mam żonę i już prawie dorosłą córkę. Po studiach związałem się z branżą ubezpieczeniową i rozpocząłem pracę w sprzedaży, zostałem doradcą ubezpieczeniowym. Po dwóch latach powierzono mi zadanie kierowania zespołem sprzedażowym, a po kolejnych dwóch latach zostałem Dyrektorem Oddziału. Od 10 lat kieruję sprzedażą w regionie, angażując się jednocześnie w projekty sprzedażowe, współtworzę systemy wynagrodzeń i motywacyjne. Praca w ubezpieczeniach miała duży wpływ na powrót mojej żony do pracy po urodzeniu córki, mając elastyczny czas pracy byłem wstanie zajmować się naszym dzieckiem. Uwielbiam podróże, ich organizowanie i spędzanie czasu z moją rodziną w różnych zakątkach świata”.

Moderatorką webinaru będzie: Agnieszka Czmyr – Kaczanowska, czyli ja 😉

Szczegóły organizacyjne

Webinar odbędzie się 31.03.2020 (wtorek) o godzinie 20:30 i potrwa ok. 1,5 h. Webinar jest bezpłatny. Konieczna jest rejestracja.

Tak, zapisuję się!

Ważna uwaga praktyczna: W związku z RODO prosimy o wyrażenie zgody, także na przesyłanie potwierdzeń odnośnie webinaru, gdyż w przeciwnym wypadku nie mamy możliwości wysłania przypomnienia o webinarze!

A jeśli chciałabyś /chciałbyś dowiedzieć się więcej o pracy w firmie MetLife – wypełnij formularz i porozmawiaj o swojej przyszłej pracy!

Zapraszam także do dwóch świetnych wywiadów z innymi mamami, które pracują w MetLife:

Zdjęcie: własność MetLife

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów. 
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail