Czego szukasz

Jak rano wyjść z domu z dziećmi i nie zwariować?

Kawa w biegu, chaotyczne szukanie zestawu pasujących do siebie ubrań albo czerwonej bibuły na zajęcia w przedszkolu… Kto widział dokumenty do samochodu? Mamo, wiesz gdzie jest moja plastelina? Miałam przynieść dzisiaj na lekcje… Na pewno wiesz, co mam na myśli. A czy wiesz jak się uwolnić od porannej gonitwy?

  • Joanna Gotfryd - 02/09/2015

Szybko, zbudź się, szybko, wstawaj!
Szybko, szybko, stygnie kawa!
Szybko, zęby myj i ręce!
Szybko, światło gaś w łazience!
Szybko, tata na nas czeka!
Szybko, tramwaj nam ucieka!
Szybko, szybko, bez hałasu!
Na nic nigdy nie ma czasu! *

Ta piosenka mogłaby być mottem wielu rodziców (a zwłaszcza mam). Niestety.

Wiem, że nie da się całkiem być zen kiedy czas biegnie, a dzieci wręcz przeciwnie ociągają się rano jak tylko mogą. Ale można przynajmniej spróbować zredukować rodzinny poziom pośpiechu rano.

Dlatego do poranka przygotuj się wieczorem.

1. Lekcje

Upewnij się, że dziecko ma odrobione wszystkie lekcje. Nic tak nie podnosi ciśnienia jak „mamo, zapomniałam zrobić zadania” o 7.45 rano…

2. Plecak i torebka

Pomóż dziecku spakować plecak na następny dzień: Książki, zeszyty, przybory i materiały do prac plastycznych albo strój na basen. Podpisz dzienniczek i przepisz do kalendarza informacje z dzienniczka.

Zachęcaj do samodzielnego pakowania, a Ty dyskretnie kontroluj przebieg prac.

Tak samo przygotuj swoją torebkę (i nieważne czy idziesz na 8 godzin do biura, czy po odprowadzeniu dzieci wracasz do domu).

3. Ubranie

Przygotuj ubrania na następny dzień. Sprawdź prognozę pogody i bądź elastyczna. Jeśli Twoje dziecko jest bardzo niezdecydowane, naszykujcie np. 2 bluzki, albo 2 pary spodni. Rano będzie mogło ostatecznie zdecydować czy bluzka zielona czy niebieska, ale cała reszta ubrania będzie gotowa.

Ubranie dla siebie też przygotuj. I już!

4. Przekąski i napoje

Zgromadź w jednym miejscu wszystko to, co można przygotować dzień wcześniej – butelkę wody, jabłko czy batonik.

5. Spanie

Postaraj się kłaść dzieci do łóżek o stałej porze. Niech wiedzą, że jeśli następnego dnia muszą wstać o 7.00, to o 21 gasisz światło w ich pokoju.

Ty też spróbuj, chociaż przez 2 tygodnie kłaść się spać wcześniej. Sama ustal nieprzekraczalną godzinę, po której po prostu idziesz spać i nie ruszasz prasowania, nie gotujesz obiadu, ani nie czytasz książki. Sprawdź co się stanie, jeśli NIE zrobisz, tego co chciałaś zrobić późnym wieczorem.

Rano

6. Śniadanie

Przygotuj i zjedz śniadanie. Wszyscy wiedzą, że to najważniejszy posiłek w ciągu dnia, ale nie wszyscy go jedzą. Wymyśl na zapas kilka – kilkanaście sprawdzonych szybkich śniadań, które będziecie robić zamiennie. Fajnie jest nie musieć wymyślać co rano „co by tu zrobić dziś na śniadanie”, tylko skorzystać z podpowiedzi przyklejonych na przykład na lodówce.

Śniadanie daj też przedszkolakowi. To nic, że w przedszkolu przecież dzień zaczynają od śniadania. Jeśli wcześnie wychodzicie z domu, to może okazać się, że pierwszy posiłek w placówce będzie np za 2 godziny. Niech Maluch nie będzie głodny.

7. Śniadaniówki

Zrób kanapki do szkoły i do pracy i spakuj śniadaniówki do plecaków. Podpowiedzi na smaczne, zdrowe i kolorowe zestawy do lunchboxów szukaj na ameyrykańskich (i nie tylko) blogach i na Pintereście.

8. 15 minut

Zaplanuj 15 minut „ekstra”, nastawiając wcześniej budzik. Jeśli wszystko gładko pójdzie, będziesz mieć 15 minut na czytanie książki, spokojne wypicie kawy albo spacer na przystanek autobusowy. Jeśli zaś będzie trzeba gasić jakiś „pożar”, nie skończy się nerwami i spóźnieniem do pracy.

P.S. Powyższe porady są wskazówką do dalszych działań. Nie zachęcam do samodzielnego wykonania wszystkich czynności. Przed przystąpieniem do ich wykonania podziel się obowiązkami z mężem i starszymi dziećmi.

*Piosenka „Szybko” zespołu Nie Wiem Kto

Zdjęcie: Pixabay

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Podyskutuj

Jak pielęgnować skórę maluszka?

Skóra niemowlaka jest dużo cieńsza od skóry dorosłego. Sprawia to, że jest ona także dużo bardziej wrażliwa. Pielęgnując noworodka musimy uwzględnić potrzeby jego delikatnej skóry. Nieodpowiednio dobrane kosmetyki mogą zaszkodzić dziecku, dlatego ich wybór nie może być przypadkowy. Jak odpowiednio zadbać o skórę niemowlaka?
  • Dominika Kamińska - 09/07/2020
mama przewija dziecko

Skóra niemowląt jest jeszcze wyjątkowo delikatna. Wyraźnie prześwitują przez nią naczynka krwionośne, a warstwa rogowa jeszcze nie jest dobrze rozwinięta. To sprawia, że skóra jest podatna na podrażnienia i uszkodzenia.

Jak pielęgnować skórę maluszka?

Bardzo częstym problemem u noworodków i niemowlaków jest przesuszenie skóry. Jest ona szorstka w dotyku, wyraźnie zaczerwieniona. Czynniki zewnętrzne, jak suche powietrze, niska temperatura czy promienie UV mogą wzmacniać objawy. Podstawą prawidłowej pielęgnacji jest jej mycie, nawilżanie i natłuszczanie.

Niedpowiednia pielęgnacja skóry niemowlaków może skutkować zmianami chorobowymi, na przykład odparzeniami pieluszkowymi. Zwykle pojawiają się na skutek niewłaściwej pielęgnacji skóry niemowlęcia. Pierwszy objaw to niewielkie zaczerwienienie.

Zbawienne kąpiele

Pielęgnacja skóry maluszka to przede wszystkim regularne kąpiele. Kąpiel noworodka powinniśmy przeprowadzać wielokrotnie w tygodniu. W pierwszych kilku miesiącach życia niemowlęcia kąpiel każdego dnia nie jest bezwzględnie obowiązkowa, jeśli przy każdej zmianie pieluchy przemywamy dokładnie skórę. Pierwsze kąpiele nie powinny być długie i powinny trwać około dziesięciu minut. Zaraz po wyjęciu niemowlaka z wanienki, powinniśmy starannie osuszyć skórę delikatnym ręcznikiem.

Do utrzymywania dziecięcej skóry w najlepszej formie najlepiej sprawdzają się preparaty takie jak na przykład Sudocrem na co dzień (więcej informacji o pielęgnacji skóry swojego noworodka znajdziesz na: http://sudocrempolska.pl/sudocrem-na-co-dzien/).

Nawilżanie skóry dziecka

Krem tworzy ochronną barierę, która skutecznie chroni przed zewnętrznymi otarciami, zabezpiecza także przed zakażeniami i odżywia młodą skórę. By odpowienio użyć Sudocrem na co dzień, wystarczy nanieść krem na czystą, suchą skórę niemowlaka i równomiernie rozprowadzić, tak aby utworzyła cienką warstwę ochronną. Stosowanie kremu każdorazowo podczas przewijania pozwoli zapewnić dziecku najlepszą ochronę .

Skóra niemowląt i małych dzieci nie jest jeszcze w pełni dojrzała i w wielu aspektach różni się od skóry dorosłych. Zaczyna ją przypominać dopiero w okolicach trzeciego roku życia, zatem do tego czasu należy odpowiednio o nią zadbać. Zdrowa i odżywiona skóra bobasa to oznaka dużej dbałości i troski o swoją pociechę.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Dominika Kamińska

Czy z osteoporozą można pracować?

Osteoporoza to choroba kości, na którą zwykle cierpią osoby po 50 roku życia. Częściej atakuje kobiety niż mężczyzn. W jej początkowej fazie, choroba przebiega bezobjawowo, dlatego jej zdiagnozowanie nie jest łatwe. Objawy osteoporozy zależne są od liczby i obszaru złamań. Początek choroby może objawiać się ostrym bólem, pojawiającym się niespodziewanie, nawet podczas wykonywania codziennych czynności, czy lekkiego wysiłku.
  • Zofia Kowalska - 09/07/2020
starsza kobieta podlewa kwiaty w szklarni

Najczęstsze i pojawiające się najwcześniej, są złamania kręgów, tzw. złamania kompresyjne. Ostry ból towarzyszy jedynie 25-30% takich złamań. Jedną z najgroźniejszych konsekwencji osteoporozy jest złamanie kości udowej. W wyniku tej kontuzji połowa poszkodowanych traci zdolność samodzielnego poruszania się, a około 20% kobiet i 30% mężczyzn umiera już w pierwszym roku po złamaniu.

Choć proces utraty masy kostnej zwykle zaczyna się w okolicach 50. roku życia, niektóre kobiety zostają dotknięte nim nawet w okolicach 30. roku życia. Proces utraty masy kostnej zaczyna wtedy przeważać nad jej tworzeniem, dlatego kości stają się słabsze i bardziej podatne na złamania.

Mimo tego, duża część kobiet w Polsce po 40. roku życia ignoruje ten problem i uważa, że osteoporoza nie jest problemem, które je dotyczy.

Aby uchronić się przed złamaniami, warto wiedzieć na czym polega profilaktyka osteoporozy. Składa się na nią kilka czynników:
Aktywność fizyczna – dobrymi ćwiczeniami na mocne kości są jogging, wchodzenie po schodach, zajęcia z aerobiku czy gra w tenisa. Wymienione ćwiczenia obciążają dolne partie ciała, a do tego nie wymagają profesjonalnego sprzętu ani dostępu do specjalistycznych sal.

Zbilansowana dieta

Wapń, fosfor i magnez to najważniejsze elementy, o których dostarczenie powinniśmy zadbać. Wapń znajduje się w orzechach, soi, płatkach owsianych czy sezamie. Dobrym źródłem fosforu są produkty mięsne, ryby i jaja. Magnez znaleźć możemy w produktach zbożowych, natkach pietruszki i marchewki. Dodatkowe informacje dotyczące zawartości makroskładników w produktach spożywczych można również znaleźć w Internecie. Jeśli czujemy, że samodzielnie nie uda się nam w odpowiedni sposób zbilansować diety, o poradę możemy zwrócić się do dietetyka.

Ekspozycja na słońce

Dzięki przebywaniu na słońcu, szczególnie w okresie od wiosny do jesieni, dostarczymy organizmowi witaminy D3, która jest elementem składowym mocnych i zdrowych kości. Więcej ciekawych informacji na temat osteoporozy znajdziesz na: https://calperos.pl/o-osteoporozie

Suplementy – Calperos to suplement, który pozwala pokryć dzienne zapotrzebowanie na wapń oraz zmniejszyć jego utratę z układu kostnego. Jest bezpieczny w stosowaniu i dostępny bez recepty.

Czy z osteoporozą można pracować?

Osteoporoza w pracy dla większości może być problemem. Praca na siedząco sprzyja rozwojowi osteoporozy. Długie stanie prowadzi natomiast do symptomów bólowych i zwiększa ryzyko urazu. Jednak większość chorujących na osteoporozę dalej wykonuje obowiązki zawodowe. Dobrze znoszą objawy, a te nie utrudniają spełniania im obowiązków zawodowych.

Chcąc kontynuować pracę będąc chorym na osteoporozę, wskazane jest poinformowanie pracodawcy o tej chorobie. Pracownik raz na jakiś czas może wymagać dodatkowego lekarskiego zwolnienia. Pacjenci muszą regularnie poddawać się badaniu gęstości kości, a także wykonywać inne zabiegi. W niektórych sytuacjach konieczne będzie dostosowanie miejsca pracy do możliwości chorego. Takie działanie pozwoli na uniknięcie różnych potencjalnych urazów i obrażeń.

Część osób z osteoporozą musi niestety całkowicie zrezygnować z pracy. Jest to zwykle powiązane ze złymi nawykami, które utrudniają terapię. Leczenie osteoporozy jest kompleksowe i wymaga nie tylko stosowania odpowiednich środków farmakologicznych i zmiany diety, ale również wzmocnienia układu kostnego poprzez ćwiczenia. Leczenie jest zajmujące i czasochłonne, co w niektórych przypadkach uniemożliwia kontynuację pracy.

Najlepszym wyjściem jest profilaktyka osteoporozy. Jeśli zadbamy o jakość kości odpowiednio wcześnie, ryzyko wystąpienia choroby jest znacznie niższe. Mocne kości pozwolą na zaoszczędzenie czasu, pieniędzy i stresu podczas wizyt u lekarza, a także uchronią nas przed poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Zofia Kowalska
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail