Czego szukasz

Jak otworzyć restaurację? W kilku krokach

Od zawsze marzyłaś o małej, rodzinnej restauracji, do której będą przychodzić stali, wierni i zadowoleni klienci, a Ty jako gospodyni, będziesz mogła ich ugościć co jakiś czas nowym, zaskakującym menu. Tak, tylko marzenia to jedno, a jak z ich realizacją? Restauracja to jednocześnie prężnie działająca firma, a tej nie da się założyć bez podjęcia pewnych ważnych kroków i dobrego przygotowania.

  • Ewa Moskalik - Pieper - 06/02/2018
wnętrze restauracji

Na początek biznesplan

Pomysł już masz – rodzinna restauracja. Teraz czas na biznesplan i przygotowanie się na wszelkie możliwe potencjalne problemy.
Musisz wiedzieć dokładnie, jaki ma być profil Twojej restauracji, bo choć wydawać by się mogło, że rynek restauracji jest już bardzo bogaty, to jednocześnie rośnie liczba osób stale stołujących się poza domem, co wynika ze specyfiki ich pracy.

Dlatego zorientuj się, jak wygląda rynek i konkurencja w Twojej okolicy i kto może być dla Ciebie największym “zagrożeniem”? Czego warto się nauczyć od innych, a także porównując do innych restauracji, na co należałoby położyć nacisk? Może to być rodzaj kuchni i dania, które planujesz serwować, a może to być wystrój wnętrza, które będzie przyciągało do lokalu klientów.

Zanim jednak podejmiesz decyzję co do dekoracji wnętrza i jego klimatu oraz specyfiki menu, musisz oszacować i stworzyć profil swojego klienta. I sprawdzić, czy znajdą się chętni, którzy przyjdą do takiego lokalu.

Zaplecze finansowe

Ani rewelacyjny pomysł, ani świetnie przygotowany biznesplan nie zastąpią jednego: kapitału. Z tym też się musisz zmierzyć i oszacować swoje możliwości finansowe.

W przypadku restauracji musisz planować długofalowo, ponieważ bardzo rzadko zdarza się tak, że już na początku swojej działalności restauracja przynosi zyski, więc musisz zadbać w biznesplanie o kapitał, który pozwoli przetrwać spokojnie restauracji czas rozwoju.

Warto też trochę zawyżyć prognozowane wydatki, a z kolei zaniżyć przychody, ponieważ może minąć nawet kilkanaście miesięcy, zanim restauracja zacznie na siebie zarabiać.

Warto więc przeliczyć jakiego rzędu wydatki będą potrzebne jeszcze przed rozpoczęciem działalności. Jakich nakładów finansowych będą wymagały kolejne lata – pierwszy, drugi rok.
Oszacować czy masz własny kapitał, który możesz przeznaczyć na rozruch restauracji, czy chcesz się posiłkować kredytem, bądź innymi środkami dostępnymi na rynku – może masz szanse na jakieś dofinansowanie swojej działalności? Warto to sprawdzić.

Rejestracja działalności gospodarczej

Jeśli nie masz swojej firmy, to kolejnym krokiem jest właśnie założenie działalności gospodarczej i wypełnienie stosownych dokumentów. Samo założenie działalności jest bezpłatne.

Musisz wypełnić CEIDG-1 (czyli wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) i złożyć go w urzędzie miasta lub gminy (możesz też wybrać formę elektroniczną lub list polecony).

Wniosek CEDIG-1 jest jednocześnie wnioskiem o nadanie numeru REGON i NIP oraz zgłoszeniem do US i ZUS. Potem masz 7 dni na złożenie w ZUS-ie druków ZUA lub ZZA. Pierwszy to zgłoszenie do opłacania składek społecznych, a drugi zgłoszenie do płacenia składki zdrowotnej. Ten drugi musisz złożyć, gdy jesteś zatrudniona na podstawie umowy o pracę z wynagrodzeniem nie mniejszym niż najniższe wynagrodzenie krajowe.

Jeśli planujesz zatrudnić pracowników, to do 7 dni od zawarcia umowy, musisz zgłosić ich do ZUS.

Przydać Ci się może też konto firmowe w banku i pieczątka firmowa, choć nie jest to wymagane przez prawo. Samo założenie konta jest bezpłatne, jednak już za jego prowadzenie bank będzie pobierał opłaty.

Musisz się też liczyć z opłatami związanymi z prowadzeniem księgowości dla Twojej restauracji, jeśli zlecisz to biuru rachunkowemu. Możesz też spróbować – korzystając z programu do prowadzenia księgowości – robić to sama.

Świadcząc usługi gastronomiczne musisz też liczyć się z obowiązkiem posiadania kasy fiskalnej. Spoczywać na Tobie będzie, jako właścicielce lokalu gastronomicznego, obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy właśnie kasy fiskalnej. Szeroki wybór kas znajdziesz na www.sas24.pl.
Jako początkujący przedsiębiorca możesz skorzystać z ulgi na zakup kasy fiskalnej – kwota odliczenia, to obecnie 90% ceny netto kasy.

Zezwolenia

Jeśli planujesz sprzedawać w swojej restauracji alkohol, to musisz zadbać o zezwolenie, co potocznie nazywamy “koncesją na alkohol”. Takie zezwolenie na okres nie krótszy niż 4 lata, możesz otrzymać – po złożeniu wniosku – od wójta, burmistrza, bądź prezydenta miasta, czyli właściwego urzędu ze względu na lokalizację restauracji.

Co roku też będziesz uiszczać opłatę procentową od ogólnej wartości sprzedaży alkoholu w wysokości od 1,4% do 2,7%.

Z odprowadzaniem opłat będziesz musiała się też liczyć, jeśli planujesz odtwarzanie w swoim lokalu muzyki lub filmów. Konieczne będą wykupienie licencji i opłaty comiesięczne lub jednorazowe do Organizacji Zbiorowego Zarządzania, które reprezentują producentów, autorów i wykonawców. Tej opłaty możesz uniknąć, jeśli będziesz puszczać muzykę w domenie publicznej.

Wybór lokalu i formalności

Znalezienie odpowiedniego miejsca na lokal to też nie lada wyzwanie. Wynajem lokalu w centrum może kosztować krocie, ale może być częściej odwiedzany przez klientów. Lokal na obrzeżach będzie tańszy, ale więcej pieniędzy będziesz musiała przeznaczyć na promocję i reklamę, co i tak może nie dać gwarancji dużej ilości klientów. Pamiętaj, że w lokalu znajdującym się w pobliżu jednostki edukacyjnej nie będziesz mogła sprzedawać alkoholu.

Wybierając lokal, kieruj się jeszcze układem pomieszczeń i stopniem przystosowania lokalu do prowadzenia działalności gastronomicznej.

Pamiętaj również o tym, że Twoja restauracja musi spełniać wszystkie wytyczne Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, Ochrony Przeciwpożarowej oraz Sanepidu i Inspektora Nadzoru Budowlanego. Będziesz zobowiązana zakupić gaśnicę oraz umieścić odpowiednie tablice i nalepki informacyjne dotyczące m.in. bezpiecznej ewakuacji z lokalu.

Wyposażenie lokalu

Czas na przyjemniejszy etap przy zakładaniu własnej restauracji – urządzanie wnętrza. Jak ważne jest wnętrze i to czym się otaczamy pewnie nie jest Ci obce. Na pewno też wiesz, że wystrój wnętrza Twojej restauracji musi być spójny z tym, jakie jedzenie pragniesz serwować swoim klientom i rodzajem restauracji.

Jednak najpiękniejsze wnętrze restauracji nie spełni swojej funkcji bez zaplecza technicznego. Musisz zatem pomyśleć, co zupełnie zrozumiałe, o wyposażeniu kuchni, czyli zapleczu technicznym. Tutaj również musisz skalkulować, co dla Ciebie będzie bardziej opłacalne, zupełnie nowe wyposażenie, które niestety nie będzie tanie, czy używane, tańsze, ale też z perspektywą szybszego zużycia lub zepsucia się.

Kwestią godną rozważenia jest również zakup oprogramowania do restauracji. Taki nowoczesny system pozwoli Ci łatwiej nadzorować sprzedaż oraz zakupy i zapasy, nie wspominając o lepszej kontroli personelu, a na łatwiejszej obsłudze klientów kończąc.

Jedzenie najwyższej jakości

Sprzedając jedzenie musisz mieć pewność, że dostarczasz swoim klientom towar najwyższej jakości i ze sprawdzonych źródeł. Do tego też się musisz przygotować. Znaleźć dostawców lub miejsca, w których będziesz kupować żywność z rzetelnych, sprawdzonych i bezpiecznych źródeł. Na jedzeniu nie możesz oszczędzać. To Twój potencjał, który odwróci się na Twoją korzyść, a też buduje w opinii klienta Twój obraz uczciwej restauratorki.

Personel

Bez dobrego jedzenia nawet najpiękniejsze wnętrze nam nie pomoże. Wysokiej jakości jedzenie może przygotować tylko bardzo dobry kucharz. Tutaj również nie możesz szukać oszczędności. Podobnie jest z kelnerami. To są osoby, które stale mają do czynienia z Twoim klientem, więc muszą odznaczać się wysoką kulturą osobistą oraz dużą sympatią.

Klient, który zjadł pyszne jedzenie i został profesjonalnie i miło obsłużony, na pewno wróci do Twojego lokalu. Pamiętaj też, że każdy Twój pracownik musi mieć aktualną książeczkę zdrowia wydaną przez Sanpid.

Otwarcie

Skoro o wszystko już zadbałaś, czas na wielkie otwarcie. I słowo “wielkie” nie jest tu bynajmniej na wyrost, bo musi być o Tobie i Twojej restauracji głośno. To czas, żeby lokalna społeczność dowiedziała się o nowym miejscu na kulinarnej mapie okolicy.

To czas na mocne promowanie się na Twojej stronie oraz w social mediach, to czas na promocje, którymi zwabisz swoich nowych i mam nadzieję, stałych już klientów.

Nie bój się pomysłów na promocję, nie bój się opowiadać, chwalić się i zachęcać do przyjścia do swojej restauracji w social mediach. Zadbaj o urocze zdjęcia potraw i umieszczaj je na Instagramie (jak zrobić piękne zdjęcia na Instagram, znajdziesz mnóstwo wskazówek w internecie), ludzie kupują oczami, więc wszystko co ładne na pewno przyciągnie ich uwagę.

Powodzenia!

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcia: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ewa Moskalik - Pieper
Redaktor portalu Mamo Pracuj. Prywatnie spełniona, pełnoetatowa mama dwóch wspaniałych synów i żona, starająca się znaleźć swój patent na work - life balance. Absolwentka UJ. Miłośniczka kina, muzyki i książek.
Podyskutuj

Jak założyć własną firmę? – 21 wskazówek dla każdej mamy

Myślisz o założeniu własnej działalności? Chciałabyś dowiedzieć się jakie będziesz płacić składki? Kiedy możesz zacząć od działalności nierejestrowanej? Czy możesz założyć firmę na macierzyńskim? W końcu, czy dostaniesz dotację? Mam dla Ciebie 21 wskazówek, które podpowiedzą Ci jak założyć własną firmę.
  • Joanna Gotfryd - 12/06/2019
21 wskazówek jak otworzyć własną firmę

Jak założyć własną firmę?

Własny biznes to coś o czym myśli wiele mam. Jeśli i Tobie chodzi po głowie, skorzystaj z wiedzy, którą zebrałyśmy w tym miejscu specjalnie dla Was!

Zakładanie własnej firmy – działalność nierejestrowana i mały ZUS:

Na czym polega działalność nierejestrowana?

Jaki jest maksymalny okres ulg przy zakładaniu działalności?

Konstytucja biznesu – prowadzenie firmy będzie łatwiejsze

Ulga na start dla nowych przedsiębiorców

Ulga na start – pół roku bez ZUS – nowe przepisy

Pieniądze na własny rozwój:

Inwestuj w rozwój krok po kroku – jak dostać dofinansowanie z programu POWER?

9 pomysłów skąd wziąć pieniądze na rozwój zawodowy

Pożyczki na kształcenie Twoją szansą na rozwój

Dotacje na własną firmę:

Czy na urlopie macierzyńskim mogę dostać dotację na rozwój biznesu?

Jak wypełnić wniosek i dostać dotację na założenie firmy?

Dotacja na założenie firmy – jak się o nią starać?

Własny biznes – zakładanie, finansowanie i inne:

Własna firma, czy się do tego nadajesz? Zalety i wady własnego biznesu

Czy pobierając świadczenie rodzicielskie można założyć działalność gospodarczą?

12 podpowiedzi jak założyć biznes bez pieniędzy

Jak założyć firmę – własna działalność krok po kroku

Własna firma na etacie, czy to się opłaca?

Własna firma na macierzyńskim

Jak założyć działalność gospodarczą na macierzyńskim krok po kroku?

Koniec urlopu macierzyńskiego – czy warto założyć działalność gospodarczą?

Zasiłek macierzyński i działalność gospodarcza – wszystko co musisz wiedzieć o składkach

Historie mam które założyły własne firmy:

9 historii kobiet, które dzięki fotografii pracują z pasją

3 historie mam, które założyły biznes on-line po urodzeniu dziecka

A może jest jeszcze coś, co chciałabyś wiedzieć na temat zakładania własnej firmy? Napisz do nas!

Spodobał Ci się ten materiał? Udostępnij go proszę, niech ta wiedza idzie w świat!

Zdjęcie: Pixabay.com

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail