Czego szukasz

Jak otrzymać dofinansowanie do szkoleń i kursów na 2017 i 2018 rok?

W całej Polsce rusza właśnie system dofinansowania dla szkoleń, kursów, studiów dla pracowników i właścicieli firm. Można uzyskać dofinansowanie do 50% wartości danego szkolenia czy kursu. Jakie są kolejne kroki aby otrzymać dofinansowanie? Sprawdź i działaj!

  • Agnieszka Pierzak - 01/10/2017
sala szkoleniowa, grupa słuchaczy i prowadząca

W perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 środki na szkolenia dla przedsiębiorców (pracowników przedsiębiorstw oraz właścicieli firm) dystrybuowane są w oparciu o tzw. podmiotowy system finansowania.

System ten, mimo, iż środki na dofinansowanie dostępne były już od 2014 roku ruszył tak naprawdę dopiero w 2017 roku. Jako pierwsze dofinansowania zaczęło udzielać woj. podlaskie, gdzie nabór przedsiębiorców rozpoczął się 2 stycznia tego roku.

Zdecydowana większość województw wystartowała jednak w II połowie 2017, w tym sporo we wrześniu, zatem teraz przypada „gorący” okres naboru firm, które chcą uzyskać dofinansowanie na działania zawiązane z szeroko rozumianym rozwojem pracowników.

Dofinansowanie mogą otrzymać przedsiębiorcy z sektora MŚP (mikro, małe i średnie firmy), w tym osoby samozatrudnione prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (w zasadzie taki podmiot zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej jest mikroprzedsiębiorcą, ale w praktyce często możemy spotkać się właśnie z określeniem samozatrudnieni i mikroprzedsiębiorcy jakby to były jakieś osobne „twory”).

Dofinansowanie uzyskać można nie tylko na szkolenia (chociaż to najbardziej popularna forma rozwoju pracowników finansowana przez firmy).

Usługi Rozwojowe

Dofinansowaniem objęte są następujące usługi, zwane Usługami Rozwojowymi:

  • Usługi szkoleniowe (szkolenia, studia podyplomowe, e-learning)
  • Usługi doradcze (doradztwo, mentoring, facylitację, coaching)
  • Usługi jednorazowe (egzamin)

Cały system skonstruowany jest w taki sposób, aby przedsiębiorca sam wybrał sobie usługę, która odpowiada jego potrzebom. Aby usługa rozwojowa mogła zostać dofinansowana musi zostać wybrana z Bazy Usług Rozwojowych prowadzonej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Przedsiębiorca musi zarejestrować się w bazie i dokonać zakupu usługi właśnie przez tą bazę.

O dofinansowanie usług rozwojowych każdy przedsiębiorca musi postarać się w swoim województwie (zgodnie z lokalizacją siedziby, oddziału, filii danej firmy). Każde województwo wybrało już tzw. operatorów czyli instytucje, które udzielają dofinansowania dla przedsiębiorców.

Sposób postępowania:

1. Wyszukanie operatora usług rozwojowych w swoim województwie
2. Zgłoszenie się do operatora i uzyskanie dofinansowania (różne formy przyznawania dofinansowania zależnie od województwa: bony rozwojowe, bony szkoleniowe, promesa, refundacja wydatków)
3. Wyszukanie usługi rozwojowej w Bazie Usług Rozwojowych (BUR)
4. Zakup usługi poprzez BUR
5. Rozliczenie usługi z operatorem. Dofinansowanie wynosi od 50% do 80% ceny usługi rozwojowej (w zależności od wielkości przedsiębiorstwa, branży w której działa, statusu pracownika którego deleguje do udziału w usłudze).

Szczegółowe uregulowania są różne w każdym województwie. Aby ułatwić Wam zadanie poszukiwania dofinansowanych szkoleń zapraszamy na stronę www.bonyszkoleniowe.eu.

Na stronie głównej znajduje się mapa z podziałem na województwa, wszystkie informacje niezbędne do zgłoszenia się do operatora oraz …

Odpowiedzi na pytania

1. Jakie firmy należą do sektora MŚP i jak określić wielkość swojej firmy w danym momencie?
2. Jak znaleźć dofinansowane szkolenia?
3. Jak znaleźć dofinansowane szkolenia dobrej jakości?
4. Jak zarejestrować się w BUR?

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Pierzak
Z funduszami europejskimi związana jestem od 2006 r. Najpierw jako pracownik instytucji odpowiedzialnej za wdrażanie środków europejskich, a od momentu kiedy zostałam mamą prowadzę wspólnie z mężem firmę pomagającą pozyskiwać fundusze unijne i rozliczać projekty finansowane ze środków UE. Taki model pracy bardzo mi odpowiada i pozwala łączyć miłość do dzieci i rodziny z pasją pracy - www.pierzak.pl
Podyskutuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Czy można rozwijać własny biznes pod firmą męża?

Zdarza się, że przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą decydują się na pomoc najbliższej rodziny w prowadzeniu biznesu. Przepisy dokładnie regulują te kwestie w zależności od formy zatrudnienia, jak również stopnia pokrewieństwa. W artykule skupimy się na zatrudnieniu małżonki w firmie prowadzonej przez męża oraz na tym, czy żona może rozwijać swój własny biznes pod firmą męża.
  • Wioleta Bednarek - 13/02/2018
kobieta i mężczyzna rozmawiają siedząc w swoim biurze

Aktualizacja kodów PKD w firmie prowadzonej przez męża

Dla lepszego rozjaśnienia sytuacji przedstawimy to na przykładzie.

Mąż prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług programistycznych. Razem z żoną postanowili, że będzie ona mu pomagać w firmie i będzie odpowiedzialna za rozwój nowego działu marketingu. Do tej pory mąż – przedsiębiorca w kodach PKD posiadał kody związane ze świadczonymi przez niego usługami.

W momencie, gdy w firmie męża zacznie mu pomagać żona, konieczne będzie rozszerzenie kodów PKD o świadczenie usług marketingowych. Zatrudniona w firmie żona według przepisów będzie traktowana jako osoba współpracująca. Więcej na ten temat przeczytacie poniżej.

W jaki sposób dokonujemy aktualizacji kodów PKD prowadzonej działalności?

W momencie zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej przedsiębiorca składał wniosek CEiDG-1, na którym między innymi podawał kody PKD prowadzonej działalności. W momencie, gdy chcemy dodać nowy kod, w związku z rozszerzeniem swojej działalności o wykonywanie nowych usług, właściciel firmy zobowiązany jest do zaktualizowania wniosku CEiDG-1.

Osoba współpracująca – definicja pojęcia

Definicja osoby współpracującej szczegółowo została opisana w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych. Przy zatrudnieniu rodziny w firmie bierzemy pod uwagę stopień pokrewieństwa między poszczególnymi członkami rodziny. Tak więc za osobę współpracującą uważa się:

  • małżonka,
  • dzieci (w tym dzieci przysposobione i dzieci drugiego małżonka),
  • rodziców,
  • macochę lub ojczyma przedsiębiorcy.

Warto wiedzieć, że za osobę współpracującą nie uznaje się rodzeństwa (brata lub siostry). Nie ma również znaczenia fakt, czy członek rodziny zatrudniony jest na podstawie umowy o pracę, czy nieodpłatnie, ponieważ dla celów ZUS będzie on zawsze traktowany jako osoba współpracująca.

Jeżeli jednak zdecydujemy się na zatrudnienie w firmie członka rodziny spoza listy osób wymienionych powyżej – nie mamy wtedy do czynienia z osobą współpracującą. Przy naliczaniu wysokości składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne kierujemy się wówczas przepisami ogólnymi.

Forma zatrudnienia – jaka będzie najlepsza?

W momencie, gdy żona zdecyduje się na pomoc mężowi w prowadzeniu działalności konieczne będzie sformalizowanie takiej formy zatrudnienia.

Przedsiębiorca ma do wyboru możliwość zatrudnienia małżonki na umowę o pracę lub umowę zlecenie. Inną formą jest nieodpłatne zatrudnienie – mamy wtedy do czynienia z umową w formie ustnej.

Umowa o pracę

U osób współpracujących zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, kwota ubezpieczenia ustalana jest na takich samych warunkach jak w przypadku ubezpieczenia przedsiębiorcy.

Co to oznacza?

Przedsiębiorca, który zatrudnia małżonkę w firmie, opłaca za nią składki ZUS na takich samych zasadach jak składki ZUS przedsiębiorcy rozliczającego się na dużym ZUS-ie.

Nie ma tutaj również znaczenia fakt, że przedsiębiorca rozlicza się na małym ZUS – składki za osobę współpracującą opłacamy zawsze w takiej wysokości, jak za przedsiębiorcę na dużym ZUS-ie.

Składki ZUS za osobę współpracującą w całości finansowane są ze środków firmy przedsiębiorcy. Pracownik – osoba współpracująca nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem.

Umowa zlecenie

Inaczej sytuacja wygląda, w przypadku zatrudnienia żony na umowę zlecenie o określonej wysokości wynagrodzenia. Składki na ubezpieczenia żony zatrudnionej na umowę zlecenie obliczane są w taki sam sposób, jak w przypadku innych pracowników. Wartość składek ZUS obliczamy na podstawie wysokości wynagrodzenia.

Nieodpłatne zatrudnienie

Inną formą pomocy w firmie męża może być nieodpłatna pomoc żony. W takim wypadku powstaje również obowiązek zgłoszenia tej osoby do ubezpieczeń.

Sytuacja jest tutaj analogiczna, jak w przypadku zatrudnienia na umowę o pracę. Przedsiębiorca za osobę współpracującą opłaca składki ZUS w wysokości takiej, jak dla przedsiębiorcy będącym na dużym ZUS.

Jeżeli jednak małżonek pomagający nieodpłatnie w działalności jest dodatkowo zatrudniony w innej firmie i tam otrzymuje wynagrodzenie w kwocie równej lub przekraczającej wartość minimalnego wynagrodzenia (w 2018 r. jest to kwota 2 100 zł), z tego tytułu opłacane są również składki ZUS, to wówczas w związku z nieodpłatnym zatrudnieniem opłacana będzie tylko składka zdrowotna.

Czy wynagrodzenie oraz składki ZUS opłacane za osobę współpracującą stanowią koszt podatkowy przedsiębiorcy?

Ustawa o podatku dochodowym jasno precyzuje tę kwestię. Zgodnie z przepisami za koszt podatkowy nie uznaje się wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka oraz małoletnich dzieci.

Co to oznacza dla przedsiębiorcy?

Właściciel firmy, który zatrudnia do pomocy swoją żonę nie będzie mógł w kosztach swojej działalności uwzględnić wartości wypłaconego wynagrodzenia.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku składek ZUS. Odliczane są one w sposób analogiczny jak składki opłacane przez przedsiębiorcę (składki społeczne pomniejszają dochód, natomiast odliczona część składki zdrowotnej pomniejsza wysokość podatku).

W przypadku zatrudnienia małżonki na umowę zlecenie opłacane składki ZUS księgujemy Dowodem Wewnętrznym Kosztowym w kolumnie 13 KPiR w dacie ich opłacenia.

Przedsiębiorca zatrudniający w firmie swoją żonę powinien pamiętać o obowiązkach jakie z tego tytułu powstają. Właściciel firmy powinien dokonać zgłoszenia do ubezpieczenia osoby współpracującej w ciągu 7 dni z kodem 05 11 00 oraz opłacania składek ZUS w zależności od rodzaju zawartej umowy.

Dodatkowym obowiązkiem jest odprowadzanie zaliczek na podatek dochodowy z tytułu wypłacanego wynagrodzenia na takich samych zasadach jak za każdego innego pracownika. Warto pamiętać o tym, że wysokość wypłacanego wynagrodzenia dla osoby współpracującej nie stanowi kosztu uzyskania przychodu przedsiębiorcy.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Wioleta Bednarek
InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy (specjalna oferta dla Mamopracuj).
Podyskutuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jak napisać świetne CV? – bezpłatne eksperckie doradztwo dla mam vol. 2

Zaczęłaś szukać pracy, a może myślisz o jej zmianie już od dawna? Wysyłasz CV, ale nikt nie zaprasza Cię na rozmowę? Chcesz dowiedzieć się jak napisać świetne CV, które przyciągnie uwagę rekrutera? Co podkreślić, czego unikać i jak najlepiej się przedstawić przyszłemu pracodawcy? Pokaż swoje CV naszym ekspertom od rekrutacji i wspólnie stwórzcie najlepszą wersję. Zapraszamy Cię do nowej, bezpłatnej akcji!
  • Anna Łabno - Kucharska - 13/02/2018
dwie kobiety pracują przy laptopie

Zastanawiasz się Jak napisać świetne CV?

Pokaż nam swoje CV, a my podpowiemy jak skutecznie zaprezentować się w nim

Akcje społeczne miały pojawiać się raz na kwartał, ale czemu nie działać miesiąc po miesiącu? 😉 Tym bardziej, że mamy sporą grupę ekspertów, którzy chcą podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem!

W styczniu zapraszałyśmy na bezpłatne konsultacje z coachką, w lutym zbieramy zgłoszenia na darmowe konsultacje CV on-line, które odbędą się w marcu.

Jeśli:

  • myślisz o szukaniu pracy,
  • zastanawiasz się, czy Twoje CV pokazuje odpowiednie kompetencje,
  • aktywnie szukasz zatrudnienia, ale bez efektów.

Potrzebujesz kogoś kto:

  • mógłby fachowym okiem ocenić Twoje CV,
  • pomógł sformułować profil zawodowy,
  • podpowie jakie informacje należy zawrzeć w dokumentach aplikacyjnych,
  • pokaże, jak podkreślić Twoje doświadczenie i zasoby.

To bardzo dobrze się składa.
Zapraszamy Cię do naszej nowej akcji!

Pokaż swoje CV naszym ekspertom i skonsultuj je przez Skype.

W ciągu godzinnej konsultacji on-line (via Skype) wspólnie:

  • określicie cel i profil zawodowy,
  • dostosujecie CV do danego ogłoszenia,
  • podkreślicie najważniejsze osiągnięcia i doświadczenie zawodowe.

Akcję w pierwszej kolejności kierujemy do Mam, które właśnie rozpoczynają szukanie zatrudnienia lub od jakiegoś czasu podejmują działania w tym kierunku, ale nie mają satysfakcjonujących wyników.

Przewidziane jest ok. 50 miejsc na konsultacje.

Aż 10 konsultacji będzie dotyczyło CV w języku angielskim (jeśli chcesz skonsultować swój dokument napisany w tym języku, wybierz odpowiednią opcję w formularzu).

1 konsultacja to ok. 1 godzina zegarowa on-line (via skype) dla 1 mamy.

Zgłoszenia zbieramy za pomocą formularza do 01.03.2018!

Nie liczy się kolejność zgłoszeń 🙂

Co zatem zdecyduje o tym, kto będzie mógł skorzystać?

Najważniejsza będzie Twoja motywacja i rzeczywista gotowość poszukiwania pracy, dlatego odpowiedzi na pytania w ankiecie będą miały ogromne znaczenie.

Jeśli potrzebujesz więcej informacji, pisz: anna.labno@mamopracuj.pl

Gotowa do wspólnej pracy?

Zgłoś się już dziś 🙂

Eksperci:

alina gamzaAlina Gamza – z rekrutacją związana od ponad 6 lat, ostatnio jako kierowniczka zespołów ds. rekrutacji. Filolożka i amerykanistka, ukończyła również studia podyplomowe z Zarządzania Zasobami Ludzkimi (WSE), Retoryki (UJ) oraz Employer Brandingu (AGH). Prywatnie szczęśliwa żona i mama. Obecnie przebywa na urlopie macierzyńskim podczas którego odkryła swoją kolejną pasję – fotografię.

teresa foszczTeresa Foszcz – HRBP, pomysłodawca i założycielka Pracowni Teresy Foszcz. Od 10 lat związana m.in. z obszarami rekrutacji i coachingu ukierunkowanego na rozwój pracowników. Na co dzień pasjonatka taniego podróżowania i bachaty.

 

dominika różyckaDominika Różycka – socjolożka i specjalistka od rekrutacji w branży IT czego najlepszym dowodem jest jej mąż – informatyk. Mama rocznego Aleksandra, dzięki któremu stała się skarbnicą wiedzy na temat laktacji (a zwłaszcza problemów z nią związanych).

 

kinga przeździeckaKinga Przeździecka – nieustannie ucząca się istota ludzka, z doświadczeniem w międzynarodowej rekrutacji specjalistów IT, zarzadzania zespołem, standaryzacji procesów HR oraz edukacji studentów w obszarze umiejętności miękkich (AGH, Soft Skills Academy). Wiedzę oraz umiejętności oraz inspiracje do działania czerpie z doświadczeń zdobytych w podróżach oraz podczas organizacji cotygodniowych spotkań podróżników (couch surfing). Była AIESEC-erka, duchem i ciałem wspiera inicjatywy, zmierzające do szerzenia pomocy osobom, które chcą (ponownie) zaistnieć na rynku pracy.

Anastasiya SamaretsAnastasiya Samarets – HR Business Partner, specjalista ds. Employer Brandingu oraz komunikacji. Posiada wieloletnie doświadczenie w organizacji pracy HR oraz budowaniu skutecznych procesów rekrutacyjnych. W firmie działającej na rynku IT odpowiada za komunikację wewnętrzną i zewnętrzną oraz PR firmy. Specjalizuje się również w kreowaniu personalnego wizerunku zawodowego.

marta szyszkowskaMarta Szyszkowska – posiada wieloletnie doświadczeniem w działach HR, które kształtowała na bazie doświadczeń w kraju, ale również pracując w USA oraz współpracując z krajami Europy Centralnej i Wschodniej. Rekrutując pracowników na różne szczeble organizacyjne pozyskała sporo doświadczenia jak robić to skutecznie. Jest mamą 8 letniej Mai oraz opiekunem kotki Emi (długowłosego Brytyjczyka). Uwielbia czytać książki z obszaru rozwoju osobistego oraz powieści obyczajowe o ludzkich doświadczeniach, które kształtują charakter i determinację.

Ala Świerz-JędrosekAlicja Świerz-Jędrosek – specjalistka ds. HR. Pasjonatka employer brandingu i rozwoju osobistego. W pracy odpowiedzialna za rekrutację, onboarding oraz szkolenia. Miłośniczka kotów, literatury zwłaszcza czeskiej oraz nordic walking.

 

Izabela WoźniakIzabela Woźniak – specjalistka ds. rekrutacji związana głownie z branżą produkcyjną. Zainteresowana tematyką HR, Employer Brandingu oraz Personal Brandingu. Uważa, iż najlepsza inwestycja to inwestycja w siebie i własny rozwój. W wolnych chwilach motywuje i doradza, chętnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem. Mama 3-miesięcznego Tymoteusza.

Zdjęcie główne: Storyblocks.com

Zdjęcia w środku: archiwa ekspertek.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Łabno - Kucharska
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.
Podyskutuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail