Czego szukasz

Jak ogarnąć wiele spraw i zyskać mnóstwo czasu?

Recenzji książki pt. „Getting Things Done dla nastolatków. Jak ogarnąć wiele spraw i zyskać mnóstwo czasu” podjęła się 13 letnia Zosia 😉 w końcu to książka dla niej! Dlaczego zatem warto podrzucić książkę córce lub synowi? Zapraszamy!

Getting Things Done dla nastolatków. Jak ogarnąć wiele spraw i zyskać mnóstwo czasu?

Książka jest poradnikiem dla nastolatków, którzy codziennie ścierają się z natłokiem informacji i muszą podejmować coraz trudniejsze decyzje. Bazuje na metodzie GTD, czyli Getting Things Done Davida Allena, ale w prosty sposób opisuje narzędzia ograniczania stresu i lepszej koncentracji młodych ludzi.

Stworzyli ją trzej współpracownicy: sam David Allen, Mike Williams, dyrektor zarządzający dużymi firmami i tata, który opowiadał o metodzie swoim dzieciom oraz Mark Wallace, nauczyciel, który wprowadził metodę GTD wśród uczniów szkół podstawowych.

“Getting Things Done dla nastolatków” opowiada o planowaniu czasu, skutecznym działaniu, i o tym jak zyskać kontrolę nad sprawami aby one nas nie przerosły.

Możesz oszukać wszystkich wokół, ale nie oszukasz własnego umysłu – David Allen

Od czego zacząć?

Jednym z pierwszych kroków okazuje się oczyszczanie umysłu, aby można było się w ogóle skupić. My nastolatki najpier musimy nauczyć się radzić sobie z wielką liczbą informacji, rozpraszaczy i dużą liczbą zadań do wykonania. A dopiero później przystąpić do działania. Autorzy w ciekawy sposób opisują funkcje poszczególnych części mózgu: za co odpowiada ciało migdałowate i kora przedczołowa i jak najlepiej z nich korzystać.

Opis metody GDT (Getting Things Done) w praktyce zaczyna się od przedstawienia 5 najważniejszych kroków:
1. Rejestracja (co to za problem?, co to jest?)
2. Analiza (czy to zadanie domowe a może prezentacja)
3. Porządkowanie (na różne kategorie)
4. Refleksja (przegląd tego co się dzieje)
5. Działanie (robimy!).

Autorzy prezentują, jak radzić sobie ze sprawami, dzieląc je na parę kategorii i etapów pracy. Ja po przeczytaniu książki, zaczęłam od podzielenia swoich zadań na różne kategorie, np.: zadania wg. daty na kiedy mają być zrealizowane, jak duże to jest zadanie (ile czasu na niego mi potrzeba), i na takie ważne i nieco mniej ważne ;-).

Dalej opisują, jak dobrze rozplanować pracę i dlaczego warto robić przerwy ;-). Jak spokojnie i metodycznie podchodzić do zadań, tak aby je zrobić. Jak się nie rozpraszać i jak nabrać przekonania o słuszności swojego działania.

Do zapisywania rzeczy, które trzeba zapamiętać, służy papier. Nasze mózgi służą do myślenia – Albert Einstein

Nastolatku (i nie tylko), dlaczego warto przeczytać książkę?

Ja bardzo polecam tę książkę, bo ma naprawdę dobre pomysły jak wszystko uporządkować i się nie pogubić w szkolnych, i nie tylko, sprawach. Najbardziej przydatną metodą moim zdaniem, było oczyszczanie umysłu i pięć kroków na uzyskanie kontroli nad sprawami, które wydają się beznadziejne.

Dzięki niej jestem bardziej świadoma tego, jak lepiej organizować swój czas, pracę i zadania. To książka stworzona z myślą o nastolatkach ale nadaje się dla wszystkich. Są w niej poruszone kwestie dotyczące zarówno dorosłości jak i wieku nastolatków. Wiele pomysłów sprawdzi się w pracy i w szkole. Polecam ją również dlatego, że jest w niej mnóstwo naprawdę pomysłowych i działających metod rozpisywania sobie rzeczy do zrobienia i ich grupowania.

I myślę, że warto zapamiętać co na temat działania mówił Yoda i Walt Disney:

Yoda: “Rób albo nie rób. Nie ma próbowania”

Walt Disney: “Jesli chcesz czegoś dokonać, przestań mówić i zacznij robić”.

Powodzenia!

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Miłośniczka zwierząt małych i dużych (właścicielka kota i chomika !?), podróżniczka i pochłaniaczka książek oraz czekolady ;-) Ma prawie 13 lat, mnóstwo spraw na głowie i dwójkę rodzeństwa (nie wiadomo co jest bardziej kłopotliwe!).
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie