Czego szukasz

Jak najskuteczniej sprzedawać na Allegro?

Tajemnice Allegro, czyli jak sprzedawać więcej od konkurencji na Allegro. Paweł Krzyworączka, znany praktyk e-biznesu od wielu lat, opowiada nam jak odnieść sukces, kiedy w sieci króluje niska cena. Co to są  niecenowe czynniki zakupowe i jak mogą stać się naszą bronią na rynku niskich cen? I zaprasza na cykl swoich webinariów w dniach 15 do 19 czerwca. Zapisy trwają. 

  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 11/06/2015

Agnieszka Kaczanowska: Dzień dobry Pawle. Co u Ciebie?

Paweł Krzyworączka: Cześć. W sumie to jak zwykle ostatnio, czyli zapracowany jestem.

No właśnie, chcę Cię podpytać o kilka kwestii. Promujesz obecnie swoje najnowsze szkolenie pod nazwą “Tajemnice Allegro”. Skąd pomysł na to szkolenie? Czy sprzedaż na Allegro nie jest prosta i oczywista?

Sprzedaż na Allegro jest tylko z pozoru prosta. O ile wystawienie przedmiotu na sprzedaż jest faktycznie szybkie i łatwe, o tyle skuteczna sprzedaż i to na dużą skalę – już nie.

Przez moje szkolenia staram się sukcesywnie omawiać poszczególne obszary prowadzenia skutecznego e-biznesu: od opracowania optymalnej domeny (Tajemnice Domen), przez zbudowanie biznesu od zera (Tajemnice Stratega), e-marketing (np. Tajemnice Pozycjonera), po obsługę Klienta (Tajemnice Klienta). Tajemnice Allegro są 9 szkoleniem z serii “Tajemnice…”.

Dodam, że jest to niemal niezagospodarowana nisza tematyczna.

Co masz na myśli?

Na temat skutecznej sprzedaży na Allegro w sieci jest niewiele informacji. A już kompleksowych szkoleń z tego zakresu praktycznie nie ma wcale. Sprzedawcy albo nie chcą się dzielić swoją wiedzą, albo nie mają umiejętności i doświadczenia szkoleniowego. Ja to po prostu lubię, mam w tym doświadczenie, a aktywne działanie w e-commerce sprawia, że chcę tę aktualną wiedzę przekazać innym.

OK, chcesz wyszkolić nam rzeszę super sprzedawców allegrowych. Zastanawiam się jednak, co możesz im przekazać, skoro w polskim e-commerce (a na Allegro w szczególności!) króluje cena?

Odpowiem przekornie: czy zawsze kupujesz TYLKO u tych sprzedawców, którzy mają najtaniej? No właśnie…

Jasne, że króluje cena, nie ma sensu z tym polemizować. Ale “króluje” oznacza, że:

  1. Większość transakcji na Allegro dotyczy najniższych cenowo ofert. Jednak “większość” nie równa się “wszystkie”.
  2. Trzeba mieć świadomość tego zjawiska i dostosować pod nie swoje działania.

Jeśli nie cena, to co?

Niecenowe czynniki zakupowe to duży obszar, w którym warto działać, doskonalić się. Dodajmy, że nie zawsze cena jest głównym kryterium wyboru Klienta, choć w większości przypadków oczywiście jest.

Niecenowe czynniki to m.in. zaufanie, profesjonalny wizerunek, opinie innych kupujących.

Na wiele sposobów można szukać ucieczki od walki cenowej. Można stworzyć markę własną produktów, można tworzyć pakiety, dawać ciekawe gratisy. Poza tym, należy szukać własnej strategii. Można nawet wykorzystywać zjawisko CCC (“Cena Czyni Cuda”) i mieć w ofercie produkty-wabiki. Dzięki bardzo niskiej cenie będą budowały bazę Klientów, ściągały nam ruch na aukcje. A do Klientów później kierujemy oferty przez e-mail marketing i przekierowujemy ruch na własny e-sklep. Zresztą na samych aukcjach mamy mnóstwo możliwości powiększania koszyka zakupowego. Cross-selling i up-selling na Allegro to podstawa.

Zadałaś pytanie, na które nie jestem w stanie krótko odpowiedzieć. Całe szkolenie Tajemnice Allegro dotyczy właśnie tego: jak sprzedawać na Allegro więcej od konkurencji. Przez 8-10 godzin zegarowych będę mówił właśnie o tym (i pokazywał przykłady).

Jeszcze podrążę temat niskich cen, bo jest dla wielu osób bardzo istotny. Czy uważasz, że niskie ceny są zmorą polskiego e-handlu, czy czymś, z czym trzeba się po prostu pogodzić?

Mój przyjaciel i Partner biznesowy, Maciek Dutko, jakiś czas temu napisał na swoim blogu artykuł pt. “Niska cena to… gangrena”. Maćka podejście jest i mi bliskie.

Ciężko winić Polaków o to, że upodobali sobie niskie ceny. Statystyczny Polak liczy każdy grosz i nie lubi płacić więcej, niż musi. Stąd pogoń za najniższymi cenami. Niestety jest to połączone z brakiem odpowiedniego wyedukowania kupujących. Jest to złożony i długotrwały proces, a wpływ na niego mają w lwiej części sami sprzedawcy, którzy “uczą” kupujących kupowania w najniższych cenach.

Dlaczego niska cena jest zła?

Dlaczego niska cena nikomu nie służy? Mówiąc w skrócie, sprawa jest dość oczywista. Wystarczy się zastanowić, co tak naprawdę oznacza bardzo niska cena. Oczywiście na pierwszy rzut oka jest to po prostu okazja dla kupującego: kupi tanio i zaoszczędzi. Jednak niska cena oznacza najczęściej minimalną marżę sprzedawcy (czasami brak marży i zarabianie na zawyżonej opłacie za przesyłkę, ale to odrębny temat), a to z kolei ma szereg konsekwencji. Sprzedawca mało zarabia, więc tnie maksymalnie wszystkie koszty. W tym między innymi często: ogranicza obsługę klienta, próbuje się wykręcać z przyjmowania zwrotów, opornie realizuje warunki gwarancji, nie wystawia paragonów i faktur, importuje najtańsze produkty, oszczędza na dobrym opakowaniu, nie ma solidnej logistyki itd. Wynik? Jeśli klient ma szczęście, to faktycznie kupi tanio przyzwoitej jakości produkt, a przesyłka szybko do niego dotrze (i będzie go długo i bezpiecznie użytkował). A jeśli będzie miał pecha, to lawina problemów murowana: od tragicznej jakości produktów, poprzez brak kontaktu ze sprzedawcą. A przecież e-zakupy powinny być przyjemnością, a nie loterią.

Nie walcz z wiatrakami

Kiedyś miałem jednoznacznie negatywne zdanie na temat zjawiska zaniżania cen. I generalnie, z punktu widzenia całego e-commerce i pozycji e-klienta, dalej tak uważam. Jednak z perspektywy sprzedawcy inaczej na to patrzę: nie widzę sensu walczyć z wiatrakami. Dlatego proponuję wybór optymalnej dla siebie, w danej niszy i okolicznościach, strategii:

  1. wyższych cen i/lub droższych produktów (strategia “premium”),
  2. wabików cenowych + strategii premium,
  3. umiejętnej walki cenowej,
  4. niskich (ale nie najniższych) cen, przy równoczesnym dopracowaniu wszystkich elementów e-sprzedaży,
  5. połączenia kilku strategii lub stosowania ich odrębnie (może być w ramach jednej firmy, ale nie jednego konta na Allegro),
  6. zbudowania własnego sposobu na maksymalną sprzedaż.

Nie ma jednej uniwersalnej metody. Ale można (i należy) znaleźć i doprowadzić do perfekcji własną, indywidualną strategię.

Oj, namieszałeś mi w głowie tymi strategiami. Zaczęłam z Tobą rozmawiać, myśląc, że to takie proste. A teraz mam mętlik w głowie… Podaj, proszę, na koniec 3 wskazówki dla osób handlujących na Allegro, dzięki którym odniosą sukces.

Niestety nie ma drogi na skróty. Podam 4 wytyczne (zacytuję tutaj fragment oferty szkolenia):

Musisz:

  1. Wybrać dobrą niszę (jeśli już sprzedajesz, zawsze jest możliwość doprecyzowania niszy, czasami poszerzenia, lub zmiany kierunku).
  2. Obrać optymalną strategię (tutaj zawsze można wprowadzać zmiany, choć najlepiej od razu dobrze zacząć).
  3. Dopracować WSZYSTKIE elementy biznesu na Allegro (zawsze są dziesiątki rzeczy do poprawy).
  4. Nieustannie się doskonalić.

Przeprowadzę Tajemnice Allegro po to, by w tym obszarach pomóc e-sprzedawcom.

Dziękuję Pawle za cenne rady. I życzę dalszych sukcesów w e-biznesie. A wszystkich, którzy sprzedają na Allegro odsyłam do Twojej oferty szkoleniowej bo czasu już mało.

Dzięki Agnieszko. Życzę powodzenia Tobie i Waszym Czytelniczkom i zapraszam na moje webinary.

Zdjęcie:  pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Podyskutuj

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail