Czego szukasz

Jak Internet pomaga nam odzyskać pieniądze? Czy windykacja należności w social media jest skuteczna?

Na Facebooku i innych portalach społecznościowych z łatwością można natknąć się na wpisy o problemach z uzyskaniem płatności od konkretnej firmy. Publikowane są w grupach tematycznych, na profilach osobistych lub na profilu dłużnika. Zazwyczaj są to wpisy pełne rozgoryczenia. Zdarza się, że oprócz opisu sytuacji zawierają też szereg oskarżeń. Dowiedz się czy taka windykacja należności w social mediach jest skuteczna i jakie niesie za sobą ryzyko.

  • Mateusz Jakóbiak - 22/08/2018
młoda kobieta przed laptopem przy stole

Dlaczego ludzie publikują informacje o zadłużeniu w social mediach?

Social media to stały element naszego życia. Coraz więcej decyzji podejmujemy pod ich wpływem, a liczba użytkowników popularnych portali wzrasta. Social media mają coraz większą siłę rażenia. Nic dziwnego, że wydają się dobrym miejscem do prowadzenia windykacji.

Publikowanie wpisów w social mediach jest darmowe i przez to wyjątkowo kuszące. Poprzez publikację wpisu zapewne chciałabyś ostrzec przed dłużnikiem inne osoby i uświadomić mu, że nie wymiga się od płatności. Czy tego typu wpisy faktycznie odnoszą pożądany skutek? Niekoniecznie.

Skuteczna windykacja w social mediach – dlaczego to takie trudne?

Problemów z publikacją informacji o zadłużeniu kontrahenta na Facebooku jest kilka. Jednym z nich jest zasięg wpisu. Facebook stale „obcina” zasięgi postów. Pewnie zauważyłaś, że na Twoje zdjęcia i statusy reaguje coraz mniej osób . Możliwe, że taki sam los spotka Twój wpis o nieuregulowanej płatności. Jeśli jesteś zwyczajnym użytkownikiem Facebooka, a nie np. blogerką prowadzącą znany fanpage – może być ciężko.

Jeśli chcesz opublikować wpis w grupie tematycznej, a nie na swoim profilu, weź pod uwagę, że zobaczą go jedynie członkowie tej grupy. Nieco lepszy skutek może odnieść publikacja na profilu dłużnika… ale ten na pewno usunie tę informację.

Pamiętaj również, że wpis opublikowany w jakimkolwiek medium zobaczą jedynie zarejestrowani użytkownicy. Warto wcześniej pomyśleć czy klienci lub współpracownicy Twojego dłużnika stanowią grupę potencjalnie zarejestrowaną na którymś z portali.

Czy wpisami w social mediach można sobie zaszkodzić?

Niestety tak. Mimo, że chcesz zaszkodzić dłużnikowi, możesz zaszkodzić również sobie. Pamiętaj, że jako przedsiębiorca masz obowiązek znajomości konkretnych przepisów. Publikując wpis o zadłużeniu powinnaś przede wszystkim wiedzieć ile informacji o dłużniku i o samym zadłużeniu wolno Ci ujawnić. Jest to szczególnie istotne w kontekście przepisów RODO.

Teoretycznie, w celu odzyskiwania należności możesz publikować i przetwarzać dane dłużnika. W ten sposób działają m.in. giełdy długów. Są to jednak miejsca przeznaczone konkretnie do tego celu. Nie jest jasne czy publikowanie wpisów na Facebooku może być w ogóle uznane za działania windykacyjne, a tym samym – czy możesz przetwarzać tam dane dłużnika.

Co więcej, na giełdzie długów publikujesz wyłącznie informacje, na które zezwala dana giełda oraz przepisy. Na Facebooku trudniej jest kontrolować swoje emocje i łatwiej pokusić się o nazwanie dłużnika złodziejem lub oszustem. Takie określenia mogą zostać uznane za zniesławienie.

„Windykacja” przy pomocy social mediów niesie ze sobą spore ryzyko. Na szczęście – istnieją pewne i bezpieczne sposoby dochodzenia wierzytelności online.

Windykacja online – tak, ale w pewny i bezpieczny sposób

Windykacja w social mediach jest kusząca, ale ma wiele minusów. Sama musisz zadecydować czy rezultat w postaci obniżenia zaufania do firmy dłużnika jest tego warty. Ten efekt jest pewny – odzyskanie należności już niekoniecznie. W odpowiedzi na potrzeby przedsiębiorczych kobiet, które cenią sobie swój czas i bezpieczeństwo podejmowanych działań, powstał system do monitoringu należności i windykacji online. Windykacja w social mediach to nie jedyny sposób odzyskiwania długów przez Internet. Warto mieć tego świadomość i wybierać sprawdzone rozwiązania.

Monitoring należności i bezpieczna windykacja online, czyli system Vindicat.pl

System Vindicat.pl służy do monitoringu należności i samodzielnej windykacji online. Będzie to dla Ciebie świetne rozwiązanie, jeśli chcesz prowadzić windykację bez wychodzenia z domu.

Dla wszystkich czytelniczek mamopracuj.pl przygotowaliśmy możliwość DARMOWEGO przetestowania systemu na 1 sprawie. Wystarczy podczas rejestracji na www.vindicat.pl wpisać kod rabatowy „mamopracuj”, a otrzymasz 1 darmową sprawę do windykacji online. Kod rabatowy obowiązuje do 30.09.2018 r.

Vindicat.pl prowadzi przedsiębiorców przez każdy etap windykacji. Dzięki usłudze monitorowania należności, pozwala również kontrolować terminy płatności i zmniejszyć ilość sytuacji konfliktowych w przyszłości.

Aplikacja Vindicat.pl to również szeroka gama gotowych i spersonalizowanych pism windykacyjnych – m.in. pozwów, e- pozwów i wezwań do zapłaty. System umożliwia też wystawienie wierzytelności na wysoko pozycjonowana giełdę długów Vindicat.pl oraz prowadzenie negocjacji z dłużnikiem bez konieczności osobistego spotkania.

Vindicat.pl to kompleksowe i bezpieczne narzędzie do windykacji online. Przy jego pomocy odzyskasz należności bez konieczności podejmowania ryzyka publikacji wpisów w social mediach. Aby móc przekonać się o pełni możliwości systemu, załóż konto w aplikacji i wybierz najlepszą ofertę dla Twojej firmy.

Partnerem wpisu jest Kancelaria Vindicat.

Zdjęcia Pexels.com Licencja CCo

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Mateusz Jakóbiak
Członek Zarządu Vindicat. Pomysłodawca i współtwórca narzędzi z obszaru Legal Tech, w szczególności systemu do windykacji online. Doświadczony manager i przedsiębiorca, od 10 lat rozwijający spółki windykacyjne, specjalizujący się z budowaniu działów windykacji, projektowaniu procesów windykacji w przedsiębiorstwach. Posiadający duże doświadczenie w badaniu due diligenece pakietów wierzytelności i ich wycenie.

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail