Czego szukasz

Jak bezpłatnie i skutecznie windykować należności w małej firmie?

Z problemem nieterminowych płatności zmaga się ponad 70% małych i średnich przedsiębiorców. Nie każdy z nich wie jednak, że można znacznie obniżyć koszty prowadzonej windykacji… a nawet prowadzić ją bezpłatnie. Jak to możliwe i od czego trzeba zacząć? Sprawdź!

  • Mateusz Jakóbiak - 02/10/2018
zamyślona kobieta z kalkulatorem

Skuteczna windykacja online? Przetestuj za darmo! 

Szczegóły na końcu tekstu 🙂

Wewnętrzny dział monitoringu i windykacji – też go potrzebujesz

Jest to pierwszy, bardzo ważny krok, który pomoże Ci w końcu przestać dopłacać do monitoringu i windykacji. Choć samo sformułowanie „dział windykacji” brzmi bardzo poważnie, nie chodzi o to, abyś znalazła do swojego działu profesjonalistę, np. prawnika. Warto jednak, aby była to osoba rzetelna, która przy pomocy odpowiednich narzędzi windykacyjnych będzie potrafiła utrzymać rękę na pulsie. Oczywiście, jeśli znajdziesz czas, możesz również zająć się tym osobiście. 

Skuteczna prewencja i narzędzia do monitoringu płatności

Dla skutecznego windykowania bardzo duże znaczenie mają czynności, które podejmiesz jeszcze przed pojawieniem się problemów. Przede wszystkim, nawet w małych firmach, bardzo ważny jest regularny monitoring należności. Pozwala on wykryć nawet kilkudniowe opóźnienie w zapłacie i szybko podjąć właściwe kroki. Z systemem do windykacji online Vindicat.pl jest to wyjątkowo proste – wprowadzasz dane z faktury, a system przypomina Ci o ich upływie terminów i konieczności podjęcia kontaktu z dłużnikiem.

Pieczęć prewencyjna

Bardzo ważną kwestią jest również tzw. pieczęć prewencyjna. Warto, abyś umieszczała ją na każdej wystawianej fakturze. Pieczęć prewencyjna wskazuje dłużnikowi co stanie się, jeśli nie ureguluje płatności w terminie. Umieszczanie jej ma nie tylko funkcję praktyczną (motywuje do szybszej spłaty zobowiązania), ale buduje również Twój wizerunek jako profesjonalistki, która zna się na rzeczy. Profesjonalną pieczęć prewencyjną możesz pobrać z systemu Vindicat.pl.

Windykacja

Jeśli jednak działania prewencyjne zawiodą – konieczna staje się windykacja. System Vindicat.pl został stworzony właśnie dla takich osób jak Ty – małych i średnich przedsiębiorców, którzy muszą walczyć o zapłatę należności z faktur VAT lub umów i nie mają doświadczenia w windykacji. System przeprowadzi Cię przez całość procesu windykacji, podpowie kolejne działań oraz wyjaśni, jakie pisma musisz złożyć na danym etapie sprawy. Co więcej, od razu będziesz mogła wygenerować odpowiednie pisma i dokumenty, m.in. wezwania do zapłaty, pozwy, wnioski itp. Wszystkie pisma generowane z systemu Vindicat.pl są spersonalizowane i gotowe do użycia. Często jedyne co musisz zrobić, to złożyć podpis.

Dłużnik spóźnia się z płatnością? Dolicz 40 euro!

Jeśli masz regularne problemy z nierzetelnymi kontrahentami, pewnie słyszałaś o tej możliwości. Jeśli nie – czas najwyższy! Ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych stanowi, że wierzycielowi, od dnia nabycia uprawnienia do odsetek, przysługuje od dłużnika, bez wezwania, równowartość kwoty 40 euro przeliczonej na złote według średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP.

Kosztem 40 euro możesz obciążyć każdego kontrahenta, bez względu na wysokość zobowiązania. Kwota ta stanowi rekompensatę za koszty odzyskiwania należności.

Załóżmy, że miesięcznie wystawiasz 10 faktur, z czego 5 kontrahentów zalega z płatnością dłużej niż 7 dni. Jeśli podjęłaś wszystkie odpowiednie kroki prewencyjne i udzieliłaś im odpowiednich informacji, możesz obciążyć ich kwotą 40 euro. Daje to w przybliżeniu 171 zł na jednego kontrahenta. Nawet, jeśli nie zdecydujesz się na obciążenie kosztami 40 euro wszystkich dłużników, a np. tylko 3 – łącznie da Ci to kwotę 513 zł.

Oszczędzanie na windykacji

Jeśli obawiasz się, że wskutek takich działań kontrahenci odejdą – możesz umorzyć im 50% kosztów windykacji. W przypadku jedynie 3 kontrahentów, nadal zostanie Ci 256 zł. Przyjmując, że godzina pracy Twoja lub Twojego pracownika to koszt ok. 30 zł, na samą obsługę spraw w systemie do windykacji możesz przeznaczyć ponad 8 godzin. Korzystając z systemu Vindicat.pl, wprowadzenie danych z 3 faktur, wygenerowanie i wysłanie wezwań do zapłaty oraz np. jednego pozwu, zajmie Ci ok. 1,5 h. Oszczędnie, prawda?

Nie przepłacaj za usługi windykacyjne

System Vindicat.pl pozwala na prowadzenie skutecznej i oszczędnej windykacji, która z pewnością nie zrujnuje finansowo Twojej niewielkiej firmy. Jeśli podejmiesz odpowiednie czynności prewencyjne, a następnie obciążysz dłużników kwotą 40 euro, możliwe, że uda Ci się prowadzić windykację całkowicie za darmo. Zapoznaj się z ofertą Vindicat.pl i wybierz najlepszą dla Twojej firmy, a następnie – pamiętaj o regularnym monitoringu i odzyskuj należności skutecznie!

Wypróbuj Vindicat.pl za darmo!

Dla wszystkich czytelniczek mamopracuj.pl przygotowaliśmy możliwość darmowego przetestowania systemu na 1 sprawie. Wystarczy, że podczas rejestracji na www.vindicat.pl podasz kod rabatowy „mamopracuj”, a otrzymasz 1 darmową sprawę do windykacji online. Kod rabatowy obowiązuje do 31.12.2018 r.

Partnerem wpisu jest Kancelaria Vindicat.

Zdjęcie tytułowe: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Mateusz Jakóbiak
Członek Zarządu Vindicat. Pomysłodawca i współtwórca narzędzi z obszaru Legal Tech, w szczególności systemu do windykacji online. Doświadczony manager i przedsiębiorca, od 10 lat rozwijający spółki windykacyjne, specjalizujący się z budowaniu działów windykacji, projektowaniu procesów windykacji w przedsiębiorstwach. Posiadający duże doświadczenie w badaniu due diligenece pakietów wierzytelności i ich wycenie.

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail