Czego szukasz

Jak Accenture Delivery Center Poland wspiera kobiety w branży IT?

„Let’s test IT, Girl!” to program praktyk przygotowany przez Accenture Delivery Center Poland z myślą o kobietach, które chciałyby zajmować się testowaniem oprogramowania. Praktyki dają szansę zdobycia niezbędnego w branży doświadczenia pod okiem specjalistów. Ale to nie jedyny program Accenture Delivery Center Poland przygotowany z myślą o kobietach. O tym jak firma wspiera kobiety rozmawiamy z Martą Wachołek i Joanną Gembal z Accenture Delivery Center Poland. Zgłoś się już dziś!

  • Agnieszka Kaczanowska - 30/10/2017
Pewna siebie testerka wśród laptopów

Czy potrzeby kobiet zatrudnionych w firmach bardzo różnią się od potrzeb mężczyzn? Przeprowadziliście Państwo badania potrzeb kobiet w firmie; jakie są jego najważniejsze wnioski?

Marta Wachołek: Accenture Delivery Center Poland specjalizujące się w projektach związanych z rozwojem oprogramowania, zatrudnia obecnie ponad 400 osób. Pracujemy w dwóch lokalizacjach – od dziesięciu lat jesteśmy w Łodzi, a od lipca tego roku również w Katowicach. ¼ naszych pracowników to kobiety, co więcej większość z nich jest już mamami. Jak na firmę działającą w branży IT, jest to dobry wynik. Badania GUS pokazują, iż odsetek kobiet wśród absolwentek kierunków informatycznych w Polsce od lat utrzymuje się na poziomie kilkunastu procent. Co więcej, badania przeprowadzone przez Accenture globalnie wykazały, że jeśli nie zostaną podjęte aktywne działania w tym obszarze, liczba kobiet w IT nie tylko nie będzie rosła, ale w przeciągu najbliższych 10 lat nawet zmaleje. Dlatego zaczęliśmy bardzo bacznie przyglądać się sytuacji kobiet na rynku IT, ale w szczególności w naszej firmie.

Przeprowadzona przez nas ankieta pokazuje, że w porównaniu z mężczyznami – dla kobiet znacznie większe znaczenie ma możliwość pracy zdalnej oraz elastyczny czas pracy. Kobiety pracujące w Accenture przywiązują też bardzo duże znaczenie do pozytywnej atmosfery w zespole i otrzymywanego wsparcia. Co najważniejsze, udaje się nam na tyle dobrze zaspokajać te potrzeby, że zdecydowana większość z ankietowanych deklaruje zadowolenie ze swojej pracy.

Accenture Delivery Center Poland oferuje szereg udogodnień, które szczególnie cenią sobie kobiety i matki.

Joanna Gembal: Jak wynika z naszych badań, kobiety, zwłaszcza te, które łączą życie zawodowe z macierzyństwem, cenią sobie w pracy otwartość na ich potrzeby i atmosferę wsparcia.

Matki powracające po urlopach macierzyńskich obejmujemy programem Maternity Returners. Ułatwia on powrót do pracy, pozwala na wdrażanie się w kolejne obowiązki etapowo. Udzielamy wsparcia w znalezieniu stanowiska, jak najlepiej dostosowanego do oczekiwań i możliwości mam powracających do życia zawodowego.

Matki korzystają z pracy w niepełnym wymiarze godzin przy elastycznym, dopasowanym indywidualnie grafiku, bez konieczności wyjazdów służbowych. Ponadto nasi pracownicy mogą korzystać z telepracy i wykonywać swoje obowiązki zawodowe w domu. Ta forma elastycznego zatrudnienia cieszy się dużym uznaniem osób, które łączą życie zawodowe z wychowywaniem dzieci.

Prowadzicie wiele akcji skierowanych do kobiet, na przykład onewaccenture.com, gdzie podkreślane jest znaczenie i wartość „życia po pracy”, które jest ważne i dla pracujących mam. Jak to wygląda w praktyce?

Joanna Gembal: W Accenture wdrażamy ideę Truly Human. W praktyce oznacza to, że dążymy do stworzenia środowiska pracy umożliwiającego połączenie doświadczenia i wiedzy zawodowej z pasjami naszych pracowników, ich mocnymi stronami i aspiracjami. Zależy nam by każdy z nich spełniał się zarówno w życiu zawodowym jak i prywatnym.

Wspieramy wiele inicjatyw naszych pracowników, w ten sposób po pracy mogą spotykać się na kolejnych edycjach Turnieju Squasha, imprezach biegowych i piknikach rodzinnych.

Dbamy także o dobre samopoczucie naszych pracowników w czasie pracy. Organizujemy krótkie wydarzenia – Energy Boosters – zachęcające do aktywności fizycznej w biurze oraz do prowadzenia zbilansowanej diety. Zostawiamy na chwilę miejsca pracy i razem wykonujemy proste ćwiczenia dodające energii, wspólnie przygotowujemy sałatki owocowe. Planujemy również organizację wydarzeń i szkoleń ze specjalnym uwzględnieniem potrzeb oraz oczekiwań pracujących u nas kobiet.

Na czym polega projekt „Let’s test IT, Girl!” i do kogo jest skierowany?

Marta Wachołek: „Let’s test IT, Girl!” to propozycja kierowana do kobiet które chciałyby zajmować się testowaniem oprogramowania.

Mamy tutaj na myśli przede wszystkim osoby, które nie mają jeszcze komercyjnego doświadczenia w branży IT, ale mają już pewną wiedzę z tego obszaru.

Oferujemy dwutygodniowe, bezpłatne szkolenie prowadzone przez eksperta, które pozwoli uporządkować i pogłębić ich umiejętności. Celem kursu jest przygotowanie uczestniczek do zadań związanych z automatycznym (nie manualnym) testowaniem oprogramowania. Najlepsze dziewczyny, które pomyślnie przejdą test końcowy zaprosimy na trzymiesięczny staż w łódzkim oddziale Accenture, gdzie będą mogły wykorzystać teorię w praktyce. Najlepsze stażystki otrzymają ofertę stałej współpracy z naszą firmą i będą mogły dołączyć do zespołów realizujących projekty na potrzeby naszych międzynarodowych klientów z branży finansowej, telekomunikacyjnej, retail, e-commerce i wielu innych.

Łódzka edycja „Let’s test IT, Girl!” jest pierwsza, ale wszystko wskazuje na to, że za kilka miesięcy pojawimy się z kolejną w Katowicach. Możliwe, że będzie dotyczyć nie tylko testowania, ale i programowania.

Na koniec, czy mogą Panie jakoś zachęcić inne Panie do aplikowania?

Marta Wachołek: Powiem tylko „Let’s test IT, Girls!”

Joanna Gembal: Tak, dokładnie!

To ja się dołączę i bardzo dziękuję za rozmowę!

Zdjęcia: grafiki oraz zdjęcie główne własność Accenture Delivery Center Poland.

 

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów. 
Podyskutuj

Lead IT, Lady! Zgłoś się do programu!

Marzysz by zostać liderką w branży IT? A może już nią jesteś, ale czujesz, że chcesz się rozwijać w tej branży? W takim razie program Lead IT, Lady! jest stworzony dla Ciebie. Już wkrótce rusza pierwsza edycja. Poznaj wszystkie szczegóły!
  • Agnieszka Wadecka - 07/09/2020

Lead IT, Lady! Pierwsza edycja

Czym jest Lead, IT Lady!? To program, którego głównym założeniem jest zainspirowanie młodych kobiet i dziewczyn możliwością podjęcia ról liderskich w IT oraz rozwój liderek w tej branży, rozwój ich kompetencji i wsparcie w zdobywaniu niezbędnego doświadczenia.

Twórcami programu są Stowarzyszenie Women in Technology Poland wraz z Grand Parade.

Przeczytaj także: Kobiety w IT w 2020 roku. Dlaczego warto wybrać ten kierunek rozwoju?

Czego możesz się nauczyć

Projekt Lead IT, Lady! będzie się składać z czterech modułów:

  • I moduł: warsztaty z obszaru samoświadomości, pewności siebie, kompetencji liderskich i narzędzi do zarządzania zespołem.
  • II moduł: liderowanie zespołom realizującym projekty w społeczności Women in Technology Poland, takie jak Tech Leaders, WiT4People, Let’s Solve IT, WiT Bootcamp itp.
  • III moduł: realizacja własnych projektów, zaproponowanych i zarządzanych przez uczestniczki projektu.
  • IV moduł: współpraca z mentorkami, doświadczonymi i zaangażowanymi kobietami pełniącymi role liderskie w IT.

Zobacz: Gdzie są „Cyfrodziewczyny”?

Zgłoś się do programu i zostań liderką!

Program będzie trwać 9 miesięcy – od 17 sierpnia 2020 do 30 czerwca 2021 roku. Natomiast do uczestnictwa w programie można się zgłaszać do 12 września, jednak im wcześniej to zrobisz, tym lepiej.

Zapisz się już dziś!

Chcesz poznać więcej szczegółów? Wejdź na stronę Lead IT, Lady!

Przeczytaj też: Praca w branży IT w czasie pandemii?

Zdjęcie: Pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Wadecka
Szczęśliwa żona i mama czwórki dzieci. Macierzyństwo to jej największa pasja, motywująca do rozwoju i działania. Z przyjemnością oddaje się pisaniu. Kocha muzykę, kino i dobre jedzenie. Lubi śledzić trendy i wprowadzać je w życie. Zawodowo początkująca, ale z apetytem na sukces.

UX designer –przebranżowienie i pierwsza praca – wskazówki dla początkujących

UX-owiec to trochę taki szwajcarski scyzoryk i w zależności od projektu czy specyfiki pracy w danej organizacji wykorzystuje swoje przeróżne moce. W tym zawodzie liczy się umiejętność logicznego myślenia i myślenia skoncentrowanego na użytkowniku. O ścieżce przebranżowienia i szukania pierwszej pracy rozmawiamy z Agą Napłochą i Magdaleną Kurowską, ekspertkami od UX design.
  • Joanna Gotfryd - 20/08/2020
usmiechnieta brunetka w okularach - Aga Naplocha stoi na tle fioletowej sciany, trzyma w rece tablet i mowi do mikrofonu

Na rozmowę z Agą Naplochą i Magdaleną Kurowską umawiamy się z okazji konferencji Elementarz UX poświęconej wejściu w branżę User Experience. Konferencja odbyła się w czerwcu 2020 (online).
https://www.elementarzux.pl/

Dziewczyny, jakie trzeba mieć doświadczenie, aby zacząć zajmować się UX?

Aga Naplocha: Każde doświadczenie jest bardzo cenne, a to dlatego, że każdy praca UX-owca to bardzo często wiele różnych zadań, których nie da się wrzucić do jednego worka. Sam obszar UX czerpie z wielu dziedzin: ekonomii, psychologii, nauk społecznych czy projektowania graficznego.

Dlatego, osoby, które przeszły już jakąś drogę zawodową mają już w swoim zanadrzu pewne cechy UX-owe, o jakich nawet nie wiedzą. Nauczyciele – organizowanie i selekcja treści umiejętność facylitowania (to może się przydać np. na UX-owe warsztaty z klientem). Socjologowie – umiejętności badawcze, przeprowadzanie wywiadów i wyciąganie wniosków z ankiet. Inżynierowie – zrozumienie działania technologii, które bardzo pomaga przy projektowaniu systemów i interfejsów. Mogłabym tak wymieniać i wymieniać.

Przeczytaj także: Kto to jest UX designer, co robi i jak nim zostać?

Czy UX może być fajnym kierunkiem rozwoju dla dotychczasowych humanistów?

Aga: Tak! Jak również dla umysłów ścisłych 🙂 Najfajniejsza w pracy UX-owca jes interdyscyplinarność. Bardzo często osoby o różnych kompetencjach pracują przy jednym projekcie. I nawet nie chodzi tu o programistów czy projekt managerów. W samym zespole UX-owym jest dużo różnych specjalizacji: od badań i strategii, przez projektowanie interfejsów po pisanie treści, czyli UX Writing.

W UX znajdą swoje miejsce osoby, które lubią optymalizować, upraszczać, szukać pewnych połączeń i dociekać. Humaniści mogą zająć się np. tworzeniem przyjaznych treści dla użytkowników czy prowadzeniem badań i warsztatów z klientem (facylitowanie).

elementarz ux

Jakie umiejętności UX-owca można wykorzystać w innej pracy niż UX designer?

Aga: Jest ich ogrom! UX-owiec to trochę taki szwajcarski scyzoryk i w zależności od projektu czy specyfiki pracy w danej organizacji wykorzystuje swoje przeróżne moce.

Takie re-używane umiejętności to np. organizowanie pracy i zarządzanie projektami, szeroko pojęta umiejętność researchowania, projektowanie graficzne, a poza tym cały wachlarz umiejętności miękkich – mediacja, szukanie konsensusu, aktywne słuchanie.

Pierwsza praca jako UX designer. Porozmawiajmy o szukaniu pracy. Jakie trzeba mieć umiejętności, aby znaleźć pracę jako UX designer junior?

Aga: To zależy od organizacji, która takiego juniora szuka. Spotkałam się z firmami, które stawiały na ogólne nastawienie i predyspozycje takiej osoby – czy jest zorganizowana, w jaki sposób argumentuje swoje decyzje projektowe czy wie, gdzie szukać informacji. Z drugiej strony są organizacje, które szukają juniorów przede wszystkim ze znajomością konkretnego programu np. do prototypowania takiego jak Sketch czy Figma.

Moja rada dla juniorów: nie poddawajcie się – nawet jeśli, nie znacie jeszcze programów, to warto podkreślać swoje dotychczasowe umiejętności np. zorganizowałam warsztaty z szydełkowania, wypromowałam wydarzenie poprzez kanały społecznościowe albo stworzyłam stronę na WordPressie. Każde z tych doświadczeń na pewno czegoś Was nauczyło i te lekcje mogą okazać się cennym „wsadem” do Waszej przyszłej UX-owej pracy – a nawet mogą zaciekawić Waszego potencjalnego pracodawcę.

Zobacz: Praca zdalna – gdzie jej szukać?

A na co rekruterzy najbardziej zwracają uwagę podczas rozmowy?

Magdalena Kurowska: Na sposób myślenia. Znajomość narzędzi do projektowania, metodologii i heurystyk to elementy ważne, ale nie determinujące. Można się ich nauczyć. Ważniejsza jest umiejętność logicznego myślenia i myślenia skoncentrowanego na użytkowniku.

Jeśli chcesz zaprojektować np. formularz na stronie, musisz dobrze przeanalizować, kto ten formularz będzie wypełniać, czy kolejne pola formularza są jasno opisane i czy są zaserwowane użytkownikowi w odpowiedniej kolejności.

Ważne jest pokazanie rekruterowi sposobu myślenia i uargumentowanie, dlaczego takie, a nie inne decyzje podjąłeś lub podjęłaś jako projektant. Wtedy będą wiedzieć, że mają do czynienia ze specjalistą w swojej dziedzinie.

elementarz ux 2

Gdzie warto szukać pracy jako UX designer?

Aga: Często praca jest bliżej niż nam się wydaje. Można zacząć od wywiadu środowiskowego –  może ktoś z naszej rodziny lub znajomych potrzebuje audytu strony internetowej pod kątem użyteczności?

Dobre wieści są takie, że UX stał się gorącym tematem wśród pracodawców z przeróżnych branż (od nieruchomości po branżę farmaceutyczną) i coraz więcej firm chce mieć swój zespół projektowy. Warto sprawdzać oferty na Linkedinie i grupy na Facebooku.

Pamiętajmy też, że warto wychodzić z własną inicjatywą – może są jakieś instytucje lub organizacje, którym przydałaby się nasza pomoc, ale nie do końca są tego świadome? W takich sytuacjach warto skontaktować się z wybranymi osobami, zaoferować im nasze usługi.

Jak najbardziej powinniśmy zaznaczyć, że dopiero się uczymy, ale nie traktowałabym tego jako furtki do robienia pracy za darmo. W kwestii finansów – być może są jakieś granty, o które mogłyby się ubiegać takie instytucje, a tym samym pokryć nasze wynagrodzenie.

Super! Od czego Wy zaczęłybyście ścieżkę przebranżowienia?

Magdalena: Od sprawdzenia, czy projektowanie jest faktycznie tym, co daje Ci satysfakcje. Idź na weekendowy kurs, zapisz się na service jam, poczytaj, posłuchaj, pooglądaj. A najlepiej, zrób swój pierwszy projekt do szuflady. Nie poświęcaj na to pół roku. Zrób to w weekend.

Wybierz sobie jakąś stronę lub usługę i zrób jej redesign. To nie musi być od razu strona Facebooka, wybierz coś lokalnego, małego. Następnie spotkaj się z 3 znajomymi i zrób mini testy. Zobacz jak klikają, na co patrzą, jak się poruszają po stronie, czego nie rozumieją. Taki wsad na początek wystarczy.

Popraw to, co nie działa rysując proste makiety na kartce A4. Na koniec, wróć do znajomych i powtórz testy. Zostaje Ci jeszcze pół niedzieli i wiedza o tym, czy ten kierunek jest słuszny 😉

Przeczytaj: Zmiana branży na IT

Czy znacie osoby, które się totalnie przebranżowiły i pracują teraz w zawodzie UX designera?

Aga: Tak, znam osoby np. po kierunkach filologicznych czy nawet pracy w PR, które pewnego dnia, sfrustrowane lub znudzone swoją dotychczasową pracą zdecydowały się postawić swoje kroki w UX. I co najważniejsze, to historia z happy endem – obecnie pracują jako UX-owcy.

Jak sobie radzą, od czego zaczynały?

Aga: Z tego, co wiem, to zaczęły od jak najwcześniejszego wdrażania wiedzy teoretycznej w praktyce. Bez względu na to, czy te osoby brały udział w UX-owych szkoleniach czy uczyły się na własną rękę, postawiły na ćwiczenia.

W trakcie przebranżowienia czy generalnie w nauce UX uważałabym na tzw. „książkozę” – bardzo łatwo jest siedzieć na kanapie i zatapiać się w kolejną UX-ową lekturę. Niestety po takiej lekturze często się okazuje, że obraz jest coraz bardziej zamglony, a portfolio świeci pustkami, tak jak świeciło na samym początku.

Radziłabym po każdej mniejszej części teoretycznej spróbować ją przećwiczyć, przepraktykować – czy to na projektach „do szuflady” czy istniejących przypadkach np. stronach www organizacji pozarządowych lub mniejszych jednostek. Pamiętajmy – trening czyni mistrza. A w UX ten trening jest super ważny!

Jak można dalej rozwijać się w tym zawodzie? Jakie są naturalne ścieżki kariery?

Magdalena: Ścieżek jest wiele i umiejętności, a im się ich więcej ma, tym bardziej kompleksowym projektantem można się stać. Service Design (projektowanie usług), UX Writing (projektowanie treści), UI Design (projektowanie wizualne interfejsów) – to na pewno główne, ale nie wszystkie twarze projektowania, którym warto się przyjrzeć, będąc projektantem UX.

Dziękuję Wam za rozmowę!

Aga Naplocha (www.theawwwesomes.org – projektantka UX, koderka i edukatorka, aktywnie wspierająca społeczności w branży IT. Współzałożycielka inicjatywy The Awwwesomes, w ramach której prowadzi kursy z projektowania i kodowania stron www. Nagrywa kursy online dla platformy Skillshare, gdzie została wyróżniona jako Top Teacher. Prowadzi również newsletter o User Experience dla początkujących zatytułowany „UX-owa zupa instant”.

Magdalena Kurowska – Projektantka usług w Play. Od kilku miesięcy prowadzi także zespół projektantów UX. Projektuje fizyczne artefakty, produkty digitalowe, momenty na ścieżce klienta – wszystko to, co składa się na finalne doświadczenie.

Kursy
Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail