ZAINSPIRUJ SIĘ
Gdzie tkwi sekret najlepszych sklepów internetowych?
- Redakcja portalu Mamo Pracuj
- 18 września 2016
- 9 MIN. CZYTANIA
Rafał Szcześniewski stworzył Omnipack, bo wierzy, że każdy e-przedsiębiorca powinien skupić się na rozwoju biznesu, a to, co zajmuje mu czas i biznesu nie rozwija – na przykład obsługa magazynu, pakowanie i wysyłka zamówień – zlecić na zewnątrz. Dlaczego warto zainteresować się nową usługą na rynku zwaną fullfilment?
Każdego dnia powstają nowe sklepy internetowe. Jakiś czas temu czytałam, że w Polsce działa już ponad 25 tysięcy… Rafale, masz ogromne doświadczenie w e-biznesie, czy możesz mi powiedzieć czy to rynek, który ma szansę stale rosnąć? Gdzie są granice?
W zasadzie wszystkie raporty wskazują na dalszą dużą dynamikę wzrostu eCommerce w Polsce, a w najbliższych latach udział kanału internetowego w sprzedaży detalicznej ma wzrosnąć niemal 3-krotnie. Z tej perspektywy rynek jest jeszcze ogromny, ale moim zdaniem miejsca na nowe sklepy jest coraz mniej. Konkurencja jest duża, więc żeby zaistnieć, trzeba mieć coś więcej niż tylko towar i stronę, bo inaczej nikt nigdy na nią nie trafi. A to wymaga dużo czasu i zaangażowania w rozwój swojego biznesu.
Które sklepy mają szansę na sukces, a które znikną z rynku?
Oczywiście przetrwają te, które najlepiej odpowiedzą na potrzeby klienta. To musi być świetna cena w przypadku standardowego asortymentu albo bardzo szeroki wybór wyspecjalizowanych produktów. W tym drugim przypadku klient często szuka pomocy, inspiracji, dlatego równie ważny jest content.
W dalszym ciągu o być albo nie być będzie decydowała sprawna obsługa zamówień, dostępność produktów i terminowość realizacji, a także możliwość wyboru różnych metod dostawy oraz płatności.
Stworzyłeś usługę, a ściślej cały pakiet usług, które mogą wspierać nawet mniejsze e-sklepy w dalszym rozwoju. Czym jest Omnipack i co oferuje?
Omnipack powstał by pomóc eSklepom w ich rozwoju. To co oferujemy to wsparcie, a w zasadzie przejęcie całego procesu obsługi zamówień. W jednej chwili sklep dostaje dostęp do profesjonalnej logistyki, wszystkich rodzajów dostawy, czy przesyłek zagranicznych. Nie tylko uwalnia się od konieczności pakowania paczek, ale nawet nie musi się zastanawiać jak to robić i gdzie zacząć. Zamiast myśleć, jak dogonić bardziej doświadczoną konkurencję, może planować budowę swojej przewagi.
A co to jest ten fulfillment? Wyjaśnij proszę najprościej jak potrafisz, bo to hasło często pojawia się w kontekście sklepów internetowych…
Otóż fulfillment to wszystko to, co się dzieje od chwili, gdy klient złoży swoje zamówienie, do momentu, aż dostanie zamówiony produkt. Z perspektywy sklepu, w zależności od przyjętego modelu działania oraz poziomu obsługi, może to być zwykłe skompletowanie zamówienia i nadanie paczki, jak i dużo bardziej skomplikowany proces obejmujący m.in. pakowanie na prezent, dodanie gratisów, personalizacją przesyłki, monitorowanie dostawy, czy stały kontakt z klientem. W zasadzie nie ma tutaj żadnych ograniczeń, a my jesteśmy w stanie zrealizować każdą potrzebę naszego klienta.
Czy to nie jest tak, że to oferta wyłącznie dla wielkich graczy? Jak z Waszej oferty może skorzystać mama, która dopiero wystartowała ze swoim e-sklepem?
Często się spotykam z takim postrzeganiem naszej oferty – „jesteśmy jeszcze za mali na takie usługi”. A to zupełnie nieprawda. Budując Omnipack przede wszystkim chciałem skupić się na ofercie dla małych i średnich. Tym bardziej, że nikt tego wcześniej skutecznie nie zrobił, a przecież to olbrzymia część rynku. W tradycyjnym ujęciu oczywiście taniej jest pozyskać, wdrożyć, a następnie obsługiwać jednego wielkiego klienta, zamiast 100 małych. Ale my nie myślimy i nie działamy w tradycyjny sposób, bo i sam eCommerce nie jest tradycyjnym kanałem sprzedaży. Działamy innowacyjnie poszukując rozwiązań, które pozwalają niwelować te bariery, a to czy obsługujemy klienta, który nadaje 500 paczek dziennie, czy 50 klientów po 10 paczek, przestaje mieć znaczenie. Tym samym każdy może mieć dostęp do profesjonalnej logistyki i to za cenę porównywalną do wydatków, jakie ponosi dzisiaj, robiąc wszystko samemu.
Czyli Wasza usługa jest zatem dla każdego, kto ma problemy z logistyką swojego sklepu?
Odpowiem inaczej, bo niestety w opinii wielu właścicieli sklepów, najpierw muszą pojawić się problemy w obsłudze ich zamówień, zanim w ogóle pomyślą o wsparciu z zewnątrz. A przecież problemy z obsługą wprost przekładają się na negatywne opinie klientów, spadek sprzedaży, a w przypadku mniejszych biznesów mogą prowadzić nawet do upadku. My te problemy oczywiście rozwiążemy, ale powstaliśmy po to, by przede wszystkim im zapobiegać.
Naszą ofertę kierujemy do sklepów, które chcą się rozwijać i na tym koncentrować całą swoją energię, a my im gwarantujemy sprawną obsługę każdego pozyskanego zamówienia. Mam nadzieję, że w przyszłości nasze usługi będą postrzegane podobnie jak usługi księgowe, po które przecież sięgamy od pierwszego dnia działalności, a nie dopiero gdy tracimy kontrolę nad księgami.
Znam wiele mam, które są sobie i sterem i okrętem i jeszcze magazynierem i fotografem… Myślisz, że czas zaoszczędzony na skorzystaniu z pomocy w wysyłce można przeznaczyć na coś innego?
Ja to wiem. Mamy klientów, którzy od momentu rozpoczęcia z nami współpracy, zaczęli notować najlepsze wyniki na Opineo. Znaleźli więcej czasu na kontakt z klientem, ale także dopracowanie oferty na stronie, czy reklamę. Mają czas by myśleć o biznesie. Innym przykładem jest właśnie mama, która po krótkim czasie współpracy z nami podwoiła swoje obroty. Uruchamiając nowy kanał sprzedaży musiała myśleć jedynie o tym, jak skutecznie na nim sprzedawać. Dla nas nie było to nic nowego, dlatego zapewniliśmy jej sprawną obsługę już od pierwszego zamówienia.
Jakie są najtrudniejsze momenty w całej tej obsłudze, które spędzają sen z powiek każdego/każdej właścicielki e-sklepu?
W procesie obsługi zamówienia najtrudniejsze jest to, że trzeba to zrobić. To jest taki element, którego nie można odłożyć na później. A przez to cały harmonogram dnia musi zostać podporządkowany pakowaniu paczek i przekazywaniu ich kurierom, a nie działaniom, które mogłyby rozwijać biznes, zwiększać sprzedaż oraz zadowolenie klientów. Ten brak swobody i pewna forma zniewolenia, mogą odbierać trochę energii. Sytuacja robi się jeszcze trudniejsza, gdy nie możemy znaleźć towaru albo kurier zgubił paczkę. A gdy zaczynają się problemy z realizacją zamówień, zaczynają się także nieprzyjemne telefony od klientów…
Jak można się przed nimi zabezpieczyć i w czym może pomóc Omnipack?
Samemu tak naprawdę nie można. Choćby planowanie urlopu naturalnie nasunie pytanie „ok ja potrzebuję odpocząć, ale kto się zajmie obsługą sklepu?”. I tu, tak naprawdę są dwie ścieżki. Jedna to inwestycja we własną logistykę. Na początku to będzie ktoś do pakowania, z czasem większy magazyn, potem jakiś system. Pozornie w tej sytuacji mamy lepszą kontrolę nad procesami, bo to nasze procesy. Ale z tego samego powodu to my je musimy zaplanować, nadzorować i uczyć się na własnych błędach – kosztem klientów. Musimy stać się specjalistami od logistyki i czas, który zyskaliśmy, bo przestaliśmy sami pakować paczki, teraz przeznaczamy na myślenie o tym, jak to prawidłowo robić i nie przepłacać. Sam biznes zatem nic na tej zmianie nie zyska. Dodatkowo sprzedaż rośnie liniowo, a pracownika trzeba od razu zatrudnić na etat, jeżeli chcemy żeby został z nami na dłużej. To oczywiście natychmiast przekłada się na koszty, a więc i na zyski.
Dlatego drugim rozwiązaniem jest przekazanie operacji operatorowi. Właściwy partner będzie w stanie przygotować proces zgodnie z naszymi oczekiwaniami, a także podpowiedzieć pewne rozwiązania. W Omnipack zawsze staramy się zrozumieć model biznesowy klienta, aby mieć pewność, że nasze działania będą go wspierały. Dodatkowo jako pierwsi wprowadziliśmy cennik oparty na ilości wysłanych paczek, gdzie klient nie ponosi żadnych stałych kosztów, a płaci jedynie za to co wyśle. Prosty cennik, by nie musiał marnować czasu na jego analizę i mógł w łatwy sposób przełożyć go na swoje marże.
Czy nasze Czytelniczki mogą liczyć na dodatkowe wsparcie?
Oczywiście. Tak naprawdę każdy nasz klient może liczyć na wsparcie. Omnipack to ludzie doświadczeni w eCommerce. My cały czas śledzimy rynek, podpatrujemy różne rozwiązania oraz ich efekty i dzielimy się tym z naszymi klientami. Podpowiadamy czasem, co mogą poprawić w pakowaniu, w sposobie prezentacji produktów na stronie, czy w komunikacji z klientem. Zwracamy uwagę, gdy np. brakuje istotnej z punktu widzenia konwersji, metody dostawy czy płatności. Rozwój naszych klientów jest dla nas istotny, bo zapewnia nam dobrą opinię oraz również nasz wzrost.
A już na koniec, co mógłbyś poradzić każdemu właścicielowi e-sklepu – taka złota myśl?
Dzisiaj eBiznes jest bardzo dynamiczny i wymaga intensywnego działania w różnych obszarach. I nie da się już tego wszystkiego robić samemu.
(…) jeżeli chcemy kształtować nasz rynek, a nie próbować go gonić, to musimy zmienić nasze myślenie. Znaleźć swój core business i to jemu poświęcić swój czas i energię, a resztę przekazać sprawdzonym partnerom.
To zasada, którą również sam się kieruję rozwijając Omnipack
Dziękuję za ciekawą rozmowę i odsyłam przedsiębiorcze mamy bezpośrednio do Ciebie Rafale.
[email protected]
tel.+48 (22) 247 84 09
Rozmawiała: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska
Zdjęcia: własność omnipack.pl oraz 123rf.