Czego szukasz

Gdzie tkwi sekret najlepszych sklepów internetowych?

Prowadzisz sklep internetowy? A może właśnie uruchomiłaś sklep i zaczynasz być sterem, okrętem i magazynierem…? Jak odnieść sukces w e-biznesie? Miej czas na przygotowanie oferty, doskonalenie produktu, działania marketingowe i budowanie relacji z klientami. Całą resztę – pakowanie, wysyłkę i obsługę magazynu – zleć specjalistom. Dlaczego warto korzystać z pomocy rozmawiamy z Rafałem Szcześniewskim, założycielem Omnipack. Zobacz jak to działa, co Omnipack może zrobić za Ciebie i dlaczego opłaca się to nawet małym sklepom internetowym.

  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 18/09/2016
Przygotowywanie paczek do wysyłki

Rafał Szcześniewski stworzył Omnipack, bo wierzy, że każdy e-przedsiębiorca powinien skupić się na rozwoju biznesu, a to, co zajmuje mu czas i biznesu nie rozwija – na przykład obsługa magazynu, pakowanie i wysyłka zamówień – zlecić na zewnątrz. Dlaczego warto zainteresować się nową usługą na rynku zwaną fullfilment?

Każdego dnia powstają nowe sklepy internetowe. Jakiś czas temu czytałam, że w Polsce działa już ponad 25 tysięcy… Rafale, masz ogromne doświadczenie w e-biznesie, czy możesz mi powiedzieć czy to rynek, który ma szansę stale rosnąć? Gdzie są granice?

W zasadzie wszystkie raporty wskazują na dalszą dużą dynamikę wzrostu eCommerce w Polsce, a w najbliższych latach udział kanału internetowego w sprzedaży detalicznej ma wzrosnąć niemal 3-krotnie. Z tej perspektywy rynek jest jeszcze ogromny, ale moim zdaniem miejsca na nowe sklepy jest coraz mniej. Konkurencja jest duża, więc żeby zaistnieć, trzeba mieć coś więcej niż tylko towar i stronę, bo inaczej nikt nigdy na nią nie trafi. A to wymaga dużo czasu i zaangażowania w rozwój swojego biznesu.

Które sklepy mają szansę na sukces, a które znikną z rynku?

Oczywiście przetrwają te, które najlepiej odpowiedzą na potrzeby klienta. To musi być świetna cena w przypadku standardowego asortymentu albo bardzo szeroki wybór wyspecjalizowanych produktów. W tym drugim przypadku klient często szuka pomocy, inspiracji, dlatego równie ważny jest content.

W dalszym ciągu o być albo nie być będzie decydowała sprawna obsługa zamówień, dostępność produktów i terminowość realizacji, a także możliwość wyboru różnych metod dostawy oraz płatności.

gdzie_tkwi_sekret_najlepszych_sklepow_internetowych_omnipack_640

Stworzyłeś usługę, a ściślej cały pakiet usług, które mogą wspierać nawet mniejsze e-sklepy w dalszym rozwoju. Czym jest Omnipack i co oferuje?

Omnipack powstał by pomóc eSklepom w ich rozwoju. To co oferujemy to wsparcie, a w zasadzie przejęcie całego procesu obsługi zamówień. W jednej chwili sklep dostaje dostęp do profesjonalnej logistyki, wszystkich rodzajów dostawy, czy przesyłek zagranicznych. Nie tylko uwalnia się od konieczności pakowania paczek, ale nawet nie musi się zastanawiać jak to robić i gdzie zacząć. Zamiast myśleć, jak dogonić bardziej doświadczoną konkurencję, może planować budowę swojej przewagi.

A co to jest ten fulfillment? Wyjaśnij proszę najprościej jak potrafisz, bo to hasło często pojawia się w kontekście sklepów internetowych…

Otóż fulfillment to wszystko to, co się dzieje od chwili, gdy klient złoży swoje zamówienie, do momentu, aż dostanie zamówiony produkt. Z perspektywy sklepu, w zależności od przyjętego modelu działania oraz poziomu obsługi, może to być zwykłe skompletowanie zamówienia i nadanie paczki, jak i dużo bardziej skomplikowany proces obejmujący m.in. pakowanie na prezent, dodanie gratisów, personalizacją przesyłki, monitorowanie dostawy, czy stały kontakt z klientem. W zasadzie nie ma tutaj żadnych ograniczeń, a my jesteśmy w stanie zrealizować każdą potrzebę naszego klienta.

baner-Omnipack

Czy to nie jest tak, że to oferta wyłącznie dla wielkich graczy? Jak z Waszej oferty może skorzystać mama, która dopiero wystartowała ze swoim e-sklepem?

Często się spotykam z takim postrzeganiem naszej oferty – „jesteśmy jeszcze za mali na takie usługi”. A to zupełnie nieprawda. Budując Omnipack przede wszystkim chciałem skupić się na ofercie dla małych i średnich. Tym bardziej, że nikt tego wcześniej skutecznie nie zrobił, a przecież to olbrzymia część rynku. W tradycyjnym ujęciu oczywiście taniej jest pozyskać, wdrożyć, a następnie obsługiwać jednego wielkiego klienta, zamiast 100 małych. Ale my nie myślimy i nie działamy w tradycyjny sposób, bo i sam eCommerce nie jest tradycyjnym kanałem sprzedaży. Działamy innowacyjnie poszukując rozwiązań, które pozwalają niwelować te bariery, a to czy obsługujemy klienta, który nadaje 500 paczek dziennie, czy 50 klientów po 10 paczek, przestaje mieć znaczenie. Tym samym każdy może mieć dostęp do profesjonalnej logistyki i to za cenę porównywalną do wydatków, jakie ponosi dzisiaj, robiąc wszystko samemu.

Czyli Wasza usługa jest zatem dla każdego, kto ma problemy z logistyką swojego sklepu?

Odpowiem inaczej, bo niestety w opinii wielu właścicieli sklepów, najpierw muszą pojawić się problemy w obsłudze ich zamówień, zanim w ogóle pomyślą o wsparciu z zewnątrz. A przecież problemy z obsługą wprost przekładają się na negatywne opinie klientów, spadek sprzedaży, a w przypadku mniejszych biznesów mogą prowadzić nawet do upadku. My te problemy oczywiście rozwiążemy, ale powstaliśmy po to, by przede wszystkim im zapobiegać.

Naszą ofertę kierujemy do sklepów, które chcą się rozwijać i na tym koncentrować całą swoją energię, a my im gwarantujemy sprawną obsługę każdego pozyskanego zamówienia. Mam nadzieję, że w przyszłości nasze usługi będą postrzegane podobnie jak usługi księgowe, po które przecież sięgamy od pierwszego dnia działalności, a nie dopiero gdy tracimy kontrolę nad księgami.

Znam wiele mam, które są sobie i sterem i okrętem i jeszcze magazynierem i fotografem… Myślisz, że czas zaoszczędzony na skorzystaniu z pomocy w wysyłce można przeznaczyć na coś innego?

Ja to wiem. Mamy klientów, którzy od momentu rozpoczęcia z nami współpracy, zaczęli notować najlepsze wyniki na Opineo. Znaleźli więcej czasu na kontakt z klientem, ale także dopracowanie oferty na stronie, czy reklamę. Mają czas by myśleć o biznesie. Innym przykładem jest właśnie mama, która po krótkim czasie współpracy z nami podwoiła swoje obroty. Uruchamiając nowy kanał sprzedaży musiała myśleć jedynie o tym, jak skutecznie na nim sprzedawać. Dla nas nie było to nic nowego, dlatego zapewniliśmy jej sprawną obsługę już od pierwszego zamówienia.

Jakie są najtrudniejsze momenty w całej tej obsłudze, które spędzają sen z powiek każdego/każdej właścicielki e-sklepu?

W procesie obsługi zamówienia najtrudniejsze jest to, że trzeba to zrobić. To jest taki element, którego nie można odłożyć na później. A przez to cały harmonogram dnia musi zostać podporządkowany pakowaniu paczek i przekazywaniu ich kurierom, a nie działaniom, które mogłyby rozwijać biznes, zwiększać sprzedaż oraz zadowolenie klientów. Ten brak swobody i pewna forma zniewolenia, mogą odbierać trochę energii. Sytuacja robi się jeszcze trudniejsza, gdy nie możemy znaleźć towaru albo kurier zgubił paczkę. A gdy zaczynają się problemy z realizacją zamówień, zaczynają się także nieprzyjemne telefony od klientów…

omnipack_46210108_640

Jak można się przed nimi zabezpieczyć i w czym może pomóc Omnipack?

Samemu tak naprawdę nie można. Choćby planowanie urlopu naturalnie nasunie pytanie „ok ja potrzebuję odpocząć, ale kto się zajmie obsługą sklepu?”. I tu, tak naprawdę są dwie ścieżki. Jedna to inwestycja we własną logistykę. Na początku to będzie ktoś do pakowania, z czasem większy magazyn, potem jakiś system. Pozornie w tej sytuacji mamy lepszą kontrolę nad procesami, bo to nasze procesy. Ale z tego samego powodu to my je musimy zaplanować, nadzorować i uczyć się na własnych błędach – kosztem klientów. Musimy stać się specjalistami od logistyki i czas, który zyskaliśmy, bo przestaliśmy sami pakować paczki, teraz przeznaczamy na myślenie o tym, jak to prawidłowo robić i nie przepłacać. Sam biznes zatem nic na tej zmianie nie zyska. Dodatkowo sprzedaż rośnie liniowo, a pracownika trzeba od razu zatrudnić na etat, jeżeli chcemy żeby został z nami na dłużej. To oczywiście natychmiast przekłada się na koszty, a więc i na zyski.

Dlatego drugim rozwiązaniem jest przekazanie operacji operatorowi. Właściwy partner będzie w stanie przygotować proces zgodnie z naszymi oczekiwaniami, a także podpowiedzieć pewne rozwiązania. W Omnipack zawsze staramy się zrozumieć model biznesowy klienta, aby mieć pewność, że nasze działania będą go wspierały. Dodatkowo jako pierwsi wprowadziliśmy cennik oparty na ilości wysłanych paczek, gdzie klient nie ponosi żadnych stałych kosztów, a płaci jedynie za to co wyśle. Prosty cennik, by nie musiał marnować czasu na jego analizę i mógł w łatwy sposób przełożyć go na swoje marże.

Czy nasze Czytelniczki mogą liczyć na dodatkowe wsparcie?

Oczywiście. Tak naprawdę każdy nasz klient może liczyć na wsparcie. Omnipack to ludzie doświadczeni w eCommerce. My cały czas śledzimy rynek, podpatrujemy różne rozwiązania oraz ich efekty i dzielimy się tym z naszymi klientami. Podpowiadamy czasem, co mogą poprawić w pakowaniu, w sposobie prezentacji produktów na stronie, czy w komunikacji z klientem. Zwracamy uwagę, gdy np. brakuje istotnej z punktu widzenia konwersji, metody dostawy czy płatności. Rozwój naszych klientów jest dla nas istotny, bo zapewnia nam dobrą opinię oraz również nasz wzrost.

A już na koniec, co mógłbyś poradzić każdemu właścicielowi e-sklepu – taka złota myśl?

Dzisiaj eBiznes jest bardzo dynamiczny i wymaga intensywnego działania w różnych obszarach. I nie da się już tego wszystkiego robić samemu.

(…) jeżeli chcemy kształtować nasz rynek, a nie próbować go gonić, to musimy zmienić nasze myślenie. Znaleźć swój core business i to jemu poświęcić swój czas i energię, a resztę przekazać sprawdzonym partnerom.

To zasada, którą również sam się kieruję rozwijając Omnipack

Dziękuję za ciekawą rozmowę i odsyłam przedsiębiorcze mamy bezpośrednio do Ciebie Rafale.

rafal-szczesniewski_omnipack_400

[email protected]
tel.+48 (22) 247 84 09

Rozmawiała: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska

Zdjęcia: własność omnipack.pl oraz 123rf.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Podyskutuj

Jeśli nie własna firma, to co? 4 pomysły dla aktywnej mamy

Wiele z nas ma w sobie mniejszą lub większą potrzebę realizowania niezawodowych projektów. Nie ma znaczenia, czy chodzi o prowadzenie schroniska dla zwierząt, wspieranie osób wracających na rynek pracy, prowadzenie zajęć sportowych „pod chmurką”, czy organizację incydentalnego wydarzenia - ciekawego koncertu, wykładu czy warsztatu. Wszystkie te pomysły da się zrealizować i to często nie tak dużym kosztem. Jakie możliwości daje w tym zakresie polskie prawo?
  • Daria Milewska - 07/10/2019
kobieta pracuje laptop biurko

Stowarzyszenie

Stowarzyszenie w swojej najpopularniejszej formie (czyli tzw. stowarzyszenie rejestrowe – podlegające obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego i posiadające osobowość prawną) jest organizacją zakładaną przez co najmniej 7 osób fizycznych.

Musi posiadać statut, władze i może zatrudniać pracowników. Jego najważniejszym organem jest walne zebranie członków, czyli wszystkich osób, które do stowarzyszenia przystąpiły.

Cel działania stowarzyszenia może być dowolny, natomiast nie może ono działać w celach zarobkowych. Prawo dopuszcza jednak, aby stowarzyszenie gromadziło majątek ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej. Środki te mogą być jednak przeznaczane wyłącznie na działalność statutową stowarzyszenia (czyli innymi słowy – do realizacji celów, do których dane stowarzyszenie zostało powołane).

Fundacja

Fundacja może być założona przez tzw. fundatora, czyli osobę fizyczną lub prawną, która określa cel fundacji i składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację (czyli wyposaża fundację w majątek w momencie jej powstania).

Fundacje powoływane są przede wszystkim w celu ochrony zdrowia, rozwoju gospodarki i nauki, oświaty i wychowania, kultury i sztuki, opieki i pomocy społecznej, ochrony środowiska oraz opieki nad zabytkami.

W statucie fundacji można określić w jakim zakresie fundacja będzie prowadziła działalność gospodarczą. Ustawa nie ogranicza przedmiotu prowadzonej przez fundację działalności gospodarczej – warunkiem jest jedynie, aby była ona prowadzona w rozmiarach służących celom fundacji.

Fundacja, w przeciwieństwie do stowarzyszenia, jest tworzona wyłącznie przez fundatora, tj. jej założyciela i nie posiada członków, a jedynie zarząd fundacji. Nadany przez fundatora statut określa sposób powołania i kompetencje zarządu fundacji oraz ewentualnie innych władz. W statucie określa się także cel fundacji i jej majątek – w tym majątek przeznaczony na prowadzenie działalności gospodarczej.

Inicjatywa lokalna

Inicjatywa lokalna jest nadal niestety mało znaną, ale bardzo użyteczną formą realizacji projektów. Opiera się ona na umowie pomiędzy wnioskodawcą (mieszkańcem danej gminy/miasta, który złożył wniosek w trybie inicjatywy lokalnej), a wójtem/ burmistrzem/ prezydentem miasta.

Na podstawie umowy wnioskodawca przy pomocy swojej gminy realizuje pomysł z zakresu m.in. edukacji, ochrony przyrody, turystyki, kultury fizycznej, czy budowy lub remontu dróg.

Kluczowa w inicjatywie lokalnej jest współpraca – każda ze stron (wnioskodawca z jednej strony, a gmina/miasto z drugiej) daje coś od siebie: pracę społeczną, środki finansowe albo rzeczowe. W ramach inicjatywy lokalnej można np. zasadzić gminny ogródek warzywny czy zorganizować koncert plenerowy dla mieszkańców albo cykl zajęć plastycznych dla dzieci.

Istotne jest, aby realizowany projekt nie był nastawiony na zysk oraz był ogólnodostępny dla mieszkańców danej gminy. Szczegółowe warunki realizowania projektów w ramach inicjatywy lokalnej określa indywidualnie każda gmina.

Budżet obywatelski (partycypacyjny)

Budżet obywatelski jest dosyć nową formą realizacji przez obywateli własnych projektów. Dopiero od kilku lat istnieje prawny obowiązek jego tworzenia w miastach na prawach powiatu (w mniejszych miastach i gminach decyzja o jego utworzeniu nadal jest dobrowolna).

Czym jest budżet obywatelski? W dużym skrócie – budżet obywatelski jest pewną pulą środków, którą corocznie gmina/miasto wyodrębnia w swoim budżecie w celu realizacji projektów zgłaszanych bezpośrednio przez mieszkańców.

A projekty mogą być bardzo różne – od typowo inwestycyjnych (np. budowa chodnika, czy remont drogi), po sportowe (np. cotygodniowy nordic walking dla seniorów), czy kulturalne (np. doposażenie biblioteki). Zatem w ramach budżetu obywatelskiego można zrealizować zarówno projekt długoterminowy, jak i jednorazowe wydarzenie.

Terminy zgłaszania projektów i zasady ich oceny oraz kwalifikacji do realizacji każda gmina określa indywidualnie.

Polskie prawo umożliwia realizowanie pozazawodowych pomysłów i projektów w bardzo różny sposób – chociażby w jednej z czterech opisanych powyżej form. To, która z nich będzie najbardziej adekwatna w określonym przypadku, zależy przede wszystkim od rodzaju pomysłu, długości trwania ewentualnego projektu oraz planowanego budżetu.

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Daria Milewska
Adwokat oraz mama kilkunastomiesięcznej Basi – absolutnego wulkanu energii. Prowadzi kancelarię adwokacką w Warszawie pod marką Milewska Legal. Wspiera od strony prawnej polskich i zagranicznych przedsiębiorców, a także fundacje i stowarzyszenia. Prywatnie miłośniczka podróży, zumby i języków obcych.

Kto może dostać dotację w 2019 i 2020 roku?

Dotacje na własny biznes to temat, o który często pytacie. Z jakich programów można skorzystać w 2019 i 2020 roku i jakie będą możliwości uzyskania dotacji od 2021 roku? Sprawdź!
  • Agnieszka Pierzak - 02/10/2019
trzy_stosy_monet_z_ktorych_wyrastaja_rosliny

Dotacje 2021-2027 – nowa perspektywa finansowa UE

Prace w sprawie nowej perspektywy budżetowej UE (tj. 2021-2027) rozpoczęły się już w 2018 roku. W maju 2019 Komisja Europejska przedstawiła propozycję podziału środków. Do Polski mają trafić około 64 mld euro – to 20 proc. mniej niż w obecnej perspektywie (2014-2020).

Tak znaczne cięcia nie będą jednak dotyczyć obszaru związanego z rynkiem pracy i wyłączaniem społecznym. Zdaniem Komisji Europejskiej obywatele są najważniejszym kapitałem Unii i to wokół nich powinien rozwijać się proces integracji.

Zgodnie z przedstawionymi przez Komisję dokumentami – na wspieranie mobilności, podnoszenie kompetencji i poprawę zatrudnienia, ale także na włączenie społeczne i rozwijanie postaw aktywnego obywatelstwa i partycypacji w życiu UE przewidziano nawet 8% wzrost środków.

O tym jakie konkretnie działania aktywizacyjne będą finansowane dowiemy się dopiero najwcześniej w 2020 roku, kiedy powstaną dokumenty szczegółowe na szczeblu krajowym.

Dotacje 2014-2020 – kto może dostać dotację?

Obecnie obowiązuje perspektywa finansowa 2014-2020. O tym jakie działania były finansowane obecnie pisaliśmy już szczegółowo w artykułach

Dotacje na opiekę nad dziećmi do lat 3

Dotacje na tworzenie nowych miejsc opieki nad dziećmi do lat trzech

Kobiety posiadające dzieci do 3 roku życia oprócz działań aktywizacyjnych (tj. kursy szkolenia podnoszące kwalifikacje, staże, pośrednictwo pracy czy dotacje na rozpoczęcie działalności) mogły liczyć na zapewnienie opieki nad dziećmi w czasie kursów/szkoleń/staży.

Ze środków unijnych zostały również dofinansowane żłobki, w których ceny za opiekę nad dzieckiem (z racji częściowego dofinansowania z UE) kształtowały się na poziomie cen w żłobkach samorządowych.

Wiele z tych projektów realizowanych jest nadal, gdyż do końca tej perspektywy finansowej mamy jeszcze cały rok.

Aktualne projekty unijne 2019 i 2020

Informację o realizowanych projektach w danym województwie można uzyskać w punktach informacyjnych funduszy europejskich.

Wiele instytucji prowadzi nawet swoje kanały na You Tube oraz kampanie informacyjne na temat funduszy w mediach społecznościowych. Przykładem tego jest WUP w Krakowie, który do promocji działań aktywizacyjnych dla osób do 29 roku życia prowadzi kampanię #jestespowerful

Program POWER

Działania w ramach programu POWER są realizowane nie tylko w Małopolsce, ale w każdym województwie, zatem osoby młode z innych województw również mogą korzystać z programu POWER.

Dowiedz się więcej: Inwestuj w rozwój krok po kroku – jak dostać dofinansowanie z programu POWER

Dotacje dla osób bez pracy – czy na macierzyńskim i wychowawczym dostanę dotację?

Projekty aktywizacyjne, a zwłaszcza te nastawione na dotacje przeznaczone są dla osób bez pracy (nie muszą być one zarejestrowane w urzędzie pracy). Kobiety przebywające na urlopach macierzyńskich, które myślą o swojej działalności niestety nie mogą skorzystać z tych funduszy, gdyż w okresie urlopu macierzyńskiego/rodzicielskiego de facto pozostają związane z pracodawcą, a wiec nie są osobą bezrobotną.

Dowiedz się więcej: Czy na macierzyńskim mogę dostać dotację na rozwój biznesu?

Zdjęcie: Pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Pierzak
Z funduszami europejskimi związana jestem od 2006 r. Najpierw jako pracownik instytucji odpowiedzialnej za wdrażanie środków europejskich, a od momentu kiedy zostałam mamą prowadzę wspólnie z mężem firmę pomagającą pozyskiwać fundusze unijne i rozliczać projekty finansowane ze środków UE. Taki model pracy bardzo mi odpowiada i pozwala łączyć miłość do dzieci i rodziny z pasją pracy - www.pierzak.pl
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail