Czego szukasz

Gdzie tkwi sekret najlepszych sklepów internetowych?

Prowadzisz sklep internetowy? A może właśnie uruchomiłaś sklep i zaczynasz być sterem, okrętem i magazynierem…? Jak odnieść sukces w e-biznesie? Miej czas na przygotowanie oferty, doskonalenie produktu, działania marketingowe i budowanie relacji z klientami. Całą resztę – pakowanie, wysyłkę i obsługę magazynu – zleć specjalistom. Dlaczego warto korzystać z pomocy rozmawiamy z Rafałem Szcześniewskim, założycielem Omnipack. Zobacz jak to działa, co Omnipack może zrobić za Ciebie i dlaczego opłaca się to nawet małym sklepom internetowym.

  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 18/09/2016
Przygotowywanie paczek do wysyłki

Rafał Szcześniewski stworzył Omnipack, bo wierzy, że każdy e-przedsiębiorca powinien skupić się na rozwoju biznesu, a to, co zajmuje mu czas i biznesu nie rozwija – na przykład obsługa magazynu, pakowanie i wysyłka zamówień – zlecić na zewnątrz. Dlaczego warto zainteresować się nową usługą na rynku zwaną fullfilment?

Każdego dnia powstają nowe sklepy internetowe. Jakiś czas temu czytałam, że w Polsce działa już ponad 25 tysięcy… Rafale, masz ogromne doświadczenie w e-biznesie, czy możesz mi powiedzieć czy to rynek, który ma szansę stale rosnąć? Gdzie są granice?

W zasadzie wszystkie raporty wskazują na dalszą dużą dynamikę wzrostu eCommerce w Polsce, a w najbliższych latach udział kanału internetowego w sprzedaży detalicznej ma wzrosnąć niemal 3-krotnie. Z tej perspektywy rynek jest jeszcze ogromny, ale moim zdaniem miejsca na nowe sklepy jest coraz mniej. Konkurencja jest duża, więc żeby zaistnieć, trzeba mieć coś więcej niż tylko towar i stronę, bo inaczej nikt nigdy na nią nie trafi. A to wymaga dużo czasu i zaangażowania w rozwój swojego biznesu.

Które sklepy mają szansę na sukces, a które znikną z rynku?

Oczywiście przetrwają te, które najlepiej odpowiedzą na potrzeby klienta. To musi być świetna cena w przypadku standardowego asortymentu albo bardzo szeroki wybór wyspecjalizowanych produktów. W tym drugim przypadku klient często szuka pomocy, inspiracji, dlatego równie ważny jest content.

W dalszym ciągu o być albo nie być będzie decydowała sprawna obsługa zamówień, dostępność produktów i terminowość realizacji, a także możliwość wyboru różnych metod dostawy oraz płatności.

gdzie_tkwi_sekret_najlepszych_sklepow_internetowych_omnipack_640

Stworzyłeś usługę, a ściślej cały pakiet usług, które mogą wspierać nawet mniejsze e-sklepy w dalszym rozwoju. Czym jest Omnipack i co oferuje?

Omnipack powstał by pomóc eSklepom w ich rozwoju. To co oferujemy to wsparcie, a w zasadzie przejęcie całego procesu obsługi zamówień. W jednej chwili sklep dostaje dostęp do profesjonalnej logistyki, wszystkich rodzajów dostawy, czy przesyłek zagranicznych. Nie tylko uwalnia się od konieczności pakowania paczek, ale nawet nie musi się zastanawiać jak to robić i gdzie zacząć. Zamiast myśleć, jak dogonić bardziej doświadczoną konkurencję, może planować budowę swojej przewagi.

A co to jest ten fulfillment? Wyjaśnij proszę najprościej jak potrafisz, bo to hasło często pojawia się w kontekście sklepów internetowych…

Otóż fulfillment to wszystko to, co się dzieje od chwili, gdy klient złoży swoje zamówienie, do momentu, aż dostanie zamówiony produkt. Z perspektywy sklepu, w zależności od przyjętego modelu działania oraz poziomu obsługi, może to być zwykłe skompletowanie zamówienia i nadanie paczki, jak i dużo bardziej skomplikowany proces obejmujący m.in. pakowanie na prezent, dodanie gratisów, personalizacją przesyłki, monitorowanie dostawy, czy stały kontakt z klientem. W zasadzie nie ma tutaj żadnych ograniczeń, a my jesteśmy w stanie zrealizować każdą potrzebę naszego klienta.

baner-Omnipack

Czy to nie jest tak, że to oferta wyłącznie dla wielkich graczy? Jak z Waszej oferty może skorzystać mama, która dopiero wystartowała ze swoim e-sklepem?

Często się spotykam z takim postrzeganiem naszej oferty – „jesteśmy jeszcze za mali na takie usługi”. A to zupełnie nieprawda. Budując Omnipack przede wszystkim chciałem skupić się na ofercie dla małych i średnich. Tym bardziej, że nikt tego wcześniej skutecznie nie zrobił, a przecież to olbrzymia część rynku. W tradycyjnym ujęciu oczywiście taniej jest pozyskać, wdrożyć, a następnie obsługiwać jednego wielkiego klienta, zamiast 100 małych. Ale my nie myślimy i nie działamy w tradycyjny sposób, bo i sam eCommerce nie jest tradycyjnym kanałem sprzedaży. Działamy innowacyjnie poszukując rozwiązań, które pozwalają niwelować te bariery, a to czy obsługujemy klienta, który nadaje 500 paczek dziennie, czy 50 klientów po 10 paczek, przestaje mieć znaczenie. Tym samym każdy może mieć dostęp do profesjonalnej logistyki i to za cenę porównywalną do wydatków, jakie ponosi dzisiaj, robiąc wszystko samemu.

Czyli Wasza usługa jest zatem dla każdego, kto ma problemy z logistyką swojego sklepu?

Odpowiem inaczej, bo niestety w opinii wielu właścicieli sklepów, najpierw muszą pojawić się problemy w obsłudze ich zamówień, zanim w ogóle pomyślą o wsparciu z zewnątrz. A przecież problemy z obsługą wprost przekładają się na negatywne opinie klientów, spadek sprzedaży, a w przypadku mniejszych biznesów mogą prowadzić nawet do upadku. My te problemy oczywiście rozwiążemy, ale powstaliśmy po to, by przede wszystkim im zapobiegać.

Naszą ofertę kierujemy do sklepów, które chcą się rozwijać i na tym koncentrować całą swoją energię, a my im gwarantujemy sprawną obsługę każdego pozyskanego zamówienia. Mam nadzieję, że w przyszłości nasze usługi będą postrzegane podobnie jak usługi księgowe, po które przecież sięgamy od pierwszego dnia działalności, a nie dopiero gdy tracimy kontrolę nad księgami.

Znam wiele mam, które są sobie i sterem i okrętem i jeszcze magazynierem i fotografem… Myślisz, że czas zaoszczędzony na skorzystaniu z pomocy w wysyłce można przeznaczyć na coś innego?

Ja to wiem. Mamy klientów, którzy od momentu rozpoczęcia z nami współpracy, zaczęli notować najlepsze wyniki na Opineo. Znaleźli więcej czasu na kontakt z klientem, ale także dopracowanie oferty na stronie, czy reklamę. Mają czas by myśleć o biznesie. Innym przykładem jest właśnie mama, która po krótkim czasie współpracy z nami podwoiła swoje obroty. Uruchamiając nowy kanał sprzedaży musiała myśleć jedynie o tym, jak skutecznie na nim sprzedawać. Dla nas nie było to nic nowego, dlatego zapewniliśmy jej sprawną obsługę już od pierwszego zamówienia.

Jakie są najtrudniejsze momenty w całej tej obsłudze, które spędzają sen z powiek każdego/każdej właścicielki e-sklepu?

W procesie obsługi zamówienia najtrudniejsze jest to, że trzeba to zrobić. To jest taki element, którego nie można odłożyć na później. A przez to cały harmonogram dnia musi zostać podporządkowany pakowaniu paczek i przekazywaniu ich kurierom, a nie działaniom, które mogłyby rozwijać biznes, zwiększać sprzedaż oraz zadowolenie klientów. Ten brak swobody i pewna forma zniewolenia, mogą odbierać trochę energii. Sytuacja robi się jeszcze trudniejsza, gdy nie możemy znaleźć towaru albo kurier zgubił paczkę. A gdy zaczynają się problemy z realizacją zamówień, zaczynają się także nieprzyjemne telefony od klientów…

omnipack_46210108_640

Jak można się przed nimi zabezpieczyć i w czym może pomóc Omnipack?

Samemu tak naprawdę nie można. Choćby planowanie urlopu naturalnie nasunie pytanie „ok ja potrzebuję odpocząć, ale kto się zajmie obsługą sklepu?”. I tu, tak naprawdę są dwie ścieżki. Jedna to inwestycja we własną logistykę. Na początku to będzie ktoś do pakowania, z czasem większy magazyn, potem jakiś system. Pozornie w tej sytuacji mamy lepszą kontrolę nad procesami, bo to nasze procesy. Ale z tego samego powodu to my je musimy zaplanować, nadzorować i uczyć się na własnych błędach – kosztem klientów. Musimy stać się specjalistami od logistyki i czas, który zyskaliśmy, bo przestaliśmy sami pakować paczki, teraz przeznaczamy na myślenie o tym, jak to prawidłowo robić i nie przepłacać. Sam biznes zatem nic na tej zmianie nie zyska. Dodatkowo sprzedaż rośnie liniowo, a pracownika trzeba od razu zatrudnić na etat, jeżeli chcemy żeby został z nami na dłużej. To oczywiście natychmiast przekłada się na koszty, a więc i na zyski.

Dlatego drugim rozwiązaniem jest przekazanie operacji operatorowi. Właściwy partner będzie w stanie przygotować proces zgodnie z naszymi oczekiwaniami, a także podpowiedzieć pewne rozwiązania. W Omnipack zawsze staramy się zrozumieć model biznesowy klienta, aby mieć pewność, że nasze działania będą go wspierały. Dodatkowo jako pierwsi wprowadziliśmy cennik oparty na ilości wysłanych paczek, gdzie klient nie ponosi żadnych stałych kosztów, a płaci jedynie za to co wyśle. Prosty cennik, by nie musiał marnować czasu na jego analizę i mógł w łatwy sposób przełożyć go na swoje marże.

Czy nasze Czytelniczki mogą liczyć na dodatkowe wsparcie?

Oczywiście. Tak naprawdę każdy nasz klient może liczyć na wsparcie. Omnipack to ludzie doświadczeni w eCommerce. My cały czas śledzimy rynek, podpatrujemy różne rozwiązania oraz ich efekty i dzielimy się tym z naszymi klientami. Podpowiadamy czasem, co mogą poprawić w pakowaniu, w sposobie prezentacji produktów na stronie, czy w komunikacji z klientem. Zwracamy uwagę, gdy np. brakuje istotnej z punktu widzenia konwersji, metody dostawy czy płatności. Rozwój naszych klientów jest dla nas istotny, bo zapewnia nam dobrą opinię oraz również nasz wzrost.

A już na koniec, co mógłbyś poradzić każdemu właścicielowi e-sklepu – taka złota myśl?

Dzisiaj eBiznes jest bardzo dynamiczny i wymaga intensywnego działania w różnych obszarach. I nie da się już tego wszystkiego robić samemu.

(…) jeżeli chcemy kształtować nasz rynek, a nie próbować go gonić, to musimy zmienić nasze myślenie. Znaleźć swój core business i to jemu poświęcić swój czas i energię, a resztę przekazać sprawdzonym partnerom.

To zasada, którą również sam się kieruję rozwijając Omnipack

Dziękuję za ciekawą rozmowę i odsyłam przedsiębiorcze mamy bezpośrednio do Ciebie Rafale.

rafal-szczesniewski_omnipack_400

[email protected]
tel.+48 (22) 247 84 09

Rozmawiała: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska

Zdjęcia: własność omnipack.pl oraz 123rf.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Podyskutuj

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail