Czego szukasz

Dobry pomysł i zaangażowanie – mój przepis na sukces

W biznesie trzeba dać z siebie 100%. Żaden interes nie wypali jeśli będziemy liczyć na to, że poprowadzi się sam – mówi Urszula Gacek, mama 5-letniego Sebastiana, która od 4 lat współpracuje z Mydlarnią u Franciszka i właśnie otwiera swój kolejny sklep. Jak prowadzić i rozwijać biznes i jak osiągnąć sukces?

  • Franczyzadlamamy.pl - 06/04/2016
Urszula Gacek z synkiem w sklepie Mydlarnia u Franciszka

Urszula Gacek z zawodu jest kosmetyczką. W Rabce Zdrój prowadzi własny gabinet kosmetyki i medycyny estetycznej, w którym czynnie pracuje… i właśnie otwiera szósty sklep pod szyldem Mydlarnia u Franciszka. Jest mamą, która samodzielnie wychowuje 5 letniego syna Sebastiana.

Dlaczego zdecydowała się Pani otworzyć sklep z kosmetykami naturalnymi?

Kosmetyki od zawsze były moją pasją, dlatego wybrałam taki zawód. Kilka lat temu przyjaciółka przywiozła mi z Mydlarni w Krakowie kawałek pięknie pachnącego balsamu i kilka innych kosmetyków. Zakochałam się w tych produktach. Na początku postanowiłam sprowadzać pachnidła dla moich klientów w salonie kosmetycznym. To był rok 2011. Po kilku miesiącach franczyzodawca, Pan Leszek Krzanowski, zaproponował mi otwarcie klimatycznego sklepu. Pomyślałam, czemu nie? Mój synek miał rok i mogłam go zostawić na dłużej pod opieką babci, której jestem dozgonnie wdzięczna za wyrozumiałość i pomoc w rozwoju zawodowym.

Dlaczego właśnie marka „Mydlarnia u Franciszka”, przecież sklepów z tego typu produktami jest dużo więcej…?

Dlaczego Franciszek? Nie chwaląc swego ­ jest najlepszy! Oczywiście próbowałam wcześniej produktów konkurencji, studiowałam warunki współpracy, rozpisywałam na kartce za i przeciw, szacowałam, liczyłam. Zrobiłam naprawdę dobry biznes plan. Nie mogło się nie udać, zwłaszcza że franczyzodawcy naprawdę dali mi serce podczas otwarcia mojego pierwszego sklepu.

7

Sklep w Rabce był pierwszy, a potem dołączyły kolejne miasta…

Tak, pierwszy sklep w Rabce otworzyłam w lutym 2012 roku. Potem, mniej więcej co pół roku otwierałam kolejne, w Żywcu, Żorach, Kłodzku, Bielsku, a teraz w Wadowicach. Pomysł jest sprawdzony, klienci w nowych miastach zakochują się w produktach Mydlarni, więc rozwijam mój biznes.

Ile osób Pani zatrudnia? Czy tak było od początku, czy najpierw to Pani była sprzedawcą, zaopatrzeniowcem, managerem i właścicielką w jednym?

W każdym sklepie pracują dwie dziewczyny. Grunt to zgrany, ambitny zespół. Sama podchodzę do sprzedaży z pasją i tego samego wymagam od moich pracowników. Cały czas też sprzedaję w sklepach, w każdym z nich staram się być jeden, dwa razy w tygodniu, w tych bardziej odległych przynajmniej raz w miesiącu. Większość spraw załatwiam sama, jednak mam do pomocy Panią Manager, która jest także aktywnym sprzedawcą. Natalia wiele spraw (i wewnętrznych i związanych ze sprzedażą) rozwiązuje sama. Dzięki niej lepiej mogę zająć się sprawami firmy.

W jakim okresie jest największy ruch w sklepie? Czy Polacy już na stałe pokochali naturalne, piękne kosmetyki, czy sezonowo (np. przed świętami) szturmują sklepy z takimi produktami?

Oczywiście przed świętami drzwi w sklepie się nie zamykają, ale i na co dzień klienci chętniej sięgają po naturę. Myślę że Polacy mają już dość chemii nie tylko w kosmetykach, ale i w żywności. Zaczynamy coraz bardziej świadomie wybierać produkty, które w składzie nie mają konserwantów, barwników i innych szkodliwych substancji chemicznych.

urszula_sklep

Skąd czerpie Pani wiedzę o kosmetykach naturalnych? Czy firma oferuje szkolenia produktowe?

Osobiście wiem bardzo dużo o kosmetykach, ich zastosowaniu i bez trudu polecam klientom produkty trafiając w ich potrzeby. Franczyzodawca zapewnia bezpłatny system szkoleń. Każdy sprzedawca przechodzi szkolenie wstępne i później kolejne, po kilku miesiącach pracy. W naszych sklepach obsługa musi umieć perfekcyjnie dopasować kosmetyki, zwłaszcza, że coraz częściej zwracają się do nas klienci, którzy potrzebują pomocy przy leczeniu schorzeń skórnych. Nasze produkty oczywiście nie są lekami, natomiast wspaniale wspomagają terapie.

Jak było na początku, ­ jakie wsparcie dostała Pani do franczyzodawcy?

Pakiet franczyzowy zawiera m.in. projekt aranżacji lokalu, pomoc w uruchomieniu sklepu, wspomniany wcześniej bezpłatny system szkoleń, oraz dostęp do platformy B2B, pozwalającej na zdalne zarządzanie sklepami. Jest to wspaniałe narzędzie pracy, które pozwala mi zarządzać kilkoma punktami. Siedząc w domu, mogę śledzić, co dzieje się w poszczególnych sklepach: ile wydano paragonów, jakie artykuły się sprzedały. Możemy także miedzy innymi liczyć na bezpłatne projekty graficzne plakatów i ulotek reklamowych.

8

Czy franczyzodawca pomógł Pani wynająć lokal, wyremontować go?

Tak, oczywiście, każdy lokal jest konsultowany, robiona jest specjalna aranżacja. Franczyzodawca dokładnie określa jak musi być wyposażony sklep. Zapewnia także reklamę zewnętrzną. Jednak w jednym mamy wolną rękę. Każdy sklep Mydlarni u Franciszka odzwierciedla charakter właściciela. Dodatki, dekoracje, wystawy możemy robić według własnego pomysłu.

Wiem o czym Pani mówi – niedawno będąc w Rabce widziałam piękny „wiosenny” rower na wystawie Pani sklepu. Pomyślałam sobie, że to właśnie „ten biznes z duszą”.

(śmiech) Tak, to mój pomysł. Cieszę się, że zwrócił Pani uwagę. Przyszła wiosna i chciałam to podkreślić ukwieconym rowerem i pastelowymi kwiatami na wystawie.

Jak dużo pieniędzy trzeba zainwestować, żeby otworzyć, a później prowadzić własny sklep?

Na inwestycję trzeba przeznaczyć ok. 50 tys. zł. Kwota wystarcza na urządzenie lokalu i jego zatowarowanie. Za przystąpienie do sieci płaci się złotówkę. Franczyzodawca nie pobiera miesięcznych opłat franczyzowych, opłata marketingowa wynosi 200 zł, a 35 zł miesięcznie trzeba zapłacić za korzystanie z platformy B2B.

O sukcesie danego sklepu bardzo często decyduje lokalizacja, co u Pani sprawdza się najbardziej? Jakie czynniki zadecydowały, że sklep jest dochodowy?

Lokalizacja jest jednym z najważniejszych czynników. Sklep w Rabce jest w centrum, przy głównej ulicy, przy której spaceruje wiele osób, a sklep w XXX w centrum handlowym. Mydlarnie zwykle powstają w miastach powyżej 10 tys. mieszkańców. Najlepsze lokalizacje to miejsca i ulice z ciągłym ruchem pieszych, ścisłe centra miast i oczywiście galerie handlowe.

Ile godzin dziennie Pani pracuje? Jakie zajęcia pochłaniają Panią najbardziej?

Własny biznes ma swoje plusy i minusy. Prowadząc kilka sklepów zdarzają się dni, kiedy pracuję od momentu odprowadzenia synka do szkoły, do późnych godzin nocnych. Wszystko zależy od organizacji. Ale najważniejsi są ludzie, dobrze dobrany zespół to połowa sukcesu. Mam wspaniałych pracowników, na których mogę zawsze liczyć. Nie znoszę tzw. roboty papierkowej, na szczęście w większości robi to za mnie biuro rachunkowe.

 

Jak spędza Pani czas wolny z synem? Kiedy jest Pani z nim w ciągu tygodnia? Co razem lubicie robić?

Weekendy są dla rodziny, ale i w ciągu tygodnia bez problemu popołudnia i wieczory mamy dla siebie. Uwielbiamy moto­sporty i aktywny wypoczynek. Jak tylko robi się ciepło wyciągamy rowery, na dalsze trasy jeździ ze mną w krzesełku, ale od ubiegłego roku sam już dobrze sobie radzi na dwóch kółkach.

Co najbardziej lubi Pani w swojej pracy?

Przede wszystkim to, że sama jestem sobie sterem, pomimo naprawdę wielu obowiązków wydaje mi się, że jestem lepiej zorganizowana niż przy pracy „na etacie”. Lubię pracę na wysokich obrotach, teraz przy otwarciu kolejnego sklepu jestem zarówno malarzem, dekoratorem wnętrz, sprzątaczką, krawcową i konserwatorem zabytków. Najważniejszą jednak rolą jest bycie mamą. Z tego jestem najbardziej dumna.

Wiele mam podejmuje współpracę franczyzową po przeczytaniu historii innych mam. Wiemy, że dzięki Mamo Pracuj kilka mam właśnie zaczęło swoją przygodę z własnym biznesem franczyzowym. Dlaczego warto współpracować z marką Mydlarnia u Franciszka? Co powiedziałaby Pani mamom, które mają mnóstwo pytań i wątpliwości?

Każdy przed podjęciem decyzji o własnym biznesie jest w rozterce.Na pewno trzeba przekładać siły na zamiary i dać z siebie 100%. Żaden interes nie wypali jeśli będziemy liczyć na to, że poprowadzi się sam, bez nadzoru.

Jestem dumna z tego, że mogę współpracować z Mydlarnią u Franciszka. Franczyzodawcy pomagają w każdej sytuacji. Marka cały czas się rozwija, co chwilę wprowadzamy nowe produkty, aby bardziej sprostać wymaganiom klientów. No i przede wszystkim jakość. Jest to najwyższa półka kosmetyków naturalnych.

Dziękuję za rozmowę.

Spodobał Ci się ten pomysł? Chcesz prowadzić swój sklep Mydlarnia u Franciszka?

Zadzwoń już dzisiaj  – wszelkich informacji udzieli pan Leszek Krzanowski, tel. 502 691 046
[email protected]

MuF_LOGO

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Franczyzadlamamy.pl
Franczyza dla Mamy to projekt portalu Mamo Pracuj prezentujący sprawdzone pomysły na biznes dla mam. Nie masz pomysłu na własny biznes? Skorzystaj z franczyzy! Portal Mamo Pracuj nie bierze odpowiedzialności za wyniki biznesowe prowadzenia działalności przez franczyzobiorców.
Podyskutuj

Jeśli nie własna firma, to co? 4 pomysły dla aktywnej mamy

Wiele z nas ma w sobie mniejszą lub większą potrzebę realizowania niezawodowych projektów. Nie ma znaczenia, czy chodzi o prowadzenie schroniska dla zwierząt, wspieranie osób wracających na rynek pracy, prowadzenie zajęć sportowych „pod chmurką”, czy organizację incydentalnego wydarzenia - ciekawego koncertu, wykładu czy warsztatu. Wszystkie te pomysły da się zrealizować i to często nie tak dużym kosztem. Jakie możliwości daje w tym zakresie polskie prawo?
  • Daria Milewska - 07/10/2019
kobieta pracuje laptop biurko

Stowarzyszenie

Stowarzyszenie w swojej najpopularniejszej formie (czyli tzw. stowarzyszenie rejestrowe – podlegające obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego i posiadające osobowość prawną) jest organizacją zakładaną przez co najmniej 7 osób fizycznych.

Musi posiadać statut, władze i może zatrudniać pracowników. Jego najważniejszym organem jest walne zebranie członków, czyli wszystkich osób, które do stowarzyszenia przystąpiły.

Cel działania stowarzyszenia może być dowolny, natomiast nie może ono działać w celach zarobkowych. Prawo dopuszcza jednak, aby stowarzyszenie gromadziło majątek ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej. Środki te mogą być jednak przeznaczane wyłącznie na działalność statutową stowarzyszenia (czyli innymi słowy – do realizacji celów, do których dane stowarzyszenie zostało powołane).

Fundacja

Fundacja może być założona przez tzw. fundatora, czyli osobę fizyczną lub prawną, która określa cel fundacji i składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację (czyli wyposaża fundację w majątek w momencie jej powstania).

Fundacje powoływane są przede wszystkim w celu ochrony zdrowia, rozwoju gospodarki i nauki, oświaty i wychowania, kultury i sztuki, opieki i pomocy społecznej, ochrony środowiska oraz opieki nad zabytkami.

W statucie fundacji można określić w jakim zakresie fundacja będzie prowadziła działalność gospodarczą. Ustawa nie ogranicza przedmiotu prowadzonej przez fundację działalności gospodarczej – warunkiem jest jedynie, aby była ona prowadzona w rozmiarach służących celom fundacji.

Fundacja, w przeciwieństwie do stowarzyszenia, jest tworzona wyłącznie przez fundatora, tj. jej założyciela i nie posiada członków, a jedynie zarząd fundacji. Nadany przez fundatora statut określa sposób powołania i kompetencje zarządu fundacji oraz ewentualnie innych władz. W statucie określa się także cel fundacji i jej majątek – w tym majątek przeznaczony na prowadzenie działalności gospodarczej.

Inicjatywa lokalna

Inicjatywa lokalna jest nadal niestety mało znaną, ale bardzo użyteczną formą realizacji projektów. Opiera się ona na umowie pomiędzy wnioskodawcą (mieszkańcem danej gminy/miasta, który złożył wniosek w trybie inicjatywy lokalnej), a wójtem/ burmistrzem/ prezydentem miasta.

Na podstawie umowy wnioskodawca przy pomocy swojej gminy realizuje pomysł z zakresu m.in. edukacji, ochrony przyrody, turystyki, kultury fizycznej, czy budowy lub remontu dróg.

Kluczowa w inicjatywie lokalnej jest współpraca – każda ze stron (wnioskodawca z jednej strony, a gmina/miasto z drugiej) daje coś od siebie: pracę społeczną, środki finansowe albo rzeczowe. W ramach inicjatywy lokalnej można np. zasadzić gminny ogródek warzywny czy zorganizować koncert plenerowy dla mieszkańców albo cykl zajęć plastycznych dla dzieci.

Istotne jest, aby realizowany projekt nie był nastawiony na zysk oraz był ogólnodostępny dla mieszkańców danej gminy. Szczegółowe warunki realizowania projektów w ramach inicjatywy lokalnej określa indywidualnie każda gmina.

Budżet obywatelski (partycypacyjny)

Budżet obywatelski jest dosyć nową formą realizacji przez obywateli własnych projektów. Dopiero od kilku lat istnieje prawny obowiązek jego tworzenia w miastach na prawach powiatu (w mniejszych miastach i gminach decyzja o jego utworzeniu nadal jest dobrowolna).

Czym jest budżet obywatelski? W dużym skrócie – budżet obywatelski jest pewną pulą środków, którą corocznie gmina/miasto wyodrębnia w swoim budżecie w celu realizacji projektów zgłaszanych bezpośrednio przez mieszkańców.

A projekty mogą być bardzo różne – od typowo inwestycyjnych (np. budowa chodnika, czy remont drogi), po sportowe (np. cotygodniowy nordic walking dla seniorów), czy kulturalne (np. doposażenie biblioteki). Zatem w ramach budżetu obywatelskiego można zrealizować zarówno projekt długoterminowy, jak i jednorazowe wydarzenie.

Terminy zgłaszania projektów i zasady ich oceny oraz kwalifikacji do realizacji każda gmina określa indywidualnie.

Polskie prawo umożliwia realizowanie pozazawodowych pomysłów i projektów w bardzo różny sposób – chociażby w jednej z czterech opisanych powyżej form. To, która z nich będzie najbardziej adekwatna w określonym przypadku, zależy przede wszystkim od rodzaju pomysłu, długości trwania ewentualnego projektu oraz planowanego budżetu.

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Daria Milewska
Adwokat oraz mama kilkunastomiesięcznej Basi – absolutnego wulkanu energii. Prowadzi kancelarię adwokacką w Warszawie pod marką Milewska Legal. Wspiera od strony prawnej polskich i zagranicznych przedsiębiorców, a także fundacje i stowarzyszenia. Prywatnie miłośniczka podróży, zumby i języków obcych.

Kto może dostać dotację w 2019 i 2020 roku?

Dotacje na własny biznes to temat, o który często pytacie. Z jakich programów można skorzystać w 2019 i 2020 roku i jakie będą możliwości uzyskania dotacji od 2021 roku? Sprawdź!
  • Agnieszka Pierzak - 02/10/2019
trzy_stosy_monet_z_ktorych_wyrastaja_rosliny

Dotacje 2021-2027 – nowa perspektywa finansowa UE

Prace w sprawie nowej perspektywy budżetowej UE (tj. 2021-2027) rozpoczęły się już w 2018 roku. W maju 2019 Komisja Europejska przedstawiła propozycję podziału środków. Do Polski mają trafić około 64 mld euro – to 20 proc. mniej niż w obecnej perspektywie (2014-2020).

Tak znaczne cięcia nie będą jednak dotyczyć obszaru związanego z rynkiem pracy i wyłączaniem społecznym. Zdaniem Komisji Europejskiej obywatele są najważniejszym kapitałem Unii i to wokół nich powinien rozwijać się proces integracji.

Zgodnie z przedstawionymi przez Komisję dokumentami – na wspieranie mobilności, podnoszenie kompetencji i poprawę zatrudnienia, ale także na włączenie społeczne i rozwijanie postaw aktywnego obywatelstwa i partycypacji w życiu UE przewidziano nawet 8% wzrost środków.

O tym jakie konkretnie działania aktywizacyjne będą finansowane dowiemy się dopiero najwcześniej w 2020 roku, kiedy powstaną dokumenty szczegółowe na szczeblu krajowym.

Dotacje 2014-2020 – kto może dostać dotację?

Obecnie obowiązuje perspektywa finansowa 2014-2020. O tym jakie działania były finansowane obecnie pisaliśmy już szczegółowo w artykułach

Dotacje na opiekę nad dziećmi do lat 3

Dotacje na tworzenie nowych miejsc opieki nad dziećmi do lat trzech

Kobiety posiadające dzieci do 3 roku życia oprócz działań aktywizacyjnych (tj. kursy szkolenia podnoszące kwalifikacje, staże, pośrednictwo pracy czy dotacje na rozpoczęcie działalności) mogły liczyć na zapewnienie opieki nad dziećmi w czasie kursów/szkoleń/staży.

Ze środków unijnych zostały również dofinansowane żłobki, w których ceny za opiekę nad dzieckiem (z racji częściowego dofinansowania z UE) kształtowały się na poziomie cen w żłobkach samorządowych.

Wiele z tych projektów realizowanych jest nadal, gdyż do końca tej perspektywy finansowej mamy jeszcze cały rok.

Aktualne projekty unijne 2019 i 2020

Informację o realizowanych projektach w danym województwie można uzyskać w punktach informacyjnych funduszy europejskich.

Wiele instytucji prowadzi nawet swoje kanały na You Tube oraz kampanie informacyjne na temat funduszy w mediach społecznościowych. Przykładem tego jest WUP w Krakowie, który do promocji działań aktywizacyjnych dla osób do 29 roku życia prowadzi kampanię #jestespowerful

Program POWER

Działania w ramach programu POWER są realizowane nie tylko w Małopolsce, ale w każdym województwie, zatem osoby młode z innych województw również mogą korzystać z programu POWER.

Dowiedz się więcej: Inwestuj w rozwój krok po kroku – jak dostać dofinansowanie z programu POWER

Dotacje dla osób bez pracy – czy na macierzyńskim i wychowawczym dostanę dotację?

Projekty aktywizacyjne, a zwłaszcza te nastawione na dotacje przeznaczone są dla osób bez pracy (nie muszą być one zarejestrowane w urzędzie pracy). Kobiety przebywające na urlopach macierzyńskich, które myślą o swojej działalności niestety nie mogą skorzystać z tych funduszy, gdyż w okresie urlopu macierzyńskiego/rodzicielskiego de facto pozostają związane z pracodawcą, a wiec nie są osobą bezrobotną.

Dowiedz się więcej: Czy na macierzyńskim mogę dostać dotację na rozwój biznesu?

Zdjęcie: Pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Pierzak
Z funduszami europejskimi związana jestem od 2006 r. Najpierw jako pracownik instytucji odpowiedzialnej za wdrażanie środków europejskich, a od momentu kiedy zostałam mamą prowadzę wspólnie z mężem firmę pomagającą pozyskiwać fundusze unijne i rozliczać projekty finansowane ze środków UE. Taki model pracy bardzo mi odpowiada i pozwala łączyć miłość do dzieci i rodziny z pasją pracy - www.pierzak.pl
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail