Czego szukasz

Dlaczego kobiece firmy upadają? 5 błędów – cz. 5

W naszych głowach i sercach tkwi klucz do sukcesu w biznesie. Tam też rodzą się przekonania, które przekładają się na nasz sposób myślenia o firmie i działania. Dlatego tak ważne jest, żeby były w nas tylko takie, które  będą naszym motorem do działania.

  • Magdalena Nowacka - 02/01/2015

5. Wewnętrzne „prawdziwe” przekonania

Słowa mają moc, ale moc mają również przekonania, które tkwią w naszych głowach. A wiele z nich nijak ma się do rzeczywistości biznesowej. Często bywa, że powodują one brak odpowiedniego działania, a w skrajnych przypadkach prowadzą do strat w biznesie. Wybrałam kilka moich „ulubionych” przekonań kobiet-przedsiębiorców:

Ja znam się na biznesie i wiem, jak to robić, gdyż przez wiele lat pracowałam w „korpo” – gdy słyszę takie zdanie, wiem, że dalej będzie ciekawie ;-). To tak jakbym powiedziała, że byłam w szpitalu i widziałam, co robi lekarz, więc umiem leczyć. Owszem, pracując w korporacjach, można wiele się nauczyć. Jednak prowadzenie własnego biznesu od A do Z, to coś zupełnie innego niż odpowiedzialność za wycinek działań organizacji. Warto zatem mieć w sobie pokorę i posłuchać też innych osób, tych bardziej doświadczonych w prowadzeniu własnej działalności.

Na początku trzeba dokładać – to bardzo ciekawe przekonanie, które często prowadzi na biznesową mieliznę. Pytam wtedy: A nie chcesz zarabiać od początku? Zazwyczaj pada odpowiedź: Oczywiście, że chcę. To, dlaczego od samego początku myślisz o tym, żeby nie zarabiać? Nasze myśli kształtują nasze działania. Jeżeli na „dzień dobry” nastawiamy się na straty, to faktycznie będziemy je mieć. O wiele lepiej od samego początku nastawić się na zysk :).

Ja nie mam głowy do finansów. To mnie przerasta. Ale przecież mam księgową, która się tym zajmuje – nie trzeba być od razu dyrektorem finansowym, ale proste kalkulacje finansowe trzeba znać. To jest ABC Twojego biznesu. Masz wiedzieć na tyle dużo o finansach swojej firmy, żeby odpowiednio kalkulować swoje ceny i wiedzieć, czy masz płynność finansową. Wspomniana już wcześniej Krystyna Janda mówi, że mają w fundacji kontrolera finansowego, ale ona też nauczyła się czytać te tabelki z cyframi i rozumieć, co mogą wystawić w teatrze, a co nie.

Dam radę zrobić wszystko sama – klasyczny syndrom „Zosi-Samosi”. Od razu powiem Tobie, że nie dasz rady i nie ma co się łudzić. Wiele kobiet, otwierając własny biznes, ma takie przekonanie, że powinny i mogą zrobić wszystko same. Rób to, w czym jesteś najlepsza, a resztę deleguj innym. Korzystaj z pomocy osób, które są bardziej doświadczone od Ciebie w wybranych tematach.

Jakoś to będzie z tą firmą. Mam dwójkę dzieci i ogarniam to. To, co? Z biznesem nie dam sobie rady? – nie ma być „jakoś”. Ma być z sukcesem i to tak, żeby firma przynosiła Tobie zyski. Podejdź to tego profesjonalnie od samego początku.

Na zakończenie- Zwyciężać

Droga kobiety przedsiębiorczej to droga odwagi, pokory, wymagających decyzji, radości, a czasem i smutku. Ta jednak, która na niej wytrwa, to kobieta zwycięska.

Zakończę słowami CEO Starbucks, Howarda Schultza, którego bardzo cenię. Kiedyś powiedział tak o prowadzeniu firmy:

Gdy kochamy coś, emocje często napędzają nasze działania. Jest to zarówno dar, jak i wyzwanie dla nas przedsiębiorców, przed którym stajemy każdego dnia. Firmy, o których marzymy i budujemy od podstaw, są częścią nas i są mocno osobiste. Są one naszymi rodzinami. Naszym życiem.

Ale „droga” przedsiębiorcy nie jest dla wszystkich. Tak, euforia z tego może być naprawdę niezła i nagrody mogą być emocjonujące. Ale upadki mogą złamać Twoje serce. Przedsiębiorcy muszą kochać to, co robią do tego stopnia, że robienie tego, jest warte dla nich każdego poświęcenia, ale czasami i bólu. Jednakże robienie cokolwiek innego, jest dla nas niewyobrażalne.

Powodzenia!

Pozostałe 4 błędy znajdziesz w moim bezpłatnym e-booku. Pobierz go teraz, przeczytasz później.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Magdalena Nowacka
Trenerka i kobiecy doradca zawodowy. Pracuje z kobietami nad ich rozwojem osobistym i zawodowym. Prowadzi szkolenia i doradztwo indywidualne dla kobiet, które mają własne firmy. Od 2002 zajmuje się zawodowo pracą trenerską. Prowadzi własną firmę doradczo-szkoleniową.
Podyskutuj

Ile zostanie mi na rękę z faktury VAT?

Niejedna z nas pewnie zastanawia się jak to jest z kwotami na fakturze, a faktycznymi zarobkami. Na ile musisz wystawić fakturę, aby ostatecznie zarobić tyle ile chcesz? Przeczytaj jakie są formy i ogólne zasady opodatkowania.
  • Marta Serafin - 21/01/2020

Kwota z faktury, a faktyczny zarobek

Obciążenia fiskalne oraz składki społeczne stanowią znaczną część zarobków przedsiębiorcy. Często pojawia się pytanie, na ile muszę wystawić fakturę, aby ostatecznie zarobić tyle ile chcę? Odpowiedź nie jest jednoznaczna i zależy od formy opodatkowania działalności oraz statusu VAT przedsiębiorcy. Ile zostanie Ci na rękę z faktury VAT? Sprawdźmy!

Formy opodatkowania

Potencjalny przedsiębiorca ma do wyboru kilka form opodatkowania. Decyzja zależy m.in. od rodzaju działalności, wysokości przychodów oraz kosztów a także innych czynników takich jak ryzyko podatkowe czy możliwość wpływania na obciążenia podatkowe. Co istotne formę opodatkowania można zmienić w zależności od powyższych okoliczności.
Osoby fizyczne mogą płacić podatek dochodowy wg następujących form opodatkowania:

  • wg skali podatkowej w zależności od wysokości dochodu wg stawki 17%, 32% (tzw. zasady ogólne)
  • wg jednolitej stawki 19%;
  • ryczałt ewidencjonowany;
  • w formie karty podatkowej.

Aby określić faktyczny zarobek przedsiębiorcy należy dodać do kwoty „na rękę” odpowiednio podatek dochodowy oraz ewentualnie VAT. Wysokość obciążeń fiskalnej zależy od formy opodatkowania oraz stawki VAT.

Zasady ogólne

Zasady ogólne to forma opodatkowania dostępna dla każdego przedsiębiorcy bez względu na rodzaj prowadzonej działalności. Polega na opodatkowaniu dochodu wg stawki 17% oraz 32% dla dochodów ponad limit 85 528,00 zł. Dochód ustala się poprzez pomniejszenie przychodów o koszty uzyskania przychodów.

Faktyczny dochód ustala się poprzez zastosowanie metody „od sta” (potocznie „od stu”), przy której od kwoty netto ustala się kwotę brutto, która zawiera w sobie dodatkową wartość podatku dochodowego. Wyliczony podatek oraz podstawę opodatkowania należy zaokrąglić do pełnych złotych. Zobaczmy pierwszy przykład ile zostanie Ani na rękę z faktury VAT?

Jak obliczyć kwotę na rękę z faktury?

Przykład 1

Anna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie reklamy opodatkowaną na zasadach ogólnych wg stawki 17%. Jest czynnym podatnikiem VAT. Planuje uzyskać dochód w styczniu 2020 w wysokości 2 000 zł „na rękę”. Anna wylicza dochód brutto, który powinna wykazać na fakturze w następujący sposób:

2 000 zł/(100%-17%) = 2 409,64 zł Jako czynny podatnik VAT Anna powiększy wyliczoną kwotę o podatek VAT wg stawki odpowiedniej dla świadczonych przez nią usług – 23%: 2 410,00 zł x 1,23 = 2 964,30 zł brutto

Anna uzyska faktyczny zarobek wysokości 2 000 zł jeśli kwota brutto na fakturze wyniesie 2 964 zł. Anna może dodatkowo zmniejszyć dochód o koszty uzyskania przychodu, a także opłacone składki społeczne.

Sprawdź też działalność nierejestrowaną od strony podatkowej

Podatek liniowy dostępny jest dla przedsiębiorcy wg jednolitej stawki 19% bez względu na wielkość dochodów. Charakterystyczne dla tej formy opodatkowania jest brak możliwości pracy na rzecz byłego pracodawcy oraz korzystania z ulg podatkowych. Podobnie jak przy zasadach ogólnych dochód ustala się poprzez pomniejszenie przychodów o koszty uzyskania przychodów. Zasada wyliczania faktycznego zarobku jest analogiczna jak dla skali podatkowej, różnica jest jedynie w stawce podatkowej. Posługując się danym z Przykładu 1 dochód Anny brutto wykazany na fakturze dla kontrahenta wyniesie:

Podatek liniowy

2 000 zł/(100%-19%) = 2 469,16 zł

2 469 zł x 1,23 = 3 037,07 zł brutto Anna uzyska faktyczny zarobek wysokości 2 000 zł jeśli kwota brutto na fakturze wyniesie 3 037 zł. Anna może dodatkowo zmniejszyć dochód o koszty uzyskania przychodu a także opłacone składki społeczne.

Ryczałt ewidencjonowany

Ryczałt ewidencjonowany polega na tym, że podatek płacony jest od przychodu, nie od dochodu, wg stawki 20%, 17%, 8,5%, 5,5% oraz 3% w zależności od rodzaju wykonywanej działalności. Z tej formy opodatkowania wyłączeni są przedsiębiorcy, których przychód przekracza 250 000 euro a także wiele rodzajów działalności takich jak apteki, kantory czy niektóre wolne zawody. Przy wyliczaniu zarobku „na rękę” podstawiamy do wzoru odpowiednią dla rodzaju działalności stawkę ryczałtu.

Przykład 2

Adam prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług remontowych opodatkowaną ryczałtem ewidencjonowanym wg stawki 5,5%. Jest czynnym podatnikiem VAT. W styczniu 2020 planuje osiągnąć na rękę kwotę 2 000,00 zł.

Adam wylicza dochód brutto, który powinien wykazać na fakturze w następujący sposób: 2 000,00 zł/(100%-0,055%) = 2 116,40 zł Adam świadczy usługi remontowe na rzecz budownictwa mieszkalnego wg stawki 8%. 2 116,00 x 1,08 = 2 285,28 zł

Adam uzyska faktyczny zarobek wysokości 2 000 zł jeśli kwota brutto na fakturze wyniesie 2 285 zł. Adam może zmniejszyć przychód o opłacone składki społeczne.

Karta podatkowa

Z opodatkowania w formie karty podatkowej mogą korzystać przedsiębiorcy prowadzący m.in. drobną działalność gastronomiczną, usługową, handlową. Jest to najprostszy podatek, gdzie nie trzeba liczyć przychodów ani kosztów, nie prowadzi się także żadnych ewidencji.

Przedsiębiorca osiągający przychód opodatkowany w formie karty podatkowej nie musi sprawdzać zarobku na rękę, gdyż podatek płaci co miesiąc w stałej wysokości na podstawie wydanej przez organ podatkowy decyzji. Jeśli jest czynnym podatnikiem VAT musi doliczyć do oczekiwanej kwoty dochodu podatek VAT wg właściwej dla niego stawki VAT.

Mam nadzieję, że teraz będzie Ci łatwiej obliczyć, ile zostanie Ci na rękę z faktury VAT.

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Marta Serafin
Doradca podatkowy z ponad 10-cio letnim doświadczeniem w księgowaniu zarówno dużych firm, jak i jednoosobowych działalności gospodarczych. Aktualnie jako Księgowa inFakt rozlicza m.in. mamy na własnej działalności. Prywatnie mama trójki dzieci.

Video: Sprawdzony pomysł na biznes dla mamy – RoboCAMP

Szukasz pomysłu na biznes, który pogodzisz z życiem rodzinnym? Robo CAMP to zajęcia dla dzieci i młodzieży z robotyki i programowania. Na czym polega ten biznes? Jak wygląda praca na co dzień? Jak prowadzić taki biznes? Na te pytania odpowie Wojciech Syrocki.
  • Agnieszka Wadecka - 08/01/2020
dwoje dzieci z komputerami leżących na podłodze

Sprawdzony pomysł na biznes dla mamy

W maju 2019 na naszym Facebooku prowadziłyśmy serię LIVE’ów o franczyzach idealnych dla mam.

Podczas siódmej rozmowy naszym gościem był Wojciech Syrocki, który założył i rozwija RoboCAMP, współpracując z wieloma przedsiębiorczymi mamami. Rozmowę prowadziła Joanna Gotfryd.

W końcu mam czas dla dzieci – historia Ani, która rozwija własny biznes z Akademią JA

O czym rozmawiałyśmy?

Joanna z Wojciechem odpowiedzieli na pytania takie jak:

  • Na czym polega biznes franczyzowy z RoboCAMP?
  • Jak założyć własną firmę z RoboCAMP?
  • Jak organizować zajęcia z robotyki i programowania?
  • Oraz na pytania oglądających

Zobacz nagranie z rozmowy:

Prowadzę biznes, który do mnie pasuje – historia Kamili

Zainspiruj się innymi pomysłami na biznes dla mam:

Akcja Franczyza dla Mamy – dowiedz się więcej

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Wadecka
Szczęśliwa żona i mama czwórki dzieci. Macierzyństwo to jej największa pasja, motywująca do rozwoju i działania. Z przyjemnością oddaje się pisaniu. Kocha muzykę, kino i dobre jedzenie. Lubi śledzić trendy i wprowadzać je w życie. Zawodowo początkująca, ale z apetytem na sukces.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail