Czego szukasz

Dlaczego kobiece firmy upadają? 5 błędów – cz. 1

Maryla Rodowicz śpiewała kiedyś „ …kiedy w kasie forsa to sukces pierwsza klasa” i miała rację. Nic tak bardzo nie cieszy kobiety przedsiębiorczej, jak to, że zarabia. A kiedy zarabia się nie tylko na swoje rachunki, ale też na rozwój firmy, na spełnianie swoich marzeń, to wtedy jest sukces.

  • Magdalena Nowacka - 03/10/2014

Zamiast wstępu

Polki są najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Europie. Jedna trzecia wszystkich firm w Polsce jest własnością kobiet. Dlaczego więc tak wiele firm zakładanych przez kobiety ma problemy z tym, żeby przetrwać dłużej niż rok? Według badań GUS wskaźnik przeżycia firm utworzonych przez kobiety po 5 latach wynosi zaledwie 43,8%. Innymi słowy więcej niż połowa znika z rynku. Dane te zaintrygowały mnie na tyle, że zajrzałam również do raportu Lewiatana (Przedsiębiorcy w Polsce w 2012). Wynika z niego, że firmy „kobiece”( tj. tworzone przez kobiety) są znacznie bardziej zagrożone zniknięciem z rynku niż firmy zakładane przez mężczyzn.

Zaczęłam więc zastanawiać się, z czego wynika taka sytuacja. Posłuchałam kobiet, biorących udział w prowadzonych przeze mnie szkoleniach, oraz tych korzystających z indywidualnego doradztwa dotyczącego tworzenia firmy. Przyjrzałam się badaniom, które mówią o czynnikach sukcesu kobiet-przedsiębiorców. Pomyślałam o swoich własnych potknięciach w prowadzeniu firmy. Tak, tak, i mnie się one zdarzyły ;-). Odpowiedzi przyszły same.

Znalazłam 5 kluczowych błędów, jakie, moim zdaniem, popełniają kobiety rozpoczynające własną działalność. Błędów, które bardzo często prowadzą do zniknięcia firmy z rynku. Oto i one…

1. Brak myślenia w kategoriach biznesowych

Często słyszę od kobiet: Wiesz, ja nie chcę prowadzić firmy tak biznesowo. Jak chcę tak po kobiecemu. Pytam wtedy: Co to dla Ciebie znaczy? I najczęściej słyszę w odpowiedzi: Nie robić tego tak po męsku, chcę wkładać emocje w biznes, realizować swoje pasje, bez głupich szefów, chcę być niezależna.

Wszystko to rozumiem, bo i mnie te wartości są bliskie. Ale moja osobowość i kobiecość w biznesie to jedno, a myślenie kategoriami biznesowymi to zupełnie inna sprawa. To, o czym warto pamiętać, to to, że celem każdej firmy jest sprzedawanie czegoś lub dostarczanie jakichś usług po to, żeby zarobić pieniądze. I to jest biznes. Kiedy zakładasz firmę, to, chcąc nie chcąc, wchodzisz w świat biznesu, a on rządzi się swoimi prawami. Jedno z nich zakłada, że firma, aby istnieć, musi zarabiać. Ciągłe dostosowywanie oferty do potrzeb odpowiednio sprofilowanej grupy klientów, negocjacje, sprzedaż – to wszystko stałe i nieuniknione elementy każdego biznesu.

„(…) celem każdej firmy jest SPRZEDAWANIE CZEGOŚ LUB DOSTARCZANIE JAKICHŚ USŁUG PO TO, ŻEBY ZAROBIĆ PIENIĄDZE. I to jest biznes”

Tymczasem choć każda z kobiet, z którymi rozmawiam, a które mają/chcą mieć własną firmę, deklarowała, że chce zarabiać, to jednak czasami odnoszę wrażenie, że ciekawszy jest dla nich sam stan bycia szefową, poczucia niezależności niż de facto prowadzenie biznesu.

I z tego powodu wiele firm kobiecych, które znam, niestety nie przetrwało. Kiedy pytałam ich właścicielki, jak wyglądały ich działania sprzedażowe, strategie marketingowe, na jakie potrzeby klientów odpowiadały ich produkty lub usługi, zwykle robiły wielkie oczy ze zdumienia, jakby kompletnie nie rozumiały pytań.

Wracając zaś do kwestii „kobiecego podejścia” w biznesie, to nikt przecież nie mówi, że kobieta przedsiębiorca musi wyglądać jak robocop, negocjować jak gladiator i zapominać o emocjach. Biznes to zawsze są emocje J. Dotyczą one zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Myślę w tym momencie o kobietach przedsiębiorcach, takich jak np. Henryka Bochniarz, Irena Eris, Teresa Mokrzycka i o żadnej z nich nie mogę powiedzieć, że jest niekobieca albo wyzuta z emocji. Zarazem jednak każda z nich ma to coś, co moim zdaniem, składa się na osobowość przedsiębiorcy – myślenie biznesowe. Swoje firmy tworzą i rozwijają w oparciu o to, co dzieje się na rynku i kierując się jego zasadami.

Słuchałam ostatnio Krystyny Jandy, która opowiadała o tym, jak prowadzi dwa teatry. Mówiła, że marzą jej się spektakle, gdzie na scenie występowałyby np. 24 osoby. Jednakże musi myśleć biznesowo, brać pod uwagę opłacalność i koszty funkcjonowania teatru, dlatego nie może sobie na to pozwolić. Jak widać, nawet w takiej dziedzinie jak sztuka przez duże S, zasady biznesowe również obowiązują ;-).

Pozostałe 4 błędy znajdziesz w moim bezpłatnym e-booku. Pobierz go teraz, przeczytasz później.

Jeśli chciałabyś, aby Magdalena Nowacka poprowadziła Cię za rękę w Twoim biznesie, krok po kroku pokazała od czego zacząć, polecamy „Kurs na biznes. Praktyczny poradnik dla kobiet, jak odnieść sukces w biznesie”. To audiobooki i ebook, który wskaże Ci najlepszą drogę do satysfakcji w biznesie. Twoim biznesie!
 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Magdalena Nowacka
Trenerka i kobiecy doradca zawodowy. Pracuje z kobietami nad ich rozwojem osobistym i zawodowym. Prowadzi szkolenia i doradztwo indywidualne dla kobiet, które mają własne firmy. Od 2002 zajmuje się zawodowo pracą trenerską. Prowadzi własną firmę doradczo-szkoleniową.
Podyskutuj

Jak założyć własną firmę? – 21 wskazówek dla każdej mamy

Myślisz o założeniu własnej działalności? Chciałabyś dowiedzieć się jakie będziesz płacić składki? Kiedy możesz zacząć od działalności nierejestrowanej? Czy możesz założyć firmę na macierzyńskim? W końcu, czy dostaniesz dotację? Mam dla Ciebie 21 wskazówek, które podpowiedzą Ci jak założyć własną firmę.
  • Joanna Gotfryd - 12/06/2019
21 wskazówek jak otworzyć własną firmę

Jak założyć własną firmę?

Własny biznes to coś o czym myśli wiele mam. Jeśli i Tobie chodzi po głowie, skorzystaj z wiedzy, którą zebrałyśmy w tym miejscu specjalnie dla Was!

Zakładanie własnej firmy – działalność nierejestrowana i mały ZUS:

Na czym polega działalność nierejestrowana?

Jaki jest maksymalny okres ulg przy zakładaniu działalności?

Konstytucja biznesu – prowadzenie firmy będzie łatwiejsze

Ulga na start dla nowych przedsiębiorców

Ulga na start – pół roku bez ZUS – nowe przepisy

Pieniądze na własny rozwój:

Inwestuj w rozwój krok po kroku – jak dostać dofinansowanie z programu POWER?

9 pomysłów skąd wziąć pieniądze na rozwój zawodowy

Pożyczki na kształcenie Twoją szansą na rozwój

Dotacje na własną firmę:

Czy na urlopie macierzyńskim mogę dostać dotację na rozwój biznesu?

Jak wypełnić wniosek i dostać dotację na założenie firmy?

Dotacja na założenie firmy – jak się o nią starać?

Własny biznes – zakładanie, finansowanie i inne:

Własna firma, czy się do tego nadajesz? Zalety i wady własnego biznesu

Czy pobierając świadczenie rodzicielskie można założyć działalność gospodarczą?

12 podpowiedzi jak założyć biznes bez pieniędzy

Jak założyć firmę – własna działalność krok po kroku

Własna firma na etacie, czy to się opłaca?

Własna firma na macierzyńskim

Jak założyć działalność gospodarczą na macierzyńskim krok po kroku?

Koniec urlopu macierzyńskiego – czy warto założyć działalność gospodarczą?

Zasiłek macierzyński i działalność gospodarcza – wszystko co musisz wiedzieć o składkach

Historie mam które założyły własne firmy:

9 historii kobiet, które dzięki fotografii pracują z pasją

3 historie mam, które założyły biznes on-line po urodzeniu dziecka

A może jest jeszcze coś, co chciałabyś wiedzieć na temat zakładania własnej firmy? Napisz do nas!

Spodobał Ci się ten materiał? Udostępnij go proszę, niech ta wiedza idzie w świat!

Zdjęcie: Pixabay.com

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail