Czego szukasz

Dieta bez laktozy

Nie każdy z nas toleruje laktozę czyli po prostu cukier mleczny. Osoby cierpiące na nietolerancję laktozy – pomimo przyjmowania odpowiednich preparatów medycznych – powinny również wyeliminować wspomniany składnik ze swojej codziennej diety, gdyż dzięki temu objawy choroby zostaną skutecznie złagodzone, a nawet całkowicie wyeliminowane.

Chłopiec trzyma się za brzuch

Nietolerancja laktozy to jeden z popularniejszych rodzajów nietolerancji pokarmowych, któremu częstokroć towarzyszy atopowe zapalenie skóry. (O AZS możesz przeczytać tutaj: http://www.udziewczyn.pl/Artykul/19949) Niestety, nie istnieje jeden, skuteczny lek radzący sobie ze wspomnianą dolegliwością. Warto natomiast wcielić w życie zasady diety eliminacyjnej. W jakim – konkretnie – celu stosuje się ten rodzaj diety i jakie są jej zasady?

Zasady diety

Dieta eliminacyjna z powodzeniem może być praktykowana zarówno przez osoby dorosłe, jak i dzieci, a nawet niemowlęta czy noworodki, których organizm nie trawi cukru mlecznego. Warto przy tym dodać, że pacjenci z pierwotną i wtórną postacią nietolerancji laktozy mogą spożywać produkty nie pozbawione laktozy jednak w ograniczonych ilościach. Z kolei osoby cierpiące na wrodzoną postać choroby są zmuszone do codziennego praktykowania diety eliminacyjnej.

Te pierwsze mogą więc z powodzeniem sięgać po produkty poddane procesowi fermentacji, w tym kwaśną śmietanę, sery pleśniowe czy kefiry. Co więcej; ich spożywanie jest nawet zalecane, ponieważ dzięki temu zmniejszamy ryzyko wystąpienia niedoborów pokarmowych. W kwestii innych, nabiałowych produktów polecane są również sery twarde dojrzewające, w których składzie zawarte są wręcz minimalne ilości laktozy.

Czym zastąpić mleko?

Mleko – zarówno to krowie, jak i kozie czy też owcze – to jeden z głównych produktów, jakich powinny unikać osoby z nietolerancją laktozy. Niestety, stanowi ono bazę całkiem sporej ilości potraw. Na szczęście w sklepach dostępnych jest wiele rodzajów mlek, które z powodzeniem zastąpią te wyżej wymienione. Jakich konkretnie? Chociażby roślinnych, otrzymywanych z gryki, soi, brązowego ryżu czy też miąższu kokosa. Poza tym w sklepach ze zdrową żywnością – a coraz częściej również w hipermarketach – znajdziemy mleko bezlaktozowe. Warto przy tym dodać, że choć nie zawiera ono laktozy, to jednak posiada w swoim składzie mniej więcej taką samą ilość wapnia, co mleko ssaków.

Więcej artykułów na temat zdrowia zarówno osób dorosłych, jak i dzieci znajdziesz na: www.zdrowemaluchy.pl.

Zdjęcie: Fotolia

Artykuł powstał we współpracy z partnerem portalu.
<

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie