Swój profil zawodowy możesz założyć i uzupełnić na przykład na polskim serwisie rekrutacyjnym GoldenLine lub na międzynarodowym portalu LinkedIn.
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby informacje o zatrudnieniu umieścić również na Facebooku. Warto jednak pamiętać o kilku ważnych zasadach.
Co zrobić, by zaprezentować się z jak najlepszej strony?
Profil na LinkedInie – najważniejsze zasady
LinkedIn to międzynarodowy serwis, którego głównym celem jest ułatwienie kontaktów biznesowo-zawodowych. Z polskiej wersji portalu korzysta ponad 2 mln osób*. Wśród nich jest wielu rekruterów i pracowników wewnętrznych działów HR, którzy aktywnie wyszukują kandydatów.
Jeżeli z profilu danej osoby wynika, że spełnia wymagania oferty, często to rekruter pierwszy nawiązuje kontakt i przedstawia propozycję wzięcia udziału w procesie rekrutacji.
Jak zwiększyć swoje szanse na otrzymywanie interesujących propozycji rekrutacji?
Zadbaj o kilka elementów swojego profilu
Zdjęcie – na pewno warto je umieścić – zwiększa wiarygodność Twojego profilu. Powinno być dopasowane do profilu zawodowego, najlepiej typowo biznesowe.
Jeśli jednak nie masz takiej fotografii, możesz użyć tej wykonanej na potrzeby dokumentów. Niewskazane są zdjęcia z typowo prywatnych sytuacji czy „selfie”, choć jeśli pracujesz np. w branży kreatywnej, z pewnością możesz sobie pozwolić na więcej swobody.
Nazwa firmy, opis obowiązków, okres zatrudnienia – to jedna z najważniejszych rzeczy, na które rekruterzy zwracają uwagę. Wymień, kiedy, na jakich stanowiskach i w jakich firmach pracowałaś.
Pamiętaj o chronologii i aktualizacji profilu – na przykład, kiedy zmieniasz pracę lub awansujesz. Warto, abyś opisała także swoje główne obowiązki na danym stanowisku.
Wykształcenie, kursy, certyfikaty – nie zapomnij o tej części profilu. Napisz, jaką szkołę lub studia ukończyłaś. Nie zapominaj też o odbytych kursach czy certyfikatach – one również mają duże znaczenie.
Umiejętności, języki obce i rekomendacje – wypisz najważniejsze umiejętności, które posiadasz. Co to może być? Na przykład obsługa konkretnego programu.
Warto wspomnieć, że LinkedIn sam podpowie Ci, jakie umiejętności możesz wpisać, na podstawie tego, jakich kompetencji poszukują w danym czasie rekruterzy.
LinkedIn oferuje też użytkownikom możliwość potwierdzania umiejętności przez innych użytkowników. Możesz więc poprosić o to obecnych lub byłych współpracowników. Mogą oni również napisać dla Ciebie rekomendacje, które podkreślą Twoje kompetencje.
Nie pomiń także określenia znajomości języków obcych – LinkedIn sam podpowie Ci, jaki poziom biegłości możesz wybrać.
Nagłówek i podsumowanie – te dwa elementy wpływają na to, po jakich słowach kluczowych inne osoby będą mogły znaleźć Twój profil w tym serwisie.
W nagłówku możesz na przykład wypisać obszary, w których się specjalizujesz. W podsumowaniu opisz krótko siebie – jakie tematy najbardziej Cię interesują, w jakim kierunku chciałabyś się rozwijać lub czym obecnie się zajmujesz.
Ten krótki opis powinien podsumowywać Twoje doświadczenie zawodowe i podkreślać mocne strony.
Jak uzupełnić profil na GoldenLine?
GoldenLine to polski serwis rekrutacyjny, który skupia ok. 2 mln użytkowników. Działa na podobnej zasadzie co LinkedIn. Swój profil w tym serwisie również powinnaś uzupełnić o takie elementy jak:
- profesjonalne zdjęcie biznesowe,
- podsumowanie/opis doświadczeń,
- historia zatrudnienia i obowiązki na danych stanowiskach,
- edukacja, kursy, nagrody,
- znajomość języków obcych,
- umiejętności/specjalizacje,
- rekomendacje – podobnie jak na LinkedInie, na GoldenLine Twoi współpracownicy również mogą wystawiać Ci referencje.
Daj się znaleźć headhunterom
Założenie i uzupełnienie profilu to nie wszystko. Warto zadbać również o inne elementy, które wpływają na kreowanie Twojego profesjonalnego wizerunku w internecie.
Zarówno na LinkedInie, jak i na GoldenLine możesz brać czynny udział w dyskusjach w grupach. Poszukaj tych związanych z Twoją branżą i w miarę możliwości udzielaj się w nich.
Rekruterzy również są członkami grup – szukają tam potencjalnych kandydatów. Wykorzystaj to i pokaż swoją ekspercką wiedzę.
Pamiętaj także, że jeden z głównych celów GoldenLine i LinkedIna to networking. Buduj swoją sieć kontaktów. Wyślij zaproszenia do swoich kolegów i koleżanek z pracy, klientów, z którymi masz dobre relacje, czy innych współpracowników.
Poszukaj cenionych w Twojej branży osób, od których możesz czerpać inspiracje – nie musisz zapraszać ich do kontaktów, możesz jedynie obserwować ich aktywność, a przy okazji brać udział w merytorycznych dyskusjach pod postami.
Nie czekaj na wiadomość od headhuntera
Pamiętaj, że nie musisz czekać na wiadomość od rekrutera – możesz także wziąć sprawy w swoje ręce i sama zaprosić takie osoby do swoich kontaktów.
W przypadku zaproszeń do osób, których w rzeczywistości nie znasz, mile widziana jest krótka wiadomość, która wyjaśni, dlaczego zależy Ci na kontakcie z danym konsultantem.
Możesz na przykład napisać, że jesteś zainteresowana nowymi możliwościami zawodowymi i chciałabyś obserwować oferty pracy, które publikuje rekruter.
Jak znaleźć rekruterów z Twojej branży?
Możesz na przykład zorientować się, jakie agencje rekrutacyjne prowadzą projekty w danym obszarze, obserwować ich strony firmowe, na których często pojawiają się oferty pracy, i w końcu – poszukać konsultantów z danej specjalizacji, którzy w owych agencjach pracują.
Tak na GoldenLine, jak i na LinkedInie poszczególnych użytkowników możesz wyszukać, wpisując w wyszukiwarkę miejsce ich pracy lub słowa kluczowe związane z ich specjalizacją, np. rekrutacja finance.
Nie zapomnij również o regularnym przeglądaniu ofert pracy, które pojawiają się na LinkedInie i GoldenLine. Możesz je znaleźć w kilku miejscach – poza osobistymi profilami rekruterów to m.in.:
- wyszukiwarki ofert pracy na GoldenLine i LinkedInie,
- profile pracodawców/strony firmowe na GoldenLine i LinkedInie – znajdziesz na nich specjalną zakładkę z aktualnymi ofertami danego pracodawcy.
Takie serwisy jak LinkedIn czy GoldenLine mogą pomóc Ci budować i pielęgnować swój profesjonalny wizerunek. Dzięki nim możesz poszerzać swoją sieć zawodowych kontaktów, rozwijać wiedzę i być na bieżąco z tym, co dzieje się na rynku pracy w Twojej branży.
Odpowiednio prowadzony i aktualizowany profil w serwisach biznesowo-rekrutacyjnych może otworzyć Ci drzwi do nowych propozycji pracy. Regularnie sprawdzaj swoją skrzynkę odbiorczą i zaproszenia do kontaktów – być może znajdziesz tam zaproszenie do wzięcia udziału w rekrutacji.
Źródło: Badanie Gemius/PBI
Zdjęcie: 123rf