Czego szukasz

Czy warto stosować email marketing w małej firmie?

Gdy myślisz o kanale, który warto wykorzystać w promocji swojej firmy, pewnie email marketing nie jest pierwszą myślą, która przychodzi Ci do głowy. Być może wynika to z tego, że nie jest tak sexy, jak social media, a może po prostu nie wiesz, w jaki sposób go wykorzystać? Dlatego jeśli chcesz dowiedzieć się, czy i dlaczego email marketing przydaje się w małych firmach i przy okazji rozwiać kilka wątpliwości związanych z tym kanałem – zapraszam do zapoznania się z artykułem.

  • Renata Gajoch - 20/02/2018

Email marketing…

1.   Jest niedrogi

To efektywne, mierzalne i korzystne cenowo narzędzie marketingu. Wysyłka maili nie pochłonie dużo Twojego budżetu. Przy odpowiednio dużej bazie adresów, wysyłka jednego maila może kosztować mniej niż 1 grosz! Jednak jeśli najpierw chcesz wypróbować, czy jest to kanał odpowiedni dla Ciebie, wiele systemów daje możliwość przetestowania systemu do wysyłki mailingów, najczęściej za darmo. Ponadto wykupienie płatnego planu nie generuje zbyt dużych kosztów – przykładowo wysyłka nieograniczonych ilości kampanii do 1000 odbiorców może kosztować 50 zł na miesiąc.

2. Jest efektywny

Możesz pomyśleć: “co z tego, że email jest tani, skoro nic nie da mojej firmie?”. Jednak jak pokazują badania i doświadczenie osób korzystających z tego narzędzia, przynosi on jedno z większych ROI (return on investment).

Dodatkowo email jest efektywny kosztowo. Zgodnie z badaniami Shop.org średni koszt wygenerowania zamówienia z e-mail marketingu wynosi 6,85 dolara. Dla porównania – w przypadku płatnych reklam w wyszukiwarkach ten koszt wynosi ponad 19 dolarów.

3. Jest mierzalny

Ilość statystyk, które można mierzyć w email marketingu jest naprawdę ogromna. Standardowo mierzy się wskaźnik otwarć wiadomości (Open Rate), czy kliknięć w linki (CTR). Bardzo często sprawdza się wynik konwersji z kampanii mailowej, czy efektywność wykorzystanego szablonu poprzez analizę mapy kliknięć. Dzięki temu jesteś w stanie na bieżąco monitorować jaka komunikacja w przypadku Twojej firmy faktycznie się sprawdza, jaki rodzaj wiadomości przynosi Ci największe zaangażowanie, a jaki – konwersję.

Raporty powinny umożliwić Ci także mierzenie efektywności innych programów i narzędzi, które można zintegrować z systemem do email marketingu. Rozwiązaniem, które szczególnie Ci zalecam, jest integracja z Google Analytics, dzięki której będziesz w stanie sprawdzić odwiedziny na Twojej stronie, pochodzące bezpośrednio z kampanii, którą wysłałaś.

4. Buduje lojalność…

… a nawet jest oczekiwany. 77% Internautów twierdzi, że preferuje kontakt mailowy w przesyłaniu ofert (badania Exact Target – Channel Preferences Survey). Email to kanał, dzięki któremu przeprowadzisz klienta przez całą ścieżkę zakupową. Od pierwszych maili, które zachęcają do zakupu, aż do maili transakcyjnych i tych z prośbą o opinię na temat produktu. Jeśli odpowiednio zbudujesz komunikację ze swoimi użytkownikami będą ciekawi kolejnych maili od Twojej firmy.

Jeśli prowadzisz kurs online lub tworzysz specjalne ebooki, planery itp. warto tego rodzaju content wysyłać do osób, które zapisały się na newsletter. To da im poczucie unikatowości. Zobacz, jak zrobił to Michał Szafrański:

5. Automatyzuje

Jako właścicielka małej firmy masz dużo rzeczy na głowie, a czas to zasób, którego wciąż Ci brakuje? Tu ponownie email może być Twoją deską ratunkową. W przypadku email marketingu na początku będziesz musiała nauczyć się obsługiwania systemu, jednak późniejsza praca nie będzie wymagała od Ciebie zbyt dużego zaangażowania.

Aby zautomatyzować wysyłki, możesz ustawić kilka autoresponderów, zaraz po tym, jak ktoś zapisze się na newsletter: jeden dziękujący za zapis, a kolejne np. z informacją o produkcie, zapoznanie się z ciekawym artykułem na blogu i wiele innych. Dzięki temu zaoszczędzasz swój cenny czas. Raz ustawione autorespondery będą pracowały na Twój biznes właściwie bez dodatkowego nakładu pracy.

6. Prosty we wdrożeniu

Korzystając z systemu do email marketingu, który posiada gotową bazę szablonów, stworzenie kampanii zajmie Ci dosłownie pół godziny. Nie musisz znać kodu HTML, by stworzyć ładny i przejrzysty szablon. Zobacz poniżej newsletter, który został stworzony w FreshMail Designer.

Chcesz dowiedzieć się więcej, jak wykorzystać email marketing w swojej firmie? Przyjdź na konferencję Mail My Day, gdzie dowiesz się m.in. jak dzięki email marketingowi zbierać leady w połączeniu z: Facebookiem, AdWords i SEO, jak przygotować się do RODO, a także możesz uczestniczyć w całodniowych warsztatach: Email marketing bez tajemnic. Wejdź na stronę mailmyday.pl i sprawdź agendę.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie:

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Renata Gajoch
We FreshMailu objęła stanowisko Content Designera. Posiada 3 letnie doświadczenie w branży B2B. Zafascynowana m.in. Real Time Marketingiem, Augmented Reality i trendami marketingowymi w B2B. Zwolenniczka kreatywnego podejścia do email marketingu.
Podyskutuj

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail