Czego szukasz

Czy warto stosować email marketing w małej firmie?

Gdy myślisz o kanale, który warto wykorzystać w promocji swojej firmy, pewnie email marketing nie jest pierwszą myślą, która przychodzi Ci do głowy. Być może wynika to z tego, że nie jest tak sexy, jak social media, a może po prostu nie wiesz, w jaki sposób go wykorzystać? Dlatego jeśli chcesz dowiedzieć się, czy i dlaczego email marketing przydaje się w małych firmach i przy okazji rozwiać kilka wątpliwości związanych z tym kanałem – zapraszam do zapoznania się z artykułem.

  • Renata Gajoch - 20/02/2018

Email marketing…

1.   Jest niedrogi

To efektywne, mierzalne i korzystne cenowo narzędzie marketingu. Wysyłka maili nie pochłonie dużo Twojego budżetu. Przy odpowiednio dużej bazie adresów, wysyłka jednego maila może kosztować mniej niż 1 grosz! Jednak jeśli najpierw chcesz wypróbować, czy jest to kanał odpowiedni dla Ciebie, wiele systemów daje możliwość przetestowania systemu do wysyłki mailingów, najczęściej za darmo. Ponadto wykupienie płatnego planu nie generuje zbyt dużych kosztów – przykładowo wysyłka nieograniczonych ilości kampanii do 1000 odbiorców może kosztować 50 zł na miesiąc.

2. Jest efektywny

Możesz pomyśleć: “co z tego, że email jest tani, skoro nic nie da mojej firmie?”. Jednak jak pokazują badania i doświadczenie osób korzystających z tego narzędzia, przynosi on jedno z większych ROI (return on investment).

Dodatkowo email jest efektywny kosztowo. Zgodnie z badaniami Shop.org średni koszt wygenerowania zamówienia z e-mail marketingu wynosi 6,85 dolara. Dla porównania – w przypadku płatnych reklam w wyszukiwarkach ten koszt wynosi ponad 19 dolarów.

3. Jest mierzalny

Ilość statystyk, które można mierzyć w email marketingu jest naprawdę ogromna. Standardowo mierzy się wskaźnik otwarć wiadomości (Open Rate), czy kliknięć w linki (CTR). Bardzo często sprawdza się wynik konwersji z kampanii mailowej, czy efektywność wykorzystanego szablonu poprzez analizę mapy kliknięć. Dzięki temu jesteś w stanie na bieżąco monitorować jaka komunikacja w przypadku Twojej firmy faktycznie się sprawdza, jaki rodzaj wiadomości przynosi Ci największe zaangażowanie, a jaki – konwersję.

Raporty powinny umożliwić Ci także mierzenie efektywności innych programów i narzędzi, które można zintegrować z systemem do email marketingu. Rozwiązaniem, które szczególnie Ci zalecam, jest integracja z Google Analytics, dzięki której będziesz w stanie sprawdzić odwiedziny na Twojej stronie, pochodzące bezpośrednio z kampanii, którą wysłałaś.

4. Buduje lojalność…

… a nawet jest oczekiwany. 77% Internautów twierdzi, że preferuje kontakt mailowy w przesyłaniu ofert (badania Exact Target – Channel Preferences Survey). Email to kanał, dzięki któremu przeprowadzisz klienta przez całą ścieżkę zakupową. Od pierwszych maili, które zachęcają do zakupu, aż do maili transakcyjnych i tych z prośbą o opinię na temat produktu. Jeśli odpowiednio zbudujesz komunikację ze swoimi użytkownikami będą ciekawi kolejnych maili od Twojej firmy.

Jeśli prowadzisz kurs online lub tworzysz specjalne ebooki, planery itp. warto tego rodzaju content wysyłać do osób, które zapisały się na newsletter. To da im poczucie unikatowości. Zobacz, jak zrobił to Michał Szafrański:

5. Automatyzuje

Jako właścicielka małej firmy masz dużo rzeczy na głowie, a czas to zasób, którego wciąż Ci brakuje? Tu ponownie email może być Twoją deską ratunkową. W przypadku email marketingu na początku będziesz musiała nauczyć się obsługiwania systemu, jednak późniejsza praca nie będzie wymagała od Ciebie zbyt dużego zaangażowania.

Aby zautomatyzować wysyłki, możesz ustawić kilka autoresponderów, zaraz po tym, jak ktoś zapisze się na newsletter: jeden dziękujący za zapis, a kolejne np. z informacją o produkcie, zapoznanie się z ciekawym artykułem na blogu i wiele innych. Dzięki temu zaoszczędzasz swój cenny czas. Raz ustawione autorespondery będą pracowały na Twój biznes właściwie bez dodatkowego nakładu pracy.

6. Prosty we wdrożeniu

Korzystając z systemu do email marketingu, który posiada gotową bazę szablonów, stworzenie kampanii zajmie Ci dosłownie pół godziny. Nie musisz znać kodu HTML, by stworzyć ładny i przejrzysty szablon. Zobacz poniżej newsletter, który został stworzony w FreshMail Designer.

Chcesz dowiedzieć się więcej, jak wykorzystać email marketing w swojej firmie? Przyjdź na konferencję Mail My Day, gdzie dowiesz się m.in. jak dzięki email marketingowi zbierać leady w połączeniu z: Facebookiem, AdWords i SEO, jak przygotować się do RODO, a także możesz uczestniczyć w całodniowych warsztatach: Email marketing bez tajemnic. Wejdź na stronę mailmyday.pl i sprawdź agendę.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie:

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Renata Gajoch
We FreshMailu objęła stanowisko Content Designera. Posiada 3 letnie doświadczenie w branży B2B. Zafascynowana m.in. Real Time Marketingiem, Augmented Reality i trendami marketingowymi w B2B. Zwolenniczka kreatywnego podejścia do email marketingu.
Podyskutuj

Jeśli nie własna firma, to co? 4 pomysły dla aktywnej mamy

Wiele z nas ma w sobie mniejszą lub większą potrzebę realizowania niezawodowych projektów. Nie ma znaczenia, czy chodzi o prowadzenie schroniska dla zwierząt, wspieranie osób wracających na rynek pracy, prowadzenie zajęć sportowych „pod chmurką”, czy organizację incydentalnego wydarzenia - ciekawego koncertu, wykładu czy warsztatu. Wszystkie te pomysły da się zrealizować i to często nie tak dużym kosztem. Jakie możliwości daje w tym zakresie polskie prawo?
  • Daria Milewska - 07/10/2019
kobieta pracuje laptop biurko

Stowarzyszenie

Stowarzyszenie w swojej najpopularniejszej formie (czyli tzw. stowarzyszenie rejestrowe – podlegające obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego i posiadające osobowość prawną) jest organizacją zakładaną przez co najmniej 7 osób fizycznych.

Musi posiadać statut, władze i może zatrudniać pracowników. Jego najważniejszym organem jest walne zebranie członków, czyli wszystkich osób, które do stowarzyszenia przystąpiły.

Cel działania stowarzyszenia może być dowolny, natomiast nie może ono działać w celach zarobkowych. Prawo dopuszcza jednak, aby stowarzyszenie gromadziło majątek ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej. Środki te mogą być jednak przeznaczane wyłącznie na działalność statutową stowarzyszenia (czyli innymi słowy – do realizacji celów, do których dane stowarzyszenie zostało powołane).

Fundacja

Fundacja może być założona przez tzw. fundatora, czyli osobę fizyczną lub prawną, która określa cel fundacji i składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację (czyli wyposaża fundację w majątek w momencie jej powstania).

Fundacje powoływane są przede wszystkim w celu ochrony zdrowia, rozwoju gospodarki i nauki, oświaty i wychowania, kultury i sztuki, opieki i pomocy społecznej, ochrony środowiska oraz opieki nad zabytkami.

W statucie fundacji można określić w jakim zakresie fundacja będzie prowadziła działalność gospodarczą. Ustawa nie ogranicza przedmiotu prowadzonej przez fundację działalności gospodarczej – warunkiem jest jedynie, aby była ona prowadzona w rozmiarach służących celom fundacji.

Fundacja, w przeciwieństwie do stowarzyszenia, jest tworzona wyłącznie przez fundatora, tj. jej założyciela i nie posiada członków, a jedynie zarząd fundacji. Nadany przez fundatora statut określa sposób powołania i kompetencje zarządu fundacji oraz ewentualnie innych władz. W statucie określa się także cel fundacji i jej majątek – w tym majątek przeznaczony na prowadzenie działalności gospodarczej.

Inicjatywa lokalna

Inicjatywa lokalna jest nadal niestety mało znaną, ale bardzo użyteczną formą realizacji projektów. Opiera się ona na umowie pomiędzy wnioskodawcą (mieszkańcem danej gminy/miasta, który złożył wniosek w trybie inicjatywy lokalnej), a wójtem/ burmistrzem/ prezydentem miasta.

Na podstawie umowy wnioskodawca przy pomocy swojej gminy realizuje pomysł z zakresu m.in. edukacji, ochrony przyrody, turystyki, kultury fizycznej, czy budowy lub remontu dróg.

Kluczowa w inicjatywie lokalnej jest współpraca – każda ze stron (wnioskodawca z jednej strony, a gmina/miasto z drugiej) daje coś od siebie: pracę społeczną, środki finansowe albo rzeczowe. W ramach inicjatywy lokalnej można np. zasadzić gminny ogródek warzywny czy zorganizować koncert plenerowy dla mieszkańców albo cykl zajęć plastycznych dla dzieci.

Istotne jest, aby realizowany projekt nie był nastawiony na zysk oraz był ogólnodostępny dla mieszkańców danej gminy. Szczegółowe warunki realizowania projektów w ramach inicjatywy lokalnej określa indywidualnie każda gmina.

Budżet obywatelski (partycypacyjny)

Budżet obywatelski jest dosyć nową formą realizacji przez obywateli własnych projektów. Dopiero od kilku lat istnieje prawny obowiązek jego tworzenia w miastach na prawach powiatu (w mniejszych miastach i gminach decyzja o jego utworzeniu nadal jest dobrowolna).

Czym jest budżet obywatelski? W dużym skrócie – budżet obywatelski jest pewną pulą środków, którą corocznie gmina/miasto wyodrębnia w swoim budżecie w celu realizacji projektów zgłaszanych bezpośrednio przez mieszkańców.

A projekty mogą być bardzo różne – od typowo inwestycyjnych (np. budowa chodnika, czy remont drogi), po sportowe (np. cotygodniowy nordic walking dla seniorów), czy kulturalne (np. doposażenie biblioteki). Zatem w ramach budżetu obywatelskiego można zrealizować zarówno projekt długoterminowy, jak i jednorazowe wydarzenie.

Terminy zgłaszania projektów i zasady ich oceny oraz kwalifikacji do realizacji każda gmina określa indywidualnie.

Polskie prawo umożliwia realizowanie pozazawodowych pomysłów i projektów w bardzo różny sposób – chociażby w jednej z czterech opisanych powyżej form. To, która z nich będzie najbardziej adekwatna w określonym przypadku, zależy przede wszystkim od rodzaju pomysłu, długości trwania ewentualnego projektu oraz planowanego budżetu.

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Daria Milewska
Adwokat oraz mama kilkunastomiesięcznej Basi – absolutnego wulkanu energii. Prowadzi kancelarię adwokacką w Warszawie pod marką Milewska Legal. Wspiera od strony prawnej polskich i zagranicznych przedsiębiorców, a także fundacje i stowarzyszenia. Prywatnie miłośniczka podróży, zumby i języków obcych.

Kto może dostać dotację w 2019 i 2020 roku?

Dotacje na własny biznes to temat, o który często pytacie. Z jakich programów można skorzystać w 2019 i 2020 roku i jakie będą możliwości uzyskania dotacji od 2021 roku? Sprawdź!
  • Agnieszka Pierzak - 02/10/2019
trzy_stosy_monet_z_ktorych_wyrastaja_rosliny

Dotacje 2021-2027 – nowa perspektywa finansowa UE

Prace w sprawie nowej perspektywy budżetowej UE (tj. 2021-2027) rozpoczęły się już w 2018 roku. W maju 2019 Komisja Europejska przedstawiła propozycję podziału środków. Do Polski mają trafić około 64 mld euro – to 20 proc. mniej niż w obecnej perspektywie (2014-2020).

Tak znaczne cięcia nie będą jednak dotyczyć obszaru związanego z rynkiem pracy i wyłączaniem społecznym. Zdaniem Komisji Europejskiej obywatele są najważniejszym kapitałem Unii i to wokół nich powinien rozwijać się proces integracji.

Zgodnie z przedstawionymi przez Komisję dokumentami – na wspieranie mobilności, podnoszenie kompetencji i poprawę zatrudnienia, ale także na włączenie społeczne i rozwijanie postaw aktywnego obywatelstwa i partycypacji w życiu UE przewidziano nawet 8% wzrost środków.

O tym jakie konkretnie działania aktywizacyjne będą finansowane dowiemy się dopiero najwcześniej w 2020 roku, kiedy powstaną dokumenty szczegółowe na szczeblu krajowym.

Dotacje 2014-2020 – kto może dostać dotację?

Obecnie obowiązuje perspektywa finansowa 2014-2020. O tym jakie działania były finansowane obecnie pisaliśmy już szczegółowo w artykułach

Dotacje na opiekę nad dziećmi do lat 3

Dotacje na tworzenie nowych miejsc opieki nad dziećmi do lat trzech

Kobiety posiadające dzieci do 3 roku życia oprócz działań aktywizacyjnych (tj. kursy szkolenia podnoszące kwalifikacje, staże, pośrednictwo pracy czy dotacje na rozpoczęcie działalności) mogły liczyć na zapewnienie opieki nad dziećmi w czasie kursów/szkoleń/staży.

Ze środków unijnych zostały również dofinansowane żłobki, w których ceny za opiekę nad dzieckiem (z racji częściowego dofinansowania z UE) kształtowały się na poziomie cen w żłobkach samorządowych.

Wiele z tych projektów realizowanych jest nadal, gdyż do końca tej perspektywy finansowej mamy jeszcze cały rok.

Aktualne projekty unijne 2019 i 2020

Informację o realizowanych projektach w danym województwie można uzyskać w punktach informacyjnych funduszy europejskich.

Wiele instytucji prowadzi nawet swoje kanały na You Tube oraz kampanie informacyjne na temat funduszy w mediach społecznościowych. Przykładem tego jest WUP w Krakowie, który do promocji działań aktywizacyjnych dla osób do 29 roku życia prowadzi kampanię #jestespowerful

Program POWER

Działania w ramach programu POWER są realizowane nie tylko w Małopolsce, ale w każdym województwie, zatem osoby młode z innych województw również mogą korzystać z programu POWER.

Dowiedz się więcej: Inwestuj w rozwój krok po kroku – jak dostać dofinansowanie z programu POWER

Dotacje dla osób bez pracy – czy na macierzyńskim i wychowawczym dostanę dotację?

Projekty aktywizacyjne, a zwłaszcza te nastawione na dotacje przeznaczone są dla osób bez pracy (nie muszą być one zarejestrowane w urzędzie pracy). Kobiety przebywające na urlopach macierzyńskich, które myślą o swojej działalności niestety nie mogą skorzystać z tych funduszy, gdyż w okresie urlopu macierzyńskiego/rodzicielskiego de facto pozostają związane z pracodawcą, a wiec nie są osobą bezrobotną.

Dowiedz się więcej: Czy na macierzyńskim mogę dostać dotację na rozwój biznesu?

Zdjęcie: Pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Pierzak
Z funduszami europejskimi związana jestem od 2006 r. Najpierw jako pracownik instytucji odpowiedzialnej za wdrażanie środków europejskich, a od momentu kiedy zostałam mamą prowadzę wspólnie z mężem firmę pomagającą pozyskiwać fundusze unijne i rozliczać projekty finansowane ze środków UE. Taki model pracy bardzo mi odpowiada i pozwala łączyć miłość do dzieci i rodziny z pasją pracy - www.pierzak.pl
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail