Czego szukasz

Czy w Polsce mamy dobry klimat dla rodziny?

„Szczęśliwa mama i szczęśliwy tata to najlepsi pracownicy”. Niby proste i logiczne, ale wcale nie takie oczywiste… Zwłaszcza dla niektórych pracodawców. Ale to się zmienia, podkreślamy to na każdym kroku, a dzisiejsza uroczystość była kolejnym dowodem na to, że liczba pracodawców przyjaznych rodzinie rośnie. Na zaproszenie Prezydenta Bronisława Komorowskiego, wzięliśmy udział w uroczystej gali wręczenia statuetek Pracodawom Przyjaznym Rodzinie. Jakie wsparcie oferują firmy przyjazne rodzicom i jakie firmy znalazły się wśród laureatów?

Czy 100 zgłoszonych pracodawców do dużo czy mało?

Biorąc pod uwagę, że w naszej bazie pracodawców, którzy szukają pracowników wśród mam, mamy ponad 700 firm, to liczba 100 nadesłanych w konkursie zgłoszeń nie robi wrażenia. Jeśli jednak popatrzymy na to, że właśnie tych 100 pracodawców wspiera rodziców-pracowników, otacza ich szczególną troską i chce się tymi działanimi pochwalić, poddać ocenie specjalistów, to być może nie jest to tak mało… 

Konkurs dla Pracodawców pod hasłem „Dobry klimat dla rodziny” o Nagrodę Pary Prezydenckiej ogłoszony został w czerwcu 2014 r., jako jeden z elementów Programu Polityki Rodzinnej prowadzonego przez Kancelarię Prezydenta RP. Specjalnie powołana Kapituła Konkursu pracowała przez kilka miesięcy, aby spośród nadesłanych zgłoszeń wybrać te firmy, które stosują najlepsze, najciekawsze rozwiązania wspierające pracowników w godzeniu życia rodzinnego i zawodowego.

Celem konkursu jest promowanie najlepszych praktyk w tym zakresie i pokazanie, jak ważnym elementem dobrze funkcjonującej firmy są relacje pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. 

Jakie wsparcie oferują firmy przyjazne rodzicom?

96% firm, które zgłosiły się do konkursu, zadeklarowało stosowanie elastycznego czasu pracy. 

94% – pomoc w adaptacji po powrocie z urlopu macierzyńskiego. 

87% – świętuje wraz z rodzinami pracowników różne wydarzenia np. Dzień Dziecka, Mikołajki etc. 

51% firm zadeklarowało, że pracownicy mają możliwość przyprowadzenia dziecka do biura. 

26% ma w tym celu stworzony specjalny pokój, w którym rodzic może pracować wraz z dzieckiem. 

1/4 pracodawców zadeklarowała, że wspiera rodziców także finansowo poprzez dopłaty do żłobków, przedszkoli czy niani. 

19% założyło własne miejsca opieki nad dziećmi. 

Które firmy najlepiej wspierają swoich pracowników-rodziców?

Nagrody w konkursie przyznawane były w trzech kategoriach: 

I – firmy do 49 pracowników

II – firmy od 50 do 249 pracowników

III – firmy od 250 pracowników

W I kategorii laureatem konkursu została firma VERMICULATE POLAND, firma produkcyjna Diana Kuprianow z Ełku

To niewielka firma zatrudniająca 8 osób, z czego 6 to rodzice. Właściciele firmy sami dają najlepszy przykład łączenia obowiązków rodzinnych i zawodowych jako rodzice czwórki dzieci. Lista działań wspierających rodziców w firmie jest bardzo długa, to co zwróciło naszą szczególną uwagę to: 

  • firma podkreśla, że ważna jest profesjonalna realizacja zadań, a nie sztywne godziny pracy, dlatego pracownicy mogą w ramach godzin pracy odprowadzać i przyprowadzać dzieci z placówek, 
  • godziny pracy indywidualnie dopasowuje się do planów rodzinnych (chodzi o możliwość uczestniczenia w wydarzeniach ważnych dla dzieci: przedsatwieniach, zawodach etc.)
  • pracownicy mogą w razie potrzeby wykonywać swoją pracę zdalnie
  • pracownicy mają możliwość pracy w niepełnym wymiarze godzin – taki plan ustalany jest indywidualnie
  • kobiety w ciąży mogą uzyskać wsparcie materialne, a po urodzeniu dziecka wyprawkę dla maluszka 
  • ojcowie zachęcani są do korzystania z urlopów ojcowskich 
  • pracownicy moga liczyć na wspracie materialne w związku z kompletowaniem-uzupełnianiem wyprawki szkolnej
  • w siedzibie firmy jest specjalne miejsce dla dzieci do zabawy i odrabiania lekcji, bo pracownik może pracować z dzieckiem, jeśli nie ma możliwości zapewnienia mu innej opieki

Imponujące prawda? Jest jednak jedna zła wiadomość, a mianowicie taka, że firma nie prowadzi obecnie rekrutacji i na razie nie planuje powiększania zespołu. 

W II kategorii laureatem konkursu została firma WESSLING Polska sp. z o.o z siedzibą w Krakowie 

To międzynarodowa firma specjalizująca się w doradztwie i konsultingu środowiska żywności.

Pani Prezes sama jest mamą trzech synów i świetnie wie co to work-life-balance. Sama podkreśla, że „pracownik spełniony rodzinnie to skarb”. Warto podkreślić następujące elementy wspracia oferowanego przez firmę:

  • zachęcanie ojców do korzystania z przysługujących im urlopów ojcowskich
  • pracownicy mogą korzystać z ruchomego czasu pracy, pracy z domu, mogą pracować w systemie zmianowym (od 7 do 15 albo 12 do 20)
  • specjalny program dla rodziców zachęca do znajdowania równowagi pomiędzy życiem rodzinnym i zawodowym
  • pracownicy mogą liczyć na wsparcie finansowe; pakiet zabawek i kosmetyków, szkoła pływania, SPA dla mamy, uroczysta kolacja z okazji narodzin dziecka, pakiet szczepionek ponadobowiązkowych a także dofinansowanie opieki medycznej 
  • firma prowadzi różnego rodzaju programy dla dzieci angażując swoich pracowników (żywa biblioteka, noc naukowców)
  • oferuje także zajęcia gimnastyczne dla mam oraz zajęcia na basenie
  • przyszli rodzice mogą liczyć na skorzystanie z zajęć w prywatnej szkole rodzenia
  • w spotkaniach integracyjnych firmy mogą brać udział członkowie rodzin (koszty pokrywa pracodawca)
  • a wisienką na torcie będzie… informacja, że na siedzibę firmy specjalnie wybrano budynek, w którym mieści się przedszkole. 

Mamy nadzieję, że już wkrótce napiszemy więcej o tej firmie 😉 

W III kategorii laureatem została firma LINK4 Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. w Warszawie

Choć jest to firma zatrudniająca blisko 600 osób, to największą wartością firmy jest rodzinna atmosfera. A jakie udogodnienia czekają na rodziców?

  • przyszłe mamy mogą indywidualnie ustalić swój plan pracy i skrócić go do 4 godzin 
  • można ustalić swój indywidualny plan pracy dopasowany do potrzeb rodziny
  • pracownicy najczęściej pracują zadaniowo 
  • zarówno matki jak i ojcowie mogą skorzystać z możliwości skrócenia etatu
  • pracownicy mogą część zadań wykonywać z domu 
  • pracownicy na urlopach rodzicielskich zachowują dostęp do wszystkich świadczeń dodatkowych dla pracowników 
  • pracownicy oraz ich rodziny moga korzystać z dofinansowanych zajęć sportowych 
  • dla rodziców przygotowana została propozycja warsztatów wspierających ich umiejętności rodzicielskie np. chustonoszenie, bajkoteriapia etc. 
  • pracownicy mogą skorzystać z niskooprocentowanych pożyczek na cele mieszkaniowe a także dofinansowania do wyprawki szkolnej czy wyjazdów wakacyjnych   
  • przygotowane zostały dwa pokoje do pracy z dzieckiem a w łazienkach są przewijaki 
  • dostępny jest także mobilny stolik do rysowania, który można postawić przy każdym biurku 
  • firma współpracuje z siecią przedszkoli i żłobków oferując m.in. rabaty, zwolnienie z opłat wpisowych 
Liczymy, że już niedługo poznamy oferty pracy z firmy LINK 4! 

Nagrodę niespodziankę, także w III kategorii otrzymała firma NUTRICIA, Warszawa i Opole 

Zapewne każdy rodzic doskonale wie, czym zajmuje się firma NUTRICIA, warto napisać jednak o wsparciu jakie firma zapewnia swoim pracownikom-rodzicom:

  • firma prowadzi specjalny program skierowany do rodziców informując ich o prawach i zakresie możliwego wsparcia
  • pracownicy mają możliwości elastycznego rozpoczyniania i kończenia pracy 7 do 10 i 15 do 18)
  • jeśli jest to możliwe, to pracownicy mogą swoją pracę wykonywać z domu
  • możliwa jest praca w niepełnym wymiarze
  • na stanowiskach produkcyjnych przełożony uwzględnia sytuację rodzinną pracowników
  • pracownicy mogą korzystać z pożyczek na cele mieszkalne, dofinasowanie do żłobków i przedszkoli, kolonii i wypoczynku z dziećmi
  • w przypadku zamiany miejsca zamieszkania możliwe jest skorzystania z pakietu relokacyjnego 
  • kobiety mogą liczyć na specjalistyczną opiekę lekarską i opiekę okołoporodową
  • firma dofinansowuje poród rodzinny, pokrywa koszty pobytu w szpitalu w sali o podwyższonym standardzie, a także koszty znieczulenia 
  • z okazji urodzenia dziecka pracownicy otrzymują paczkę z upominkami 
  • cała rodzina może liczyć na dofinasowanie do pakietu medycznego
  • firma gwarantuje dofinasowanie do żłobka i przedszkola (zależnie od poziomu wynagrodzenia)
  • dzieci mogą od czasu do czasu przebywać w miejscu pracy rodzica
Jeśli firma prowadzi własnie rekrutacje, zachęcimy ją do ogłaszania się u nas 😉 

Zamiast zakończenia

Muszę przyznać, że powyższe listy udogodnień dla rodziców napawają nadzieją. Jak widać, nie dla każdego pracodawcy, bycie rodzicem to kłopot. Tym bardziej cieszymy się, że mogliśmy wspierać konkurs i promować go wśród pracodawców. 

Dodatkowe informacje o konkursie, składzie Kapituły Konkursu można przeczytać na stronie Kancelarii Prezydenta >>>

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów. 
Podyskutuj

Video: Jak być dobrym sprzedawcą w finansach? Praca w bankowości – zobacz webinar!

"Jak być dobrym sprzedawcą w finansach?" to drugi z serii trzech webinariów przygotowanych wspólnie z Santander Bank Polska. Podczas spotkania ekspertki Santander Bank Polska podzieliły się swoją wiedzą i doświadczeniem profesjonalnych sprzedawców. Jeśli interesuje Cię praca w bankowości, koniecznie zobacz nagranie z naszego webinaru!

Praca w bankowości – zobacz webinar!

Podczas serii trzech webinarów zorganizowanych wspólnie z Santander Bank Polska, omówiłyśmy wszystkie najważniejsze kwestie dotyczące rozpoczęcia i rozwoju kariery w branży bankowej. Pierwszy webinar dotyczył szans i wyzwań w pracy z klientem.

Dzisiaj publikujemy dla Ciebie drugi, w którym ekspertki Santander Bank Polska odpowiadają na pytanie „Jak być dobrym sprzedawcą w finansach?”

Dzięki uczestnictwu w naszym cyklu, będziesz mogła krok po kroku przygotować się do wejścia w nową branżę!

Czego dowiesz się z nagrania?

  • Jak być dobrym sprzedawcą w bankowości?
  • Jakie wykształcenie i doświadczenie jest potrzebne na stanowisku sprzedawcy?
  • Które cechy charakteru są ważne, aby być dobrym doradcą?
  • Oraz wiele innych praktycznych wskazówek dotyczących branży bankowej.

Kim są nasze ekspertki?

Justyna Pietraszewska
Dyrektor oddziału Santander Bank Polska

Magister Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego o specjalizacji Rynki Finansowe. Od 2013 doradca klienta w Santander Bank Polska. Od 6 lat dyrektor 1 Oddziału w Strzelinie. Pasjonatka rolnictwa. Prywatnie mama 12-letniego Miłosza i rocznego Ignasia. W wolnych chwilach pasjonatka podróży, jazdy na nartach i nurkowania.

Małgorzata Szelwicka
p.o. Dyrektor oddziału Santander Bank Polska

Uzyskała stopień magistra na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi w Wyższej Szkole Bankowej. Od 15 lat pracuje w finansach. Od 11 lat Pracownik Santander Bank Polska. Od 8 lat menadżer zespołu sprzedażowego. W chwili obecnej p.o. dyrektor 12 oddziału we Wrocławiu. W 2020 Bohaterka Ryzyka Santander Bank Polska. W życiu prywatnym mama 4 letniej Łucji. W wolnych chwilach wolontariuszka Fundacji Santander i skrzypaczka.

Moderacja: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska (Fundacja Mamo Pracuj)

Sprawdź aktualne oferty pracy Santander Polska!

Zdjęcie: zrzut ekranu z nagrania webinaru; pozostałe zdjęcia archiwum prywatne.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Mama trójki fantastycznych dzieci i szczęśliwa żona. Uwielbia, gdy wokół dużo się dzieje i nieustannie uczy się czegoś nowego o świecie. Baczna obserwatorka zmieniającej się rzeczywistości. Pasjonatka dobrej kuchni, muzyki i podróży.

Koszulki damskie z nadrukiem – pomysł na prezent dla pracowników

Nie od dziś wiadomo, że za sukcesem każdej firmy stoi między innymi dobrostan pracowników. Osoby, które czują się ważne i doceniane, są efektywniejsze i lepiej wykonują powierzone im zadania, a ponadto czują więź z pracodawcą i współpracownikami. Wszystko to ma niebagatelny wpływ na funkcjonowanie firmy. Oprócz dobrej atmosfery na co dzień i spotkań integracyjnych, warto także pomyśleć o drobnych podarunkach. Dobrym pomysłem na prezent dla pracowników mogą się okazać koszulki damskie z nadrukiem.
Kobieta obdarowana koszulkami dla pracowników

Koszulki damskie z nadrukiem – dlaczego są idealnym prezentem?

Po pierwsze – t shirty damskie z nadrukiem to niezwykle praktyczny prezent, który nie zostanie schowany czy rzucony w kąt, ale rzeczywiście się przyda. Po drugie prezent ten można dowolnie spersonalizować, co dodatkowo pokazuje zaangażowanie pracodawcy w życie społeczności pracowników. Na takiej koszulce można umieścić nadruk lub napis, nawiązujący na przykład do panujących w firmie zwyczajów czy powiedzonek.

Przeczytaj także: Rozwijaj swoje talenty w firmie, która ceni Ciebie i Twoją rodzinę

Koszulki z nadrukiem dla pracowników – na jakie okazje?

Obdarowanie pracownika koszulką z nadrukiem może stanowić miły gest na powitanie – na przykład po dłuższej nieobecności, spowodowanej chorobą lub urlopem macierzyńskim czy wychowawczym. Powrót do pracy wiąże się z reguły ze stresem i niesie za sobą wiele obaw, a ponowne zaaklimatyzowanie się w miejscu pracy może zająć nawet kilka dni. Miłe powitanie i zabawny prezent na pewno pomogą przełamać lody i szybko wrócić do rutyny pracowniczej sprzed urlopu.

Koszulki z nadrukiem mogą być także miłym prezentem dla nowego pracownika, który dopiero dołącza do zespołu. Dzięki temu od razu poczuje się pewniej i łatwiej będzie przyswajał niezbędną do wykonywania obowiązków wiedzę.

Jakie koszulki wybrać na prezent dla pracowników?

Jak już wspominaliśmy – mogą to być koszulki z zabawnym napisem, którego często używacie w firmie. Może nić porozumienia między pracownikami utworzyła się na bazie wspólnej fascynacji jakąś filmową produkcją lub ulubionym gatunkiem muzyki? Takie koszulki można znaleźć bez problemu.

Należy pamiętać także o rozmiarze. Lepiej zdecydować się na pakiet koszulek w nieco większym rozmiarze. Pozwoli to uniknąć niezręcznej sytuacji, gdy koszulka będzie za mała. Większe koszulki można natomiast nosić jako tzw. oversize, co jest bardzo modne. Chyba że pracodawca zna rozmiar każdego z pracowników – można go wówczas dobrać indywidualnie do każdej osoby.

Zdjęcie: Canva

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×