Czego szukasz

Czy osoba współpracująca może założyć własną firmę?

Przedsiębiorcy często korzystają z pomocy rodziny przy prowadzeniu firmy. Kto uznawany jest za osobę współpracującą i z czym to się wiąże? Czy są jakieś przeciwwskazania do założenia firmy, współpracując przy prowadzeniu innej albo w trakcie zasiłku macierzyńskiego? Po jakim czasie od likwidacji działalności gospodarczej można otworzyć kolejną? Co to jest mały ZUS i komu przysługuje ta preferencja? Wszystkie odpowiedzi znajdziecie w artykule. Zapraszamy do lektury!

Kogo nazywamy osobą współpracującą?

Osobami współpracującymi są: małżonek, rodzice, dzieci, macocha i ojczym, dzieci drugiego małżonka oraz dzieci przysposobione – o ile pozostają z przedsiębiorcą we wspólnym gospodarstwie domowym i pomagają mu w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Osoba współpracująca zobowiązana jest opłacać składki do ZUS-u na takich samych zasadach jak za przedsiębiorcę, jednak bez prawa do preferencyjnego ZUS-u.

Bez znaczenia jest zakres współpracy, czas poświęcany na wykonywanie obowiązków w firmie oraz to, czy zawierana jest umowa o pracę czy pomoc udzielana jest nieodpłatnie.

Jeżeli spełnione są powyższe warunki, to zawsze mamy do czynienia z osobą współpracującą. Wyjątek stanowi jedynie zawarcie umowy zlecenie. Członek rodziny nie zostanie wówczas uznany za osobę współpracującą, a składki ZUS wyliczane będą na zasadach obowiązujących umowy cywilnoprawne.

Zauważmy, że niezależnie od formy zatrudnienia zarówno brat, jak i siostra nie zostaną uznani za osoby współpracujące.

Czy osoba współpracująca może założyć własną firmę?

Nie ma przeciwwskazań, aby osoba współpracująca przy działalności gospodarczej męża, dziecka czy rodzica założyła własną firmę, a co za tym idzie równocześnie prowadziła swoją działalność i pomagała w firmie członka rodziny.

Należy rozważyć, jak w takim wypadku wygląda obowiązek opłacania składek ZUS. Standardowo zarówno przedsiębiorca, jak i osoba współpracująca zobowiązani są do opłacania składek społecznych i składki zdrowotnej.

W przypadku, gdy jedna osoba jest równocześnie przedsiębiorcą i osobą współpracującą w innej działalności, wystarczające będzie opłacanie składek społecznych tylko z jednego tytułu. Występuje wówczas tzw. zbieg tytułów ubezpieczeń. Składkę zdrowotną natomiast należy płacić odrębnie z obu tytułów.

Tak jak wspominałam powyżej, osobie współpracującej nie przysługuje preferencyjny ZUS, może się jednak zdarzyć, że taki przywilej dostępny będzie z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. W takim wypadku możliwe jest opłacanie niższych składek przez okres 24 pełnych miesięcy.

Kiedy nie możemy skorzystać z małego ZUS-u?

Przywilej w postaci małego ZUS-u dedykowany jest do osób zakładających jednoosobową działalność gospodarczą, spełniających dodatkowe warunki. Z preferencyjnego ZUS-u skorzystać mogą osoby otwierające firmę, które:

  • nie posiadały działalności gospodarczej przez ostatnie 60 miesięcy kalendarzowych (po upływie 5 lat można ponownie opłacać mały ZUS);
  • nie będą świadczyć czynności na rzecz byłego pracodawcy (warunek dotyczy wyłącznie obowiązków o takim samym charakterze, jak te wykonywane na etacie).

Ile czasu trzeba odczekać, aby założyć działalność po likwidacji poprzedniej?

Osoba, która wcześniej prowadziła działalność gospodarczą i postanowiła ją zamknąć, może założyć ją ponownie. Nie ma żadnego minimalnego okresu, który należałoby odczekać w celu ponownego zarejestrowania firmy.

Bez znaczenia jest również profil działalności, możemy w ramach nowej firmy wykonywać te same czynności lub zmienić zakres świadczonych usług czy sprzedawanych towarów.

Możliwość skorzystania z małego ZUS-u uzależniona jest jednak od przerwy pomiędzy zamknięciem jednej działalności, a otwarciem kolejnej.

Jeżeli od momentu likwidacji upłynęło 60 miesięcy kalendarzowych, przedsiębiorca może ponownie skorzystać z preferencji, w przeciwnym wypadku zobowiązany jest do opłacania dużego ZUS-u.

Założenie firmy, a zasiłek macierzyński

Działalność gospodarczą ma prawo założyć każda osoba, która ukończyła 18 lat i posiada pełną zdolność do czynności prawnych.

Zakładanie firmy jest wolne dla każdego na równych prawach. Oznacza to, że kobieta pobierająca zasiłek macierzyński (niezależnie od tego z jakiego tytułu wypłacane jest świadczenie) ma prawo do otworzenia własnej działalności.

Czy na macierzyńskim można założyć firmę? Czy warto i jak to zrobić?

Bardzo ważną informacją jest fakt, że w przypadku otwarcia nowej firmy w czasie pobierania zasiłku macierzyńskiego, świadczenie nie zostaje odebrane.

Składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe finansowane są wówczas z budżetu państwa, a przedsiębiorcza mama opłaca obowiązkowo tylko składkę zdrowotną.

Jeśli masz więcej pytań? Szukasz odpowiedzi na ważne pytania w zakresie księgowości, czy zakładania firmy?

Skontaktuj się z nami! Napisz pytanie w komentarzu pod artykułem, skomentuj post na FB albo napisz do nas na adres: [email protected] nasi eksperci z inFakt.pl odpowiedzą.

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy (specjalna oferta dla Mamopracuj).
Podyskutuj

Video: Jak być dobrym sprzedawcą w finansach? Praca w bankowości – zobacz webinar!

"Jak być dobrym sprzedawcą w finansach?" to drugi z serii trzech webinariów przygotowanych wspólnie z Santander Bank Polska. Podczas spotkania ekspertki Santander Bank Polska podzieliły się swoją wiedzą i doświadczeniem profesjonalnych sprzedawców. Jeśli interesuje Cię praca w bankowości, koniecznie zobacz nagranie z naszego webinaru!

Praca w bankowości – zobacz webinar!

Podczas serii trzech webinarów zorganizowanych wspólnie z Santander Bank Polska, omówiłyśmy wszystkie najważniejsze kwestie dotyczące rozpoczęcia i rozwoju kariery w branży bankowej. Pierwszy webinar dotyczył szans i wyzwań w pracy z klientem.

Dzisiaj publikujemy dla Ciebie drugi, w którym ekspertki Santander Bank Polska odpowiadają na pytanie „Jak być dobrym sprzedawcą w finansach?”

Dzięki uczestnictwu w naszym cyklu, będziesz mogła krok po kroku przygotować się do wejścia w nową branżę!

Czego dowiesz się z nagrania?

  • Jak być dobrym sprzedawcą w bankowości?
  • Jakie wykształcenie i doświadczenie jest potrzebne na stanowisku sprzedawcy?
  • Które cechy charakteru są ważne, aby być dobrym doradcą?
  • Oraz wiele innych praktycznych wskazówek dotyczących branży bankowej.

Kim są nasze ekspertki?

Justyna Pietraszewska
Dyrektor oddziału Santander Bank Polska

Magister Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego o specjalizacji Rynki Finansowe. Od 2013 doradca klienta w Santander Bank Polska. Od 6 lat dyrektor 1 Oddziału w Strzelinie. Pasjonatka rolnictwa. Prywatnie mama 12-letniego Miłosza i rocznego Ignasia. W wolnych chwilach pasjonatka podróży, jazdy na nartach i nurkowania.

Małgorzata Szelwicka
p.o. Dyrektor oddziału Santander Bank Polska

Uzyskała stopień magistra na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi w Wyższej Szkole Bankowej. Od 15 lat pracuje w finansach. Od 11 lat Pracownik Santander Bank Polska. Od 8 lat menadżer zespołu sprzedażowego. W chwili obecnej p.o. dyrektor 12 oddziału we Wrocławiu. W 2020 Bohaterka Ryzyka Santander Bank Polska. W życiu prywatnym mama 4 letniej Łucji. W wolnych chwilach wolontariuszka Fundacji Santander i skrzypaczka.

Moderacja: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska (Fundacja Mamo Pracuj)

Sprawdź aktualne oferty pracy Santander Polska!

Zdjęcie: zrzut ekranu z nagrania webinaru; pozostałe zdjęcia archiwum prywatne.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Mama trójki fantastycznych dzieci i szczęśliwa żona. Uwielbia, gdy wokół dużo się dzieje i nieustannie uczy się czegoś nowego o świecie. Baczna obserwatorka zmieniającej się rzeczywistości. Pasjonatka dobrej kuchni, muzyki i podróży.

Koszulki damskie z nadrukiem – pomysł na prezent dla pracowników

Nie od dziś wiadomo, że za sukcesem każdej firmy stoi między innymi dobrostan pracowników. Osoby, które czują się ważne i doceniane, są efektywniejsze i lepiej wykonują powierzone im zadania, a ponadto czują więź z pracodawcą i współpracownikami. Wszystko to ma niebagatelny wpływ na funkcjonowanie firmy. Oprócz dobrej atmosfery na co dzień i spotkań integracyjnych, warto także pomyśleć o drobnych podarunkach. Dobrym pomysłem na prezent dla pracowników mogą się okazać koszulki damskie z nadrukiem.
Kobieta obdarowana koszulkami dla pracowników

Koszulki damskie z nadrukiem – dlaczego są idealnym prezentem?

Po pierwsze – t shirty damskie z nadrukiem to niezwykle praktyczny prezent, który nie zostanie schowany czy rzucony w kąt, ale rzeczywiście się przyda. Po drugie prezent ten można dowolnie spersonalizować, co dodatkowo pokazuje zaangażowanie pracodawcy w życie społeczności pracowników. Na takiej koszulce można umieścić nadruk lub napis, nawiązujący na przykład do panujących w firmie zwyczajów czy powiedzonek.

Przeczytaj także: Rozwijaj swoje talenty w firmie, która ceni Ciebie i Twoją rodzinę

Koszulki z nadrukiem dla pracowników – na jakie okazje?

Obdarowanie pracownika koszulką z nadrukiem może stanowić miły gest na powitanie – na przykład po dłuższej nieobecności, spowodowanej chorobą lub urlopem macierzyńskim czy wychowawczym. Powrót do pracy wiąże się z reguły ze stresem i niesie za sobą wiele obaw, a ponowne zaaklimatyzowanie się w miejscu pracy może zająć nawet kilka dni. Miłe powitanie i zabawny prezent na pewno pomogą przełamać lody i szybko wrócić do rutyny pracowniczej sprzed urlopu.

Koszulki z nadrukiem mogą być także miłym prezentem dla nowego pracownika, który dopiero dołącza do zespołu. Dzięki temu od razu poczuje się pewniej i łatwiej będzie przyswajał niezbędną do wykonywania obowiązków wiedzę.

Jakie koszulki wybrać na prezent dla pracowników?

Jak już wspominaliśmy – mogą to być koszulki z zabawnym napisem, którego często używacie w firmie. Może nić porozumienia między pracownikami utworzyła się na bazie wspólnej fascynacji jakąś filmową produkcją lub ulubionym gatunkiem muzyki? Takie koszulki można znaleźć bez problemu.

Należy pamiętać także o rozmiarze. Lepiej zdecydować się na pakiet koszulek w nieco większym rozmiarze. Pozwoli to uniknąć niezręcznej sytuacji, gdy koszulka będzie za mała. Większe koszulki można natomiast nosić jako tzw. oversize, co jest bardzo modne. Chyba że pracodawca zna rozmiar każdego z pracowników – można go wówczas dobrać indywidualnie do każdej osoby.

Zdjęcie: Canva

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×