Czego szukasz

Czy każda firma potrzebuje działań PR? Wywiad z Kingą Fromlewicz

Bardzo często słyszymy, że aktualnie czysta sprzedaż produktów czy usług nie działa. Nawiązywanie, budowanie i utrzymywanie relacji z klientem jest jedyną i słuszną drogą na prowadzenie biznesu. O co chodzi z PR i czy rzeczywiście jest on podstawą funkcjonowania firmy? Zapytałyśmy o to Kingę Fromlewicz, autorkę książki pt. „Zostań królową PR”.

Kinga Fromlewicz

Kingo, od lat jesteś związana z PR. Powiedz, czy to była oczywista ścieżka zawodowa dla Ciebie, czy wcześniej próbowałaś innych wyzwań?

Zgadza się, PR zajmuję się już ponad dekadę i mogę powiedzieć, że od początku mojej kariery zawodowej towarzyszyła mi myśl o tym, żeby działać w obszarach związanych z komunikacją. Wcześniej byłam dziennikarką lokalnych i regionalnych gazet, pisałam też do ogólnopolskiego magazynu. Dlatego, jak widzisz, całe moje zawodowe życie związane jest z pisaniem, tworzeniem, wyszukiwaniem ciekawych informacji. Myślę, że dziennikarskie doświadczenie bardzo wzmocniło mój naturalny talent do znajdowania i analizowania informacji.

A powiedz, dlaczego PR dla każdego biznesu – małego czy dużego, jest tak ważny?

Odpowiedź na to pytanie znaleźć można w samej nazwie Public Relations – chodzi o budowanie trwałych i stabilnych relacji z naszymi odbiorcami, klientami. To szczególnie ważne właśnie w małych biznesach, kiedy zwykle budżet reklamowy mamy bardzo ograniczony. Wtedy sposoby działania PR są idealnym rozwiązaniem – budujemy relacje, co powoduje, że klienci nie tylko nas poznają, poznają nasze produkty, ale przede wszystkim zostają z nami na dłużej.

Napisałaś książkę pt. Zostań królową PR? Czy to była naturalna kolej rzeczy czy spontaniczny pomysł?

Od zawsze brakowało mi na polskim rynku książki o PR, która nie jest akademickim podręcznikiem, naszpikowanym branżowym żargonem. Kiedy ruszyłam ze swoim projektem SiłaPR pomyślałam, że to najlepszy moment na to, aby napisać książkę, którą sama chciałabym przeczytać startując ze swoim biznesem. Mój pomysł bardzo spodobał się wydawnictwu, które już po dwóch dniach od przesłania mojej propozycji, zaakceptowało ją 🙂

Już pierwsze recenzje książki upewniły mnie w tym, że to był bardzo dobry pomysł, aby stworzyć przewodnik po PR dla przedsiębiorczych kobiet, pisany bardzo bezpośrednim językiem. Recenzentki mówiły mi, że podczas lektury czuły się tak, jakbyśmy siedziały razem w kawiarni przy ciastku i kawie.

Postawiłaś na taką formę dzielenia się wiedzą, ale to nie wszystko co robisz. Prowadzisz również konsultacje i warsztaty online. Opowiesz o nich?

Od początku działalności z SiłaPR zależało mi, żeby oferować takie produkty, z których każda kobieta prowadząca biznes będzie mogła skorzystać: zarówno ta na początku swojej drogi, jak i ta już działająca i szukająca nowych ścieżek. Dlatego oferuję zarówno konsultacje w wariancie jednego spotkania, ale też strategiczne spotkania PRO. Możesz też skorzystać z pigułek wiedzy w bardzo przystępnej cenie i fajnej formule szablonów PDF i instrukcji głosowych jak je uzupełniać, żeby nam jak najlepiej służyły. W tym roku chcę rozwijać tę część mojej oferty i na pewno będą kolejne.

Realizuję też warsztaty online w formule 4 spotkań na żywo, podczas których uczę jak profesjonalnie budować relacje z mediami i spełnić swoje marzenie o ujrzeniu nazwy firmy/marki w poczytnym magazynie czy portalu. Umiejętność odpowiedniej współpracy z dziennikarzami to bardzo ważny element PR. Chcę, aby przedsiębiorcze kobiety robiły to profesjonalnie, a nie ulegały różnym obietnicom jakie można znaleźć w sieci, że wystarczy „coś” napisać i wysłać w kosmos, a na pewno ktoś to opublikuje. Niestety, ale nikt nie umiera z niecierpliwości w oczekiwaniu na nasz artykuł i dlatego niezbędne jest umiejętne budowanie relacji z dziennikarzami i oferowanie im ciekawych historii.

O wszystkim tym rozmawiamy podczas warsztatów, które chcę prowadzić przez cały 2019 rok. To miesiąc intensywnej, ale i efektywnej pracy, bo stawiam na bardzo kameralne, 8-osobowe grupy. Mam sygnały z mojej społeczności, że coraz rzadziej szukamy masowych kursów online, a chcemy indywidualnego podejścia i spotkania twarzą w twarz z prowadzącym. Dlatego stworzyłam moje warsztaty, o których możesz więcej przeczytać u mnie na stronie.

Rozmawiając z aktywnymi zawodowo mamami zawsze ciekawią mnie ich patenty na work-life balance. Jak Twoja bogata aktywność zawodowa ma się do życia prywatnego? Masz czas dla siebie i rodziny? A może znalazłaś złoty środek na to jak łączyć życie zawodowe i prywatne? Podziel się swoimi sprawdzonymi sposobami.

Z czasem jest u mnie krucho, bo oprócz prowadzenia i rozwijania SiłaPR, pracuję dla czołowej agencji relacji inwestorskich, a to bardzo wymagająca praca. Tak więc czas na rozwój SiłaPR mam „po godzinach”. W tym wszystkim oczywiście jest też rodzina, czyli mąż, nastoletnia córka i kot 🙂 Mam to szczęście, że moi najbliżsi to moi najwięksi fani i wsparcie – córka na przykład była fotografką na spotkaniu autorskim jakie zorganizowałam po wydaniu książki.

Myślę, że o wiele trudniej byłoby to wszystko ogarniać, gdy córka była młodsza i wymagała o wiele więcej mojej uwagi. Teraz to fajna, dorastająca kobieta, która ma już swoje sprawy. W całym tym zabieganiu jednak regularnie znajdujemy czas na wspólne wieczory filmowe, czy wyprawy za miasto, które wszyscy uwielbiamy. Wydaje mi się, że nie ma jednej złotej zasady czy sposobów. Ważne, żeby wzajemnie wsłuchiwać się w potrzeby każdego członka rodziny, nie zapominając przy tym o własnych ambicjach.

Tak na koniec, proszę podziel się z dziewczynami, które dopiero co startują ze swoim biznesem, co Twoim zdaniem jest absolutnym „must have” jeśli chodzi o działania PR?

Start biznesu to doskonały moment na start działań PR. Jednak, żeby się to wszystko udało, musimy dobrze wszystko zaplanować. PR to przede wszystkim przemyślane strategiczne działania, dzięki którym zbudujemy rozpoznawalność i wizerunek naszej marki. Dlatego zawsze mówię, że trzeba koniecznie zacząć od strategii.

To nie musi być jakiś bardzo rozbudowany dokument – u mnie dostępne są też szablony, ale ważne, żeby uwzględnić w nim najważniejsze elementy:

1. Cel działań komunikacyjnych – i tu ważna uwaga: powinien on wspierać cel biznesowy.
2. Co chcesz powiedzieć o swojej marce i co ludzie mają zapamiętać.
3. Jak chcesz osiągnąć swój cel.
4. Jak będziesz sprawdzać czy to co robisz, działa.

Jeżeli jesteś zainteresowana tematem przygotowania dobrej strategii działań PR zapraszam po darmowe video, jakie przygotowałam na ten temat dla kobiet rozważających jej stworzenie.

Dziękuję za rozmowę.

4 marca Kinga Fromlewicz startuje ze swoimi warsztatami medialnymi, na które dla naszych Czytelniczek obowiązuje kod rabatowy 15 % na hasło:MAMOPRACUJ

Rozmawiała: Anna Łabno-Kucharska

Zdjęcie: archiwum Kingi Fromlewicz

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie