Czego szukasz

Czas tylko dla siebie? Czy to możliwe?

Przede mną wytęsknione, zarezerwowane jeszcze w styczniu, warsztaty z jogą na greckiej wyspie. Myślę o nich od paru lat, ale do tej pory nie miałam odwagi: rodzina, praca, wyrzuty sumienia, że można mieć czas tylko dla siebie. Nie poświęcać go dzieciom, mężowi, przyjaciołom, ale wyłącznie swoim potrzebom. Brzmi przerażająco, prawda? W tym roku postanowiłam ruszyć do przodu i spełnić parę swoich marzeń, a ta wycieczka jest jednym z nich.

  • Natalia Gozdowska - 28/09/2019
rower nad brzegiem morza

Przedwyjazdowy stres

Wrzesień nie jest dla mnie najlepszym terminem na samotny, relaksujący wyjazd. Trwa zamieszanie, związane z początkiem roku, młodszy syn poszedł do nowego przedszkola i zmieniliśmy mieszkanie. A może zrezygnować? Jak oni sobie beze mnie poradzą? Raz jeszcze patrzę na opis mojej wymarzonej wycieczki, mail organizacyjny i zaczynam wizualizować sobie „Pistacjową Wyspę”. Pojadę! Co ma być to będzie, to tylko (i aż😉) tydzień!

Sobota. Dzień wyjazdu. Jestem zmęczona porannym domowym chaosem. Pół dnia minęło mi na gotowaniu, pisaniu instrukcji, które leki dla kogo, potem na szybkim pakowaniu. W tym wszystkim pilnowałam się, by pamiętać, że to ostatnie godziny z dziećmi przed moim wyjazdem. Nie udało się jednak ich „książkowo” wykorzystać, przez co moje matczyne poczucie winy urosło do kwadratu. Czuję jak bardzo mam ściśnięte gardło i trudniej złapać mi oddech. Gdy zamykam walizkę, dopada mnie refleksja, że tego typu wyjazdy są zawsze okupione zbyt dużym stresem… Zastanawiam się czy warto.

Towarzyszki podróży

Chłopcy odwożą mnie na lotnisko, odprawiam się i nie mogę uwierzyć, że mam tyle czasu dla siebie! Wieczorem lądujemy w Atenach. Już w samolocie słyszałam jak ktoś rozmawia o jodze. Z ciekawością wypatruję twarzy osób, które staną się moimi towarzyszami w najbliższych dniach. Zauważam grupkę kobiet w różnym wieku. Bingo! Po wyjściu z hali przylotów czeka już nasza nauczycielka – Kasia Bem.

Jestem niepewna, co przyniosą kolejne dni. Okazuje się, że większość z nas praktykuje jogę sporadycznie, więc odpada stres, że nie dam rady. Cel tego wyjazdu to rozciągnięcie, wyciszenie, relaks, złapanie innej perspektywy i oddechu.

W Pireusie meldujemy się w kameralnym hotelu, z którego następnego dnia wyruszymy do portu. Wstajemy świtem. Greckie, nadmorskie miasto powoli budzi się ze snu. Mamy pojechać taksówkami, które wyglądają, jakby nie miały zbyt dużo przestrzeni na bagaże – ku naszemu zdziwieniu, taksówkarze, po niezrozumiałej dla nas naradzie, upychają walizki i otwarte bagażniki wiążą linkami!

Jesteśmy już w porcie, gdy wstają pierwsze promienie słońca. Wsiadamy na prom i od tego momentu nasza cudowna grecka przygoda zaczyna się naprawdę… Jest ciepło, wieje wiatr. Mamy do pokonania 26 km., czeka nas 1,5 godz. na statku.

Nasza grupa to mieszanka wspaniałych kobiet. Jest 30-letnia urocza singielka, 40-letnie mamy w moim wieku, które zostawiły w domu maluchy w wieku przedszkolno-szkolnym, jest też parę doświadczonych kobiet, które na co dzień borykają się już z problemami nastolatków. Zadziwia i imponuje grupa fantastycznych, świetnie wyglądających przyjaciółek, które okazują się być już babciami. Radości życia i energii można się od nich uczyć!

Liczę na to, że ten wyjazd, pomimo grupowego charakteru da mi przestrzeń do tego, by pobyć sama ze sobą, by poczuć „odrębność”. Warto skorzystać z okazji, by odnaleźć się na nowo, by definiować się jako „Ja” a nie mama, żona, HR-owiec…

Na wyspie

Egina zachwyca. Port w małym miasteczku wita nas zgiełkiem sobotniego poranka, topiącymi się w blasku słońca łódkami, mnóstwem straganów i ludzi z bagażami. Trwa właśnie „Festiwal pistacji”, bo wyspa słynie z tego smakołyku. Weekendy na Eginie to zalew turystów z Aten. Od poniedziałku wyspa cichnie i zmienia się nie do poznania. Doświadczę tego w najbliższych dniach.

Mieszkamy w klimatycznym XIX-wiecznym dworku, miejscu seminariów i warsztatów, związanych z rozwojem. Dom zachwyca atmosferą, ma piękny ogród i mnóstwo nieodkrytych zakamarków. Śniadanie jemy w ogrodzie, przy ogromnym drewnianym stole, pokrytym smakołykami – owocami, lokalnymi serami, figowym dżemem domowej roboty, oliwkami i pomidorami.

Gotują dla nas przemiłe Greczynki – siostry, które wkładają w to całe swoje serce. Ustalamy dyżury, bierzemy na siebie przygotowywanie stołu i znoszenie naczyń po posiłkach. Jest w tym pewien urok, wracam myślami do studenckich, międzynarodowych wyjazdów-wolontariatów, dzięki którym poznałam Portugalię, Turcję, Włochy. Tam też towarzyszyły nam posiłki na dworze, długie rozmowy przy stole i niestandardowa, mało turystyczna przestrzeń.

Kolejne dni z jednej strony przynoszą pewną rutynę – poranne i popołudniowe sesje jogi, śniadania i obiadokolacje. Z drugiej strony mamy do dyspozycji morze czasu wolnego. Zwiedzamy okoliczne miejscowości i miasteczka, jeździmy na plażę.

Egina zachwyca dzikością, zaskakuje brakiem infrastruktury hotelowej. Rowerem przemierzam wyspę i zachwycam się zapierającymi dech widokami i błękitną, przejrzystą wodą, które wygląda jak egzotyczny basen z widokiem na góry.

Na urlopie wciąż Mama

W tym wszystkim wciąż staram się kontrolować sytuację w domu. Po dwóch dniach powoli odpuszczam – mąż dzielnie sobie radzi, rozśmiesza młodszego syna, gdy smutny maluch nie chce iść do przedszkola, przytula dzieci zamiast mnie w nocy. Pilnuje naszego 9-latka, by odrobił lekcje, spakował kanapkę i strój na WF.

Moim zmartwieniem pozostają zajęcia pozalekcyjne – wciąż tylko ja mam wszystkie dane, niezbędne do tego, by zgrać angielski, taniec, zajęcia architektoniczne. Jak dostosować nasze oczekiwania, do potrzeb, pasji syna i planu lekcji, nie zapominając, że czas wolny też jest ważny? Leżąc na plaży piszę do organizatorów kursów, rozmawiam ze starszym synem o emocjach, zmęczeniu, trudnych wyborach.

Pewnego wieczoru sprzeczam się wirtualnie z mężem, nasze pomysły, dotyczące zajęć syna różnią się. Ze złości nie mogę zasnąć. Dwa dni później dostrzegam w sobie zmianę. Natura, oddech, rozmowy o rozwoju pomagają mi złapać inną perspektywę – skoro ja uczę się ponownie odnajdywać lekkość i radość życia to dlaczego mam bronić synowi robić to, co lubi, kosztem mojej czy powszechnie akceptowanej wizji rozwoju? Wiem, że ta decyzja będzie niosła ze sobą konsekwencje, ale czuję, że mimo wszystko jest uwalniająca.

Są dwa momenty, w których jest mi bardzo źle, że nie jestem z dziećmi. Syn bierze udział w wyborach do trójki klasowej. Strasznie to przeżywa, ćwiczy przemówienie. Mąż pisze do mnie, że boli go brzuch, zżera stres… przecież to nie ma sensu, może powinien odpuścić? Nie jestem tam, nie wiem, co im poradzić. Piszę „A może pożałuje, że nie spróbował? Zastanówcie się, co będzie dla niego prawdziwą porażką.” Następnego dnia Julek dzwoni, że został zastępcą przewodniczącego, jest bardzo szczęśliwy a ja się wzruszam.

Dzień przed moim powrotem nasz maluch ma pasowanie na przedszkolaka. Dostaję od męża i mamy zdjęcia na bieżąco. Bardzo żałuję, że nie mogę tam być.

W zgodzie z naturą

W połowie tygodnia płynę małym statkiem na wyspę Moni, na której nie ma dróg i samochodów – można tam spotkać jelenie, pawie, zatrzymać się na skalistej, dzikiej plaży. Czas dla mnie zwalnia, chwilowo nie istnieje nic, poza tym, czego doświadczam.

Innego dnia idziemy razem o świcie w góry, do oliwnego gaju, gdzie praktykujemy medytację. Taka cisza w umyśle pojawia się pierwszy raz w moim życiu.

Natura składania do rozmyślań, na które tak dawno nie miałam czasu. Zastanawiam się, jak znajdować w życiu przestrzeń dla siebie i swoich marzeń. Jak dbać o dobre samopoczucie i nie pochłaniać niepotrzebnej energii na walczenie z przeciwnościami, ze złością i zmęczeniem. Jak patrzeć na problemy z pozycji obserwatora, żeby złapać do nich dystans.

Moim odkryciom towarzyszy lekki niepokój, że zapomnę o nich po powrocie do naszego codziennego biegu i domowo-zawodowego zamieszania.

Pożegnanie i powitanie

Z Eginy wypływamy siódmego dnia rano. Tym razem podróż promem jest inna, bardziej refleksyjna. Trochę mi smutno, że ten czas się kończy, ale tęsknię już za naszymi najbliższymi. W samolocie rozmowy cichną, myślę o tym jak zapamiętać i utrwalić tę tygodniową lekcję.

Chłopcy witają mnie uściskami i śmiechem. Mam wrażenie, że zaraz zaleją mnie miłością, którą kumulowali przez tydzień. Cieszę się, że Leoś całkiem nieźle zintegrował się z tatą. Wieczorem domaga się męskiej kąpieli, okazuje się, że już nie tylko ja potrafię go uśpić 🙂

Następnego dnia, po odwiezieniu dzieci do szkoły i przedszkola, siadam w ogrodzie, praktykuję oddech kalabati, zamykam oczy i próbuję wyciszyć umysł. Potem ćwiczę powitanie słońca, by trochę rozruszać ciało. Po takim starcie dnia pracuje się najlepiej.

Czy czas tylko dla siebie jest możliwy? Jak najbardziej. Wygospodarowanie go to wyzwanie, które wymaga dobrego przygotowania i wsparcia innych ale jeśli możecie, warto go sobie podarować. Skorzystacie na tym nie tylko Wy 🙂

Zdjęcia: własność Natalii

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Natalia Gozdowska
Zawodowo zajmuje się rozwojem, projektami HR, kulturą organizacyjną, budowaniem marki pracodawcy. Prywatnie mama dwóch wrażliwców, zakochana żona, pasjonatka reportaży, teatru tańca i psychologii. Pisze, fotografuje i wspiera tych, którzy tego potrzebują :)

Karta podarunkowa Decathlon – czy to dobry upominek dla młodej mamy?

Powrót do aktywności fizycznej po urodzeniu dziecka może być niemałym wyzwaniem organizacyjnym, a poza tym wiąże się z przełamaniem barier psychicznych. Przypomina nieco powrót do pracy – bywa, że mierzymy się z obawami, czy sprostamy wyzwaniu, czy jesteśmy gotowe, czy pogodzimy obowiązki. Łatwiej zacząć od małych kroków i stopniowo kształcić nawyk ruchu, który z czasem stanie się przyjemną rutyną i relaksem.
  • Dominika Kamińska - 21/11/2019
kobieta i dziecko jadące na rowerach po parku

Jak podejść do sprawy? Na spokojnie. Po pierwsze – być dla siebie wyrozumiałym. Samemu często narzucamy sobie rygorystyczny reżim i oczekujemy, że między usypianiem dziecka a robieniem posiłków znajdziemy błyskawiczny sposób na wymarzoną sylwetkę. Liczymy na to, że efekty przyjdą szybciej, niż to możliwe. Co więcej, w wyobrażeniach młodej matki wygospodarowanie czasu na kolejną czynność spoza puli mnożących się konieczności może urosnąć do nierealnego wyzwania. Jak oswoić ten temat? A także jak wspomóc w tej kwestii młode mamy z naszego otoczenia?

Karta podarunkowa Decathlon zachęca do uprawiania sportu

Korzyści, które wynikają z uprawiania sportu, są nie do przecenienia. Każdy, kto planuje powrót do sportu, powinien pomyśleć o zyskach wykraczających poza utratę kilogramów.

„Należy pamiętać, że jakakolwiek aktywność fizyczna, ale wykonywana regularnie, niesie ze sobą ogromne korzyści dla organizmu. Przede wszystkim zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych, które są główną przyczyną zgonów w Polsce. Poza tym ruch to podstawowe działanie w prewencji cukrzycy typu 2 czy depresji. Sport gwarantuje zdrowie, więcej energii i odporność na choroby. Istnieją dowody na to, że każdy, kto zwiększa poziom własnej aktywności fizycznej, nawet po długich okresach bezczynności, może osiągnąć korzyści zdrowotne bez względu na swój wiek” – zaznacza Marcelina Karbowiak, dietetyk w Decathlon.

Dobrze zacząć od dawkowania sobie aktywności – początkowo dwa razy w tygodniu w domowym zaciszu. Wystarczy wygospodarować przestrzeń i włączyć wideo z zestawem ćwiczeń dla początkujących (uwzględniając własne ograniczenia, w czym nie zaszkodzi wcześniejsza wizyta u fizjoterapeuty). Kolejny krok to wybór inspirującej i dostosowanej do naszych preferencji aktywności. Według danych GUS z 2016 roku najpopularniejszymi dziedzinami sportowymi pośród kobiet są jazda na rowerze, pływanie i joga. Doceńmy też siłę małych motywacji. Chociaż do takich aktywności jak domowy fitness czy bieganie w najbliższej okolicy nie potrzebujemy specjalistycznego sprzętu ani ubrań, pamiętajmy, że niektóre gadżety stanowią zachęcającą oprawę i pozwalają bardziej celebrować radość wynikającą z ruchu. Mata do jogi, buty biegowe, sportowe legginsy mogą poprawić samopoczucie, pomóc uwierzyć w siebie i wejść w „tryb sportowy”.

Impulsów do działania warto szukać wszędzie. Może znajomi są oddani jakiejś dziedzinie sportu i zarażają swoim zaangażowaniem? Może warto dać przykład dziecku i zaszczepić w nim zdrowe nawyki jak najwcześniej? Zbliżają się Twoje urodziny i masz okazję poprosić najbliższych o motywujący do ruchu prezent? A może w pracy Twojej lub kogoś z rodziny promuje się aktywny tryb życia i udostępnia narzędzia, dzięki którym łatwiej jest rozwijać sportowe zainteresowania?

Wielu pracodawców w ramach wzmocnienia inicjatyw pracowniczych oferuje zatrudnionym osobom karty podarunkowe i sportowe, które mogą stanowić dobre wyjście do „rozruszania się”. Coraz częściej są one standardem w dużych organizacjach, ponieważ te zdają sobie sprawę z wagi benefitów oraz ich roli wzmacniającej motywację i zaangażowanie zespołu. Nie trzeba daleko szukać przykładów. Sieć Decathlon znana z szerokiego asortymentu sportowego do ponad 70 dyscyplin – zarówno dla osób zaczynających swoją przygodę ze sportem, jak i profesjonalistów – stworzyła z myślą o firmach i ich pracownikach ofertę Kart Podarunkowych dla Biznesu. Warto podsunąć swojemu pracodawcy pomysł na takie świadczenie pozapłacowe.

Czy karta podarunkowa Decathlon jest tylko dla pasjonatów sportu?

Z karty mogą skorzystać pracownicy o rozmaitych preferencjach, ale ze względu na jej uniwersalność może być też przekazana członkom ich rodzin lub znajomym. Karta podarunkowa Decathlon pozwala skorzystać w wybranej kwocie od 20 do 1000 zł ze wszystkich produktów online i offline dostępnych w sieci Decathlon. Na pewno odnajdą tam coś dla siebie zapaleńcy sportowi, ale też młode mamy o innych potrzebach. Komfortowy sposób prezentacji produktów pozwala zapoznać się z pełnym asortymentem na stronie internetowej bez wychodzenia z domu, co przekłada się na oszczędność czasu. Zakup podstawowych akcesoriów do ulubionej dyscypliny sportowej lub estetycznego stroju zachęca do częstszego ruchu, ale i nagradza za wysiłek.

Zalety karty prezentowej Decathlon

Kobiety, które zdecydują się na rozwijanie swoich sportowych zainteresowań, mogą liczyć na sportowe doradztwo zatrudnionych w sieci Decathlon specjalistów dzielących pasję do sportu. Co ważne, mają też pewność, że korzystają ze sklepu cieszącego się dobrą opinią pośród konsumentów, o czym świadczą pozytywne opinie w internecie – przy ponad 160 tys. komentujących Decathlon zyskał wynik 4,7 w pięciostopniowej skali. Badania SW Research z 2019 r. wskazują, że 46% Polaków najchętniej robi zakupy sportowe online lub właśnie w jednym z 58 sklepów stacjonarnych tej sieci.

Zamówienie kart dla zespołu przebiega bardzo intuicyjne: po wejściu na stronę internetową Decathlon należy wybrać rodzaj karty w wersji elektronicznej lub z certyfikowanego ekologicznego materiału. Warto skorzystać z możliwości spersonalizowania wzoru, dzięki czemu karta wypada świetnie w roli przemyślanego prezentu, także świątecznego. To wygodny, praktyczny benefit, który docenią zarówno managerki, HR-owcy, zatrudnione matki, jak i rodziny obdarowanych pracowników.

Zmotywuj siebie, swoich pracowników, rodzinę i zajrzyj po więcej szczegółów na: https://kartapodarunkowadlabiznesu.decathlon.pl/

Artykuł powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Dominika Kamińska

Jak malować oczy? Kosmetyki i porady

Odpowiedni makijaż oczu może od razu zmienić twarz. Sprawia, że oko jest większe, ładniej wygląda. Kilka machnięć pędzelkiem i możesz wyglądać zupełnie inaczej. Myślisz, że to bardzo trudne? Tak naprawdę prosty makijaż oka dwoma cieniami może być bardziej atrakcyjny niż ten najbardziej skomplikowany. Podpowiadamy, jak wykonać makijaż oka krok po kroku.
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 20/11/2019
rudowłosa młoda dziewczyna

Prosty makijaż oka – wybieramy cienie

Aby makijaż dobrze wyglądał, należy wybrać odpowiedni kolor. Gama kolorystyczna powinna być dobrana do Twojego typu urody. Inne cienie będą pasować dla kobiet o zimowym typie urody, nieskazitelnej, bladej cerze i czarnych włosach, inne do roziskrzonych pań o urodzie typu lato, które mają słoneczną cerę i jasny kolor włosów, a jeszcze inne do jesiennej urody charakteryzującej się kasztanowymi włosami i piegowatą cerą.

Możesz także sięgnąć po najbardziej neutralne kolory – beże, które pasują do każdego typu urody.

Prosty makijaż oka warto rozpocząć właśnie od nich. Kupując cienie, zwróć uwagę na ich konsystencję. Osoby, które mają tłustą powiekę, powinny wybrać cienie kremowe – sypkie w ich przypadku nie sprawdzą się, ponieważ nie będą zbyt trwałe. Zwróć uwagę także na napigmentowanie cieni – im więcej pigmentu, tym dłużej będą się trzymać na powiece.

Makijaż oka krok po kroku:

  • przygotowanie powieki

Zanim zaczniesz robić makijaż oka, musisz dobrze przygotować powiekę. Zwróć uwagę na to, że powinna być dobrze oczyszczona, ale sucha, by cienie mogły się dobrze trzymać.

Kolejnym krokiem jest nałożenie bazy. Baza ma dwie ważne funkcje – po pierwsze, wygładza powiekę i sprawia, że cienie się nie rolują, więc nie ma problemu ze zbitymi wałeczkami koloru w załamaniach powieki. Po drugie, wiąże cienie i sprawia, że dłużej się utrzymują w intensywnym kolorze.

  • nakładanie i blendowanie cieni

Kolejnym krokiem do zrobienia idealnego makijażu oka jest nakładanie cieni. Możesz to zrobić aplikatorem z gąbeczką lub małym pędzelkiem. Najlepiej zrób to, delikatnie przykładając gąbeczkę miejsce przy miejscu – jeśli będziesz rozcierać, kolor będzie mniej wyraźny. Początkującym proponujemy zastosowanie tylko jednego koloru na całej ruchomej części powieki.

Jeśli jednak masz nieco więcej doświadczenia w tej kwestii, możesz zrobić makijaż dwoma lub trzema odcieniami. Najpierw nałóż na ruchomą powiekę cień podstawowy, a dopiero później wykonaj konturowanie oka. Aby je optycznie powiększyć, tuż nad rzęsami i w załamaniu powieki nanieś nieco ciemniejszego koloru. Granicę między odcieniami rozetrzyj delikatnie gąbeczką, by przejście było subtelne.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail