Czego szukasz

Co trzeba wiedzieć, aby założyć własny biznes?

Coraz większa część naszego społeczeństwa ma dosyć pracy na etacie, pracowania ,,na kogoś’’, często przy stawkach nieadekwatnych do włożonej pracy i zaangażowania. Dlatego też decydują się na założenie własnej firmy. Ale czy rzeczywiście w każdym przypadku jest to dobra opcja? Tego nigdy się nie dowiemy, dopóki nie spróbujemy. A ten kto nie ryzykuje… nie pije szampana.

  • Dominika Kamińska - 04/08/2017
biuro wyposażone w biurko i komputer stacjonarny

Pieniądze na biznes

Jeśli jesteś osobą zarejestrowaną w Urzędzie Pracy jako bezrobotna, masz prawo ubiegać się o bezzwrotne dofinansowanie w kwocie do 20 tys. złotych. Osoba, która otrzyma taką pomoc nie może w ciągu dwóch lat być nigdzie zatrudniona. Większość dotacji wymaga wkładu własnego, chociażby minimalnego. Ponadto, obejmują one jedynie zakładanie firmy jednoosobowej. Żadna forma spółki, czy to cywilna, czy z o.o. nie wchodzi tu w grę.

Kolejną formą pomocy jaką możemy otrzymać jest dotacja z Unii Europejskiej. Kwota tutaj jest już znacznie wyższa – do 100 tys. złotych, ale, tym samym, wymagania również wzrastają. Dużo tu papierologii, załatwiania, obowiązkowych szkoleń, a przy tym wszystkim, co ma niemałe znaczenie, takie dofinansowania nie są już bezzwrotne, a zatem, jest to forma pożyczki, również dzięki której możemy sobie pozwolić na zakładanie działalności gospodarczej.

Jak do tego podejść?

Żeby zacząć w ogóle myśleć o prowadzeniu firmy niezbędne jest zdobycie wiedzy branżowej. Bez tego szkoda jakiegokolwiek zachodu. Najlepsze doświadczenie można zdobyć, pracując, chociaż przez niedługi okres w branży, która nas interesuje. Poznamy wtedy, jak to wszystko wygląda, wcielimy się w rolę obserwatora. Warto też zainwestować we wszelkie szkolenia, kursy, książki branżowe, czasopisma.

Jeśli chcemy osiągnąć sukces musimy poświęcić swój czas i energię i podejść do tematu bardzo poważnie. Konieczne jest zorientowanie się w rynku, czy jest popyt na dane usługi, jak wygląda potencjalna konkurencja i ich metody działania.

Kolejnym krokiem może być stworzenie biznesplanu. I nie chodzi tu o napisanie bardzo szczegółowego, opisanego językiem biznesowym, dokumentu. Tak naprawdę będzie on tylko formą pomocy dla nas samych.

Oszacuj w nim wszelkie koszty, zyski, straty. Opisz swój pomysł, zarys firmy, strategię marketingową. Zorientuj się jak wygląda rynek odbiorców, dostawców, czy sam proces ewentualnej produkcji. Pomocy przy pisaniu i obraniu swojego modelu biznesowego zawsze można zasięgnąć u specjalistów.

Formalności

W Polsce, od większości firm wymaga się wielu koncesji i pozwoleń. Każda działalność rządzi się swoimi prawami. Następnie konieczna jest wizyta w Urzędzie Gminy w celu zarejestrowania przedsiębiorstwa. Jednocześnie załatwimy tam zgłoszenie do ZUS, KRUS i do naczelnika urzędu skarbowego. Nie oznacza to jednak, iż nie trzeba będzie odwiedzić i tych instytucji.

W urzędzie skarbowym załatwimy wszelkie kwestie związane z VAT-em. Płatnikiem VAT musi być każdy właściciel firmy, której wartość sprzedaży przekracza łącznie w danym roku podatkowym 200 tys. złotych. W przypadku przedsiębiorcy rozpoczynającego działalność, limit ten uwzględniany jest proporcjonalnie do okresu prowadzenia biznesu. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, warto udać się do biura rachunkowego, np. TaxCare.

Zakładanie własnej działalności gospodarczej wbrew pozorom nie jest szczególnie skomplikowane. Koszty przy rejestracji są praktycznie zerowe, również księgowość nie będzie wymagała dużych wydatków. Minusem jest niewątpliwie przymus opłacania składek ZUS, bez względu na to, czy firma generuje jakikolwiek obrót. Poza tym, za potencjalne długi odpowiadamy własnym majątkiem. Wszystko ma swoje wady i zalety, tak więc i tutaj musimy zdawać sobie sprawę nie tylko z dobrych stron posiadania własnego biznesu, ale i z tych mniej przyjemnych.

Jeżeli interesuje nas zakładanie spółki z o.o. musimy dodatkowo sporządzić umowę zawartą w formie aktu notarialnego. Od chwili podpisania w przeciągu 6 miesięcy należy dokonać wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Obecnie jest to najczęściej wybierana wśród przedsiębiorców forma spółki.

Zakładanie spółki jawnej nie wymaga już aktu notarialnego, jednak umowa musi być sporządzona na piśmie, pod rygorem nieważności. Ten rodzaj spółki nie posiada osobowości prawnej, ale ma zdolności prawne. Każdy ze wspólników odpowiada tu za zobowiązania firmy własnym majątkiem.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcia: partnera portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Dominika Kamińska
Podyskutuj

Dlaczego warto pracować w State Street Bank? Relacja z Dnia Otwartego dla Mam w Krakowie

25 marca spotkaliśmy się na Dniu Otwartym dla Mam w krakowskiej siedzibie State Street Bank. Dowiedz się kogo do pracy szuka State Street w Krakowie i co najbardziej podobało się uczestniczkom spotkania?
  • Joanna Gotfryd - 24/06/2019
Dzień otwarty dla Mam w State Street w Krakowie

Dlaczego warto pracować w State Street Bank?

State Street Bank to światowy lider wśród dostawców usług finansowych i jeden z największych banków powierniczych z centralą w Bostonie. Działa na 100 rynkach finansowych i zatrudnia ponad 35 000 pracowników. W Polsce jest od 2007 roku, a jego biura znajdują się między innymi w Krakowie i Gdańsku.

Firma wspiera rodziców w godzeniu ról, oferując im bogaty pakiet benefitów.

Zapoznaj się z profilem State Street w Bazie Pracodawców Przyjaznych Mamie >>>

Dzień Otwarty dla Mam w Krakowie

Spotkanie w Krakowie odbyło się 25 marca 2019 r. w biurze State Street przy ul. Podgórskiej. Mamy licznie przybyły na spotkanie, nie zabrakło również dzieci.

Dzień otwarty dla Mam w State Street w Krakowie

State Street Bank, czyli przyjazna firma

Dzień Otwarty dla Mam rozpoczął się od powitania uczestniczek przez Annę Germugę – Specjalistę ds. Relacji z Uczelniami.

Uczestniczki miały okazję dowiedzieć się, czym zajmuje się firma State Street i jaki zakres wsparcia oferuje swoim pracownikom oraz jak można dołączyć do grona pracowników State Street – prezentację prowadziła Magdalena Mardosz – Manager ds. Marketingu.

Dzień otwarty w State Street Kraków

Rozmowa panelowa i networking

Kolejnym punktem programu była rozmowa panelowa pt: „Poznaj mamy pracujące w State Street Bank”.

O swojej pracy w firmie i wsparciu, na jakie mogą liczyć od pracodawcy z Anią Łabno-Kucharską z Mamo Pracuj rozmawiały panie:

  • Renata Szostak – Dyrektor ds. Personalnych
  • Agnieszka Langer-Krol – Dyrektor ds. Wsparcia Zarządu
  • Anna Ciężadło – Starszy Menedżer Zespołu ds. Obsługi Klienta
  • Monika Lis – Trener i twórca szkoleń technicznych w firmie

Dziewczyny uczestniczące w rozmowie wspominały o różnych benefitach, które oferuje im firma a które bardzo cenią sobie jako pracujące zawodowo mamy. Są to w szczególności elastyczne godziny pracy, praca zdalna lub zatrudnienie na część etatu. Dodatkowo dofinansowanie do żłóbków i przedszkoli czy pakiet medyczny VIP z możliwością wizyt w domu oraz wsparcie innych rodziców w ramach działającego w firmie Working Parents Club, to tylko kilka przykładów z bogatej listy wsparcia.

Następnie nadeszła pora na networking – mamy chętnie pytały zatrudnione panie o możliwości pracy, o to, jak wygląda rekrutacja oraz praca na co dzień w międzynarodowej korporacji.

Zainteresowane osoby mogły również wziąć udział w krótkiej wycieczce po biurze.

State Street Kraków - Dzień otwarty dla Mam

Hit – warsztat rekrutacyjny

Ostatnim punktem programu był warsztat rekrutacyjny – czyli kilka słów o procesie rekrutacyjnym i sesja Q&A – który bardzo ciekawie poprowadziła Anna Germuga.

Praktyczne wskazówki, bardzo przydatne w procesie rekrutacji do State Street Bank bardzo spodobały się mamom. Z sali padło bardzo wiele pytań, a uczestniczące w spotkaniu mamy doceniły praktyczne porady i gotowe wskazówki.

Tutaj możesz przeczytać relację ze spotkania w Gdańsku, które odbyło się kilka dni wcześniej. >>>

Dowiedz się więcej jakie wsparcie oferuje State Street swoim pracownikom i na jakie oferty pracy w Krakowie oraz w Gdańsku możesz aplikować już teraz!

Logo firmy State Street

Zdjęcia: własność State Street Bank w Polsce

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Jak prawidłowo wypełnić JEDZ?

Błąd polegający na wpisaniu w wymaganym polu numeru identyfikacji podatkowej „Numer VAT” numeru niepoprzedzonego prefiksem PL nie musi być w żaden sposób konwalidowany. Jest to brak natury formalnej. W obrocie krajowym polski wykonawca w ogóle nie ma obowiązku wskazywania prefiksu PL.
  • Zofia Kowalska - 21/06/2019

Problem

Zgodnie z instrukcją wypełniania jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia z 14 lutego 2018 r. zamieszczoną na stronie UZP w części II „Informacje dotyczące wykonawcy” w przypadku wykonawców posługujących się numerem VAT należy wpisać NIP poprzedzony symbolem PL.

Jak prawidłowo postąpić, jeśli ofertę złożył wykonawca, który posługuje się numerem VAT i który wpisał w wyznaczonym miejscu numer identyfikacji podatkowej, ale niepoprzedzony symbolem PL, tak jak nakazuje Instrukcja. Czy w związku z tym zamawiający może uznać, że miejsce „Numer VAT” zostało prawidłowo wypełnione, czy powinien wezwać wykonawcę do uzupełnienia JEDZ w powyższym zakresie?

Rozwiązanie

Wykonawca w postępowaniach o wartości powyżej progów unijnych zgodnie z art. 25a ust. 2 Prawo zamówień publicznych jest zobowiązany złożyć oświadczenie w postaci jednolitego dokumentu. Zgodnie z formularzem stanowiącym załącznik do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/7 z 5 stycznia 2016 r. (Dz. Urz. UE nr L 3 z 6 stycznia 2016 r.) w sprawie Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ), wykonawcy wypełniają odpowiednio część II:

  • A (informacje ogólne),
  • B (informacje dotyczące osób reprezentujących),
  • C (informacje dotyczące podmiotów trzecich),
  • D (informacje dotyczące podwykonawców), oraz części od III do VI formularza.

W części I A (JEDZ) wykonawca jest zobowiązany uzupełnić informacje dotyczące numeru VAT. W formularzu należy wpisać „Numer VAT, jeżeli dotyczy” lub alternatywnie: „Jeżeli numer VAT nie ma zastosowania, proszę podać inny krajowy numer identyfikacyjny, jeżeli jest wymagany i ma zastosowanie”.

Co zrobić z niekompletnym JEDZ? Sprawdź >>

To oznacza, zgodnie z zamieszczonym komentarzem do wypełniania JEDZ dostępnym na stronie UZP, że wykonawcy posługujący się numerem VAT powinni wpisać ten numer (numer identyfikacji podatkowej poprzedzony symbolem PL). Zatem wykonawca jest zobowiązany uzupełnić JEDZ o informacje w zakresie numeru identyfikacji podatkowej poprzedzonego symbolem PL (gdy posługuje się numerem VAT) bądź numeru, którym posługuje się w związku z prowadzoną działalnością (np. REGON).

Natomiast osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej będące wykonawcami zamieszczają numer ewidencyjny PESEL, jeżeli posługują się nim do celów podatkowych.

Zauważyć należy, że przedsiębiorcy nadawany jest unikatowy numer identyfikacji podatkowej – NIP. Jest to dziesięciocyfrowy numer identyfikacji podatkowej. Jeśli do numeru NIP dodamy symbol (prefiks) PL, stanie się on jednocześnie numerem identyfikacji podatkowej VAT UE.

W obrocie krajowym NIP z prefiksem PL nie jest obowiązkowy, aby zaś móc używać prefiksu PL, konieczna jest osobna rejestracja. Podmioty zarejestrowane w kraju jako podatnicy VAT czynni, będący równocześnie zarejestrowanymi podatnikami VAT UE, nie powinny tym samym w transakcjach krajowych posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej zawierającym prefiks PL.

Zgodnie z art. 97 ust. 10 ustawy o VAT krajowi podatnicy VAT są zobowiązani do posługiwania się NIP z przedrostkiem PL w przypadku dokonywania wewnątrzwspólnotowego nabycia, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub przy nabywaniu usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy o VAT. Wobec powyższego można stwierdzić, iż ujęcie w treści JEDZ prefiksu PL ma charakter wyłącznie informacyjny i dotyczy wyłącznie sytuacji wskazanych powyżej.
Jego brak zaś nie będzie stanowił błędu w rozumieniu art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, który prowadziłby do konieczności wezwania wykonawcy do złożenia ponownie formularza JEDZ poprawionego o wpis w postaci prefiksu PL.

Więcej o jednolitym europejskim dokumencie zamówienia na www.portalzp.pl

Andrzej Łukaszewicz – konsultant Polskiego Związku Rzeczoznawców Zamówień Publicznych, prowadzi szkolenia zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców, reprezentuje przed KIO, ekspert Portalu Zamówień Publicznych i Prywatnych www.portalzp.pl

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: Pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Zofia Kowalska
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail