Czego szukasz

Co trzeba wiedzieć, aby założyć własny biznes?

Coraz większa część naszego społeczeństwa ma dosyć pracy na etacie, pracowania ,,na kogoś’’, często przy stawkach nieadekwatnych do włożonej pracy i zaangażowania. Dlatego też decydują się na założenie własnej firmy. Ale czy rzeczywiście w każdym przypadku jest to dobra opcja? Tego nigdy się nie dowiemy, dopóki nie spróbujemy. A ten kto nie ryzykuje… nie pije szampana.

biuro wyposażone w biurko i komputer stacjonarny

Pieniądze na biznes

Jeśli jesteś osobą zarejestrowaną w Urzędzie Pracy jako bezrobotna, masz prawo ubiegać się o bezzwrotne dofinansowanie w kwocie do 20 tys. złotych. Osoba, która otrzyma taką pomoc nie może w ciągu dwóch lat być nigdzie zatrudniona. Większość dotacji wymaga wkładu własnego, chociażby minimalnego. Ponadto, obejmują one jedynie zakładanie firmy jednoosobowej. Żadna forma spółki, czy to cywilna, czy z o.o. nie wchodzi tu w grę.

Kolejną formą pomocy jaką możemy otrzymać jest dotacja z Unii Europejskiej. Kwota tutaj jest już znacznie wyższa – do 100 tys. złotych, ale, tym samym, wymagania również wzrastają. Dużo tu papierologii, załatwiania, obowiązkowych szkoleń, a przy tym wszystkim, co ma niemałe znaczenie, takie dofinansowania nie są już bezzwrotne, a zatem, jest to forma pożyczki, również dzięki której możemy sobie pozwolić na zakładanie działalności gospodarczej.

Jak do tego podejść?

Żeby zacząć w ogóle myśleć o prowadzeniu firmy niezbędne jest zdobycie wiedzy branżowej. Bez tego szkoda jakiegokolwiek zachodu. Najlepsze doświadczenie można zdobyć, pracując, chociaż przez niedługi okres w branży, która nas interesuje. Poznamy wtedy, jak to wszystko wygląda, wcielimy się w rolę obserwatora. Warto też zainwestować we wszelkie szkolenia, kursy, książki branżowe, czasopisma.

Jeśli chcemy osiągnąć sukces musimy poświęcić swój czas i energię i podejść do tematu bardzo poważnie. Konieczne jest zorientowanie się w rynku, czy jest popyt na dane usługi, jak wygląda potencjalna konkurencja i ich metody działania.

Kolejnym krokiem może być stworzenie biznesplanu. I nie chodzi tu o napisanie bardzo szczegółowego, opisanego językiem biznesowym, dokumentu. Tak naprawdę będzie on tylko formą pomocy dla nas samych.

Oszacuj w nim wszelkie koszty, zyski, straty. Opisz swój pomysł, zarys firmy, strategię marketingową. Zorientuj się jak wygląda rynek odbiorców, dostawców, czy sam proces ewentualnej produkcji. Pomocy przy pisaniu i obraniu swojego modelu biznesowego zawsze można zasięgnąć u specjalistów.

Formalności

W Polsce, od większości firm wymaga się wielu koncesji i pozwoleń. Każda działalność rządzi się swoimi prawami. Następnie konieczna jest wizyta w Urzędzie Gminy w celu zarejestrowania przedsiębiorstwa. Jednocześnie załatwimy tam zgłoszenie do ZUS, KRUS i do naczelnika urzędu skarbowego. Nie oznacza to jednak, iż nie trzeba będzie odwiedzić i tych instytucji.

W urzędzie skarbowym załatwimy wszelkie kwestie związane z VAT-em. Płatnikiem VAT musi być każdy właściciel firmy, której wartość sprzedaży przekracza łącznie w danym roku podatkowym 200 tys. złotych. W przypadku przedsiębiorcy rozpoczynającego działalność, limit ten uwzględniany jest proporcjonalnie do okresu prowadzenia biznesu. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, warto udać się do biura rachunkowego, np. TaxCare.

Zakładanie własnej działalności gospodarczej wbrew pozorom nie jest szczególnie skomplikowane. Koszty przy rejestracji są praktycznie zerowe, również księgowość nie będzie wymagała dużych wydatków. Minusem jest niewątpliwie przymus opłacania składek ZUS, bez względu na to, czy firma generuje jakikolwiek obrót. Poza tym, za potencjalne długi odpowiadamy własnym majątkiem. Wszystko ma swoje wady i zalety, tak więc i tutaj musimy zdawać sobie sprawę nie tylko z dobrych stron posiadania własnego biznesu, ale i z tych mniej przyjemnych.

Jeżeli interesuje nas zakładanie spółki z o.o. musimy dodatkowo sporządzić umowę zawartą w formie aktu notarialnego. Od chwili podpisania w przeciągu 6 miesięcy należy dokonać wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Obecnie jest to najczęściej wybierana wśród przedsiębiorców forma spółki.

Zakładanie spółki jawnej nie wymaga już aktu notarialnego, jednak umowa musi być sporządzona na piśmie, pod rygorem nieważności. Ten rodzaj spółki nie posiada osobowości prawnej, ale ma zdolności prawne. Każdy ze wspólników odpowiada tu za zobowiązania firmy własnym majątkiem.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcia: partnera portalu.
<

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie