Czego szukasz

Aby otrzymać dotację, trzeba wypełnić wniosek…

Napisała do nas Ula, która stara się o dofinansowanie na otwarcie swojego sklepu stacjonarno-internetowego z akcesoriami dziecięcymi. Pyta o to, czy już teraz musi wynająć lokal, jak kalkulować koszty. Przedstawiamy odpowiedź naszego eksperta. Myślisz o własnej firmie? Koniecznie przeczytaj!

  • Lidia Panfil - 30/08/2012

Niby formularz prosty ale nie do końca…

„Siedzę właśnie nad formularzem wniosku Powiatowego Urzędu Pracy o przyznanie jednorazowych środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej i przeglądając go punkt po punkcie mam kilka pytań i wątpliwości. Dlatego piszę do Was, droga Redakcjo Mamo Pracuj 🙂

Chciałabym otworzyć w sklep z branży dziecięcej. Do tej pory w naszym mieście takiego sklepu nie było i nie ma, stąd potrzeba i pomysł na taki sklep 🙂 Sprzedaż w sklepie stacjonarnym chciałabym połączyć z handlem w Internecie, jednak to sklep nie-wirtualny miały być tu tutaj najważniejszy.

W formularzu, którego wypełnienie nie jest tak proste, jakby się mogło wydawać, pierwszą niepokojącą mnie kwestią jest podanie adresu prowadzenia planowanej działalności. Trzeba podać adres, powierzchnię, cenę za wynajem, napisać jaki jest stan dostosowania lokalu do prowadzenia planowanej działalności. Jak ja, jako początkujący, a raczej dopiero myślący o własnym sklepie przedsiębiorca, nie mający własnego lokalu, mogę takie dane podać? Czy dobrze rozumiem, że najpierw mam lokal wynająć, zacząć płacić właścicielowi czynsz i czekać na przyznanie dotacji? A jeśli wynajem będzie wymagał podpisania umowy na przykład na 6 miesięcy, a ja pieniędzy z urzędu nie otrzymam? Jest to dla mnie nie tyle niezrozumiałe, co raczej niepojęte. Co innego, gdyby wniosek wymagał podania jakiej powierzchni lokal będzie mi potrzebny i jaka jest cena rynkowa jego wynajmu, a co innego podanie konkretów jakbym już ten lokal wynajmowała…

Koszty…. należy podać, w jakich cenach będę kupować towar. Niby jasne, tylko, że większość producentów i hurtowni udostępnia swoje oferty przedsiębiorcom, realnym firmom. Jak więc mam takie informacje uzyskać? Czy przed rozpoczęciem prowadzenia działalności mogę podpisać z nimi umowy przedwstępne?”

Podstawą jest biznes plan – odpowiedź ekspertki

„Niestety każdy wniosek o jakiekolwiek fundusze musi zawierać biznesplan, czyli uporządkowany, sprecyzowany pomysł na przedsiębiorstwo. Wymaga on podania konkretnych informacji, w tym miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Tak samo jest ze składaniem wniosku do PUP.

Najlepiej zapytać bezpośrednio w danym urzędzie pracy czy dopuszczalna jest ewentualna zmiana miejsca prowadzenia firmy (tu sklepu), ale tak czy inaczej już na początku należy mieć wybrane miejsce. Żeby uniknąć podpisywania umowy dzierżawy/najmu z właścicielem danego lokalu, warto wynegocjować, żeby zarezerwował miejsce do czasu rozpatrzenia naszego wniosku w PUP (jest na to 30 dni).

Ponadto w biznesplanie muszą znaleźć się informacje o naszych planowanych przychodach i kosztach, w tym zakupu towaru. Jest to podstawowa informacja do zbadania czy dane przedsięwzięcie ma sens ekonomiczny i pozwoli na utrzymanie firmy. Jeśli jest problem z uzyskaniem wiedzy o cenach u producentów, to trzeba poszukać innych producentów, którzy tą widzą się podzielą. Niestety tego nie da się ominąć. Dlatego warto przygotować się na kilka godzin przy telefonie i dzwonić, dzwonić i pytać”.

Na pytanie Uli odpowiedziała Lidia Panfil z Fundacji Be First.

Życzymy powodzenia!

Zdjęcie: dreamstime.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Lidia Panfil
Założycielka i prezes Be First, fundacji promującej przedsiębiorczość, szczególnie wśród kobiet. Chce zarażać innych pasją do tworzenia i poszukiwania satysfakcji z życia. Uważa, że każdy może osiągnąć sukces, jeśli tylko w to wierzy i chce nad tym pracować. (www.befirst.com.pl)
Podyskutuj

Jak założyć własną firmę? – 21 wskazówek dla każdej mamy

Myślisz o założeniu własnej działalności? Chciałabyś dowiedzieć się jakie będziesz płacić składki? Kiedy możesz zacząć od działalności nierejestrowanej? Czy możesz założyć firmę na macierzyńskim? W końcu, czy dostaniesz dotację? Mam dla Ciebie 21 wskazówek, które podpowiedzą Ci jak założyć własną firmę.
  • Joanna Gotfryd - 12/06/2019
21 wskazówek jak otworzyć własną firmę

Jak założyć własną firmę?

Własny biznes to coś o czym myśli wiele mam. Jeśli i Tobie chodzi po głowie, skorzystaj z wiedzy, którą zebrałyśmy w tym miejscu specjalnie dla Was!

Zakładanie własnej firmy – działalność nierejestrowana i mały ZUS:

Na czym polega działalność nierejestrowana?

Jaki jest maksymalny okres ulg przy zakładaniu działalności?

Konstytucja biznesu – prowadzenie firmy będzie łatwiejsze

Ulga na start dla nowych przedsiębiorców

Ulga na start – pół roku bez ZUS – nowe przepisy

Pieniądze na własny rozwój:

Inwestuj w rozwój krok po kroku – jak dostać dofinansowanie z programu POWER?

9 pomysłów skąd wziąć pieniądze na rozwój zawodowy

Pożyczki na kształcenie Twoją szansą na rozwój

Dotacje na własną firmę:

Czy na urlopie macierzyńskim mogę dostać dotację na rozwój biznesu?

Jak wypełnić wniosek i dostać dotację na założenie firmy?

Dotacja na założenie firmy – jak się o nią starać?

Własny biznes – zakładanie, finansowanie i inne:

Własna firma, czy się do tego nadajesz? Zalety i wady własnego biznesu

Czy pobierając świadczenie rodzicielskie można założyć działalność gospodarczą?

12 podpowiedzi jak założyć biznes bez pieniędzy

Jak założyć firmę – własna działalność krok po kroku

Własna firma na etacie, czy to się opłaca?

Własna firma na macierzyńskim

Jak założyć działalność gospodarczą na macierzyńskim krok po kroku?

Koniec urlopu macierzyńskiego – czy warto założyć działalność gospodarczą?

Zasiłek macierzyński i działalność gospodarcza – wszystko co musisz wiedzieć o składkach

Historie mam które założyły własne firmy:

9 historii kobiet, które dzięki fotografii pracują z pasją

3 historie mam, które założyły biznes on-line po urodzeniu dziecka

A może jest jeszcze coś, co chciałabyś wiedzieć na temat zakładania własnej firmy? Napisz do nas!

Spodobał Ci się ten materiał? Udostępnij go proszę, niech ta wiedza idzie w świat!

Zdjęcie: Pixabay.com

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail