Czego szukasz

5 wskazówek jak stworzyć swój własny kurs on-line

Kursy on-line to coraz popularniejsza forma nauki. Będąc ekspertem w swojej dziedzinie, możesz zrobić swój własny kurs on-line i zarabiać na jego sprzedaży. W ten sposób zapewniasz sobie dochód pasywny, niezależny od twojej dalszej pracy. Od czego zacząć? Czy od razu trzeba zacząć od modnych kursów wideo? Jak znaleźć swój pomysł na kurs? Wszystkie te pytania zadałyśmy ekspertce od kursów on-line – Ariadnie Wiczling.

  • Ariadna Wiczling - 17/03/2016
Ariadna Wiczling przy pracy

Kursy on-line to coraz modniejsza forma zdobywania wiedzy, podnoszenia kwalifikacji… i nawet prowadzenia biznesu. A Ty masz już swój pomysł? Od czego zacząć?

1. Kurs on-line, czym jest i jaki może być? E-mailowy, video wideo a może audio?

Kurs możemy podzielić ze względu na dostawę. Kurs online może być dostarczany w e-mailach i w e-mailach możesz zawrzeć treść kursu, linki do PDF-ów z lekcjami, linki do wideo lub pliku audio.
Możesz utworzyć też kurs na specjalnej platformie chronionej hasłem i tam treść może być również dostępna w formie tekstu, audio, wideo lub połączenia tych t metod.

Kurs e-mailowy jest oczywiście łatwiejszy do zorganizowania i tańszy i dlatego polecam taki typ kursu osobom, które dopiero zaczynają. Kurs e-mailowy pozwala też tanio zbadać rynek na dany temat kursu.

2. Co decyduje o formie kursu? Czy temat ma znaczenie? No i czy każdy kurs powinien być wideo?

O formie kursu decyduje przede wszystkim jego treść i to, w jaki sposób powinnaś ją przedstawić, aby uczestnicy mogli się od ciebie jak najszybciej i jak najłatwiej nauczyć. Nie zawsze jest konieczny kurs wideo, ale jest on najbogatszy pod względem treści, bo ma w sobie i obraz i dźwięk. Jest niestety najdroższy do wyprodukowania. Na niektóre tematy nie da się zrobić kursu w formie wyłącznie tekstowej, nieraz jest konieczne wideo, aby dokładnie pokazać jak coś należy zrobić.

Dodam jeszcze, że wideo to nie tylko pokazywanie siebie w kamerze, ale także nagrywanie ekranu ze slajdami i głosem, który opisuje daną lekcję. Jeżeli jakaś część kursu nie wymaga pokazania konkretnej czynności, to slajdy są wystarczające (dodatkowo lubią je wzrokowcy, którzy w ten sposób zapamiętują treść). Jeżeli uczymy się obsługi jakiegoś programu, to też wystarczy tylko nagrywanie swojego ekranu i nie trzeba się wcale pokazywać na wideo.

3. Co jest najważniejsze: wiedza o tym jak zrobić kurs, czy może pomysł na kurs? A może coś jeszcze?

Na początku najważniejszy jest pomysł na kurs. Kurs musi pomóc innym i pozwolić tobie zarobić pieniądze. Kiedy znajdziesz już taki temat (a w tym pomaga między innymi moja darmowa seria wideo), to wiedza o tym jak zrobić kurs jest już tylko techniczna. Tego między innymi uczę w swoim kursie „Kurs Online w 30 Dni”. Tę wiedzę możesz także zdobyć w Internecie za darmo, tylko będzie to wymagało od ciebie trochę więcej czasu i testowania. Ważne jest też, aby skonstruować kurs tak, aby uczestnicy mieli efekty – muszą być odpowiednie treści, odpowiednia kolejność i do tego motywacja.

4. Kiedy możemy być pewne, że jesteśmy już ekspertami w danej dziedzinie na tyle, aby zrobić kurs online?

Spotykam się z tym pytaniem wiele razy i sama też miałam takie obawy kiedy wypuszczałam swoje kolejne produkty. Prawda jest taka, że nigdy nie będziesz czuć się ekspertem wystarczająco “mocno”. Nawet ludzie, których podziwiasz też w głębi serca uważają, że ciągle jeszcze nie są wystarczająco dobrzy w tym co robią. I to jest pozytywne, bo dzięki temu mogą bardziej krytycznie spojrzeć na swoją pracę. Ważne jednak jest to, aby nie hamować się i działać pomimo tego strachu, pomimo tego, że czujemy, że być może nie jesteśmy jeszcze gotowe.

Nigdy nie będziemy w 100% gotowe i nikt nigdy nie przyjdzie do nas i nie powie nam “Słuchaj, teraz jesteś już ekspertem, możesz zrobić kurs online!”

Jeżeli wiesz, że twoja wiedza i doświadczenie działają, że jesteś w stanie pomóc innym, to zrób na początku mały kurs, który rozwiąże bardzo konkretny problem i który da ludziom rezultaty. Później rozwijaj swoją działalność, rób  większe kursy i zwiększaj zasięg.

5. Czy to bardzo skomplikowana wiedza? Jak bardzo zaawansowanym informatycznie trzeba być?

Wiedza ta nie jest bardzo skomplikowana. Wśród moich kursantek są osoby, które siebie na początku nazywają “zielonymi”, a potem tworzą swój kurs online w miesiąc. Naprawdę nie trzeba być bardzo zaawansowanym informatycznie, nie trzeba umieć kodować. Trzeba mieć po prostu zaparcie i dobre źródło wiarygodnych informacji o tym, jak robić kolejne rzeczy.

Moje motto to słowa Henry’ego Forda:

“Jeśli sądzisz, że potrafisz, to masz rację. Jeśli sądzisz, że nie potrafisz, to również masz rację”.

Jeśli interesuje cię temat robienia kursów online i chcesz dla siebie odkryć pomysł na kurs online, który się sprzeda, to zapraszam do obejrzenia mojej darmowej serii video.

A na koniec pytanie bardziej osobiste: Ty sama szukałaś wiedzy o tym jak tworzyć kursy, ile czasu Ci to zajęło?

Swoją wiedzę zdobyłam na kursach zagranicznych oraz na własnym doświadczeniu. Zanim zrobiłam swój pierwszy kurs, to bardzo dobrze znałam wszystkie elementy, które składają się na zrobienie kursu – takie jak e-mail marketing, robienie wideo, projektowanie ładnych PDF-ów, itp. Używałam tego na co dzień w mojej pracy jako freelancer przez kilka lat. To jednak nie znaczy, że i ty musisz czekać kilka lat na to, żeby zrobić kurs online. Możesz zrobić ładny i ciekawy kurs w dużo krótszym czasie zwłaszcza, jeżeli działasz według sprawdzonego systemu krok po kroku.

Powodzenia!

AriadnaWiczling_Reklama_MamoPracuj

Zdjęcia: własność Po nitce Ariadny

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ariadna Wiczling
Autorka Kursu Online w 30 Dni i darmowego podcastu (radia internetowego) Po Nitce Ariadny dla przedsiębiorczych kobiet z biznesem online. Pokazuje kobietom, że biznes online i technologia nie są takie trudne i że każda z nich również może mieć dobrze zarabiający biznes online. Prywatnie mama trójki dzieci pracująca ze swojego domowego biura.
Podyskutuj

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail