Czego szukasz

5 kroków jak wyjść z impasu w swojej firmie

Włożyłaś wielki wysiłek w założenie i w prowadzenie własnej firmy. Liczyłaś na sukces i powodzenie, a spotkał Cię kryzys. Brak efektów Twoich działań rodzi w Tobie frustrację i brak obiektywizmu, a to nie pomaga wyjść z impasu. Jak sobie z nim poradzić?

  • Marta Szelejak - 19/02/2018
młoda zasmucona businesswoman w swoim biurze

Założyłaś własną firmę. Na początku byłaś podekscytowana i pełna zapału. Pojawili się pierwsi klienci. Zostawili bardzo dobre opinie. A później coś się wydarzyło.

Mówisz o sobie:

  • utknęłam w czarnej dziurze,
  • nic nie robię ze swoim biznesem i nie potrafię się do tego zmusić,
  • nie wiem, jak zrealizować mój pomysł,
  • nie wiem, czy to ciągnąć,
  • nie wiem, za co się zabrać, bo czego spróbuję, to mnie przerasta,
  • nie przechodzę z fazy planów do działania.

Bardzo często słyszę od kobiet takie zdania

Z mojego doświadczenia wynika, że utykamy wówczas, gdy tracimy poczucie sprawstwa. Gdy przestajemy wierzyć w naszą firmę lub w siebie, tracimy połączenie z tym, co chciałyśmy stworzyć.

W mojej pracy codziennie spotykam kobiety, które utykają z rozwojem własnej firmy. Bardzo dużo spośród nich twierdzi, że za mało wie. Mówią, że potrzebują kolejnego kursu z marketingu czy sprzedaży, dodatkowego kursu ze swojej specjalizacji i że dopiero wtedy będą gotowe, aby pójść dalej.
W większości przypadków to nie jest prawda.

Te kobiety mają w sobie już wszystko, aby zacząć działać. Nie potrzebują kolejnych supermocy, ale wiary w siebie, odwagi do działania, przełamania lęku przed pokazaniem światu swoich działań. Potrzebują przepracować pewne schematy myślenia o sobie i biznesie.

To, czego im trzeba, to lepsze poznanie samej siebie, określenie miejsca, w którym się znajdują i z którego wyruszą. A także tego, do którego chcą dotrzeć.

Jak wyjść z impasu? Jak ruszyć z miejsca?

1. Podejmij decyzję

Pierwszym krokiem do ruszenia z miejsca jest decyzja, czy chcesz dalej rozwijać swoją firmę.

Zadaj sobie pytania:

  • Czy projekt, którym się zajmowałaś, jest dla Ciebie aktualny?
  • Czy to jest coś, czemu chcesz poświęcić czas i energię?
  • Czy chcesz to robić w takiej formie, jak dotychczas?
  • Na ile wierzysz, że jego realizacja jest możliwa?

Dopóki nie podejmiesz decyzji, czy chcesz dalej rozwijać swoją firmę, będziesz się rozpraszać. Brak jasnej deklaracji powoduje, że zastanawiamy się, zamiast działać. Rozważamy inne opcje, inne ścieżki i tak naprawdę nie koncentrujemy się na tym, co ważne.

Gdy już zdecydujesz, że chcesz ruszyć z miejsca i dalej rozwijać firmę, poczujesz nową energię. Może Ci pomóc takie ćwiczenie:

Wyobraź sobie, że rozwijasz firmę. Jest styczeń 2019 roku…

  • Co Ci to daje?
  • Jak zmienia się Twoje życie?
  • Jakie są zyski z takiej decyzji?
  • Czego Cię pozbawia prowadzenie własnej firmy?
  • Na kogo jeszcze ma to wpływ?

Gdy podejmiesz decyzję na „tak”, zapisz ją. To może być jedno zdanie, np. Ja,…, decyduję się dalej rozwijać swoją firmę”. Pamiętaj proszę, że jak już podejmiesz decyzję, to czas na działanie. Samo zapisanie się nie liczy.

2. Poznaj siebie

Jeśli sprzedajesz np. śrubki, ten punkt nie jest dla Ciebie istotny. Ale jeśli prowadzisz działalność opierającą się na Twojej osobowości, odrób tę lekcję. Mam tutaj na myśli te wszystkie branże, w których to my jesteśmy najlepszą wizytówką własnej firmy. Szczególnie, gdy to, kim jesteś, decyduje o Twojej marce. Rozwój firmy wymaga wysokiej samoświadomości.

Możesz zacząć od pytań:

  • Kim jestem?
  • Co jest dla mnie w życiu ważne?
  • Jakimi wartościami się kieruję?
  • Co mam tak naprawdę do przekazania?
  • Jakie mam role życiowe?
  • Jakie mam potrzeby i oczekiwania?
  • Jak chcę, aby wyglądało moje życie?

3. Wiedz, dokąd chcesz dojść

Czy wiesz, dokąd zmierzasz ze swoją firmą? Mówiąc krótko chodzi o wizję i cel. Wizja jest szersza od celu. To wyobrażenie, gdzie chcesz być np. za rok ze swoją firmą. Określa, jak to ma wyglądać – gdzie pracujesz, w jaki sposób, kto jest Twoim klientem, co mu oferujesz, ile zarabiasz.

Inspirująca wizja to klucz do osiągnięcia tego, czego chcesz. Na jej podstawie możesz określić już konkretny cel. Różni się on od wizji tym, że jest konkretny i mierzalny. Najlepiej, aby to było jedno zdanie, podczas, gdy wizja może zająć tyle miejsca, ile chcesz.

Dobrze sformułowany cel jest:

  • pozytywnie sformułowany – zapisz to, czego chcesz, do czego dążysz, a nie to, czego chcesz uniknąć,
  • określony w czasie – konkretna data,
  • mierzalny – ile chcesz zarabiać, ilu mieć klientów, po czym poznasz, że osiągnęłaś cel?
  • Twój, czyli to Ty masz tego chcieć, a nie np. Twój partner,
  • ambitny – ale taki, który faktycznie do zrealizowania. Często jest tak, że stawiamy sobie zbyt ambitne cele, które wywołują frustrację. Przez takie cele utykamy w miejscu, ponieważ nas paraliżują,
  • zapisany – badania dowodzą, że zapisane cele częściej realizujemy.

4. Zobacz, gdzie jesteś teraz

Zbadaj, co Cię wspiera, a co ogranicza w prowadzeniu firmy. Z rozmów, które odbywam z kobietami wynika, że to w tym obszarze przeważnie leży problem. Nie zdajemy sobie sprawy, co tak naprawdę nas ogranicza w prowadzeniu firmy, ale też z tego, gdzie są nasze główne moce.

Bardzo często jest tak, że utykamy, bo nie wierzymy w swoje umiejętności i brakuje nam odwagi. Uważamy, że nie jesteśmy wystarczające, aby odnieść sukces.

Regularnie umniejszamy swoje kompetencje. Skupiamy się na tym, czego nam brakuje, a nie na tym, co już mamy. Wynika to też z tego, że po prostu nie znamy siebie wystarczająco dobrze. Nie wiemy, gdzie jest nasze źródło mocy.

Polecam Ci zadać sobie następujące pytania:

  • Jakie są Twoje kluczowe umiejętności?
  • Czego jeszcze musisz się nauczyć?
  • Kto Cię wspiera?
  • Które działania przekładają się na efekty, a które wykonujesz bez sensu?
  • Ile masz czasu na rozwój działań?
  • Które nawyki wspierają Cię w rozwoju firmy?
  • A z których lepiej zrezygnować?
  • Co myślisz o sobie?
  • Co myślisz o prowadzeniu firmy i zarabianiu pieniędzy?

5. Zrób plan działania.

Ten etap zalecam zrobić dopiero po przejściu poprzednich. Często zaczynamy właśnie od planowania, nie mając nawet określonego celu.
To marnowanie energii.

Twoje działania będą wtedy przypadkowe, niezorganizowane. Mogą się sprawdzić w krótkim odcinku czasu, ale na pewno nie wtedy, gdy gra się toczy o rozwój Twojej firmy.

Na zakończenie polecam Ci pobrać z mojej strony darmowy test, który pokaże, co możesz zrobić, aby ruszyć z miejsca https://marta.szelejak.pl/

Zapraszam Cię gorąco do wzięcia udziału w bezpłatnym wyzwaniu, które pomoże Ci lepiej poznać samą siebie. Kieruję je głównie do kobiet w okolicy magicznej czterdziestki, ale jeśli czujesz, że chcesz zobaczyć, w jakim jesteś obecnie miejscu, poznać swoje wartości, potrzeby, stworzyć wizję swojego życia, to zapraszam.

Ruszamy dzisiaj, 19 lutego!

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Marta Szelejak
Pomagam kobietom przejść przez fazę utknięcia w prowadzeniu firmy. Dzięki pracy ze mną zaczynają bardziej wierzyć w siebie i działać z odwagą. Wspieram poprzez indywidualne sesje coachingowe, mastermindy oraz warsztaty. marta.szelejak.pl
Podyskutuj

Video: Sprawdzony pomysł na biznes dla mamy – RoboCAMP

Szukasz pomysłu na biznes, który pogodzisz z życiem rodzinnym? Robo CAMP to zajęcia dla dzieci i młodzieży z robotyki i programowania. Na czym polega ten biznes? Jak wygląda praca na co dzień? Jak prowadzić taki biznes? Na te pytania odpowie Wojciech Syrocki.
  • Agnieszka Wadecka - 08/01/2020
dwoje dzieci z komputerami leżących na podłodze

Sprawdzony pomysł na biznes dla mamy

W maju 2019 na naszym Facebooku prowadziłyśmy serię LIVE’ów o franczyzach idealnych dla mam.

Podczas siódmej rozmowy naszym gościem był Wojciech Syrocki, który założył i rozwija RoboCAMP, współpracując z wieloma przedsiębiorczymi mamami. Rozmowę prowadziła Joanna Gotfryd.

W końcu mam czas dla dzieci – historia Ani, która rozwija własny biznes z Akademią JA

O czym rozmawiałyśmy?

Joanna z Wojciechem odpowiedzieli na pytania takie jak:

  • Na czym polega biznes franczyzowy z RoboCAMP?
  • Jak założyć własną firmę z RoboCAMP?
  • Jak organizować zajęcia z robotyki i programowania?
  • Oraz na pytania oglądających

Zobacz nagranie z rozmowy:

Prowadzę biznes, który do mnie pasuje – historia Kamili

Zainspiruj się innymi pomysłami na biznes dla mam:

Akcja Franczyza dla Mamy – dowiedz się więcej

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Wadecka
Szczęśliwa żona i mama czwórki dzieci. Macierzyństwo to jej największa pasja, motywująca do rozwoju i działania. Z przyjemnością oddaje się pisaniu. Kocha muzykę, kino i dobre jedzenie. Lubi śledzić trendy i wprowadzać je w życie. Zawodowo początkująca, ale z apetytem na sukces.

Jaki biznes warto założyć w 2020? 10 pomysłów

W Nowy Rok robimy nowe plany, również te, dotyczące kariery i własnego biznesu. Jeśli czujesz, że to jest TEN moment, by założyć własną firmę i chcesz dowiedzieć się jaki biznes warto założyć w 2020, to skorzystaj z naszych podpowiedzi. Zobacz lubiane przez mamy i sprawdzone pomysły na biznes i wybierz wymarzony biznes dla siebie!
  • Franczyzadlamamy.pl - 01/01/2020
młoda uśmiechnięta kobieta przy laptopie i przy biurku

Jaki biznes warto założyć w 2020? 10 sprawdzonych pomysłów

Nasze biznesy w dużej mierze związane są z dziećmi. Będzie naukowo i rozwojowo – mamy chętnie otwierają i prowadzą takie firmy, które mogą służyć także ich dzieciom. Tak zaczęło się wiele historii, o których piszemy – mama szukała wymarzonych zajęć pozalekcyjnych dla swoich dzieci i nie znajdując dobrej oferty w swoim mieście, decydowała się na założenie firmy.

Sprawdzony biznes – wybierz franczyzę

Pomysły, które prezentujemy to biznesy franczyzowe, czyli takie, które łączą niezależność przedsiębiorcy z doświadczeniem partnera biznesowego obecnego na rynku od wielu lat.

Nigdy wcześniej nie prowadziłaś firmy? Nie masz doświadczenia w biznesie? Pomyśl o współpracy z kimś, kto biznes prowadzi od wielu lat.

Sprawdzony pomysł i know-how, pomoc w opracowaniu biznes planu, wsparcie marketingowe i sprzedażowe, a także często – pomoc i wsparcie w wyborze lokalu pod działalność – to tylko niektóre powody, dla których warto rozważyć współpracę z rozpoznawalną marką.

Gotowa by poznać nasze pomysły? Dowiedz się jaki biznes warto założyć w 2020 roku.

Prezentujemy 10 pomysłów na biznes w kolejności alfabetycznej

1. Akademia Bystrzak

Twórcze i kreatywne zajęcia dla dzieci

Akademia Bystrzak logo

Benia z Sandomierza po wielu latach pracy na etacie, zdecydowała się na założenie oddziału Akademii Bystrzak, między innymi dlatego, żeby jej syn mógł uczęszczać na ciekawe zajęcia, jakich w ich mieście jeszcze nie było.

Zakładając oddział Akademii Twórczego Rozwoju Bystrzak będziesz mogła organizować kolonie, wakacje i ferie w mieście, podróżnicze kursy rozwoju albo twórcze urodziny. Wystartuj z Akademią Bystrzak i spełniaj marzenia o własnej firmie, która wspiera dzieci w rozwoju.

Techniki, które stosujemy na zajęciach ułatwiają dzieciom zapamiętywanie, pozwalają szybciej czytać, łatwiej się uczyć, działać w twórczy i kreatywny sposób, dostosowywać się do zmieniających warunków na rynku pracy, szybko przekwalifikowywać się. To przecież cel sam w sobie. – mówi Benia, przedsiębiorcza mama.

Dowiedz się jak założyć Akademię Bystrzak w Twoim mieście.

2. Akademia JA

Zajęcia, które wspierają rozwój emocjonalny dzieci i młodzieży

Akademia JA - logo

Kamila z Krakowa zawsze chciała wspierać młodych ludzi w rozwoju i pomagać odkrywać potencjał jaki w nich drzemie. Dlatego zdecydowała się założyć taki biznes, który odpowiada jej potrzebom i charakterowi – od kilku miesięcy prowadzi własny Ośrodek Akademii JA.

Wiesz, że rozwój emocjonalny dzieci to ważny temat. Interesujesz się psychologią i chciałabyś swoją pasję połączyć z własnym biznesem? Dołącz do Akademii JA, która oferuje zajęcia rozwijające kompetencje miękkie u dzieci i młodzieży i odpowiada na rosnące zapotrzebowanie rynku.

Otwórz Ośrodek Akademii JA, rozwijaj siebie i wspieraj rozwój dzieci oferując im zajęcia oraz warsztaty dla rodziców. Sprawdź szczegóły!

3. Early Stage

Szkoła języka angielskiego dla dzieci

Early Stage logo

Magda, będąc w ciąży wróciła z Warszawy w rodzinne strony i zamieniła pracę lektorki na własny biznes – oddział Early Stage w Ełku. Joanna z Pomorza też zdecydowała się na wielkie zmiany w życiu, kiedy była w ciąży. Macierzyństwo dodało jej odwagi do działania – przeprowadziła się i założyła własną szkołę Early Stage.

Early Stage to szkoła języka angielskiego specjalizująca się w nauczaniu dzieci i młodzieży. Ma długą historię i sprecyzowany plan na przyszłość. W Warszawie i okolicach to właśnie w Early Stage uczy się najwięcej dzieci. Early Stage wie jak powtórzyć ten sukces w Twoim mieście!

Early Stage to szkoła języka angielskiego założona przez Mamę, dzisiaj zarządzana przez Córkę, w której panuje rodzinna atmosfera. Dołącz do pasjonatów nauczania języka angielskiego!

Jeśli lubisz pracę z dziećmi, a język angielski to Twoja pasja, to sprawdź jak możesz założyć oddział Early Stage w Twoim mieście!

4. Edukido

Zajęcia z klockami Lego dla dzieci

Edukido logo

A co powiesz na firmę, ma widok której Twoje dzieci będą piszczały z radości? Wyobraź sobie tysiące klocków LEGO w domu, scenariusze zajęć, eventy i synów uwielbiających pracę mamy – to historia Karoliny, która prowadzi własny oddział Edukido w Trójmieście i bardzo docenia równowagę między życiem rodzinnym i zawodowym.

Poznaj pomysł na biznes, dzięki któremu będziesz kształtować badawczą postawę i ciekawość świata u najmłodszych poprzez twórczą zabawę klockami LEGO. Zajęcia z Edukido pobudzają dziecięcą kreatywność i pozwalają dzieciom lepiej poznać otaczający nas świat.

To prawdziwa nauka przez zabawę. Nie jest najważniejsze, co zostanie zbudowane. Liczy się budowanie, rozmowa, edukacja, zainteresowanie dziecka tematem zajęć. Zaangażowane dzieci lepiej koncentrują się na temacie, dużo więcej zapamiętują i dzięki temu dużo się uczą. A na końcu opowiadają o tym, co zbudowały. Angażują się na 100% i to jest fantastyczne. – tak z pasją Karolina opowiada o zajęciach w Edukido.

Dowiedz się więcej jak założyć własny oddział Edukido.

5. Komputrilo Akademia Komputerowa

Kursy programowania dla dzieci, młodzieży i dorosłych

Komputrilo Akademia Komputerowa logo

Jeśli nie robotyka to może kursy programowania… dla dzieci! Założenie Akademii Komputerowej to świetny pomysł na biznes. Komputrilo to firma założona przez mamę, która ze swoją ofertą wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rynkowym – oferując zajęcia dla dzieci, młodzieży, a także dla dorosłych i dzieci ze szczególnymi wyzwaniami.

Zostań menadżerem swojej własnej Akademii Komputerowej, tak jak Małgorzata – mama 2 dzieci i właścicielka Komputrilo w Mielcu.

Współpraca z Komputrilo umożliwia łączenie z innymi franczyzami bądź współpracy partnerskiej/licencyjnej. Dowiedz się jak założyć własny biznes z Komputrilo.

6. Leonardo School i Leader School

Nauka języków obcych i technik pamięciowych

Leader School logo

Nie musisz być anglistką ani pedagogiem by założyć szkołę języków obcych we współpracy z Leonardo School i Leader School. Jeśli czujesz się dobrym menadżerem i chcesz się w pełni zaangażować w prowadzenie rodzinnego biznesu powinnaś dobrze rozważyć tę propozycję!

Szkoły językowe Leonardo School i Leader School to nauka języków obcych i szkolenia z efektywnych metod nauczania dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Dlaczego to dobry pomysł na biznes dla mamy? Bo nikt inny tak dobrze nie zrozumie potrzeb rodziców odnośnie edukacji dzieci jak inna mama – mówi Katarzyna Rojkowska, mama 3 dzieci i właścicielka sieci szkół Leonardo School i Leader School.

Dowiedz się więcej na temat biznesu z Leader School i Leonardo School.

7. MathRiders

Zajęcia z matematyki dla dzieci i młodzieży

Logo MathRiders

Czy zajęcia matematyczne mogą być pasjonujące? Tak, bo zajęcia z MathRiders to nie jest zwykły wykład teorii – MathRiders pokazuje „matematykę od kuchni”.

„Siedzimy z dziećmi na podłodze, a do każdych zajęć tak dobieramy pomoce naukowe, aby w sposób obrazowy pokazać zawiłości matematyki, a na sam koniec przełożyć je na papier.” – mówi Anna, która po urodzeniu pierwszego dziecka zamieniła dalekie dojazdy do pracy na własny biznes blisko domu i dzisiaj prowadzi Centrum MathRiders w Józefowie.

Pokaż dzieciom i młodzieży, że matematyka to wspaniała przygoda i stwórz swój własny biznes. MathRiders to międzynarodowy program edukacji matematycznej przeznaczony dla dzieci i młodzieży w wieku od 2 do 18 lat.

Współpracując z MathRiders możesz zostać niezależnym nauczycielem (nie musisz mieć lokalu) lub prowadzić własną placówkę. Zajęcia rozwijają u dzieci zdolność do logicznego myślenia i wzmacniają ich pewność siebie.

Dowiedz się jak otworzyć własną firmę z MathRiders.

8. Nutty Scientists

Warsztaty naukowe dla dzieci

Nutty Scientists logo

Nutty Scientists to nauka poprzez eksperymentowanie, a przede wszystkim – zabawę. Dzięki temu najmłodsi uczą się pojęć naukowych w sposób, który rozumieją i pamiętają.

Zabawne, praktyczne, interaktywne zajęcia prowadzone są w formie pokazów lub warsztatów przez profesjonalny zespół naukowców, a dzieci biorą aktywny udział w ekscytujących doświadczeniach.

Biznes z Nutty Scientists możesz rozwijać we własnym tempie i na własnych zasadach. Przydadzą Ci się umiejętności sprzedażowe i marketingowe, dzięki którym będziesz mogła rozwijać swoją firmę.

Nie musisz mieć własnego lokalu. Większość franczyzobiorców zatrudnia instruktorów, którzy podróżują do różnych miejsc – do szkoły, na przyjęcia urodzinowe, obozy letnie itd. i w tych miejscach realizują program Nutty Scientists. Możesz także założyć własne Laboratorium Nutty Scientists.

Na całym świecie działa już 160 oddziałów Nutty Scientists. Dowiedz się więcej jak założyć Twój własny oddział Nutty Scientists.

9. RoboCAMP

Nauka robotyki z Lego

RoboCAMP logo

Dzieci kochają zabawę klockami Lego, są też zafascynowane smartfonami, tabletami i komputerami. A jak to zgrabnie połączyć? Oferując im naukę robotyki klockami Lego.

Nie musisz mieć lokalu, bo zajęcia robotyki można organizować w szkołach, przedszkolach lub wynajętych salach, a nawet na urodzinach w domu jubilata! Żeby zacząć wystarczy wkład własny i chęci.

RoboCAMP to pomysł na biznes także w niepełnym wymiarze godzin! Oprócz ciekawego pomysłu na zajęcia z robotami LEGO dla dzieci, RoboCAMP oferuje elastyczną formę współpracy z franczyzodawcą. Duży wybór zajęć, niski wkład własny, stała opłata franczyzowa, a do tego dużo wsparcia i merytorycznej wiedzy.

Zobacz rozmowę z Wojciechem Syrockim, założycielem RoboCAMP – dowiesz się jak zacząć i na czym dokładnie polegają zajęcia w RoboCAMP.

Dołącz do sieci RoboCAMP – dowiedz się więcej!

10. Socatots

Szkółka piłkarska dla najmłodszych

Socatots logo

Iwona jest mamą 3 dzieci i od kilku lat prowadzi oddział SOCATOTS w Suwałkach. Zdrowy tryb życia, elastyczna praca i mnóstwo satysfakcji – może to właśnie biznes dla Ciebie?

Jeśli chcesz założyć biznes, pracować z dziećmi i dbać o ich zdrowy rozwój, to już pomyśl o otwarciu własnej szkółki piłkarskiej SOCATOTS.

SOCATOTS to wartości bliskie Mamom: czas aktywnie spędzany z dzieckiem, bezpieczne zajęcia sportowe dla najmłodszych, dobra zabawa i budowanie zaangażowanej społeczności rodziców. Nie musisz mieć kwalifikacji trenera, bo SOCATOTS uważa, że Mamy to i tak najlepsze trenerki na świecie!

Dowiedz się jak założyć oddział SOCATOTS w Twoim mieście!

Jaki biznes warto założyć w 2020 roku?

Niezależnie od tego jaką firmę założysz – działaj, realizuj swoje plany i spełniaj marzenia! Własny biznes to spora frajda i mnóstwo satysfakcji! Powodzenia!

Artykuł powstał w ramach akcji Franczyza dla Mamy, realizowanej od 2014 roku.

Zdjęcie: 123rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Franczyzadlamamy.pl
Franczyza dla Mamy to projekt portalu Mamo Pracuj prezentujący sprawdzone pomysły na biznes dla mam. Nie masz pomysłu na własny biznes? Skorzystaj z franczyzy! Portal Mamo Pracuj nie bierze odpowiedzialności za wyniki biznesowe prowadzenia działalności przez franczyzobiorców.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail