Czego szukasz

5 kroków jak wyjść z impasu w swojej firmie

Włożyłaś wielki wysiłek w założenie i w prowadzenie własnej firmy. Liczyłaś na sukces i powodzenie, a spotkał Cię kryzys. Brak efektów Twoich działań rodzi w Tobie frustrację i brak obiektywizmu, a to nie pomaga wyjść z impasu. Jak sobie z nim poradzić?

  • Marta Szelejak - 19/02/2018
młoda zasmucona businesswoman w swoim biurze

Założyłaś własną firmę. Na początku byłaś podekscytowana i pełna zapału. Pojawili się pierwsi klienci. Zostawili bardzo dobre opinie. A później coś się wydarzyło.

Mówisz o sobie:

  • utknęłam w czarnej dziurze,
  • nic nie robię ze swoim biznesem i nie potrafię się do tego zmusić,
  • nie wiem, jak zrealizować mój pomysł,
  • nie wiem, czy to ciągnąć,
  • nie wiem, za co się zabrać, bo czego spróbuję, to mnie przerasta,
  • nie przechodzę z fazy planów do działania.

Bardzo często słyszę od kobiet takie zdania

Z mojego doświadczenia wynika, że utykamy wówczas, gdy tracimy poczucie sprawstwa. Gdy przestajemy wierzyć w naszą firmę lub w siebie, tracimy połączenie z tym, co chciałyśmy stworzyć.

W mojej pracy codziennie spotykam kobiety, które utykają z rozwojem własnej firmy. Bardzo dużo spośród nich twierdzi, że za mało wie. Mówią, że potrzebują kolejnego kursu z marketingu czy sprzedaży, dodatkowego kursu ze swojej specjalizacji i że dopiero wtedy będą gotowe, aby pójść dalej.
W większości przypadków to nie jest prawda.

Te kobiety mają w sobie już wszystko, aby zacząć działać. Nie potrzebują kolejnych supermocy, ale wiary w siebie, odwagi do działania, przełamania lęku przed pokazaniem światu swoich działań. Potrzebują przepracować pewne schematy myślenia o sobie i biznesie.

To, czego im trzeba, to lepsze poznanie samej siebie, określenie miejsca, w którym się znajdują i z którego wyruszą. A także tego, do którego chcą dotrzeć.

Jak wyjść z impasu? Jak ruszyć z miejsca?

1. Podejmij decyzję

Pierwszym krokiem do ruszenia z miejsca jest decyzja, czy chcesz dalej rozwijać swoją firmę.

Zadaj sobie pytania:

  • Czy projekt, którym się zajmowałaś, jest dla Ciebie aktualny?
  • Czy to jest coś, czemu chcesz poświęcić czas i energię?
  • Czy chcesz to robić w takiej formie, jak dotychczas?
  • Na ile wierzysz, że jego realizacja jest możliwa?

Dopóki nie podejmiesz decyzji, czy chcesz dalej rozwijać swoją firmę, będziesz się rozpraszać. Brak jasnej deklaracji powoduje, że zastanawiamy się, zamiast działać. Rozważamy inne opcje, inne ścieżki i tak naprawdę nie koncentrujemy się na tym, co ważne.

Gdy już zdecydujesz, że chcesz ruszyć z miejsca i dalej rozwijać firmę, poczujesz nową energię. Może Ci pomóc takie ćwiczenie:

Wyobraź sobie, że rozwijasz firmę. Jest styczeń 2019 roku…

  • Co Ci to daje?
  • Jak zmienia się Twoje życie?
  • Jakie są zyski z takiej decyzji?
  • Czego Cię pozbawia prowadzenie własnej firmy?
  • Na kogo jeszcze ma to wpływ?

Gdy podejmiesz decyzję na „tak”, zapisz ją. To może być jedno zdanie, np. Ja,…, decyduję się dalej rozwijać swoją firmę”. Pamiętaj proszę, że jak już podejmiesz decyzję, to czas na działanie. Samo zapisanie się nie liczy.

2. Poznaj siebie

Jeśli sprzedajesz np. śrubki, ten punkt nie jest dla Ciebie istotny. Ale jeśli prowadzisz działalność opierającą się na Twojej osobowości, odrób tę lekcję. Mam tutaj na myśli te wszystkie branże, w których to my jesteśmy najlepszą wizytówką własnej firmy. Szczególnie, gdy to, kim jesteś, decyduje o Twojej marce. Rozwój firmy wymaga wysokiej samoświadomości.

Możesz zacząć od pytań:

  • Kim jestem?
  • Co jest dla mnie w życiu ważne?
  • Jakimi wartościami się kieruję?
  • Co mam tak naprawdę do przekazania?
  • Jakie mam role życiowe?
  • Jakie mam potrzeby i oczekiwania?
  • Jak chcę, aby wyglądało moje życie?

3. Wiedz, dokąd chcesz dojść

Czy wiesz, dokąd zmierzasz ze swoją firmą? Mówiąc krótko chodzi o wizję i cel. Wizja jest szersza od celu. To wyobrażenie, gdzie chcesz być np. za rok ze swoją firmą. Określa, jak to ma wyglądać – gdzie pracujesz, w jaki sposób, kto jest Twoim klientem, co mu oferujesz, ile zarabiasz.

Inspirująca wizja to klucz do osiągnięcia tego, czego chcesz. Na jej podstawie możesz określić już konkretny cel. Różni się on od wizji tym, że jest konkretny i mierzalny. Najlepiej, aby to było jedno zdanie, podczas, gdy wizja może zająć tyle miejsca, ile chcesz.

Dobrze sformułowany cel jest:

  • pozytywnie sformułowany – zapisz to, czego chcesz, do czego dążysz, a nie to, czego chcesz uniknąć,
  • określony w czasie – konkretna data,
  • mierzalny – ile chcesz zarabiać, ilu mieć klientów, po czym poznasz, że osiągnęłaś cel?
  • Twój, czyli to Ty masz tego chcieć, a nie np. Twój partner,
  • ambitny – ale taki, który faktycznie do zrealizowania. Często jest tak, że stawiamy sobie zbyt ambitne cele, które wywołują frustrację. Przez takie cele utykamy w miejscu, ponieważ nas paraliżują,
  • zapisany – badania dowodzą, że zapisane cele częściej realizujemy.

4. Zobacz, gdzie jesteś teraz

Zbadaj, co Cię wspiera, a co ogranicza w prowadzeniu firmy. Z rozmów, które odbywam z kobietami wynika, że to w tym obszarze przeważnie leży problem. Nie zdajemy sobie sprawy, co tak naprawdę nas ogranicza w prowadzeniu firmy, ale też z tego, gdzie są nasze główne moce.

Bardzo często jest tak, że utykamy, bo nie wierzymy w swoje umiejętności i brakuje nam odwagi. Uważamy, że nie jesteśmy wystarczające, aby odnieść sukces.

Regularnie umniejszamy swoje kompetencje. Skupiamy się na tym, czego nam brakuje, a nie na tym, co już mamy. Wynika to też z tego, że po prostu nie znamy siebie wystarczająco dobrze. Nie wiemy, gdzie jest nasze źródło mocy.

Polecam Ci zadać sobie następujące pytania:

  • Jakie są Twoje kluczowe umiejętności?
  • Czego jeszcze musisz się nauczyć?
  • Kto Cię wspiera?
  • Które działania przekładają się na efekty, a które wykonujesz bez sensu?
  • Ile masz czasu na rozwój działań?
  • Które nawyki wspierają Cię w rozwoju firmy?
  • A z których lepiej zrezygnować?
  • Co myślisz o sobie?
  • Co myślisz o prowadzeniu firmy i zarabianiu pieniędzy?

5. Zrób plan działania.

Ten etap zalecam zrobić dopiero po przejściu poprzednich. Często zaczynamy właśnie od planowania, nie mając nawet określonego celu.
To marnowanie energii.

Twoje działania będą wtedy przypadkowe, niezorganizowane. Mogą się sprawdzić w krótkim odcinku czasu, ale na pewno nie wtedy, gdy gra się toczy o rozwój Twojej firmy.

Na zakończenie polecam Ci pobrać z mojej strony darmowy test, który pokaże, co możesz zrobić, aby ruszyć z miejsca https://marta.szelejak.pl/

Zapraszam Cię gorąco do wzięcia udziału w bezpłatnym wyzwaniu, które pomoże Ci lepiej poznać samą siebie. Kieruję je głównie do kobiet w okolicy magicznej czterdziestki, ale jeśli czujesz, że chcesz zobaczyć, w jakim jesteś obecnie miejscu, poznać swoje wartości, potrzeby, stworzyć wizję swojego życia, to zapraszam.

Ruszamy dzisiaj, 19 lutego!

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Marta Szelejak
Pomagam kobietom przejść przez fazę utknięcia w prowadzeniu firmy. Dzięki pracy ze mną zaczynają bardziej wierzyć w siebie i działać z odwagą. Wspieram poprzez indywidualne sesje coachingowe, mastermindy oraz warsztaty. marta.szelejak.pl
Podyskutuj

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail