Czego szukasz

5 kroków jak wyjść z impasu w swojej firmie

Włożyłaś wielki wysiłek w założenie i w prowadzenie własnej firmy. Liczyłaś na sukces i powodzenie, a spotkał Cię kryzys. Brak efektów Twoich działań rodzi w Tobie frustrację i brak obiektywizmu, a to nie pomaga wyjść z impasu. Jak sobie z nim poradzić?

młoda zasmucona businesswoman w swoim biurze

Założyłaś własną firmę. Na początku byłaś podekscytowana i pełna zapału. Pojawili się pierwsi klienci. Zostawili bardzo dobre opinie. A później coś się wydarzyło.

Mówisz o sobie:

  • utknęłam w czarnej dziurze,
  • nic nie robię ze swoim biznesem i nie potrafię się do tego zmusić,
  • nie wiem, jak zrealizować mój pomysł,
  • nie wiem, czy to ciągnąć,
  • nie wiem, za co się zabrać, bo czego spróbuję, to mnie przerasta,
  • nie przechodzę z fazy planów do działania.

Bardzo często słyszę od kobiet takie zdania

Z mojego doświadczenia wynika, że utykamy wówczas, gdy tracimy poczucie sprawstwa. Gdy przestajemy wierzyć w naszą firmę lub w siebie, tracimy połączenie z tym, co chciałyśmy stworzyć.

W mojej pracy codziennie spotykam kobiety, które utykają z rozwojem własnej firmy. Bardzo dużo spośród nich twierdzi, że za mało wie. Mówią, że potrzebują kolejnego kursu z marketingu czy sprzedaży, dodatkowego kursu ze swojej specjalizacji i że dopiero wtedy będą gotowe, aby pójść dalej.
W większości przypadków to nie jest prawda.

Te kobiety mają w sobie już wszystko, aby zacząć działać. Nie potrzebują kolejnych supermocy, ale wiary w siebie, odwagi do działania, przełamania lęku przed pokazaniem światu swoich działań. Potrzebują przepracować pewne schematy myślenia o sobie i biznesie.

To, czego im trzeba, to lepsze poznanie samej siebie, określenie miejsca, w którym się znajdują i z którego wyruszą. A także tego, do którego chcą dotrzeć.

Jak wyjść z impasu? Jak ruszyć z miejsca?

1. Podejmij decyzję

Pierwszym krokiem do ruszenia z miejsca jest decyzja, czy chcesz dalej rozwijać swoją firmę.

Zadaj sobie pytania:

  • Czy projekt, którym się zajmowałaś, jest dla Ciebie aktualny?
  • Czy to jest coś, czemu chcesz poświęcić czas i energię?
  • Czy chcesz to robić w takiej formie, jak dotychczas?
  • Na ile wierzysz, że jego realizacja jest możliwa?

Dopóki nie podejmiesz decyzji, czy chcesz dalej rozwijać swoją firmę, będziesz się rozpraszać. Brak jasnej deklaracji powoduje, że zastanawiamy się, zamiast działać. Rozważamy inne opcje, inne ścieżki i tak naprawdę nie koncentrujemy się na tym, co ważne.

Gdy już zdecydujesz, że chcesz ruszyć z miejsca i dalej rozwijać firmę, poczujesz nową energię. Może Ci pomóc takie ćwiczenie:

Wyobraź sobie, że rozwijasz firmę. Jest styczeń 2019 roku…

  • Co Ci to daje?
  • Jak zmienia się Twoje życie?
  • Jakie są zyski z takiej decyzji?
  • Czego Cię pozbawia prowadzenie własnej firmy?
  • Na kogo jeszcze ma to wpływ?

Gdy podejmiesz decyzję na „tak”, zapisz ją. To może być jedno zdanie, np. Ja,…, decyduję się dalej rozwijać swoją firmę”. Pamiętaj proszę, że jak już podejmiesz decyzję, to czas na działanie. Samo zapisanie się nie liczy.

2. Poznaj siebie

Jeśli sprzedajesz np. śrubki, ten punkt nie jest dla Ciebie istotny. Ale jeśli prowadzisz działalność opierającą się na Twojej osobowości, odrób tę lekcję. Mam tutaj na myśli te wszystkie branże, w których to my jesteśmy najlepszą wizytówką własnej firmy. Szczególnie, gdy to, kim jesteś, decyduje o Twojej marce. Rozwój firmy wymaga wysokiej samoświadomości.

Możesz zacząć od pytań:

  • Kim jestem?
  • Co jest dla mnie w życiu ważne?
  • Jakimi wartościami się kieruję?
  • Co mam tak naprawdę do przekazania?
  • Jakie mam role życiowe?
  • Jakie mam potrzeby i oczekiwania?
  • Jak chcę, aby wyglądało moje życie?

3. Wiedz, dokąd chcesz dojść

Czy wiesz, dokąd zmierzasz ze swoją firmą? Mówiąc krótko chodzi o wizję i cel. Wizja jest szersza od celu. To wyobrażenie, gdzie chcesz być np. za rok ze swoją firmą. Określa, jak to ma wyglądać – gdzie pracujesz, w jaki sposób, kto jest Twoim klientem, co mu oferujesz, ile zarabiasz.

Inspirująca wizja to klucz do osiągnięcia tego, czego chcesz. Na jej podstawie możesz określić już konkretny cel. Różni się on od wizji tym, że jest konkretny i mierzalny. Najlepiej, aby to było jedno zdanie, podczas, gdy wizja może zająć tyle miejsca, ile chcesz.

Dobrze sformułowany cel jest:

  • pozytywnie sformułowany – zapisz to, czego chcesz, do czego dążysz, a nie to, czego chcesz uniknąć,
  • określony w czasie – konkretna data,
  • mierzalny – ile chcesz zarabiać, ilu mieć klientów, po czym poznasz, że osiągnęłaś cel?
  • Twój, czyli to Ty masz tego chcieć, a nie np. Twój partner,
  • ambitny – ale taki, który faktycznie do zrealizowania. Często jest tak, że stawiamy sobie zbyt ambitne cele, które wywołują frustrację. Przez takie cele utykamy w miejscu, ponieważ nas paraliżują,
  • zapisany – badania dowodzą, że zapisane cele częściej realizujemy.

4. Zobacz, gdzie jesteś teraz

Zbadaj, co Cię wspiera, a co ogranicza w prowadzeniu firmy. Z rozmów, które odbywam z kobietami wynika, że to w tym obszarze przeważnie leży problem. Nie zdajemy sobie sprawy, co tak naprawdę nas ogranicza w prowadzeniu firmy, ale też z tego, gdzie są nasze główne moce.

Bardzo często jest tak, że utykamy, bo nie wierzymy w swoje umiejętności i brakuje nam odwagi. Uważamy, że nie jesteśmy wystarczające, aby odnieść sukces.

Regularnie umniejszamy swoje kompetencje. Skupiamy się na tym, czego nam brakuje, a nie na tym, co już mamy. Wynika to też z tego, że po prostu nie znamy siebie wystarczająco dobrze. Nie wiemy, gdzie jest nasze źródło mocy.

Polecam Ci zadać sobie następujące pytania:

  • Jakie są Twoje kluczowe umiejętności?
  • Czego jeszcze musisz się nauczyć?
  • Kto Cię wspiera?
  • Które działania przekładają się na efekty, a które wykonujesz bez sensu?
  • Ile masz czasu na rozwój działań?
  • Które nawyki wspierają Cię w rozwoju firmy?
  • A z których lepiej zrezygnować?
  • Co myślisz o sobie?
  • Co myślisz o prowadzeniu firmy i zarabianiu pieniędzy?

5. Zrób plan działania.

Ten etap zalecam zrobić dopiero po przejściu poprzednich. Często zaczynamy właśnie od planowania, nie mając nawet określonego celu.
To marnowanie energii.

Twoje działania będą wtedy przypadkowe, niezorganizowane. Mogą się sprawdzić w krótkim odcinku czasu, ale na pewno nie wtedy, gdy gra się toczy o rozwój Twojej firmy.

Na zakończenie polecam Ci pobrać z mojej strony darmowy test, który pokaże, co możesz zrobić, aby ruszyć z miejsca https://marta.szelejak.pl/

Zapraszam Cię gorąco do wzięcia udziału w bezpłatnym wyzwaniu, które pomoże Ci lepiej poznać samą siebie. Kieruję je głównie do kobiet w okolicy magicznej czterdziestki, ale jeśli czujesz, że chcesz zobaczyć, w jakim jesteś obecnie miejscu, poznać swoje wartości, potrzeby, stworzyć wizję swojego życia, to zapraszam.

Ruszamy dzisiaj, 19 lutego!

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Pomagam kobietom przejść przez fazę utknięcia w prowadzeniu firmy. Dzięki pracy ze mną zaczynają bardziej wierzyć w siebie i działać z odwagą. Wspieram poprzez indywidualne sesje coachingowe, mastermindy oraz warsztaty. marta.szelejak.pl

Polecane artykuły

oferty
pracy
Sprawdź pełną listę
baza
pracodawców
Pracodawca przyjazny rodzicom
Reklama
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie