Czego szukasz

Siedem kompetencji przyszłości. Sprawdź, które już posiadasz?

Idealny pracownik przyszłości? Jakie cechy będzie posiadał? Jakie umiejętności będą najbardziej pożądane, a które zawody będziemy znali jedynie z opowiadań? Jakie wyzwania staną przed Pracownikami za kilka lat?

Chłopiec w kosmocie w skafandrze

Siedem kompetencji przyszłości

Każdy z nas choć raz zastanawiał się nad tym, jak będzie się zmieniał rynek pracy. Choć przyszłość trudno przewidzieć to warto zastanowić się nad tym, czego pracodawcy będą oczekiwali od pracowników. Światowe Forum Ekonomiczne szacuje, że 30% umiejętności, które będą pożądane w 2020 r. na większości stanowisk pracy obecnie nie są definiowane jako kluczowe. Z kolei OECD[1] prognozuje, że 65% dzieci rozpoczynających dziś edukację będzie pracować w zawodach, których dzisiaj jeszcze nie znamy. Z pewnością wpływ na to będą miały światowe megatrendy, a więc globalne zjawiska, które oddziałują na wszystkich ludzi.

Co wpłynie na kształtowanie się najbardziej pożądanych kompetencji?

  • informatyzacja świata, przetwarzanie ogromnej ilości informacji każdego dnia,
  • rozwój mediów społecznościowych, determinujących mocniej niż kiedykolwiek różne sfery życiowe,
  • starzenie się społeczeństwa i wydłużający się czas życia ludzi,
  • sztuczna inteligencja, które przejmuje coraz więcej procesów,
  • postępująca automatyzacja i robotyzacja.
  • wzrost przedsiębiorczości

Najbardziej pożądane umiejętności to te, których nie da się w  szybki i prosty sposób zautomatyzować. Możemy tutaj wyodrębnić krytyczne myślenie, nastawienie na współpracę, oraz empatię i umiejętności szybkiej adaptacji. W  tym wszystkim jednak najistotniejsza będzie elastyczność rozumiana jako otwartość na zmiany, zwinność oraz gotowość do ciągłego doskonalenia (ang. agile). Już dzisiaj chętniej proponuje się współpracę osobom, którym niestraszna jest niepewność, zmienność. Takim pracownikom towarzyszy apetyt na wiedzę i nowe doświadczenia.

Jakie kompetencje zyskają na znaczeniu?

1. Crossowanie umiejętności

Zdolność spajania i wykorzystywania doświadczeń z wielu dziedzin, przydatna szczególnie w branżach, gdzie wykorzystuje się różne kompetencje.

2. Przejmowanie odpowiedzialności

To angażowanie się w powierzone zadania, projekty i branie za odpowiedzialności za końcowy efekt. Świadomość swoich obowiązków. Budowanie własnej samodzielności.

3. Kompleksowe rozwiązywanie problemów

To umiejętność pracy z wieloma danymi i informacjami. Analizowanie i przetwarzanie ich a w konsekwencji sztuka podjęcia najlepszych decyzji i zaproponowanie rozwiązań. W przyszłości jej znaczenie może spadać w branżach mocniej zautomatyzowanych natomiast z pewnością wzrośnie w sektorze usług.

4. Poruszanie się w social mediach

Umiejętność korzystania z mediów społecznościowych to bez wątpienia kompetencja przyszłości. Jest to zarówno tworzenie odpowiednio angażującego kontentu jak i budowanie swojej, unikalnej marki. Jest to również wiedza na temat umiejętnego dobierania mediów do realizacji celów.

5. Współpraca z innymi

Umiejętność pracy z innymi, elastyczność, odwaga w prezentowaniu swoich pomysłów, propozycji. Wspieranie, uczenie się od najlepszych.

6. Inteligencja emocjonalna

Badania od dawna pokazują, że im wyższa inteligencja emocjonalna, tym wyższa jest efektywność pracownika.[2] Człowiek, który posiada takie kompetencje potrafi identyfikować i nazywać zarówno swoje emocje i uczucia jak i emocje innych ludzi. Dzięki temu łatwiej mu rozwiązywać spory, negocjować.

7. Współpraca w świecie wirtualnym i międzykulturowym

Umiejętność współpracy wirtualnej w sposób skuteczny, efektywny, zaangażowany i wykazujący obecność w zadaniach wirtualnego zespołu. Rozumienie innych narodowości, grup społecznych i pokoleniowych oraz umiejętność skutecznego poruszania się w różnych kontekstach kulturowych.

Aby odnieść sukces w najbliższej przyszłości, pracownicy będą musieli wykazać się zdolnością przewidywania trendów w szybko zmieniającym się krajobrazie form organizacyjnych i wymaganych kompetencji. Rynek pracy będzie wymagał od nich ciągłego oceniania, jakie kompetencje są im potrzebne i szybkiego dostosowywania umiejętności do zmieniających się warunków. W takich realiach warto stawiać na otwartość na zmiany i zwinność. Takie podejście  nie jest procesem, czy metodą, a stanem umysłu, sposobem myślenia i filozofią życia. To gotowość do zmiany i chęci nauki, otwartością na eksperymentowanie i doskonalenie przez całe życie.

Wiemy, że akurat mamy świetnie dadzą sobie radę! Zatem głowa do góry i działajcie!

[1] Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju

[2] “Future Work Skills 2020”, Institute for the Future for the University of Phoenix Research Institute

Życzymy Wam powodzenia we wszystkich procesach, aby były one dobrym doświadczeniem! I zapraszamy do naszego profilu w Bazie Pracodawców Przyjaznych Mamie >>>

O autorkach:

Edyta Kruszewska – Senior HR Business Partner w ProService Finteco. Z wykształcenia psycholog, absolwentka studiów podyplomowych z zakresu PR i Komunikacji Strategicznej w SGH a także Executive MBA na Akademii Leona Koźmińskiego. Od prawie 20 lat realizuje swoją pasję – pracując z ludźmi i dla ludzi w obszarze HR. Prywatnie szczęśliwa mama bliźniaczek, pasjonatka CrossFit’u.

Angelika Zujko – Junior HR Business Partner w ProService FintecoAbsolwentka Politechniki Rzeszowskiej. Doświadczenie zdobywała w agencji doradztwa personalnego i organizacji AIESEC. Zagadnieniami, jakimi szczególnie się interesuje jest obszar rekrutacji, onboarding, employer branding, budowanie zaangażowania pracowników oraz prawo pracy. Prywatnie pasjonatka żeglarstwa.

 

Zdjęcia: pixabay.com oraz zdjęcia profilowe – własność autorek

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
ProService Finteco Sp. z o.o.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie