Czego szukasz

Otwarcie małej restauracji – jakie wymogi?

Własna, mała restauracja jest marzeniem wielu z nas i w większości przypadków, wcale nie musi pozostać niespełnionym. Aby rozpocząć realizację pomysłu własnej działalności gastronomicznej, niezbędne jest ułożenie biznesplanu i zapoznanie się z wymogami, które trzeba spełnić aby otworzyć niewielki, przyjazny lokal.

  • Jagoda Jasińska - 20/06/2016
Wino najlepiej pije się z przyjaciółmi

Własna, mała restauracja jest marzeniem wielu z nas i w większości przypadków, wcale nie musi pozostać niespełnionym. Aby rozpocząć realizację pomysłu własnej działalności gastronomicznej, niezbędne jest ułożenie biznesplanu i zapoznanie się z wymogami, które trzeba spełnić aby otworzyć niewielki, przyjazny lokal.

Ułożenie dobrego biznesplanu

W przypadku założenia restauracji, czy każdego innego biznesu, najważniejszą kwestią jest ułożenie szczegółowego biznesplanu, dzięki któremu przygotujemy się na wystąpienie ewentualnych trudności w rozpoczęciu działalności. Najskuteczniej sprawdza się rozpisanie planu w punktach:

  1. Pomysł na restaurację (profil i cechy, które będą charakteryzowały naszą „knajpkę”),
  2. Analiza rynku gastronomicznego,
  3. Analiza pobliskiej konkurencji (pod względem kwestii, które mogą nam zagrażać, a także opcji, na których możemy się wzorować),
  4. Analiza grupy docelowej – klienta (jacy goście mają odwiedzać naszą restaurację? Jakie wymogi powinniśmy spełnić aby zdobyć lokalnych, stałych klientów?)

Zdobycie dobrej lokalizacji

Drugim krokiem, zaraz po ułożeniu planu na biznes jest oczywiście znalezienie przystosowanego lokalu. Przyszli właściciele, decydujący się na otwarcie małej restauracji, często szukają odpowiedniego miejsca na nowo powstałych, niedużych osiedlach. Nierzadko zdarza się też, że przedsiębiorcy dochodzą do porozumienia z developerem, który tworzy bloki mieszkalne na nowym osiedlu. Dzięki temu nasz lokal już podczas budowy domów, może być przystosowany do zadań, które ma pełnić- w naszym przypadku funkcje gastronomiczne.

Koszty związane z biznesem gastronomicznym

Decydując się na założenie własnej restauracji, przy wyborze lokalu, musimy wziąć pod uwagę fakt, że te większe będą wiązały się z wysokimi kosztami stałymi, czyli tymi, które zobowiązani jesteśmy płacić co miesiąc. W ich skład wchodzą oczywiście regularne pensje dla pracowników (w dużym lokalu będzie to ok. 10 osób- ok. 25 tys. miesięcznie), a także comiesięczna opłata czynszu (im większy lokal, tym większy czynsz- ok. 10 tys. miesięcznie, w zależności od lokalizacji).

Właśnie z tego powodu, często świeżo upieczeni właściciele, na swój pierwszy lokal wybierają te niewielkie, w których tworzą przytulne, gościnne restauracje dla pobliskich klientów. Otwarcie mniejszego baru daje nam gwarancje eliminacji zbędnych kosztów. Zatrudniając w nich mniejszą ilość pracowników, jesteśmy pewni, że koszty stałe związane z ich pensją będą wynosić o wiele mniej niż w poprzednim przypadku. Również zmniejszy się koszt opłacanego czynszu- mniejszy lokal to mniejszy czynsz.

Koszty związane z urządzaniem wnętrza lokalu

Oczywiście przy otwieraniu restauracji, ważna jest także kwestia pieniędzy, które musimy wydać na jej wyposażenie. Największym naszym wydatkiem będzie kuchnia, którą musimy zaopatrzyć w odpowiedni sprzęt, taki jak: kuchenki, lodówki, zamrażarki, zmywarki (nie jest to konieczne), a także garnki, patelnie, talerze itp. W tym przypadku warto wziąć pod uwagę kupno sprzętu używanego, który często może zmniejszyć nasze wydatki aż o 50%.

Formalności dotyczące działalności gospodarczej

Decyzja o otwarciu lokalu gastronomicznego wiąże się nie tylko ze świetnym pomysłem na jego prosperowanie, ale przede wszystkim z formalnościami, które jesteśmy zmuszeni załatwić przed rozpoczęciem biznesu. Jeśli nie posiadamy swojej firmy, konieczne jest abyśmy założyli działalność gospodarczą. Aby to zrobić, należy wypełnić odpowiednie dokumenty z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego.

Wymogi, które musimy spełnić

Oprócz tego nasza nowa restauracja musi spełniać wszystkie reguły Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, Sanepidu, Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz Ochrony Przeciwpożarowej (konieczne jest zakupienie gaśnicy oraz wyposażenie lokalu w wymagane tablice czy naklejki przeciwpożarowe).

alkohol_drink_truskawkowy_640

Sprzedaż alkoholu w restauracji

Obecnie wielu przedsiębiorców decyduje się na serwowanie trunków w swoich lokalach gastronomicznych. Oczywisty jest fakt, że aby tego dokonać, niezbędne jest uzyskanie koncesji na sprzedaż wyrobów alkoholowych.

W przypadku założenia niedużego lokalu, właściciele stosują zmniejszenie wyboru trunków alkoholowych do  kilku rodzajów. Jeśli nasza restauracja posiada status „fastfood”, w takim miejscu warto zdecydować się przede wszystkim na serwowanie gościom piwa, które jest najczęściej wybieranym trunkiem w tego typu lokalach.

Wysokiej jakości alkohol w niedużym lokalu

Założyciele małych restauracji, przeznaczonych głównie dla gości pragnących odwiedzić miejsce, w którym mogą zjeść wykwintny posiłek i spędzić czas na rozmowie przy przysłowiowej „lampce wina”, zazwyczaj w swoich lokalach serwują klientom alkohole na wysokim poziomie. Często są to właśnie wysokogatunkowe wina, egzotyczne drinki, do których stosuje się wykwintne wódki, a także najwyższej jakości mocniejsze trunki, typu: whisky, rum, koniak.

W tym przypadku nowi przedsiębiorcy decydują się na korzystanie z usług cenionych hurtowni alkoholowych, które rekomendowane są przez setki, a nawet tysiące zadowolonych klientów, na terenie całego kraju. Wśród nich jest często wybierana hurtownia wykwintnych trunków Eurocash (alkohole.eurocash.pl), która zaopatrza znane hotele, sieci i duże sklepy spożywcze, regionalne sklepy alkoholowe, restauracje, bary.

Zdjęcia: pixabay.com

Tekst powstał we współpracy z partnerem portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Jagoda Jasińska
Podyskutuj

Ile zostanie mi na rękę z faktury VAT?

Niejedna z nas pewnie zastanawia się jak to jest z kwotami na fakturze, a faktycznymi zarobkami. Na ile musisz wystawić fakturę, aby ostatecznie zarobić tyle ile chcesz? Przeczytaj jakie są formy i ogólne zasady opodatkowania.
  • Marta Serafin - 21/01/2020

Kwota z faktury, a faktyczny zarobek

Obciążenia fiskalne oraz składki społeczne stanowią znaczną część zarobków przedsiębiorcy. Często pojawia się pytanie, na ile muszę wystawić fakturę, aby ostatecznie zarobić tyle ile chcę? Odpowiedź nie jest jednoznaczna i zależy od formy opodatkowania działalności oraz statusu VAT przedsiębiorcy. Ile zostanie Ci na rękę z faktury VAT? Sprawdźmy!

Formy opodatkowania

Potencjalny przedsiębiorca ma do wyboru kilka form opodatkowania. Decyzja zależy m.in. od rodzaju działalności, wysokości przychodów oraz kosztów a także innych czynników takich jak ryzyko podatkowe czy możliwość wpływania na obciążenia podatkowe. Co istotne formę opodatkowania można zmienić w zależności od powyższych okoliczności.
Osoby fizyczne mogą płacić podatek dochodowy wg następujących form opodatkowania:

  • wg skali podatkowej w zależności od wysokości dochodu wg stawki 17%, 32% (tzw. zasady ogólne)
  • wg jednolitej stawki 19%;
  • ryczałt ewidencjonowany;
  • w formie karty podatkowej.

Aby określić faktyczny zarobek przedsiębiorcy należy dodać do kwoty „na rękę” odpowiednio podatek dochodowy oraz ewentualnie VAT. Wysokość obciążeń fiskalnej zależy od formy opodatkowania oraz stawki VAT.

Zasady ogólne

Zasady ogólne to forma opodatkowania dostępna dla każdego przedsiębiorcy bez względu na rodzaj prowadzonej działalności. Polega na opodatkowaniu dochodu wg stawki 17% oraz 32% dla dochodów ponad limit 85 528,00 zł. Dochód ustala się poprzez pomniejszenie przychodów o koszty uzyskania przychodów.

Faktyczny dochód ustala się poprzez zastosowanie metody „od sta” (potocznie „od stu”), przy której od kwoty netto ustala się kwotę brutto, która zawiera w sobie dodatkową wartość podatku dochodowego. Wyliczony podatek oraz podstawę opodatkowania należy zaokrąglić do pełnych złotych. Zobaczmy pierwszy przykład ile zostanie Ani na rękę z faktury VAT?

Jak obliczyć kwotę na rękę z faktury?

Przykład 1

Anna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie reklamy opodatkowaną na zasadach ogólnych wg stawki 17%. Jest czynnym podatnikiem VAT. Planuje uzyskać dochód w styczniu 2020 w wysokości 2 000 zł „na rękę”. Anna wylicza dochód brutto, który powinna wykazać na fakturze w następujący sposób:

2 000 zł/(100%-17%) = 2 409,64 zł Jako czynny podatnik VAT Anna powiększy wyliczoną kwotę o podatek VAT wg stawki odpowiedniej dla świadczonych przez nią usług – 23%: 2 410,00 zł x 1,23 = 2 964,30 zł brutto

Anna uzyska faktyczny zarobek wysokości 2 000 zł jeśli kwota brutto na fakturze wyniesie 2 964 zł. Anna może dodatkowo zmniejszyć dochód o koszty uzyskania przychodu, a także opłacone składki społeczne.

Sprawdź też działalność nierejestrowaną od strony podatkowej

Podatek liniowy dostępny jest dla przedsiębiorcy wg jednolitej stawki 19% bez względu na wielkość dochodów. Charakterystyczne dla tej formy opodatkowania jest brak możliwości pracy na rzecz byłego pracodawcy oraz korzystania z ulg podatkowych. Podobnie jak przy zasadach ogólnych dochód ustala się poprzez pomniejszenie przychodów o koszty uzyskania przychodów. Zasada wyliczania faktycznego zarobku jest analogiczna jak dla skali podatkowej, różnica jest jedynie w stawce podatkowej. Posługując się danym z Przykładu 1 dochód Anny brutto wykazany na fakturze dla kontrahenta wyniesie:

Podatek liniowy

2 000 zł/(100%-19%) = 2 469,16 zł

2 469 zł x 1,23 = 3 037,07 zł brutto Anna uzyska faktyczny zarobek wysokości 2 000 zł jeśli kwota brutto na fakturze wyniesie 3 037 zł. Anna może dodatkowo zmniejszyć dochód o koszty uzyskania przychodu a także opłacone składki społeczne.

Ryczałt ewidencjonowany

Ryczałt ewidencjonowany polega na tym, że podatek płacony jest od przychodu, nie od dochodu, wg stawki 20%, 17%, 8,5%, 5,5% oraz 3% w zależności od rodzaju wykonywanej działalności. Z tej formy opodatkowania wyłączeni są przedsiębiorcy, których przychód przekracza 250 000 euro a także wiele rodzajów działalności takich jak apteki, kantory czy niektóre wolne zawody. Przy wyliczaniu zarobku „na rękę” podstawiamy do wzoru odpowiednią dla rodzaju działalności stawkę ryczałtu.

Przykład 2

Adam prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług remontowych opodatkowaną ryczałtem ewidencjonowanym wg stawki 5,5%. Jest czynnym podatnikiem VAT. W styczniu 2020 planuje osiągnąć na rękę kwotę 2 000,00 zł.

Adam wylicza dochód brutto, który powinien wykazać na fakturze w następujący sposób: 2 000,00 zł/(100%-0,055%) = 2 116,40 zł Adam świadczy usługi remontowe na rzecz budownictwa mieszkalnego wg stawki 8%. 2 116,00 x 1,08 = 2 285,28 zł

Adam uzyska faktyczny zarobek wysokości 2 000 zł jeśli kwota brutto na fakturze wyniesie 2 285 zł. Adam może zmniejszyć przychód o opłacone składki społeczne.

Karta podatkowa

Z opodatkowania w formie karty podatkowej mogą korzystać przedsiębiorcy prowadzący m.in. drobną działalność gastronomiczną, usługową, handlową. Jest to najprostszy podatek, gdzie nie trzeba liczyć przychodów ani kosztów, nie prowadzi się także żadnych ewidencji.

Przedsiębiorca osiągający przychód opodatkowany w formie karty podatkowej nie musi sprawdzać zarobku na rękę, gdyż podatek płaci co miesiąc w stałej wysokości na podstawie wydanej przez organ podatkowy decyzji. Jeśli jest czynnym podatnikiem VAT musi doliczyć do oczekiwanej kwoty dochodu podatek VAT wg właściwej dla niego stawki VAT.

Mam nadzieję, że teraz będzie Ci łatwiej obliczyć, ile zostanie Ci na rękę z faktury VAT.

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Marta Serafin
Doradca podatkowy z ponad 10-cio letnim doświadczeniem w księgowaniu zarówno dużych firm, jak i jednoosobowych działalności gospodarczych. Aktualnie jako Księgowa inFakt rozlicza m.in. mamy na własnej działalności. Prywatnie mama trójki dzieci.

Video: Sprawdzony pomysł na biznes dla mamy – RoboCAMP

Szukasz pomysłu na biznes, który pogodzisz z życiem rodzinnym? Robo CAMP to zajęcia dla dzieci i młodzieży z robotyki i programowania. Na czym polega ten biznes? Jak wygląda praca na co dzień? Jak prowadzić taki biznes? Na te pytania odpowie Wojciech Syrocki.
  • Agnieszka Wadecka - 08/01/2020
dwoje dzieci z komputerami leżących na podłodze

Sprawdzony pomysł na biznes dla mamy

W maju 2019 na naszym Facebooku prowadziłyśmy serię LIVE’ów o franczyzach idealnych dla mam.

Podczas siódmej rozmowy naszym gościem był Wojciech Syrocki, który założył i rozwija RoboCAMP, współpracując z wieloma przedsiębiorczymi mamami. Rozmowę prowadziła Joanna Gotfryd.

W końcu mam czas dla dzieci – historia Ani, która rozwija własny biznes z Akademią JA

O czym rozmawiałyśmy?

Joanna z Wojciechem odpowiedzieli na pytania takie jak:

  • Na czym polega biznes franczyzowy z RoboCAMP?
  • Jak założyć własną firmę z RoboCAMP?
  • Jak organizować zajęcia z robotyki i programowania?
  • Oraz na pytania oglądających

Zobacz nagranie z rozmowy:

Prowadzę biznes, który do mnie pasuje – historia Kamili

Zainspiruj się innymi pomysłami na biznes dla mam:

Akcja Franczyza dla Mamy – dowiedz się więcej

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Wadecka
Szczęśliwa żona i mama czwórki dzieci. Macierzyństwo to jej największa pasja, motywująca do rozwoju i działania. Z przyjemnością oddaje się pisaniu. Kocha muzykę, kino i dobre jedzenie. Lubi śledzić trendy i wprowadzać je w życie. Zawodowo początkująca, ale z apetytem na sukces.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail