Czego szukasz

Otwarcie małej restauracji – jakie wymogi?

Własna, mała restauracja jest marzeniem wielu z nas i w większości przypadków, wcale nie musi pozostać niespełnionym. Aby rozpocząć realizację pomysłu własnej działalności gastronomicznej, niezbędne jest ułożenie biznesplanu i zapoznanie się z wymogami, które trzeba spełnić aby otworzyć niewielki, przyjazny lokal.

  • Jagoda Jasińska - 20/06/2016
Wino najlepiej pije się z przyjaciółmi

Własna, mała restauracja jest marzeniem wielu z nas i w większości przypadków, wcale nie musi pozostać niespełnionym. Aby rozpocząć realizację pomysłu własnej działalności gastronomicznej, niezbędne jest ułożenie biznesplanu i zapoznanie się z wymogami, które trzeba spełnić aby otworzyć niewielki, przyjazny lokal.

Ułożenie dobrego biznesplanu

W przypadku założenia restauracji, czy każdego innego biznesu, najważniejszą kwestią jest ułożenie szczegółowego biznesplanu, dzięki któremu przygotujemy się na wystąpienie ewentualnych trudności w rozpoczęciu działalności. Najskuteczniej sprawdza się rozpisanie planu w punktach:

  1. Pomysł na restaurację (profil i cechy, które będą charakteryzowały naszą „knajpkę”),
  2. Analiza rynku gastronomicznego,
  3. Analiza pobliskiej konkurencji (pod względem kwestii, które mogą nam zagrażać, a także opcji, na których możemy się wzorować),
  4. Analiza grupy docelowej – klienta (jacy goście mają odwiedzać naszą restaurację? Jakie wymogi powinniśmy spełnić aby zdobyć lokalnych, stałych klientów?)

Zdobycie dobrej lokalizacji

Drugim krokiem, zaraz po ułożeniu planu na biznes jest oczywiście znalezienie przystosowanego lokalu. Przyszli właściciele, decydujący się na otwarcie małej restauracji, często szukają odpowiedniego miejsca na nowo powstałych, niedużych osiedlach. Nierzadko zdarza się też, że przedsiębiorcy dochodzą do porozumienia z developerem, który tworzy bloki mieszkalne na nowym osiedlu. Dzięki temu nasz lokal już podczas budowy domów, może być przystosowany do zadań, które ma pełnić- w naszym przypadku funkcje gastronomiczne.

Koszty związane z biznesem gastronomicznym

Decydując się na założenie własnej restauracji, przy wyborze lokalu, musimy wziąć pod uwagę fakt, że te większe będą wiązały się z wysokimi kosztami stałymi, czyli tymi, które zobowiązani jesteśmy płacić co miesiąc. W ich skład wchodzą oczywiście regularne pensje dla pracowników (w dużym lokalu będzie to ok. 10 osób- ok. 25 tys. miesięcznie), a także comiesięczna opłata czynszu (im większy lokal, tym większy czynsz- ok. 10 tys. miesięcznie, w zależności od lokalizacji).

Właśnie z tego powodu, często świeżo upieczeni właściciele, na swój pierwszy lokal wybierają te niewielkie, w których tworzą przytulne, gościnne restauracje dla pobliskich klientów. Otwarcie mniejszego baru daje nam gwarancje eliminacji zbędnych kosztów. Zatrudniając w nich mniejszą ilość pracowników, jesteśmy pewni, że koszty stałe związane z ich pensją będą wynosić o wiele mniej niż w poprzednim przypadku. Również zmniejszy się koszt opłacanego czynszu- mniejszy lokal to mniejszy czynsz.

Koszty związane z urządzaniem wnętrza lokalu

Oczywiście przy otwieraniu restauracji, ważna jest także kwestia pieniędzy, które musimy wydać na jej wyposażenie. Największym naszym wydatkiem będzie kuchnia, którą musimy zaopatrzyć w odpowiedni sprzęt, taki jak: kuchenki, lodówki, zamrażarki, zmywarki (nie jest to konieczne), a także garnki, patelnie, talerze itp. W tym przypadku warto wziąć pod uwagę kupno sprzętu używanego, który często może zmniejszyć nasze wydatki aż o 50%.

Formalności dotyczące działalności gospodarczej

Decyzja o otwarciu lokalu gastronomicznego wiąże się nie tylko ze świetnym pomysłem na jego prosperowanie, ale przede wszystkim z formalnościami, które jesteśmy zmuszeni załatwić przed rozpoczęciem biznesu. Jeśli nie posiadamy swojej firmy, konieczne jest abyśmy założyli działalność gospodarczą. Aby to zrobić, należy wypełnić odpowiednie dokumenty z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego.

Wymogi, które musimy spełnić

Oprócz tego nasza nowa restauracja musi spełniać wszystkie reguły Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, Sanepidu, Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz Ochrony Przeciwpożarowej (konieczne jest zakupienie gaśnicy oraz wyposażenie lokalu w wymagane tablice czy naklejki przeciwpożarowe).

alkohol_drink_truskawkowy_640

Sprzedaż alkoholu w restauracji

Obecnie wielu przedsiębiorców decyduje się na serwowanie trunków w swoich lokalach gastronomicznych. Oczywisty jest fakt, że aby tego dokonać, niezbędne jest uzyskanie koncesji na sprzedaż wyrobów alkoholowych.

W przypadku założenia niedużego lokalu, właściciele stosują zmniejszenie wyboru trunków alkoholowych do  kilku rodzajów. Jeśli nasza restauracja posiada status „fastfood”, w takim miejscu warto zdecydować się przede wszystkim na serwowanie gościom piwa, które jest najczęściej wybieranym trunkiem w tego typu lokalach.

Wysokiej jakości alkohol w niedużym lokalu

Założyciele małych restauracji, przeznaczonych głównie dla gości pragnących odwiedzić miejsce, w którym mogą zjeść wykwintny posiłek i spędzić czas na rozmowie przy przysłowiowej „lampce wina”, zazwyczaj w swoich lokalach serwują klientom alkohole na wysokim poziomie. Często są to właśnie wysokogatunkowe wina, egzotyczne drinki, do których stosuje się wykwintne wódki, a także najwyższej jakości mocniejsze trunki, typu: whisky, rum, koniak.

W tym przypadku nowi przedsiębiorcy decydują się na korzystanie z usług cenionych hurtowni alkoholowych, które rekomendowane są przez setki, a nawet tysiące zadowolonych klientów, na terenie całego kraju. Wśród nich jest często wybierana hurtownia wykwintnych trunków Eurocash (alkohole.eurocash.pl), która zaopatrza znane hotele, sieci i duże sklepy spożywcze, regionalne sklepy alkoholowe, restauracje, bary.

Zdjęcia: pixabay.com

Tekst powstał we współpracy z partnerem portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Jagoda Jasińska
Podyskutuj

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail