Czego szukasz

Od technika farmacji do front-end developera, czyli jak uzyskać finansowanie szkolenia z urzędu pracy?

Dziś rozmawiamy z Wiolettą Szłapak, która zdecydowała się całkowicie zmienić branżę i zacząć pracować w świecie IT. Wioletta opowiada o tym, jak udało jej się uzyskać całkowite finansowanie kursu, który otworzył przed nią możliwość realizacji jej marzeń. Dzieli się historią, która, choć miała wiele zawirowań, zakończyła się dla niej pomyślnie.

  • Karolina Łachmacka - 22/07/2019

Dlaczego zdecydowałaś się na przebranżowienie i jak wybrałaś kurs?

Dlatego, że do odważnych świat należy! A tak zupełnie serio to wybierając kierunek studiów (biologia) nie zastanawiałam się, co będzie potem. Po prostu interesowałam się biologią i żyłam bardziej „tu i teraz”. Na szczęście w trakcie trwania studiów (które w międzyczasie z dziennych przekształciły się w zaoczne) rodzice okiełznali nieco moją romantyczną naturę i trochę mną pokierowali. Ukończyłam więc kierunek technik farmacji i przez wiele lat pracowałam w aptece. Kochałam tę pracę, kontakt z ludźmi, możliwość niesienia pomocy, przygotowywanie leków, apteczny zapach. W tamtym momencie to było coś, co mnie satysfakcjonowało.

Gdy zaszłam w ciążę wiedziałam, że muszę jednak zmienić zawód. Nie chciałam wracać szybko do pracy, dlatego w 7. miesiącu ciąży zdałam egzamin na tłumacza technicznego i współpracowałam z biurem tłumaczeń mojego taty. Niestety tata zmarł, musiałam zamknąć biuro i zdecydować, co dalej. I tu szczęśliwe zrządzenie losu w postaci pomocy mojej koleżanki Asi dało możliwość wejścia do świata IT.

Asia poleciła mnie w firmie, w której pracowała, przeszłam pomyślnie rekrutację i tak zostałam konsultantem IT. Gdy wspominam tamten czas, to trudno mi w to wszystko uwierzyć. Musiałam szybko nauczyć się nowych rzeczy, z którymi wcześniej nie miałam żadnej styczności. To było trochę szalone, ale otwierało nowe możliwości, dawało ogromną możliwość rozwoju. Otworzył się przede mną nowy świat. Wspaniały świat. Po mniej więcej roku pracy zostałam zatrudniona w innej firmie jako wdrożeniowiec.

Chciałam mieć większy wpływ na tworzenie oprogramowania, ale mój plan jak to zrobić nie był do końca sprecyzowany. Po przeanalizowaniu moich mocnych i słabych stron i zainteresowań zaczął się formułować plan. Proces tworzenia oprogramowania chciałam poznać od strony front albo end-developera. Ostatecznie zdecydowałam się na kurs front-end od podstaw.

Jak dowiedziałaś się o tym, że możesz starać się o finansowanie szkolenia z urzędu pracy, że urzędy dostają środki na szkolenia indywidualne?

Zastanawiałam się jak pozyskać środki na takie szkolenie. I tu skorzystałam z rady bardzo miłych pań z urzędu pracy, z którymi miałam przyjemność rozmawiać na spotkaniu organizowanym przez Mamo Pracuj w bibliotece na Rajskiej w Krakowie. Zarejestrowałam się jako osoba bezrobotna i złożyłam wniosek o dofinasowanie do szkolenia indywidualnego.

Jakie były Twoje pierwsze kroki, kiedy dowiedziałaś się, że „Twój” urząd posiada takie środki?

Musiałam trochę poczekać na te środki. Zgłosiłam się do urzędu w drugiej połowie roku. Urząd już rozdysponował środki, które posiadał. Czekałam więc i regularnie dopytywałam, czy są już środki rezerwowe. Gdy się pojawiły, byłam już zdecydowana na konkretne szkolenie. Dlatego w dziale szkoleń złożyłam wniosek o dofinansowanie do szkolenia indywidualnego.

Tutaj moja rada: najlepiej składać wniosek na początku roku, pieniądze zwykle są już rozdysponowane w pierwszym kwartale, a nigdy nie ma pewności czy będą uruchomione środki rezerwowe.

Co musiałaś krok po kroku zrobić, aby otrzymać tę dotację?

Po pierwsze trzeba być zarejestrowaną osobą bezrobotną. Gdy się rejestrowałam, obowiązywało profilowanie (nie wiem, czy jeszcze obowiązuje), ale gdy podpisywałam się w ewidencji, musiałam napisać test. Jego wynikiem było przydzielenie do jednego z profilów: 1, 2 czy 3.

„Jedynki” nie dostawały możliwości dofinansowania do szkoleń indywidualnych. Jeśli takie profilowanie obowiązuje, i nadal „jedynki” nie dostają dofinansowania, to najlepiej, jeśli urzędnik, przy którym piszemy test, pomoże nam udzielić odpowiedzi, tak żeby wyszedł odpowiedni profil i żeby szansa na pieniądze nie przepadła.

Następnie u doradcy zawodowego powiedziałam jakie są moje umiejętności, jaki mam plan i czego potrzebuję od Urzędu do realizacji celu. Z takim gotowym planem w systemie Urzędu, mogłam skierować się do działu szkoleń. Niestety, dział szkoleń nie dysponował już środkami na szkolenia indywidualne. Musiałam więc poczekać na środki rezerwowe, gdy zostały uruchomione i wtedy złożyłam wniosek.

Jak wygląda proces kwalifikacji i czy jest skomplikowany? Czy otrzymujesz jakąś pomoc urzędników w trakcie?

Sam proces nie jest skomplikowany – przynajmniej w Krakowie (o szczegóły trzeba się dopytać w swoim urzędzie, bo nie ma pewności, że wszędzie wszystko wygląda tak samo). Złożyłam wniosek, z rzetelnym i rozsądnym umotywowaniem prośby, i czekałam na decyzję. Dostałam decyzję pozytywną, wyrażono również zgodę na wybraną przeze mnie jednostkę szkoleniową, poszłam na szkolenie i do drugiego dnia szkolenia wszystko szło płynnie.

Później sprawy się skomplikowały.

Na czym polega opracowanie planu przebranżowienia? Co musiałaś wypełnić i zrobić w związku z tym?

W związku z tym, że między zakończeniem mojej ostatniej pracy, a zarejestrowaniem się jako osoba bezrobotna miałam trochę czasu na zastanowienie się co chciałabym robić, byłam już zdecydowana, że do świata programowania chcę wejść jako front-end developer, co powiedziałam doradcy zawodowemu w urzędzie. Doradca zanotował, co potrafię, czego potrzebuję od urzędu i to był ten plan. Ma on swój termin ważności (ale to nie jest krótki termin ważności), więc trzeba pilnować, żeby był ważny w momencie składania wniosku. Jeśli się „przeterminuje”, to trzeba go odświeżyć.

Ile kosztowało Twoje szkolenie (jeśli to nie tajemnica) i czy udało Ci się pozyskać całość potrzebnej kwoty?

Pierwsze szkolenie, na które wyrażono zgodę kosztowało około 9 tysięcy złotych (to szkolenie, na którym byłam 2 dni, dopóki nie dowiedziałam się, że jednak nie mogę brać udziału w tym szkoleniu), drugie na które wyrażono zgodę i które przeszłam w pełnym wymiarze godzin, kosztowało blisko 4,5 tysiąca. Urząd sfinansował je w 100%.

Jak Twoim zdaniem należy uzasadnić swój wniosek? Jakie wskazówki byś dała innym osobom, które chcą ubiegać się o takie finansowanie szkolenia z urzędu pracy?

Szczerze, ale rozsądnie. Pisałam o tym, jak ważny jest dla mnie rozwój osobisty, jaki jest mój plan na przebranżowienie, czego brakuje mi do osiągnięcia celu i o jakie wsparcie proszę Urząd. Opisałam szkolenie, którym się interesuję i co ono mi da. Miałam na uwadze to, ile kosztują takie szkolenia i że pula posiadanych środków przez Urząd jest ograniczona, a chętnych sporo. Chciałam, żeby ten wniosek jasno wyraził to, jak bardzo mi zależy na uzyskaniu konkretnych kompetencji.

Podanie pisałam z wszystkimi zwrotami grzecznościowymi: szanowni Państwo, zwracam się z uprzejmą prośbą… Nie wiem, czy to zaważyło na decyzji pozytywnej, ale oprócz zwykłej kultury osobistej chciałam też skrócić dystans między mną, a osobą, która czyta wniosek, żeby to nie było takie „suche”.

Trzeba pamiętać też o tym, że urząd raczej nie zgodzi się na szkolenie, które trwa 560 h (maksymalnie szkolenie może trwać 6 miesięcy, w uzasadnionych wypadkach urząd może wyrazić zgodę na czas szkolenia do 12 lub 24 miesięcy). Dlatego jeśli wybieramy jakieś konkretne szkolenie z tych kilkutygodniowych, to raczej wersję podstawową.

Jeśli wskazujemy we wniosku konkretną jednostkę szkoleniową, to musi być ona w Rejestrze Instytucji Szkoleniowych. Szkolenie musi trwać nie mniej niż 25 godzin zegarowych tygodniowo. Urząd może przyznać nam środki, ale nie zgodzić się na wybraną przez nas instytucję szkoleniową.

Zalecałabym też umiarkowanie częste wizyty w dziale szkoleń, tak żeby urzędnicy kojarzyli twarz z nazwiskiem, oraz odpytywanie telefoniczne – żeby mieć kontrolę nad kolejnym krokiem procesu oraz pokazać zaangażowanie. Nim złożymy wniosek, pytać można o to, czy są dostępne środki. Jeśli nie ma, to kiedy będą. Jak już będzie termin, to pytać czy już są, jak jeszcze nie ma, to kiedy pytać ponownie…

Jak już złożymy wniosek, to urząd ma miesiąc na jego rozpatrzenie. Pod koniec tego okresu można zadzwonić i zapytać, na jakim etapie jest wniosek, kiedy można spodziewać się decyzji. Trzeba okazać zaangażowanie.

Co wzbudziło Twoje największe obawy w trakcie ubiegania się o pomoc? Jak je rozwiałaś?

Na początku nie miałam żadnych obaw. Nie zastanawiałam się, czy urząd sfinansuje moje szkolenie. Obawy o to pojawiły się po tym, jak pierwszy raz cofnięto mi dofinasowanie. Te obawy rozwiałam zaangażowaniem w proces. Zrozumieniem, dopytaniem o to jakie proces ma kroki. Odpytywaniem, sprawdzaniem.

Kolejny raz obawy pojawiły się, gdy straciłam środki po raz drugi. Popadłam w krótką melancholię: czyżby wszechświat wysyłał mi sygnał, że nie tędy droga? Te obawy rozwiał mój mąż, który powiedział, że jedyny przekaz, jaki mi wysyła wszechświat, to taki, że mam walczyć o swoje, a także Joanna Gotfryd z Mamo Pracuj, wspierająca mnie w chwili, gdy ja sama traciłam nadzieję.

Żałuję, że urząd nie komunikuje jaśniej procesu. Można taki proces bardzo dobrze rozrysować, zaznaczyć, w którym momencie się znajdujemy, co będzie działo się dalej. Można zrobić prostą wizualizację procesu dla petentów.

Jakie miałaś problemy na swojej drodze?

Moje problemy związane były z tym, że nie znałam całego procesu przyznawania środków. Ponadto uważam, że urząd niechcący wprowadził mnie w błąd. Myślałam, że jeśli urząd przysłał mi list z decyzją pozytywną i oprócz przyznanych środków zgadzają się na wybraną przeze mnie instytucję szkoleniową oraz szkolenie, to już jest „z górki”. Idę na szkolenie. Okazało się, że proces jest bardziej złożony, o czym nie było ani słowa w korespondencji.

Po decyzji pozytywnej uruchamiane są zamówienia publiczne. Czyli na stronie urzędu i w biuletynie zostaje opublikowane ogłoszenie. Urząd w okresie 2 tygodni od opublikowania ogłoszenia czeka na zgłoszenia instytucji szkoleniowych, które wyrażają chęć przeprowadzenia szkolenia. Jeśli nie zgłosi się wybrana przez nas jednostka, a inne zechcą przeprowadzić szkolenie, to urząd wybiera bardziej konkurencyjną ofertę z tych złożonych. Jeżeli nie zgłosi się żadna instytucja, Urząd informuje nas listownie, że straciliśmy środki.

Oczywiście możemy się odwołać, musimy jednak przestrzegać terminów. List z informacją o tym, że straciłam fundusze na szkolenie, dotarł do mnie 5 dni po tym, jak odebrałam telefon z urzędu, że moje fundusze już nie są moje – zostały rozdysponowane, ponieważ jednostka szkoleniowa, z którą byłam w kontakcie, nie złożyła oferty na moje szkolenie. Pomylili mnie z inną kursantką i nie złożyli oferty na mój wniosek tylko na jej.

Ponieważ fundusze rezerwowe na dany rok zostały rozdysponowane, musiałam czekać na nowy rok kalendarzowy i nowe środki.

Jak pokonałaś te problemy?

Gdy środki pojawiły się, ponownie złożyłam wniosek. Ponownie przyznano mi środki, ale nie wyrażono zgody na wybraną przeze mnie instytucję szkoleniową. W zamian urząd zaproponował inną. Ustaliliśmy wymiar godzin szkolenia, zakres, mogłam zadać pytania dotyczące szkolenia przedstawicielowi firmy poprzez urzędnika. Uzyskałam odpowiedzi i odniosłam wrażenie, że sprawa jest dogadana, skoro złożyłam podpis na planie szkolenia, który złożyłam na dzienniku podawczym.

Ruszyły zamówienia publiczne, które uważałam już za czystą formalność, ale tknięta przeczuciem postanowiłam zadzwonić do urzędu. Okazało się, że instytucja szkoleniowa nie złożyła wniosku w terminie. Ponownie straciłam środki. Odwołam się – tym razem udało mi się dotrzymać terminów.

Fundusze przyznano mi ponownie. Jednostka nie złożyła wniosku w terminie, ponieważ nie wiedziała, że jest już ogłoszenie na stronie urzędu. Przedstawiciel firmy powiedział mi, że są przyzwyczajeni jednak do tego, że jest jakaś informacja ze strony urzędu o tym, że wniosek jest w zamówieniach publicznych, ponieważ oni nie mają czasu na to, żeby przeglądać biuletyny urzędów pracy. Urząd z kolei twierdzi, że nigdy nie dawał znać żadnej jednostce szkoleniowej, bo to jest sprzeczne z zasadą zamówień publicznych…

W każdym razie ta przydługa historia ma swój szczęśliwy finał. Szkolenie zostało zrealizowane. Teraz muszę działać, pisać codziennie kod, uczyć się.

Mam plan na kolejne szkolenia i tu na pewno będę też korzystać ze wsparcia w finansowaniu, ale to już będzie współfinansowanie.

Czy polecasz innym chętnym sięganie po takie możliwości? Przed czym byś ich przestrzegła?

Oczywiście – polecam! Jest to sposób na uzyskanie 100% środków na finansowanie szkolenia.

Przestrzegam natomiast przed zostawianiem spraw samych sobie. Sama decyzja pozytywna nie zamyka procesu. Trzeba dzwonić, dopytywać się.

Dziękuję za rozmowę!

Zdjęcia:

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Karolina Łachmacka
Tłumacz pisemny, copywriter, wirtualna asystentka, a także filmowiec. Z pasją opowiada historie na różne tematy, szczególnie te, które budzą ludzi do empatii. Miłośniczka starego kina od końca ery filmu niemego po końcówkę lat 60. XX wieku.

Mommypreneurs – rozwiń swoje kompetencje cyfrowe – weź udział w projekcie

Mommypreneurs to bezpłatny projekt online dla mam, które chcą rozwinąć swoje kompetencje cyfrowe i zdobyć nowy zawód. Rekrutacja trwa do 25.06, zgłoś się! Poznasz podstawy tworzenia stron www, podstawy grafiki, UX i UI, SEO i SEM a także digital marketingu. Sprawdź szczegóły!
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 15/06/2020

4 edycja – nabór czerwiec 2020

Mommypreneurs – Przedsiębiorcza Mama – projekt dla młodych kobiet wracających na rynek pracy – kolejna edycja!

Mommypreneurs to projekt przygotowany przez Uniwersytet Łódzki, który umożliwia młodym kobietom zdobycie nowych kompetencji i powrót na rynek pracy.

Chcę poznać szczegóły!

Szkolenia online – wstęp do IT & marketingu

Dzięki projektowi Mommypreneurs dowiesz się m.in.

  • jak projektować i tworzyć strony internetowe
  • poznasz podstawy UX designu i UI designu
  • poznasz podstawy projektowania graficznego
  • zbudujesz własną platformę e-commerce
  • poznasz tajniki SEO i SEM
  • nauczysz się skutecznie prowadzić marketing w social mediach i sprawdzać jego efekty
  • a także dowiesz się jak poprzez nowoczesne narzędzia internetowe szukać pracy.

Gdzie będziesz mogła pracować po projekcie?

Będziesz mogła pracować jako freelancerka – np. tworząc grafiki czy strony internetowe.

Założysz własny e-sklep.

Będziesz mogła aplikować do agencji digital marketingu, firma związanych z e-commerce i agencji social mediowych.

A także w pozostałych firmach z branży ICT (technologie informacyjno-komunikacyjne), portalach internetowych, itp.

Dowiedz się więcej i zgłoś się już dzisiaj do projektu!

Rekrutacja do projektu Mommypreneurs – najważniejsze wytyczne

Projekt skierowany jest do kobiet z całej Polski, które są nieaktywne zawodowo, tj. przebywają na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym lub są niepracujące, bezrobotne.

Projekt skierowany jest do mam i kobiet w ciąży z całej Polski, które nie ukończyły 30 roku życia.

  • Panie, które nie są mamami lub/i nie są w ciąży mogą również wziąć udział w projekcie pod warunkiem, że są nieaktywne zawodowo lub bezrobotne i nie ukończyły 30 lat.

Nabór do 4 edycji projektu kończy się 25 czerwca 2020.

Szkolenie rozpoczyna się 29 czerwca i potrwa 2 miesiące.

Tak, zgłaszam się!

Mommypreneurs to ponad 200 godzin szkoleń i konsultacji

Projekt to 200 godzin szkoleniowych – 8 tygodni intensywnej pracy on-line zarówno grupowej jak i indywidualnej, wykłady, ćwiczenia, a także zadania domowe.

Nie możesz być na wykładzie na żywo? Nic nie szkodzi! Materiały dostępne są na platformie szkoleniowej 24/7 i możesz z nich korzystać w dowolnym momencie.

Dodatkowo, możesz skorzystać z dodatkowych, indywidualnych konsultacji z mentorami.

W 9 tygodniu czekają na Ciebie konsultacje i zaliczenia.

Mommypreneurs – trenerzy i szkoleniowcy

Szkolenia prowadzą trenerzy z firmy WallJobs, specjaliści z wieloletnim stażem. Kluczową rolę mają także mentorzy, czyli osoby, które są praktykami i które mogą pomagać przy realizacji swoich e-biznesów, pomysłów na życie zawodowe.

Poza tym, uczestniczki wspierają pracownicy Uniwersytetu Łódzkiego.

Profesor Anna Rogozińska-Pawełczyk z Katedry Pracy i Polityki Społecznej; kierowniczka projektu mówi – choć nie jesteśmy tu wykładowcami, też wspieramy uczestniczki. Każda z nas ma doświadczenie zawodowe w obszarach związanych z karierą, umiejętnościami miękkimi.

Chciałabym również szczególnie zwrócić uwagę na nasze spotkania networkingowe już po szkoleniach, na których również można spotkać praktyków społecznych, przedstawicieli instytucji i organizacji, które również wspierają takie jak nasza inicjatywy – dodaje profesor Rogozińska-Pawełczyk.

Wyślij swoje zgłoszenie już dzisiaj!

Historie mam z poprzednich edycji Mommypreneurs

Koordynatorka projektu ds. promocji, dr Julita Czernecka chwali osiągnięcia uczestniczek dwóch pierwszych edycji – uczestniczki naszych szkoleń bardzo aktywnie podeszły do zadań związanych z otwarciem własnego biznesu.

Kasia stworzyła projekt easyHome – make home better.

Ewelina zaprojektowała sklep z biżuterią Jew-e-llery – Sklep z biżuterią.

Agnieszka portal Zdrowie jest w tym co jesz. Młode mamy są bardzo zmotywowane, żeby rozwijać własne e-biznesy – dodaje dr Julita Czernecka.

Zgłoś się już dzisiaj!

Projekt Mommypreneurs finansowany jest z Funduszy Norweskich.

Interesujesz się branżą IT? Skorzystaj z naszej wiedzy – poznaj #Mamo Pracuj w IT i dołącz do naszej grupy #MamoPracujwIT na Facebooku!

Zdjęcie: 123rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj

#WomanUpdate – wyjdź poza ramy i zdobądź kompetencje przyszłości

Rewolucja technologiczna przyspiesza, a Mona Lisa, Dama z Łasiczką i Dziewczyna z Perłą już zaktualizowały swój obraz. Teraz pora na Ciebie. Zdobądź nowe kompetencje i stabilne zatrudnienie. Ruszyła kampania społeczna #WomanUpdate, skierowana do wszystkich kobiet, bez względu na wiek i miejsce zamieszkania, które chcą się przebranżowić i wyjść poza ramy swoich dotychczasowych doświadczeń zawodowych.
  • Joanna Gotfryd - 09/06/2020

Aktualizacja 6.07

Raport „Cyfrowy klucz do przyszłości zawodowej. Kobiety na rynku pracy w kontekście kryzysu gospodarczego” opracowany w ramach kampanii #WomanUpdate przez instytut badawczy Uniwersytetu Warszawskiego Digital Economy Lab (DELab) oraz Instytut Innowacyjna Gospodarka (INGOS) jest już dostępny! Zapraszamy do pobrania i lektury Raportu.

#WomanUpdate – wyjdź poza ramy i zaktualizuj swoje kompetencje

#WomanUpdate to ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna organizowana przez Future Collars, mająca zachęcić kobiety do zdobywania kompetencji przyszłości.

Kampania skierowana jest do kobiet, które chcą się przebranżowić i zmienić swoje życie zawodowe oraz do kobiet, które pozostają dziś w sytuacji bez wyjścia – zmuszone przez sytuację na rynku pracy, post-covidowy kryzys i przyspieszony rozwój technologii – do zmiany swojej ścieżki zawodowej.

Dziewczyna z perłą ze smartfonem

Poradnik i baza wiedzy dla każdej kobiety

Dla każdej z tych kobiet kampania jest wskazówką i bazą wiedzy na temat możliwych kierunków rozwoju zawodowego. Na specjalnej stronie WomanUpdate.org kobiety znajdą:

  • bezpłatny poradnik dla osób, które chcą zdobyć kompetencje przyszłości,
  • dostęp do darmowych lekcji z kompetencji cyfrowych, w tym m.in. z zakresu: programowania, social mediów, digitalu,
  • materiały edukacyjne,
  • wywiady z kobietami, które przebranżowienie mają już za sobą oraz liderkami w świecie IT.

Dodatkową atrakcją będzie też konkurs, który daje możliwość wygrania testów osobowościowych i konsultacji z doradcami kariery.

Wywiady z kobietami, które się przebranżowiły i z ekspertkami z branży

Fundacja Mamo Pracuj jest partnerem kampanii WomanUpdate – spośród naszej społeczności #MamoPracujwIT nie brak mam, które zdecydowały się na przebranżowienie i całkowitą zmianę ścieżki kariery. Będąc partnerem kampanii przygotowałyśmy podcasty i wywiad, które znajdziecie na www.womanupdate.org

Agata – UX researcherka

Bohaterka jednego z wywiadów – Agata Wajer-Gądecka pracuje od roku jako UX researcherką. Wcześniej jej kariera była związana z grafiką i designem.

Agata opowiedziała o swojej odważnej decyzji postawienia wszystkiego na jedną kartę i szukaniu pierwszej pracy w branży IT. I czy to była dobra decyzja – przeczytaj wywiad z Agatą.

Zuzanna Mikosza – Scrum Master

Zuzanna Mikosza – po studiach humanistycznych i kilku latach pracy w dziale HR zdecydowała się zostać Scrum Masterem i w branży IT czuje się jak ryba w wodzie.

W podcaście, który nagrałyśmy na potrzeby kampanii WomanUpdate Zuza opowiedziała co skłoniło ją do przebranżowienia. Jak wyglądała jej ścieżka krok po kroku i jak szukała pierwszej pracy w zawodzie.

Marta Aserigadu – rekruterka IT

Przygotowałyśmy też wywiad (w formie podcastu) z Martą Aserigadu, rekruterką IT z prawie 20-letnim doświadczeniem, która współpracowała z takimi firmami jak Google, Facebook, IBM, HP.

Z podcastu dowiecie się jakie kompetencje są przydatne i na co rekruterzy zwracają uwagę podczas rekrutacji. Rozmawiałyśmy też o tym jakie zawody są najbardziej poszukiwane obecnie i będą poszukiwane w przyszłości. Jak zacząć pracę będąc juniorem, bez doświadczenia i jak rekruterzy patrzą na osoby po kursach, bez studiów technicznych.

Mona Lisa programistka przed komputerem i napis wyjdź poza ramy

Szybki rozwój świata cyfrowego

Kryzys gospodarczy spowodowany pandemią szczególnie odbija się na sfeminizowanych sektorach gospodarki. Kryzys uderza w branże, w których pracuje łącznie 3 mln kobiet, z czego aż 1,2 mln znajduje zatrudnienie w usługach, handlu hurtowym i detalicznym.

Kobiety reprezentują również grupę osób zatrudnionych w sektorach zagrożonych automatyzacją, szczególnie w bankowości i finansach.* A według szacunków aż 160 milionów kobiet na świecie będzie musiało zmienić zawód lub stanowisko pracy.*

Nie jesteśmy w stanie przewidzieć jakie jeszcze inne skutki przyniesie pandemia. Natomiast już dzisiaj widać bardzo szybki rozwój sfery cyfrowej, która zmienia rynek pracy i na nowo definiuje rolę człowieka w różnych procesach.

Bezpieczna przyszłość i stabilne zatrudnienie

Kompetencje przyszłości – tj. umiejętności techniczne i cyfrowe, a także zdolności społeczno-poznawcze* – są szansą na bezpieczną przyszłość, stabilne zatrudnienie i dobre zarobki. W podnoszeniu ich i podejmowaniu się nowych wyzwań związanych ze zdobywaniem tych umiejętności ma pomóc właśnie kampania #WomanUpdate, organizowana przez Future Collars i finansowana w ramach programu NESsT Empowers.

Dama z łasiczką przed laptopem.

IT to branża dla kobiet

– Kobiety mają wysoko rozwinięte kompetencje emocjonalne, które pozwalają im w fenomenalny sposób radzić sobie ze zmianami i niepewnością, ułatwiają pracę w grupie i przejmowanie odpowiedzialności. Do pełnego zestawu kompetencji przyszłości brakuje im zatem wyłącznie tych cyfrowych, do których zdobywania chcemy je zachęcić za sprawą naszej kampanii – mówi Joanna Pruszyńska-Witkowska, współzałożycielka i wiceprezes Future Collars, inicjatorka kampanii #WomanUpdate.

– Jesteśmy przekonane, że kampania #WomanUpdate i wszystko co za nią idzie, są kobietom bardzo potrzebne […]. Ważne, żebyśmy wszyscy pamiętali, że przeciwieństwem sukcesu nie jest porażka, a brak działania – pointuje Beata Jarosz, współzałożycielka, prezes Future Collars, inicjatorka kampanii #WomanUpdate.

– Jestem przekonany, że tego rodzaju upskillig połączony z odpowiednim wsparciem, budującym wiarę we własne możliwości, jest najlepszą drogą do znalezienia dobrej i dopasowanej do potrzeb pracy przyszłości – mówi Filip Wadowski, Country Director w NESsT Polska.

Raport Cyfrowy klucz do przyszłości zawodowej

W ramach kampanii zostanie opublikowany raport pt. „Cyfrowy klucz do przyszłości zawodowej. Kobiety na rynku pracy w post-covidowej rzeczywistości” opracowany przez DELab – interdyscyplinarny instytut badawczy Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytut Innowacyjna Gospodarka INGOS.

Pojawią się w nim analizy i dane dotyczące kierunku zmian na rynku pracy wywołanych przez pandemiczny kryzys gospodarczy oraz przyspieszoną cyfryzację, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji kobiet.

O Future Collars

Future Collars to szkoła online, która uczy programowania i kompetencji cyfrowych. Uczestnicy bootcampów zdobywają umiejętności, dzięki którym będą mogli znaleźć zatrudnienie w branżach wykorzystujących cyfrowe technologie. To pomysł dla osób, które chcą się przebranżowić i zdobyć nowy zawód niezależnie od wcześniejszego wykształcenia i miejsca zamieszkania.

Ofertę kursów online, które dają nowe kompetencje znajdziecie w naszej zakładce Kursy.


1.Badania DELab UW, obliczenia na podstawie danych Eurostatu (LFS) i metodologii ILO 2020.
2. McKinsey, The future of women at work. Transitions in the age of automation, McKinsey Global Institute 2019, https://www.mckinsey.com/featured-insights/gender-equality/the-future-of-women-at-work-transitions-in-the-age-of-automation.

logo woman update

Grafika: Cyrek Digital

Fundacja Mamo Pracuj jest partnerem kampanii #WomanUpdate

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail