Czego szukasz

LinkedIn – jak dobrze napisać swoje internetowe CV?

Masz już swój profil na LinkedIn? Zastanawiasz się jeszcze, czy jest Ci potrzebny? LinkedIn to platforma, z której korzysta prawie 500 mln osób na świecie. To międzynarodowy serwis społecznościowy skupiający całą rzeszę specjalistów. Jeśli jeszcze nie masz swojego konta na LinkedIn, dowiedz się już teraz, jak sprawnie je założyć.

  • Anna Lisowska - 13/07/2017
uśmiechnięta, młoda kobieta zapisuje coś na tablecie

Po co tworzyć profil?

Aby dostać nową pracę nie trzeba mieć profilu na LinkedIn, ale na pewno warto. Dlaczego? LinkedIn to największy na świecie portal skupiający przeróżnych specjalistów. Obecnie korzysta z niego ponad 467 milionów użytkowników w 200 krajach i terytoriach na całym świecie.

Jednak samo stworzenie profilu nie spowoduje, że zaczniesz dostawać kilka ofert pracy tygodniowo/miesięcznie. Portal ten służy bowiem m.in. do budowania własnej marki jako eksperta w swojej dziedzinie.

Za jego pomocą można także nawiązywać ciekawe, branżowe znajomości i dzielić się doświadczeniem, wiedzą, spostrzeżeniami, obserwować interesujące firmy oraz prowadzić działalność komercyjną i pozyskiwać klientów.

Jak wygląda idealny profil na LinkedIn?

Najlepiej jest wypełnić swój profil w 100%. LinkedIn podpowiada, w jakim stopniu uzupełniłaś informacje na swój temat. Zwiększają się wówczas Twoje szanse na znalezienie Cię przez potencjalnego, przyszłego pracodawcę. Rekruter powinien też móc łatwo odszukać interesujące go informacje.

LinkedIn jest portalem międzynarodowym, dlatego myślę, że lepiej wypełniać go w języku angielskim. Jedną z najważniejszych zasad prowadzenia profilu na LinkedIn jest jego bieżąca aktualizacja! W końcu to takie Twoje „internetowe CV”. Aktualne ma być dosłownie wszystko.

Jeśli wpisujesz nowe informacje do swojego CV, zaznacz je również na swoim profilu. Drugą bardzo ważną zasadą jest pisanie prawdy. Kłamstwo ma krótkie nogi i w dzisiejszych czasach łatwo sprawdzić informacje, którymi się chwalimy.

Słowa kluczowe

Są to słowa, z którymi chcesz, aby Cię kojarzono. Dobrze jest jeśli są to słowa określające Twoje obszary zawodowe, kompetencje czy też zainteresowania. Należy pamiętać o nich tworząc zwłaszcza nagłówek, podsumowanie, nazwy i opisy zajmowanych stanowisk oraz opisując doświadczenie/projekty. Zwracając uwagę na te szczególne słowa, zwiększysz swoje szanse na znalezienie Cię przez przyszłego pracodawcę.

Zdjęcie

Posiadanie zdjęcia profilowego podnosi Twoją wiarygodność. Zadbaj o to, aby zdjęcie było aktualne, wyraźne, dobrze skadrowane. Wszelkie selfie, zdjęcia z wakacji, logo firmy możesz sobie tutaj darować 🙂 Na LinkedIn obowiązuje pełna profeska. Fajnie jak zdjęcie jest wykadrowane od ramion w górę, a 50% obszaru zajmuje Twoja uśmiechnięta twarz.
Jeśli chcesz, za swoim zdjęciem możesz zamieścić również tło – background photo.

Kto Cię odwiedził?

Zawsze możesz sprawdzić, kto oglądał Twój profil, liczbę wyświetleń Twoich wpisów oraz Twojego profilu w wynikach wyszukiwania w danym czasie:

Osoby, które posiadają płatny, rozszerzony profil na LinkedIn mogą anonimowo zaglądać na inne profile, a także mają dostęp do wszystkich gości odwiedzających ich profil, a nie tylko do tych ostatnich. Warto zaglądać w to miejsce, ponieważ może to być pierwszy krok do pozyskania wartościowego kontaktu – taką osobę możesz zaprosić do swojej sieci znajomych.

Jeśli chcesz zaprosić kogoś do swojej sieci znajomych, warto napisać coś więcej niż automatyczne zaproszenie o treści: „Chciałbym Cię dodać do swojej sieci profesjonalnych kontaktów na LinkedIn”.

Poświęć chwilę na spersonalizowanie zaproszenia. Nie rozsyłaj spamu 😉

Informacje o aktualnościach

Wszelkie informacje o zaproszeniach do kontaktów, nowych postach i wiadomościach, rocznicach zatrudnienia znajomych itd. Będą pojawiały się tutaj:

 

Vanity URL

Jest to unikalny link, po którym będzie łatwo Cię znaleźć. Można go również wykorzystać np. w stopce maila czy na własnej stronie www lub blogu. URL powinien być prosty, czyli najlepiej składający się z Twojego imienia i nazwiska: https://www.linkedin.com/in/imie-nazwisko. Taki link ma znaczenie z punktu widzenia SEO – Twój profil wyświetli się wyżej w wynikach wyszukiwania Google i znacznie ułatwi znalezienie Ciebie wśród licznych kandydatów.

Nagłówek

To pierwsza rzecz, jaką widzą ludzie odwiedzający Twój profil. Pojawia się on w wynikach wyszukiwania zaraz obok Twojego imienia i nazwiska. To właśnie po nim i po nazwie Twojego stanowiska rekruterzy najczęściej wyszukują kandydatów. Możesz tu wpisać słowa kluczowe, po których chcesz zostać znaleziona, np. zarządzanie strategiczne. Jeśli sama nie wybierzesz tych słów, wówczas LinkedIn domyślnie wstawi tam najświeższe informacje dotyczące Twojego doświadczenia – nazwę stanowiska i firmy, w której pracujesz. Oprócz tych informacji w nagłówku pojawiają się dane dotyczące Twojego wykształcenia (nazwa uczelni), miejsca zatrudnienia (miasto i kraj) oraz ilość kontaktów.

Podsumowanie profilu

W jednym lub kilku zdaniach opisz siebie i swoje osiągnięcia. Zawrzyj tu naprawdę najważniejsze informacje i słowa kluczowe, po których chciałabyś zostać wyszukana. Idealne podsumowanie opowiada pewną historię o Tobie. Jeśli nie wiesz co napisać, sprawdź, jaką propozycję stworzył dla Ciebie LinkedIn, klikając przycisk: See summary.

Doświadczenie

Opisz je dokładnie tj. wpisz nazwę stanowiska, nazwę firmy, zakres obowiązków i okres zatrudnienia. Najlepiej przenieś informacje ze swojego CV, aby nie powstały żadne rozbieżności między Twoim profilem, a Twoją aplikacją.

Wykształcenie

Dodając informacje o ścieżce edukacji, Twój profil ma szansę zostać wyświetlony 11 razy częściej.

Rekomendacje

Możesz poprosić swoich byłych przełożonych, współpracowników, podwładnych, klientów itd. o rekomendacje:

Obok każdej wypowiedzi na Twój temat pojawi się miniaturka zdjęcia oraz imię i nazwisko danej osoby. Pozytywnie odbierane są referencje od osób znanych w danej branży.

Języki

Wypisz znane Ci języki i określ stopień ich znajomości (masz do wyboru 4 poziomy):

Publikacje

Możesz zyskać 7 razy więcej odsłon, jeśli dodasz do profilu informacje o swoich publikacjach. Zaznacz tu przede wszystkim tytuł artykułu, miejsce publikacji i załącz link.

Umiejętności

Warto w swoim profilu odnotować posiadane umiejętności, które później mogą być potwierdzane przez osoby z Twojej sieci kontaktów. Im więcej masz poparcia dla określonej zdolności od swoich znajomych, tym większe prawdopodobieństwo, że trafisz w wynikach wyszukiwania, gdy ktoś szuka właśnie tej umiejętności, np.: 79 osób potwierdziło, że znasz metodykę Scrum. Kiedy rekruter poszukuje kandydatów ze znajomością Scrum, to jest bardziej prawdopodobne, że Twój profil wyświetli się gdzieś na jednej z pierwszych stron z wynikami wyszukiwania. Potwierdzanie umiejętności jest też pewnego rodzaju rekomendacją udzieloną w inny sposób niż opisowy.

Posty/Aktywność

Na LinkedIn masz opcję zamieszczania własnych postów lub udostępniania wpisów innych osób, możesz także je polubić. W każdym z tych przypadków Twoi znajomi zobaczą Twoją aktywność. Zwiększasz wówczas zasięg danego wpisu, a także liczbę odwiedzin Twojego profilu.

Pamiętaj, posty powinny mieć charakter merytoryczny. LinkedIn nie jest drugim Facebookiem.

Wolontariat / organizacje

W tej sekcji możesz pokazać swoje zaangażowanie w ważne dla Ciebie inicjatywy i społeczności. Obecnie CSR (społeczna Odpowiedzialność Biznesu) jest praktykowana przez wiele firm, dlatego Twoje doświadczenie wolontaryjne będzie odebrane na pewno bardzo pozytywnie.

Okazuje się, że dla wielu pracodawców Twoje doświadczenia pozazawodowe są równie istotne co te komercyjne. W ten sposób budujesz pozytywny obraz własnej osoby.

Dane kontaktowe

Jeśli chcesz, aby rekruter mógł się z Tobą skontaktować, zamieść te dane w swoim profilu. Jeśli tego nie zrobisz, to kontakt może być utrudniony. Dotyczy to sytuacji, kiedy potencjalny pracodawca nie ma konta rekruterskiego / rozszerzonego (konto Premium), nie ma Cię również w swojej sieci kontaktów. Wówczas możliwe jest wysłanie zaproszenia do kontaktów wraz z naprawdę bardzo krótką wiadomością, która może zostać przez Ciebie przeoczona.

Kursy, szkolenia, certyfikaty, nagrody

Profile osób, które zamieściły informacje np. o swoich certyfikatach, są odwiedzane 5 razy częściej. Warto na bieżąco wpisywać ukończone szkolenia, kursy, webinary, itd.

Projekty

Zachęcam do stworzenia oddzielnej sekcji dotyczącej projektów na swoim profilu, zwłaszcza jeśli jesteś konsultantką lub freelancerem. Dodając tę sekcję, możesz wprowadzić nazwę i adres URL projektu, zapraszając tym samym osobę odwiedzającą Twój profil do szczegółowego przyjrzenia się temu, co zrobiłaś.

Grupy

Znajdź grupy, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom zawodowym i dołącz do nich. Warto zapisać się do tych, które mają jak najwyższą ilość uczestników. Dlaczego? Otóż będąc w tej samej grupie co rekruter, wówczas jest większe prawdopodobieństwo, że Twój profil zostanie wyświetlony wyżej w jego wynikach wyszukiwania. Dodatkowo do członków grupy można pisać bezpłatnie długie wiadomości bez zapraszania ich do sieci kontaktów. W takich grupach możesz aktywnie uczestniczyć poprzez dzielenie się swoją wiedzą. Jeśli jej nie posiadasz, a temat Cię interesuje – zadaj pytanie! Świadczyć ono będzie o Twojej chęci uczenia się.

Wyszukiwarka

Wyszukiwarka LinkedIn to całkiem fajne narzędzie. Możesz wyszukiwać ludzi, posty, firmy itd. Ludzi możesz filtrować za pomocą kryteriów (stopień kontaktu, słowa kluczowe – lista rozwijalna, zainteresowania non profit) oferowanych przez portal (po prawej stronie):

Posiadając konto Premium, LinkedIn udostępni Ci różne ciekawe filtry wyszukiwania, np. po ilości lat doświadczenia, zainteresowaniach itd.

Nie czekaj! Stwórz swój profil na LinkedIn już teraz  i wykorzystaj w pełni potencjał komunikacyjny tej międzynarodowej platformy.

Grafika: LinkedIn

Zdjęcie: Pixabay

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Lisowska
Od ponad 7 lat pracuje w HR – głównie w branży IT, obecnie jako HR Business Partner w firmie Objectivity. W pracy najbardziej fascynują ją ludzie i ich talenty. Mama kilkumiesięcznego Janka. Co ją cieszy? Podróże z jej megamężem, słoik dobrego dżemu w lodówce i nowa książka na półce. Chciałaby być najlepsza w projekcie „dziecko”, ale do jej potomka niestety nie dodali instrukcji obsługi.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail