Czego szukasz

Jak wynegocjować wyższe wynagrodzenie?

Pracujesz już jakiś czas w firmie, sumiennie, osiągając mniejsze lub większe sukcesy – więc decydujesz się poprosić swojego pracodawcę o podwyżkę i… martwy punkt. Pojawiają się wątpliwości. Czy to dobry pomysł? Czy nie za wcześnie? I wymówki. Dzisiaj szefowa ma kiepski humor. Dzisiaj już za późno. W tym tygodniu mamy dużo projektów. Jednak determinacja Cię nie opuszcza i mówisz sobie: Dam radę! O czym absolutnie musisz wtedy pamiętać?

  • Anna Łopuchin - 21/10/2017
dwie kobiety po rozmowie podają sobie ręce, w geście zawarcia umowy

Obecnie w Polsce mamy najniższe bezrobocie w najnowszej historii naszego kraju. Wynosi ono zaledwie 4,8%

Co to dla Ciebie oznacza? To oznacza, że możesz wybierać w ofertach pracy, a pracodawcy staną na rzęsach, aby pozyskać dobrego pracownika. Jeśli strach przed utratą pracy (choć zupełnie nierealny) powstrzymywał Cię przed rozmową o podwyżce, teraz tym bardziej nie powinnaś się tym martwić.

Tylko czy Ty na pewno chcesz zmieniać pracę? W tej czujesz się przecież dobrze, znasz się doskonale na tym co robisz, masz ciekawych współpracowników…. Ale przydałoby się więcej pieniędzy na koncie, prawda? Hm… Zawsze. Ta torebka Michaela Korsa przemawia do Ciebie z wystawy – po prostu musi być Twoja! (lub jakakolwiek inna, byle równie silna, motywacja do zmiany jest ważna). Wiedz, że teraz jest najlepszy czas na rynku pracy, aby porozmawiać o podwyżce!

Ty przecież wiesz, że Ci się należy – pozostaje tylko przekonać o tym także Twojego pracodawcę.

Tylko jak? Oczywiście z głową, planem i twardymi danymi jakie przełożonemu, czyli firmie przynosisz korzyści!

Poniżej znajdziesz listę pięciu rzeczy, które – nie lubię tego słowa – ale absolutnie musisz spełnić, aby zostać bardziej docenioną i uzyskać lepsze wynagrodzenie.

1. Kiedy?

Zacznijmy od ustalenia kiedy jest najlepszy czas na tak ważną dla Ciebie rozmowę. Idealnie byłoby, gdyby zbiegło się to w czasie z zakończeniem trudnego projektu, który robiłaś, osiągnięciem jakiegoś znaczącego sukcesu etc.

Ponadto warto pamiętać, kiedy lepiej nie umawiać się na rozmowę – nigdy nie robimy tego na początku tygodnia. Każdy ma wtedy długą listę rzeczy do zrobienia w najbliższych dniach, poziom stresu i zdenerwowania jest wyższy niż w inne dni tygodnia.

Nie planujmy też naszej rozmowy na koniec dnia – wówczas każdy już jest myślami gdzie indziej i jest duża szansa, że nie będziesz mogła spokojnie i rzeczowo przedstawić swoich argumentów, bo trzeba będzie kończyć rozmowę.

I ostatni choć równie ważny punkt to: nie planujcie rozmowy przed porą lunchu – wiadomo, człowiek głodny to człowiek zły.

2. Gdzie?

Równie ważnym punktem przygotowań jest ustalenie gdzie odbędzie się rozmowa. Warto zaplanować ją z dużym wyprzedzeniem i zarezerwować miejsce, w którym będziecie mogli spokojnie porozmawiać.

Zarówno przełożony, jak i Ty będziecie się czuli znacznie bardziej komfortowo rozmawiając w miejscu, gdzie nie będzie co chwilę dystraktorów.

3. Co?

W czasie przygotowywania się do rozmowy warto pamiętać, że na Twoja pensję składa się nie tylko wynagrodzenie. Jest to także wymiar urlopu, wymiar etatu, możliwość pracowania z domu, dodatkowe ubezpieczenie, pakiet medyczny dla Ciebie i rodziny, miejsce parkingowe, różnego rodzaju vouchery czy np. karty do klubów sportowych.

Wypisanie sobie tych rzeczy, które mogą być elementem negocjacji sprawi, że będziesz bardziej elastyczna w czasie rozmowy i da też przełożonemu większe możliwości podjęcia pozytywnej dla Ciebie decyzji.

4. Ile?

Przygotowując się do rozmowy załóż swoje maximum, które chcesz uzyskać – zazwyczaj jest to ok. 10% dotychczasowego wynagrodzenia, choć oczywiście zdarzają się wyjątki.

Pomyśl jednak także nad minimum, z którego będziesz zadowolona oraz o alternatywach, o których pisałam powyżej. Wyznaczenie sobie konkretnego celu znacznie zwiększa szanse na jego realizację.

5. Jak?

Ostatnie, ale równie ważne jest to jak przeprowadzić samą rozmowę. Przede wszystkim warto być pozytywnie nastawionym (w końcu to będzie pozytywne wydarzenie, prawda?).

Twoje zdecydowanie i pewność siebie też są ważne – w końcu znasz swoje kompetencje – tu właśnie należy przytoczyć konkretne fakty i liczby.

Jak projekt, który prowadziłaś wpłynął na zyski firmy, jak Twoje umiejętności przekładają się na lepszą pracę działu itp. – dobrze się przygotuj do przedstawiania tych argumentów i wcześniej wypisz sobie listę co najmniej 10 konkretnych działań z konkretnymi liczbami. Niekoniecznie użyjesz wszystkich, ale zawsze warto mieć jakiegoś asa w rękawie.

Słuchaj przełożonego z empatią – szef też może mieć ograniczone pole manewru, jeśli chodzi o przydzielanie podwyżek (tu patrz pkt 3 – co jeszcze można negocjować oprócz wynagrodzenia).

Absolutnie zawsze należy być dyplomatycznym – nie porównuj się do innych, nie wytykaj ich niekompetencji. Bądź elastyczna i przygotowana na kompromis, a z pewnością rozmowa zakończy się satysfakcjonująco i dla Ciebie i dla rozmówcy.

Przecież o to chodzi, prawda? Żeby zostać docenionym w oczach przełożonego tak, aby poznał Twoje znaczenie dla firmy i działu. I oczywiście – co za tym idzie – odpowiednio wynagrodzonym!

To jak? Kiedy umawiasz się na rozmowę o podwyżce? Torebka MK nie będzie czekać…

Zdjęcie: 123 rf

jak_znaleźć_dobrą_pracę_po_przerwie_banner

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Łopuchin
Pasjonatka HR – szczególnie obszaru pozyskiwania i rozwijania talentów. Ukończyła Zarządzanie Zasobami Ludzkimi na SWPS oraz Szkołę Trenerów w ODiTK. Od ponad 15 lat związana z branżą HR. Prywatnie mama trójki dziewczynek, uwielbia z nimi gotować i smakować nowe potrawy. Nałogowo pochłania książki.
Podyskutuj

Wyzwania firm w kontekście pandemii

Pandemia zmieniła nie tylko skalę zatrudnienia i sposób rekrutacji, ale również nasze podejście do pracy i oczekiwania w stosunku do pracodawców. Zespół Pracuj.pl na przełomie kwietnia i maja 2020 r., przeprowadził wśród użytkowników swojego portalu badanie, którego efektem była identyfikacja wyzwań w zakresie wykorzystania biur i przestrzeni do pracy, integracji pracowników w sytuacji rozproszenia, modyfikacji oferty benefitów, a także akceptacji i zrozumienia w stosunku do pracujących rodziców.
  • Natalia Gozdowska - 16/09/2020
dwie kobiety w maseczkach spotkały się w biurze, witają się łokciami

Od paru miesięcy uczymy się funkcjonować zawodowo w innej rzeczywistości. Po całkowitym zamknięciu biur, zaczynają do nich wracać pracownicy, jednak w większości firm, fizyczna obecność jest wciąż rotacyjna lub funkcjonuje na zupełnie innych zasadach.

Pandemia zmieniła nie tylko skalę zatrudnienia i sposób rekrutacji, ale również nasze podejście do pracy i oczekiwania w stosunku do pracodawców. Zespół Pracuj.pl na przełomie kwietnia i maja 2020 r., przeprowadził wśród użytkowników swojego portalu badanie „Zawodowy styl życia”, którego efektem była identyfikacja wyzwań w zakresie wykorzystania biur i przestrzeni do pracy, integracji pracowników w sytuacji rozproszenia, modyfikacji oferty benefitów, a także akceptacji i zrozumienia w stosunku do pracujących rodziców.

Docenienie pracy zdalnej

Pracodawcy, by zapewnić bezpieczeństwo pracownikom, wprowadzili większą elastyczność, jeśli chodzi o wybór miejsca pracy. Zespoły pracują w mniejszym wymiarze w biurach, część z nich ma możliwość wyboru miejsca pracy, a niektórzy funkcjonują w systemie rotacyjnym, który umożliwia zmniejszenie liczby personelu na jednej przestrzeni.

Według Pracuj.pl zdecydowana większość pracowników (89%) po opanowaniu pandemii chce pracować przynajmniej częściowo zdalnie. Jednak tylko 10% chciałoby wykonywać 100% etatu spoza biura, co pokazuje potrzebę integracji i współpracy w zespole, nie tylko w świecie wirtualnym. 57% respondentów pracujących zdalnie uznało, że taki model wykonywania obowiązków pozwolił im bardziej docenić możliwość przychodzenia do biura i bezpośrednich spotkań ze współpracownikami.

Eksperci prognozują, że z czasem ten trend się rozwinie, a przestrzeń biurowa będzie służyć przede wszystkim do spotkań projektowych, warsztatów kreatywnych, sytuacji, kiedy fizyczne bycie obok siebie jest koniecznością. Oczywiście nie bez znaczenia są tu ogromne oszczędności firm, związane z infrastrukturą.

Przeczytaj także: [07] Rynek pracy w trakcie i po pandemii. Możliwe scenariusze, szanse i ryzyka

Budowanie relacji w rozproszonych zespołach

Powyższy trend wiąże się niestety nieodłącznie z większymi wyzwaniami pracodawców, jeśli chodzi o budowanie więzi pomiędzy funkcjonującymi wirtualnie pracownikami. W badaniu „Zawodowy styl życia” respondenci wybierali spotkania (67%) i wyjazdy (59%) czy wspólne warsztaty (48%) jako najskuteczniejsze metody integracji. To oczekiwanie jest trudne do realizacji w obecnych warunkach. Ducha wspólnoty można oczywiście budować poprzez media społecznościowe lub różnego rodzaju narzędzia wirtualne, jednak nie zastąpi to spotkań na żywo.

Analitycy trendów prognozują stopniowy zanik pracy etatowej na korzyść pracy dorywczej, co utrudni dodatkowo tworzenie społeczności wewnątrz firmy i zaangażowanie pracowników w formie, jaka była nam znana dotychczas, na korzyść przedefiniowanego employee experience. Co zrobić więc, aby zmodyfikować perspektywę patrzenia na biznes, na współpracowników i pracowników, na zarządzanie, budowanie relacji i bycie „w pracy” razem?

Przeczytaj także: Czy Gig Economy będzie rosnąć w 2020 r.? Prognozy dla freelancerów

Przeformułowanie oferty benefitów

W nowych ofertach pracy pojawia się coraz mniej benefitów. Niektóre z nich dotychczas wiązały się z fizycznym „byciem” w biurze, więc siłą rzeczy musiały zniknąć, inne są ograniczane ze względów kosztowych czy z powodu zmniejszenia ich atrakcyjności (karty sportowe, karnety do kina itp.). Jeśli benefity mają wciąż pozostać czynnikiem, który uatrakcyjnia ofertę pracy, muszą zostać zmienione tak, by mogły być wykorzystywane w świecie online.

Według Pracuj.pl zyskają oferty, które będą pomagać pracownikom w wykonywaniu pracy zdalnej, np. dostęp do szkoleń w sieci, usługi personalnych asystentów, dofinansowanie do przedszkoli czy dobry sprzęt służbowy.

Wsparcie i zrozumienie pracujących rodziców

Pandemia była niewątpliwie ogromnym wyzwaniem dla pracujących rodziców. 57% z nich miało w czasie pandemii trudności z oddzieleniem czasu prywatnego i służbowego. Dodatkowo sytuacja, której doświadczyliśmy, pokazała jak w powiększającym lustrze problemy, z którymi kobiety mierzą się na co dzień. Nie bez powodu mówi się, że rola matki to praca na pełen etat. Zamknięcie w domu z dziećmi i jednocześnie konieczność wykonywania pracy zdalnej było sytuacją ekstremalną, bardzo obciążającą psychicznie.

Przeczytaj także: Mieć wolność chłonięcia świata – kobiece rozmowy w czasie kwarantanny

Według Pracuj.pl 83% matek uważało, że miały większe trudności w wykonywaniu obowiązków w trakcie pandemii od bezdzietnych koleżanek, ale aż 46% nie czuło się traktowanych przez przełożonych ze zrozumieniem.

Warto pamiętać, że temat przyciągania talentów do organizacji oraz budowania kultury organizacyjnej opartej na zaufaniu jest wciąż aktualny, a nawet szczególnie ważny w najbliższych latach. Firmy doceniające różnorodność i dbające o równowagę pomiędzy życiem osobistym, a zawodowym pracowników będą w dłuższej perspektywie czasowej budować przewagę konkurencyjną. Nawet jeśli w tym momencie rynek pracownika wydaje nam się przeszłością.

Źródło: media.pracuj.pl

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Natalia Gozdowska
Zawodowo zajmuje się rozwojem, coachingiem, projektami HR, kulturą organizacyjną i budowaniem marki pracodawcy. Prywatnie mama dwóch wrażliwców, zakochana żona, pasjonatka reportaży, teatru tańca i psychologii. Prowadzi bloga i fun page „Studio Rzeczy Ważnych”, fotografuje i wspiera tych, którzy tego potrzebują. :)

Najbardziej angażująca konferencja HR w Polsce! – HeReos Conference już 18 września!

Już w najbliższy piątek 18.09 dołącz do wydarzenia, na które wszyscy czekaliśmy! Podczas HeReos Conference zaplanowano aż cztery ścieżki tematyczne, obejmujące najważniejsze obszary HR w kontekście obecnej, nowej rzeczywistości. Chcesz dowiedzieć się jak tworzyć miejsca pracy przyjazne rodzicom i dlaczego warto? Zapraszamy na wystąpienie Agnieszki Czmyr-Kaczanowskiej, współzałożycielki Fundacji Mamo Pracuj. Skorzystaj z rabatu #mamopracuj i zapisz się już dziś!
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 15/09/2020

„Najbardziej angażująca konferencja HR w Polsce” – HeReos Conference już 18 września

Chcesz się dowiedzieć, co charakteryzuje firmy przyjazne rodzicom i które z nich naprawdę zasłużyły na ten tytuł?

Koniecznie weź udział w konferencji HeReos Conference i posłuchaj wystąpienia Agnieszki Czmyr-Kaczanowskiej, współzałożycielki Fundacji Mamo Pracuj pt. „Jak tworzyć miejsca pracy przyjazne rodzicom i dlaczego warto?”.

Zapisz się na to wydarzenie używając naszego kodu rabatowego #mamopracuj, a otrzymasz 15% rabatu!

Konferencja odbędzie się w formie hybrydowej, zatem jeżeli chcesz wysłuchać wystąpień siedząc wygodnie we własnym fotelu, to wybierz Pakiet ONLINE i użyj kodu rabatowego #mamopracuj, specjalnie dla Czytelniczek i Czytelników portalu mamopracuj.pl!

Jeżeli masz ochotę dołączyć do uczestników „na żywo” i wziąć udział w warsztatach 19 września i super After Party w CulinaryOn w Warszawie, wybierz Pakiet HYBRYDOWY.

Koniecznie sprawdź jakie atrakcje przygotowali dla Ciebie organizatorzy i dlaczego HeReos Conference to wyjątkowe wydarzenie, na którym nie może Cię zabraknąć!

Kliknij w link i poznaj szczegóły: www.heroesconf.pl

Do zobaczenia!

Grafiki: HREmbassy, organizator HeRoes Conference

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail