Czego szukasz

Hobby stało się moim pomysłem na biznes – historia marki TupTupki

Bardzo długo była przekonana, że prowadzenie firmy nie jest dla niej, więc zaplanowała sobie karierę w tzw. „budżetówce”. Jednak życie potoczyło się swoim torem i gdy okazało się, że jako młoda mama nie miała szans na zatrudnienie, zaczęła myśleć o własnej działalności, takiej, która pozwoli jej łączyć pracę z wychowaniem córeczki. Dzisiaj liczy na to, że ten największy milowy krok jeszcze przed nią. Poznajcie Izę Zielińską, właścicielkę marki TupTupki.

Kiedy pojawił się pomysł na Twój własny biznes i dlaczego właśnie taki? Jak wyglądały początki?

Przez większość życia wydawało mi się, że prowadzenie własnej firmy nie jest dla mnie. Byłam przekonana, że w pracy najważniejsze są stałe godziny, więc zaplanowałam sobie karierę w tzw. „budżetówce”. Życie jednak potoczyło się inaczej niż zakładałam i w czasie, gdy czekaliśmy z mężem na pojawienie się na świecie pierwszej córki, zostałam bez pracy.

Jako ciężarna, a potem młoda mama, nie miałam szans na znalezienie zatrudnienia. Wtedy też zakiełkowała w mojej głowie myśl o własnej działalności. Działalności, którą mogłabym łączyć z wychowaniem córeczki.

Od początku wiedziałam, że chcę zajmować się szyciem. Było to moje hobby od wczesnych nastoletnich czasów i miałam dość dobrze rozwinięty warsztat w tym kierunku.

Zanim jednak założyłam firmę  TupTupki, przez ponad rok doszkalałam się i pokazywałam swoje prace na blogu. Ubranka chyba się spodobały ludziom, gdyż zaczęły napływać zamówienia od znajomych i czytelników bloga. Wtedy poczułam, że jest to dobry moment, żeby otworzyć się na nowe wyzwania i firmę zarejestrować.

Jak wygląda proces projektowania, wymyślania nowych produktów, projektów?

Pomysły na nowe produkty pojawiają się z reguły spontanicznie. Jako mama dwóch córek i ciocia czworga siostrzeńców obserwuję, jakie wymagania mają małe dzieci, czego brakuje na rynku, a co jest rewelacyjnym rozwiązaniem. Z tych obserwacji powstaje najpierw produkt, który testują dzieci w moim otoczeniu. Dopiero później, gdy testy wypadną pomyślnie, rozważam wprowadzenie produktu na rynek.

Jak wygląda Twoje planowanie pracy?

Wbrew pozorom, jest to bardzo trudne pytanie ? Przy dwójcie małych dzieci planowanie leży raczej w sferze pobożnych życzeń niż realnych możliwości ? Nigdy nie wiadomo, czy akurat w okresie, gdy mam dużo pracy, któreś z dzieci nie zachoruje. Stąd staram się nie tworzyć sztywnych harmonogramów. Raczej luźno planuję, co na kiedy trzeba zrobić.

Jak godzisz pracę i życie rodzinne, wychowanie dzieci? Czy jest to w ogóle możliwe?

To kwestia priorytetów. Ja zdecydowałam się na własną firmę właśnie dlatego, żeby pogodzić pracę z wychowywaniem dzieci. Nie chciałam, aby moje dzieci spędzały całe dnie w przedszkolu, a popołudniami patrzyły na zmęczoną mamę.

Jednak nie udałoby mi się osiągnąć tej równowagi, gdyby nie pomoc męża. Choć w naszym domu nie funkcjonuje określenie „mąż pomaga”. Dla nas naturalne jest, że jeśli ja mam jeszcze coś firmowego do zrobienia, to on zajmuje się dziećmi i domem. Równe rozłożenie obowiązków domowych jest szczególnie ważne, gdy dzieci są małe i często chorują (jak u nas).

Co w prowadzeniu własnego biznesu jako mama najbardziej Ci przeszkadza, a co wyjątkowo cenisz?

Prowadzenie własnej firmy będąc mamą ma jeden OGROMNY plus: ma się elastyczne godziny pracy! Dzięki temu nie przegapi się żadnej uroczystości w przedszkolu, nie trzeba kombinować opieki dla dziecka na czas wakacji i ferii, a szef krzywo nie patrzy na kolejne z rzędu L4 w tym miesiącu. Mogę być przy dziecku wtedy, kiedy potrzebuje ono właśnie mnie – swojej mamy.

A minusy? Takich wynikających tylko z faktu bycia mamą-bizneswoman nie potrafię znaleźć.

Jaka historia czy anegdota w czasie prowadzenia własnej firmy najbardziej Ci zapadła w pamięć?

Zawsze się śmieję, gdy wspominam, jak powstał pomysł na nasze paputki. Otóż będąc w ciąży z drugą córką, wpadł mi do głowy pomysł uszycia dla niej papci. Takich ślicznych, które będą ładnie wyglądać do sukienki i nie będą spadać, jak skarpetki.

Gdzieś w czeluściach Internetu znalazłam informację, jak długie są przeciętnie stopki noworodka i na tej podstawie zabrałam się za tworzenie. Powstały wtedy trzy pary prześlicznych bucików. Maleńkich, kolorowych i uroczych. Oczywiście zdjęcia wrzuciłam na bloga, gdzie podbiły serca czytelników.

Minęło kilka tygodni i na świecie pojawiła się Kamilka. W końcu nadszedł ten moment, kiedy mogłam ubrać córeczkę w piękną sukieneczkę i własnoręcznie wykonane buciki. I co? Wszystkie trzy pary okazały się o wiele za małe! Do dziś nie wiem, czy moje dziecko urodziło się z ogromnymi stopami czy to Internet się mylił, jednak wyzwanie uszycia papci tak mi weszło na ambicję, że powstały kolejne pary, które już okazały się hitem. A te za ciasne przez kilka lat służyły dzieciom za buciki dla lalek ?

Gdybyś miała wskazać kroki milowe Waszego biznesu, jakie by to były momenty?

Liczę na to, że ten największy krok jeszcze przede mną ? Na pewno wiele mi dało otwarcie sklepu na portalu DaWanda. To tam od samego początku mam najwięcej klientów i wydaje mi się, że moje produkty są tam już rozpoznawalne.

Jaką radę dałabyś mamom, które planują założenie własnej firmy?

Dobrze się przygotować i dać sobie czas. Zachęcam do dołączania do grup w social mediach, dedykowanych przedsiębiorczym mamom. Jest to kopalnia wiedzy na temat prowadzenia działalności.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała: Ewa Moskalik Pieper

Zdjęcia: archiwum Izabeli

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redaktor portalu Mamo Pracuj. Prywatnie spełniona, pełnoetatowa mama dwóch wspaniałych synów i żona, starająca się znaleźć swój patent na work - life balance. Absolwentka UJ. Miłośniczka kina, muzyki i książek.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie