Czego szukasz

Jak budować markę w zgodzie ze sobą? Personal branding na LinkedIn

Wiele z nas wzdryga się na hasło: „budowanie własnej marki”. Może wydaje nam się, że to proces zbyt trudny, a może nie da się wyróżnić? Nic bardziej mylnego. Pomożemy Ci zadać sobie kilka pytań, dzięki czemu postawisz pierwsze kroki na LinkedIn lub ulepszysz swój profil, co da Ci przewagę w rekrutacji.

Zespół w biurze

Jak budować markę w zgodzie ze sobą? Personal branding na LinkedIn

Fraza „personal branding” przewija się w wielu artykułach, podcastach, czy branżowych video. Czasem nawet krzyczy do nas z nagłówków. Czym tak naprawdę jest osławiony „personal branding”?

„Twoją marką jest to, co ludzie mówią o Tobie, kiedy wyjdziesz z pokoju.” Jeff Bezos

Zacznij od WHY

Personal branding, to proces tworzenia własnej marki. Dlaczego tak naprawdę potrzebujesz budowania marki na LinkedIn? Warto sobie uświadomić cel, na przykład poszukiwanie pracy, bardziej świadome budowanie kariery czy chęć wyróżnienia się z tłumu. Dzięki temu możesz mieć wpływ na to, co mówią o Tobie inni ludzie. To nie takie trudne, jak (może) sądzisz.

Korzyści dla Ciebie płynące z personal brandingu

  • większa zauważalność na rynku pracy lub w danej dziedzinie,
  • więcej osób dowie się, czym się zajmujemy,
  • wzrasta nasza wiarygodność i zaufanie do nas,
  • wzrośnie Twoje poczucie sprawczości i poczujesz siłę rozwoju,
  • to rozwój Twojej kariery, lepsze warunki pracy czy znalezienie pracy.

Jak zająć się personal brandingiem?

Najtrudniejsze są początki. Nie stawiaj sobie nierealnych wymagań. Trudno od razu konkurować z osobami, które już długo pracują na swoją pozycję.

Personal branding, to proces, który trwa całe życie. Można go zacząć w dowolnym momencie. Obejmuje przemyślane działania i poprawki w social mediach, ale również poza nimi. Możesz się tym zająć na LinkedIn (szczególnie gdy zależy Ci na znalezieniu dobrej pracy, budowaniu relacji zawodowych), na innych kanałach społecznościowych oraz offline (konferencje, eventy, relacje z byłymi i obecnymi pracodawcami, klientami).

Własna marka: co na początek?

  • Wpisz w Google swoje imię i nazwisko. Czy to, co zobaczyłaś, jest po Twojej myśli?
  • Zastanów się, co chciałabyś o sobie przeczytać.
  • Czym chcesz się dzielić, od jakiej strony pokazywać?
  • Co zaciekawi osoby, do których chcesz mówić?
  • Wybierz najwygodniejsze dla Ciebie narzędzie.
  • Zrób pierwszy krok!

Personal branding na LinkedIn

Platforma ma 850 mln użytkowników na świecie, a ta liczba ciągle rośnie. W Polsce jest 5 mln członków, z czego połowa jest aktywna. 

Na LinkedIn znajdziesz specjalistów, freelancerów, właścicieli firm, osoby pracujące raczej biurowo. Uwaga: 87% rekruterów używa LinkedIn do sprawdzenia kandydata. Pierwotnie LinkedIn służył głównie celom rekrutacyjnym, a obecnie ma znacznie więcej funkcji:

  • budowanie własnego wizerunku,
  • rozwijanie sieci kontaktów zawodowych – do 100 tygodniowo,
  • pozyskanie partnerów biznesowych i klientów,
  • zwiększanie widoczności marki firmy,
  • rozwijanie się i dzielenie się wiedzą.

Rekrutacja od drugiej strony. Co robi rekruter, kiedy Ci nie odpisuje?

Budowanie profilu na LinkedIn krok po kroku

Podzieliliśmy profil na sekcje. Prześledź z nami każdą z nich.

Pierwszy krok

Zaczynamy od profilu odbiorcy, jak w każdej komunikacji. Kto jest naszym docelowym odbiorcą, jakie ma potrzeby, czego może mu brakować? Jeśli precyzyjnie określimy potrzeby i bolączki naszych odbiorców i znajdziemy sposób, żeby na nie odpowiedzieć, to nasz komunikat sam się będzie niósł, ludzie go sobie będą polecać itd. Sposób komunikacji – jeśli wiemy do kogo mówimy, to wiemy też, jak to zrobić. Gdy piszemy do dyrektorek czy dyrektorów finansowych, użyjemy odpowiedniego języka, a innego do organizatorów festiwali. Tu też decydujemy czy prowadzimy komunikację po polsku czy po angielsku, czy może jeszcze w innym języku.

Twój profil – czyli czego nie może zabraknąć?

Zdjęcie profilowe to oczywiście must

Powinno być profesjonalne, ale przyjazne – gdzieś „pomiędzy” zdjęciem na FB a zdjęciem z paszportu. Z racji tego, że w większości interakcji nasze zdjęcie będzie się wyświetlać jako miniaturka, dobrze sprawdzają się zdjęcia w close-up’ie, czyli od ramion w górę. Są różne ciekawe sposoby, żeby się wyróżnić przez zdjęcie profilowe np. wycięcie tła i wstawienie mocnego koloru albo jakaś charakterystyczna ramka. 

Zdjęcie w tle

Warto zagospodarować tę przestrzeń i dodać ciekawe zdjęcie zgodne z naszą osobowością, a nie to, które LinkedIn podrzuca z automatu. To jest też miejsce, gdzie możemy pokazać nasz branding, jeśli mamy. Tu zachęcamy ludzi, żeby czytali dalej, pokazujemy głębię.

Wypisanie 5 kluczowych umiejętności, zdjęcie z ważnego wydarzenia z podpisem „Sprawdź, czy mogę pomóc też Twojej firmie” albo chwytliwy tekst.

Nagłówek zawodowy

Bardzo ważny, często to on zdecyduje, czy osoba przeglądająca różne profile wejdzie właśnie na nasz. Tu musi być konkretna informacja, tzn. napisz, jak Ty możesz pomóc komuś pomóc, co potrafisz najlepiej. Do niedawna ludzie wpisywali tutaj nazwę stanowiska, ale ona nie zawsze mówi, czym tak naprawdę się zajmujesz. Warto postawić na umiejętności: Copywriting SEO | Public Relations | Pozyskiwanie klientów itd. Tu można też dodać ikonki.

Opis „o mnie

Jeśli żałujecie, że w nagłówku nie mogłyście się rozpisać, tu jest przestrzeń do tego. Tu możecie opowiedzieć swoją historię zawodową przy zwróceniu uwagi na cel tego profilu.

Najlepiej nie podchodzić do tego jak do sprawozdania, czyli „najpierw pracowałam tu, później tam”, tylko dać się poznać tym opisem, wyróżnić się.

Przykład: Jedna z naszych talenties – Patrycja, która wygrała konkurs na naszej grupie na FB i miała możliwość konsultacji 1:1 z Pauliną Stefaniuk. Kobieta ma wieloletnie doświadczenie w oświacie, ale chce być project managerką. Przestrzeń “o mnie” wykorzystała do pokazania swojej drogi.  Używa takich sformułowań jak „kierowałam”, „zarządzałam”, 'prowadziłam” i pokazuje, jak te doświadczenia w pracy w szkole pomagają jej w pracy projektowej. Jeśli przebranżawiasz się – opowiedz, dlaczego / Szukasz pracy – opowiedz, jakiej i dlaczego.

Doświadczenie

Niech ta sekcja będzie dowodem na to, co do tej pory o sobie pisałyście, potwierdzeniem kompetencji. Jeśli na przykład nazwa Twojej poprzedniej firmy od razu kojarzy się z pożądaną branżą, wpisz ją. Jeśli firmy są mało znane i lepiej o Twoim doświadczeniu poświadczy nazwa stanowiska – dodaj właśnie ją.

Może się tak zdarzyć, że to, w jakiej firmie pracowałyście i na jakim stanowisku, tak naprawdę nie oddaje charakteru waszej pracy. Wtedy warto wpisać główną odpowiedzialność np. zarządzanie projektami. Szczególnie jeśli są to „uniwersalne” umiejętności.

Umiejętności i rekomendacje

Zachęcają do pierwszych interakcji z naszą siecią kontaktów. 

Social proof – bardzo potężne zjawisko z obszaru psychologii społecznej. Społeczny dowód słuszności – czyli jeśli ludzie to polecają, to pewnie jest dobre. Rekruter, czy potencjalny klient będzie szukał potwierdzenia naszych umiejętności. Dlatego bardzo zachęcam do poproszenia o rekomendacje i potwierdzenie umiejętności: znajomych, obecnych i byłych współpracowników, szefa.

Kwestie techniczne: na profilu pokazują się tylko 3 umiejętności + otrzymanych rekomendacji nie musimy publikować, jeśli nam nie odpowiadają. 

Jak się przygotować do rozmowy rekrutacyjnej w języku obcym?

Podsumowanie aktywności na LinkedInie

  • Przyciągamy nagłówkiem.
  • Zachęcamy do czytania zdjęciem w tle.
  • Wyjaśniamy więcej w sekcji o mnie.
  • Potwierdzamy to doświadczeniem lub wykształceniem.
  • Dobrym słowem innych udowadniamy, że można nam zaufać.

Dodatkowo, warto obserwować innych (osoby i firmy, grupy tematyczne itp.), wyszukiwać oferty pracy oraz oczywiście, postować i komentować.

Jesteś już gotowa? To do dzieła!

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Copywriterka, specjalistka ds. marketingu internetowego, autorka bloga społeczno-feministycznego "Rety kobiety". Ewa prowadzi firmę "Jasno piszę", tworząc najróżniejsze treści marketingowe: teksty na blog, content do social mediów, newslettery, naming czy scenariusze eventów. Kocha rozmowy z ludźmi, medytację oraz dubbingowanie (prowadzi kanał swoich zwierząt "Flamandowie" na Instagramie).

Polecane artykuły

oferty
pracy
Sprawdź pełną listę
baza
pracodawców
Pracodawca przyjazny rodzicom
Reklama
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie