Czego szukasz

Dziecko z ADHD – jak je wspierać?

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej, jest jednym z najczęstszych zaburzeń rozwojowych u dzieci, wpływającym na ich codzienne funkcjonowanie i jakość życia. Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów może być wyzwaniem zrozumienie i wspieranie dziecka, które może przejawiać się trudnościami w koncentracji, nadmierną aktywnością oraz impulsywnym zachowaniem. W niniejszym omówimy, jakie są główne trudności, z jakimi mogą się spotkać dzieci z tym zaburzeniem, oraz jakie skuteczne strategie można zastosować, aby pomóc im radzić sobie w codziennym życiu.

Dziecko śpiewa stojąc na kanapie

Zrozumienie ADHD

ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej, to neurobiologiczne zaburzenie rozwojowe, które wpływa na funkcjonowanie mózgu i zachowanie dziecka. Osoby z ADHD mogą mieć trudności z koncentracją, kontrolą impulsów i regulacją emocji. To może prowadzić do problemów w szkole, w relacjach społecznych i w codziennym życiu.

Objawy tego zaburzenia są różnorodne i różnią się w zależności od wieku. U młodszych dzieci mogą to być trudności w utrzymaniu uwagi. To także nadmierna aktywność, trudności w czekaniu w kolejce czy reagowanie bez zastanowienia. Natomiast u starszych dzieci i młodzieży objawiać się to może poprzez problemy z organizacją, zapominanie o zadaniach, impulsywność czy trudności w utrzymaniu relacji z rówieśnikami.

Ważne jest zrozumienie, że ADHD nie jest wynikiem złego wychowania czy braku dyscypliny. Jest zaburzeniem neurobiologicznym, które wymaga specjalistycznego podejścia i odpowiedniego wsparcia. Dzieci z tym zaburzeniem nie są leniwe czy niezdyscyplinowane. Mają trudności w kontrolowaniu swojego zachowania z powodu różnic w funkcjonowaniu ich mózgu.

Jak wspierać dziecko z ADHD?

Istnieje wiele skutecznych metod, które mogą być stosowane w różnych obszarach życia dziecka, takich jak szkoła, dom i życie społeczne. Bardzo dobrą opcją jest poproszenie o pomoc psychologa dla dzieci. Osoba wykwalifikowana, która potrafi zrozumieć trudności, przez które przechodzą obie strony, może stać się pomostem i ułatwić przystosowanie się do norm społecznych zarówno dziecku, jak i rodzicom.

Dzieci z ADHD mogą mieć trudności z kontrolą swoich impulsów i zachowaniem, dlatego ważne jest nauczanie ich samoobserwacji, samokontroli i strategii radzenia sobie ze stresem. Można to osiągnąć poprzez uczenie dziecka technik relaksacyjnych, takich jak głębokie oddychanie czy wizualizacja. Kolejną istotną rzeczą jest organizacja pracy i nauki. Dzieci z ADHD mogą mieć trudności z planowaniem i konsekwentnym wykonywaniem zadań, dlatego ważne jest wsparcie ich w tych obszarach. Nauczyciele i rodzice mogą pomóc dziecku poprzez tworzenie klarownych planów działania, dzielenie zadań na mniejsze etapy oraz stosowanie technik graficznych, takich jak kalendarze i listy zadań.

Wspieranie emocjonalne jest również kluczową strategią w przypadku osób z ADHD. Dzieci mogą mieć trudności z regulacją swoich emocji i radzeniem sobie ze stresem, dlatego ważne jest, aby zapewnić im wsparcie i pomóc rozwijać umiejętności radzenia sobie ze swoimi uczuciami. Można to osiągnąć poprzez budowanie zaufania, słuchanie dziecka, wyrażanie empatii oraz nauczanie technik samoświadomości i samoregulacji emocji.

Wspieranie dziecka z ADHD wymaga zindywidualizowanego podejścia, dostosowanego do jego potrzeb. Kluczowa jest również współpraca między rodzicami, nauczycielami i terapeutami, aby zapewnić spójne i skuteczne wsparcie we wszystkich obszarach jego życia. Dzięki odpowiednim działaniom, dzieci z ADHD mogą osiągnąć sukces i rozwijać się w pełni swoich możliwości.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie