ZAINSPIRUJ SIĘ
Brak wiary w siebie i swoje możliwości – obraz polskiej uczennicy
- Sylwia Schlegel
- 16 listopada 2023
- 3 MIN. CZYTANIA
Motywacja
Co motywuje polską młodzież do nauki? Większe zarobki (42%), a co za tym idzie troska o swoją przyszłość i chęć samorealizacji (40%). W przypadku dziewcząt częściej do głosu dochodzi ambicja. Uczestniczki badania przyznały, że zależy im na wykonywaniu prestiżowego zawodu, a do nauki zachęca je chęć bycia najlepszą, we wszystkim. Ponadto z badań wynika, że dziewczęta motywuje także strach przed zawiedzeniem samej siebie lub rozczarowaniem innych.
Skąd ten brakpewności siebie? Uczennice częściej niż uczniowie zniechęcają się do nauki, gdy osiągają słabe wyniki, lub gdy widzą, że inni radzą sobie lepiej. Brakuje im pewności siebie – tak zadeklarowało aż 44% badanych nastolatek, w przypadku chłopców to co czwarty ankietowany. Z kolei co czwarta badana czuje, że nie jest wystarczająco dobra.
Dziewczynka = humanistka
Tak właśnie wynika z przeprowadzonego badania. Dziewczynki w stosunku do chłopców oceniają, że mają większe predyspozycje do nauk humanistycznych (34% vs. 20%), artystycznych (30% vs. 11%) i przyrodniczych (23% vs. 12%). Jedynie co czwarta uczennica uważa, że nauka przedmiotów ścisłych przychodzi jej z łatwością. To właśnie dziewczynki wierzą, że predyspozycje do nauk ścisłych są wrodzone. Trudności, związane z nauką tłumaczą brakiem talentu.
– Z wyników naszego badania wyłania się obraz polskiej uczennicy o wysokich aspiracjach i oczekiwaniach wobec samej siebie. To świetna wiadomość, jednak dziewczęta dużo częściej niż chłopcy budują poczucie własnej wartości w odniesieniu do otoczenia. Dane tłumaczą, dlaczego rzadziej wybierają klasy o ścisłym profilu. W pewnym momencie ich życia coś lub ktoś spowodował, że uwierzyły, iż trzeba się urodzić z talentem do takich przedmiotów. Chłopcy patrzą na sprawę inaczej – jeśli czymś się interesują, idą w tym kierunku i nie zastanawiają się, czy mają wyjątkowe predyspozycje – wyjaśnia Katarzyna Dubno, członkini zarządu Fundacji Adamed.
Obraz przyszłości
Rynek pracy się zmienia, a zawody, które najszybciej zyskują na znaczeniu, związane są z technologią. Dlatego ważne jest aby promować wśród młodzieży nauki ścisłe i przyrodnicze. To one będą miały najwięcej szans i możliwości rozwoju. Tylko pytanie, co na to polska młodzież?
Nastolatki nie do końca mają świadomość zmian, które zachodzą. Najwięcej respondentek wskazało kierunki społeczne jako te, które pozwolą na znalezienie atrakcyjnej pracy. Z kolei kierunki związane z naukami ścisłymi i przyrodniczymi wskazało zaledwie 1/3 badanych.
Felieton Mamy: Stawiam na rozwój i dmuchanie w skrzydła
Rola otoczenia
Rolą zarówno szkoły, jak i rodziców jest wzmacnianie wiary we własne możliwości dziecka. To także rozbudzanie ciekawości świata. Docenianie zaangażowania i chęci w podejmowaniu prób i wyzwań. Niezwykle istotne, aby uczniowie napotkali na swojej ścieżce nauczycieli, którzy swoją pasją ich zainspirują do nauki przedmiotów ścisłych. Jednak na to nie mamy wpływu. Dlatego warto korzystać z dodatkowych zajęć i programów edukacyjnych.
I najważniejsze, nie podcinać skrzydeł swoim pociechom. Niezależnie od płci. Aby w czasie, kiedy mogą próbować, szukać i doświadczać, mieli taką możliwość.
Zdjęcie: Canva
Źródło: fundacja-adamed.prowly.com