Czego szukasz

Jak zwiększyć efektywność newsletterów

Rutyna jest wrogiem motywacji i zaangażowania. Wielu marketerów, którzy poświęcają swój czas na kampanie email marketingowe, łatwo w nią popada. Wysyłając newslettery, które niemal wyłącznie promują nowe produkty lub usługi. Zimnym prysznicem jest dla nich dopiero analiza wyników wysyłanych wiadomości. Jeśli wskaźniki kliknięć i otwarć obniżyły się do niebezpiecznie niskiego poziomu, to w głowie zaczyna kołatać jedno pytanie: dlaczego odbiorców nie interesują już moje wiadomości?

Zwykle reakcją na problem jest szybkie i poszukiwanie  ad hoc sposobu na zwiększenie zaangażowania odbiorców. Warto wówczas opracować szczegółowy plan działań i realizować go etapami.

Krok pierwszy – segmentacja odbiorców

Segmentacja to nic innego jak podzielenie odbiorców według danych geograficznych, behawioralnych i preferencji. Dzięki niej można precyzyjnie dostosowywać treści wysyłanych wiadomości do potrzeb odbiorców. W celu zwiększenia ich aktywności, warto wykorzystać w szczególności jeden typ segmentacji – behawioralny. Taka segmentacja pozwala na tworzenie grupy odbiorców w oparciu o ich reakcję na wysyłane wcześniej newslettery, np. otworzenie lub nieotworzenie danego newslettera, lub kliknięcie czy niekliknięcie w dany link w wiadomości. 

Chcąc zwiększyć zaanagażowanie odbiorców, można spróbować wyodrębnić z listy mailingowej 3 grupy:

  • osoby, które otwierały lub klikały w linki newsletterów kiedyś, ale teraz już tego nie robią,
  • osoby aktywne sporadycznie,
  • osoby nieaktywne w ogóle (znajdują się na liście mailingowej, ale nigdy nie otworzyły ani jednej wiadomości).

Można również spróbować podzielić odbiorców tylko na dwie grupy: osoby aktywne oraz nieaktywne (takie, którenie wykazały żadnej aktywności np. w ciągu ostatnich 3-6 miesięcy). Trzy miesiące nieaktywności to adekwatny okres szczególnie w przypadku, gdy wiadomości wysyłane są z dużą częstotliwością, np. 2-3 newslettery w tygodniu.

Krok drugi – dopasuj treść newslettera do danej grupy

Następnym etapem po podzieleniu odbiorców na poszczególne grupy jest tworzenie osobnej treści newslettera dla każdej z tych grup. Najcześciej stosowanym sposobem na zwiększenie zaangażowania odbiorców jest wysyłanie zniżek, kuponów oraz promocji (np. kup jedno, drugie gratis). Warto zawrzeć informację o oferowanym w newsletterze gratisie już w temacie wysyłanej wiadomości. Pomoże to zwiększyć wskaźnik otwarć wiadomości – chwytliwy temat szybciej i łatwiej przyciągnie uwagę odbiorców. Poza tym, ludzie szukają okazji, więc jeśli mogą kupić coś za pół ceny lub dostać gratis, chętniej zaangażują się również w kolejne wiadomości od takiego nadawcy. Oczywiście rabaty i promocje to tylko jeden z przykładów. Można je zamienić na atrakcyjne i trudne do zdobycia poradniki lub raporty branżowe. Wszystko zależy od tego czy komunikacja prowadzona jest w sektorze B2B czy B2C. 

Z kolei innego typu działaniem jest ankieta. W zależności od danej grupy odbiorców można przygotować różną formę pytań. Ankieta online może być przesłana w jednym z newsletterów. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo otworzenia tej wiadomości, warto postarać się o atrakcyjny i przykuwający uwagę tytuł, np. „Powiedz, dlaczego nie interesują Cię nasze newslettery”. W ten sposób odbiorcy poczują, że ich zdanie jest brane pod uwagę, że mają wpływ na treść wysyłanych wiadomości i kontrolują swoją subskrypcję. Ponadto, dla marketera będzie to bardzo dobre źródło wiedzy i analizy tego, co działa źle w prowadzonych kampaniach email marketingowych. 

Prostym, ale skutecznym sposobem na zwiększenie zaangażowania wśród „ospałych” subskrybentów może być wysłanie im emocjonalnego – ale miłego i uprzejmego – newslettera, z tematem w stylu: „Tęsknimy za Tobą!”, „Gdzie się podziewasz!?” lub „Czyżbyś o nas zapomniał?”. W ten sposób nadawca nie ukrywa, że wie o tym, że sybskrybent ostatnio nie otwierał wiadomości od niego. Co więcej, wskazuje dzięki temu, że takie zachowanie go martwi, ukazując przy tym ludzkie (a nie firmowe) oblicze.

Krok trzeci – postrasz usunięciem z listy

Sposób na zwiększenie zaangażowania subskrybentów można spróbować oprzeć na dwóch wiadomościach email. W pierwszej umieszczamy informacje o wspomnianym już wyżej rabacie, promocji, gratisie, itp., który otrzymają za ponowne zapisanie się do listy mailngowej. Po 3-4 dniach, do subskrybentów, którzy nie otworzyli pierwszej wiadomości, wysyłamy newsletter z tą samą ofertą oraz informacją, że jeśli ta wiadomość nie zostanie otworzona, to dany adres email będzie usunięty z listy mailingowej w ciągu 48 godzin. 

Czasem lepiej jest usunąć adresy z listy mailingowej, jeśli ich właściciele nie wykazują żadnej aktywności, nawet jeśli otrzymują wiadomości wspomagające ich zaangażowanie. Dobrze jest przeprowadzać takie akcje raz na jakiś czas. Pozwoli to wyczyścić listę mailingową z nieaktywnych adresów email, co może przełożyć się na efektywność wysyłanych wiadomości (nieaktywne adresy mogą źle wpływać na dostarczalność wiadomości), zwiększać wskaźniki otwarć i kliknięć oraz zmniejszać koszty email marketingu (jeśli płaci się za ilość subskrybentów na liście mailingowej).   

Realizując działania, które mają na celu zwiększenie zaangażowania subksrybentów, można spróbować wdrożyć wszystkie z opisanych powyżej kroków lub realizować je etapami. Może się bowiem okazać, że wdrożenie tylko jednego etapu działań wystarczy, aby aktywność odbiorców wzrosła.

Autorem artykułu jest Piotr Krupa – Koordynator ds. PR Get Response 

Zapisz się na webinar – Email marketing – od czego zacząć? 

Webinar już 22 maja

            

Partnerzy: 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Koordynator ds. PR Get Response.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie