Czego szukasz

Skąd wziąć pomysł na biznes?

Chcesz założyć własną firmę? Masz dość pracy na etacie, ale nie masz pomysłu na swój biznes? Nie musisz –  na polskim rynku działa ponad 860 firm, które chętnie podzielą się wiedzą i znaną marką.

  • Karolina Kazuła - 22/05/2013

Franczyza, bo o niej mowa, to pomysł na biznes, dla osób, które chcą prowadzić własną firmę pod znaną marką. Pionierem tej formy współpracy biznesowej była francuska sieć Yves Rocher. Jednak kiedy słyszymy o sieciach franczyzowych, najczęściej kojarzą nam się one z restauracjami szybkiej obsługi, takimi jak McDonald’s, które funkcjonują jak ikony franczyzy – w końcu to giganty tego rynku – ale znanych marek franczyzowych jest znacznie więcej. Jak wynika z Raportu o rynku franczyzy w Polsce 2013 aktualnie  w Polsce do wyboru jest ich 864, a do końca 2013 roku ta liczba może wzrosnąć nawet do 930. Co najczęściej wybierają kobiety? Czy można mówić o kobiecych pomysłach na biznes?

Kobiecy pomysł na biznes

Są dziedziny, w których rzeczywiście lepiej czują się kobiety, a co za tym idzie, potrafią się bardziej zaangażować w prowadzenie takiego biznesu. Salon urody, gabinet kosmetyki estetycznej, poradnia dietetyczna, sklep z artykułami dziecięcymi czy programy edukacyjne dla najmłodszych, to często wybierane przez kobiety i młode mamy pomysły na firmę. Z teorią „kobiecego” biznesu zgadza się również właścicielka masterlicencji sieci DepilConcept na Polskę – franczyzobiorczynie, które prowadzą gabinety depilacji pod naszą marką rzeczywiście lepiej odnajdują się w tej dziedzinie niż mężczyźni. Z tego powodu panów-właścicieli takiego biznesu zachęcamy, aby jako menedżera salonu zatrudnił kobietę. Panie zdecydowanie lepiej potrafią wczuć się w biznes, rozumieją potrzeby klientek. Poza tym, usługi depilacji to dość intymna sprawa i odwiedzające nas Panie znacznie lepiej czują się w otoczeniu innych kobiet – mówi Marta Szymczak.

[view:ad_intext_superbanner_2=block]

Dla młodych mam

Młode mamy w związku ze swoją życiową rolą doskonale odnajdują się w branżach, w których klientami są dzieci – szkoły językowe dla maluchów, zajęcia sportowe, programy edukacyjne. Wybór marek franczyzowych, które świadczą tego typu usługi jest bogaty. Jak wynika z „Raportu o rynku franczyzy 2013” firmy PROFIT system w naszym kraju działa 13 sieci z artykułami dziecięcymi (m.in. 5-10-15, Toy Planet), 51 systemów zajmujących się sprzedażą kosmetyków, biżuterii i upominków (m.in. Yes, Diva, Mydlarnia u Franciszka), 48 marek świadczących usługi z kategorii uroda i fitness (m.in. Anna Pikura, Mrs. Sporty, Dr Irena Eris) oraz 32 sieci z branży edukacyjnej (m.in. Socatots, Mały Inżynier, Helen Doron English).

Ile trzeba zainwestować?

Jednak nie tylko branża ma znaczenie. O wyborze pomysłu na biznes decydują w dużej mierze pieniądze. Licencja na firmę franczyzową może kosztować od 10 tysięcy złotych do kilku milionów. Dla przykładu otwarcie stoiska z biżuterią By Dziubeka to koszt min. 50 tys. złotych, za to sklep z kosmetykami naturalnymi L`Occitane en Provence można mieć za 120 tys. zł. Minimalna kwota inwestycji dla salonu kosmetycznego BodyConcept wynosi 166 tys. zł, natomiast licencja na salon fryzjerski Jean Louis David to wydatek rzędu 300 tys. zł. Według Raportu o rynku franczyzy 2013 średnia inwestycja w licencję franczyzową wyniosła w 2012 roku 164,7 tys zł. Największy wybór sprawdzonych pomysłów na biznes dostępnych jest w przedziale od 21 do 50 tysięcy złotych. Taką kwotę inwestycji deklaruje ponad 23 proc. franczyzodawców.

Dla kogo franczyza?

Dla kogo franczyza jest dobrym rozwiązaniem, a dla kogo nie? Na biznes na własną rękę powinny decydować się te osoby, które nie lubią podporządkowywać się zewnętrznie narzuconym procedurom, znalazły niszę rynkową, mają wystarczająco dużo własnych pieniędzy na biznes oraz zdobyli już doświadczenie w branży, w której zamierzają działać (doświadczenie potrzebne będzie do wypracowania marki). Dobrze, gdy mają również wypracowane kontakty handlowe. Reszta osób powinna skorzystać z możliwości przyłączenia się do rozpoznawalnej marki franczyzowej, która na starcie da im szansę na szybszy rozwój.

Zdjęcie: www.freedigitalphotos.net

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Karolina Kazuła
Menedżer PR w PROFIT system, firmie która specjalizuje się we franczyzie. Odpowiedzialna za działania public relations na rzecz kluczowych klientów firmy oraz promocję franczyzy w mediach. Organizuje i zapewnia rozgłos corocznym Targom Franczyzy w Warszawie. Z wykształcenia socjolog. Pracująca mama.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail