Czego szukasz

Franczyza to nie jest dobra wróżka – zalety i wady

Każdy biznes opiera się przede wszystkim na różnego rodzaju relacjach i zależnościach. Franczyza jest to wypracowany system powiązań pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcami, którzy działają według ściśle ustalonych zasad. Nie ma systemów idealnych, ale można znaleźć i dopasować do siebie partnerów biznesowych, którzy będą gotowi na współpracę, a ich cele, potrzeby i wizje prowadzenia biznesu tożsame. Dzięki temu osiągną wspólny sukces.

  • Agnieszka Słowik - 01/04/2015

Aby było to możliwe decyzje biznesowe powinny być podejmowane w sposób świadomy. Dlatego właśnie chciałabym przyjrzeć  się bliżej cechom charakterystycznym dla systemów franczyzowych oraz wskazać ich zalety i wady.

Na początku przytoczę słowa Marty Koziarskiej-Anders, dyrektora sieci franczyzowej Mrs. Sporty:

„Franczyza nie jest jak magiczna wróżka, która za jednym dotknięciem sprawi, że każdy odniesie sukces. Franczyza w znacznym stopniu ułatwia start własnej firmy i prowadzenie biznesu, ale zarówno fraczyzodawca, jak i franczyzobiorca wkładają wiele pracy w powodzenie tego przedsięwzięcia.”

(źródło: RynekFranczyzy.pl)

Zalety franczyzy

1. Dzięki sprawdzonemu modelowi biznesowemu ryzyko niepowodzenia przedsięwzięcia franczyzowego jest bardzo niskie.

2. Różnorodność ofert franczyzowych otwiera drzwi do prowadzenia własnego biznesu zarówno dla osób z wykształceniem zawodowym, średnim jak i wyższym.

3. Szeroki katalog sieci franczyzowych umożliwia inwestycje zarówno dla inwestorów z małym i większym kapitałem inwestycyjnym.

4. Franczyzodawca udziela wsparcia franczyzobiorcy (szkolenia, badania marketingowe, kampanie promocyjne).

5. Franczyzobiorca działa na rynku jako niezależny przedsiębiorca, ale przynależy do większej sieci, w związku z tym ma mocniejszą pozycję na rynku lokalnym.

6. Ekonomia skali – czyli duży może więcej! W ramach sieci można uzyskać na przykład bardziej konkurencyjne ceny zakupu towarów.

7. Dynamika rozwoju sieci franczyzowych zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym umożliwia i wspomaga rozwój działalności na rynku europejskim, a nawet światowym.

8. Banki często chętniej udzielają kredytów franczyzobiorcom ze względu na sprawdzoną markę franczyzodawcy.

 

Wady franczyzy

1. Jeżeli jesteś osobą kreatywną i lubiącą zmiany, zastanów się czy franczyza jest dla Ciebie. Musisz prowadzić firmę zgodnie ze wskazaniami franczyzodawcy. Jeżeli w przyszłości będziesz miała własne pomysły na wprowadzenie zmian, mogą one nie zostać zaakceptowane przez franczyzodawcę i nie będziesz miała prawa ich realizować.

2. Franczyzodawca ma prawo na wprowadzania zmian dotyczących sposobu prowadzenia biznesu, a nawet zakończenia działalności danej sieci franczyzowej.

3. Należy pamiętać o tym, że franczyza to sieć. Mimo że jesteś niezależnym przedsiębiorcą, będziesz częścią zespołu wszystkich franczyzobiorców. Czy jesteś otwarta na taką współpracę?

4. Mniejsze ryzyko zazwyczaj wiąże się z niższym zyskiem. W przypadku franczyzy wynika to z dodatkowej opłaty franczyzowej, którą franczyzobiorca uiszcza na rzecz franczyzodawcy.

Przed podjęciem każdej decyzji biznesowej, warto poświęcić czas na analizę własnych celów, potrzeb i marzeń. Biorąc pod uwagę nie tylko nasze priorytety, ale również cechy naszej osobowości i charakteru, należy zastanowić się, czy franczyza jest dla nas najlepszym rozwiązaniem. Jeżeli odpowiedź jest pozytywna, to kolejnym krokiem będzie analiza rynku i wybór najlepszej oferty franczyzowej.

 

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie.

Lista franczyz w kolejności alfabetycznej:

                  

                  

 

Jeśli chcesz, aby nasze Czytelniczki poznały Twoją ofertę franczyzową – skontaktuj się z nami!

A może zainspirują Cię franczyzy zagraniczne?

                  
                  

                  

Partnerem akcji Franczyza dla Mamy został serwis Rynekfranczyzy.pl

 

Chcesz dołączyć do akcji Franczyza dla Mamy? Zapraszamy! Zaprezentuj swoją ofertę przedsiębiorczym mamom z całej Polski! Napisz do nas joanna.gotfryd@mamopracuj.pl lub zadzwoń: 502 267 414

Akcja Franczyza dla Mamy trwa od 11.03 do 30.09.2015 r.

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail