Czego szukasz

10 kroków do własnej strony www

Każda kobieta, która ma ochotę założyć własny biznes, myśli o uruchomieniu klubu mam, planuje lokalne wydarzenie albo chce zareklamować swoje rękodzieło, powinna zacząć od stworzenia strony internetowej. Co na początek? Domena, grafik czy informatyk? Wydaje się skomplikowane? A może chcesz wygrać usługę stworzenia własnej strony? Szczegóły w artykule!

  • Agata Dutkowska - 13/06/2012

Oto 10 złotych zasad, które mają na celu uchronić cię przed wieloma pułapkami, które czyhają na drodze do upragnionej WWW

1. DOMENA I HOSTING

Jeżeli chcesz zajmować się profesjonalną działalnością biznesową, musisz mieć profesjonalnie brzmiącą domenę (czyli adres strony). Najlepiej sprawdza się po prostu nazwa twojej firmy albo twoje imię i nazwisko i rozszerzenie .pl, .com, albo .eu. Dla lokalnych działań warto rozważyć domenę z dopiskiem np. „krakow” czy „bielsko”, w ten sposób unikniemy zapytań z całego kraju.

Domenę wykupuje się (opłata pobierana jest na rok) u specjalnego dostawcy (najbardziej znani to Nazwa.pl i Home.pl) – ceny różnią się w zależności od rozszerzenia, ale warto sprawdzić różnych dostawców. W 2 minuty możesz sprawdzić, czy twoja wymarzona domena jest wolna, czy też ktoś już ją posiada.

Oprócz domeny musisz wykupić również hosting (czyli miejsce na serwerze, gdzie będzie ulokowana twoja strona). Nie daj się skusić na darmowy hosting, który dostajesz pod warunkiem, że do nazwy twojej domeny dodane będzie rozszerzenie sugerujące, że jest to darmowa domena. To nie wygląda dobrze.

Koszt domeny na pierwszy rok to często kilkanaście złotych, później około stu-dwustu złotych na rok. Zanim kupisz domenę – przeczytaj dokładnie umowę, domena za 0 zł w pierwszym roku może oznaczać wysokie opłaty w kolejnych latach. Hosting – zależnie od wielkości miejsca jakie potrzebujesz i tzw. przepustowości, czyli tego ile osób może jednocześnie oglądać Twoją stronę. Na początek warto zainwestować w najniższy pakiet, a później w miarę potrzeby go rozszerzać. Też polecamy dokładne zapoznanie się z regulaminem i najlepiej konsultację u zaprzyjaźnionego informatyka.

2. INSPIRACJA I SZKIC

Poszukaj stron, które cię inspirują. Dowiedz się, kto je robił. Najprościej zapytać o to właściciela albo właścicielkę strony – pisząc do nich e-mail. Każdemu zrobi się miło, gdy dowie się, że jego strona ci się podoba.

Zanim znajdziesz kogoś, kto zaprojektuje twoją stronę, zrób swój własny szkic. Ustal, ile chcesz mieć zakładek. Wybierz kolorystykę – najlepiej maksymalnie trzy, cztery kolory. Bardzo często jest tak, że ktoś inny projektuje stronę graficznie, a ktoś inny ją programuje. Graficy współpracują najczęściej z osobami, które potrafią umieścić stronę w Internecie. Zanim zlecisz zrobienie strony, pamiętaj o tym, że graficy często bardziej skupiają się na estetyce niż na tym, żeby uczynić twoją stronę skuteczną marketingowo. Porozmawiaj o swojej stronie z zaprzyjaźnionym grafikiem i informatykiem, albo przynajmniej z kimś znajomym, kto robił swoją stronę www.

3. PORA NA GRAFIKA

Jeżeli nie jesteś ekspertem od grafiki, to pora rozejrzeć się za specjalistą, który zaprojektuje Twoją stronę. Jak najdokładniej opisz mu to, co chcesz, aby strona zawierała, pokaż swoje szkice i inspiracje. Pokaż grafikowi strony, które podobają Ci się i powiedz dlaczego. Grafik „narysuje” Twoją stronę.

Cena usługi – od kilkuset do kilku tysięcy złotych, zależnie od stopnia zaawansowania projektu.

4. INFORMATYK I ZARZĄDZANIE TREŚCIĄ

W tym samym czasie należy znaleźć informatyka, który „postawi” naszą stronę. Często firmy zajmujące się robieniem stron www mają w ofercie usługi informatyka i grafika. Jeżeli wybierasz informatyka i grafika osobno, upewnij się, że ich praca będzie kompatybilna.

Koniecznie zadbaj o to, aby mieć możliwość modyfikacji treści na swojej stronie. Inaczej będziesz skazana na zwracanie się z każdą poprawką do osoby, która ci ją tworzyła. W informatycznym języku mówi się na to, że musisz mieć dostęp do CMS (content management system), czyli że strona powinna mieć system zarządzania treścią. Jest to zazwyczaj prosty w obsłudze panel, w którym wpisujesz teksty w odpowiednie okienka. W idealnym przypadku osoba, która tworzy stronę, powinna przeszkolić cię z obsługi CMS, tak, abyś sama mogła aktualizować wszystkie elementy treści. Pozwoli ci to na tworzenie żywej strony, która zachęca do ponownych odwiedzin. Jeżeli zaczniesz regularnie umieszczać na niej treści interesujące Twoich odbiorców, możesz mieć pewność, że szybko awansujesz w ich oczach i będą twoją stronę polecać swoim znajomym. Treści te mogą mieć różną formę, w zależności od twojej branży – artykułów, wykładów, postów blogowych, nagrań audio, wywiadów video, recenzji książek, które polecasz, dobrych rad dotyczących dziedziny, w której się specjalizujesz i tak dalej…

Cena usługi informatyka – od kilkuset złotych do kilku tysięcy, zależnie od stopnia zaawansowania strony. Już po postawieniu strony potrzebna może być pomoc informatyka w przypadku jakiejś awarii czy większych zmian. Warto w budżecie przewidzieć na takie sytuacje ok. 50 – 100 zł za godzinę pracy.

5. CZYM SIĘ ZAJMUJĘ?

Najważniejsze jest to, aby odbiorca, wchodząc na twoją stronę, od razu wiedział, gdzie się znajduje i czego strona dotyczy. Na samej górze warto zatem umieścić nazwę firmy i napis, który dokładnie wyjaśnia, czym się zajmujesz. Na wielu stronach brakuje tego elementu i jest to duży błąd.

6. JAKIE TEKSTY?

Badania wykazują, że w Internecie lepiej czyta się teksty pisane czarną czcionką na jasnym tle, niż na odwrót. Najlepszy rozmiar czcionki to 16 pikseli. Pisanie tekstów na stronę jest wielką sztuką. Opanujesz ją, jeśli będziesz pamiętać o tym, że w Internecie łatwo o rozproszenie uwagi. Długie teksty sprawdzają się, jeśli są naprawdę wciągające. Pisz zwięźle. Bezlitośnie skracaj niepotrzebne zdania. Jeśli początek (nagłówek, pierwsze zdanie) nie przykuje uwagi odbiorcy, ryzykujesz, że opuści twoją stronę.

7. ZDJĘCIA

Nie używaj zdjęć, po których od razu widać, że zostały zakupione w bankach zdjęć albo znalezione w Internecie. Nawet, jeśli pozornie wyglądają profesjonalnie, nie wnoszą żadnej wartości dodanej i nie oddają wyjątkowości twojego biznesu.
Zdjęcia wykorzystywane na stronie możecie dowolnie obrabiać za pomocą darmowych programów, takich jak np. Gimp 2.8 (do pobrania TUTAJ).

8. KTO ZA TYM STOI?

Jeżeli oferujesz coś, co ma osobisty charakter (coś, co sama tworzysz, coś w czymś jesteś ekspertką) – koniecznie zamieść swoje zdjęcie. Powinno być specjalnie zrobione na potrzeby strony. Zdjęcia paszportowe i wklejone zdjęcia z wakacji wyglądają niekorzystnie. Pamiętaj, aby na stronie była zakładka „o mnie” i „kontakt”. To jedne z najczęściej czytanych podstron każdej firmy / organizacji!

9. WORDPRESS

Jednym z najlepszych narzędzi do tworzenia żywych stron jest WordPress, program, który można pobrać ze strony www.wordpress.org (Uwaga! Nie mylić z serwisem blogowym www.wordpress.com). Jego opanowanie wymaga czasu i zaparcia, ale jest o wiele łatwiejsze niż nauka programowania stron w języku html. Możesz podjąć się tego sama (w Internecie znajdziesz sporo tutoriali – płatnych oraz bezpłatnych) albo zwrócić się do kogoś, kto projektuje strony za pomocą WordPressa.  Samo narzędzie jest całkowicie darmowe i posiada tysiące darmowych aplikacji, które uzupełnią twoją stronę o każdą możliwą funkcjonalność (integracja z Facebookiem, forum, e-sklep, galerie zdjęć, filmy video na stronie itd.). Strona Latającej Szkoły dla Kobiet została stworzona za pomocą WordPressa.
 

10. POZYCJONOWANIE

Już w trakcie prac nad stroną warto zainteresować się profesjonalnymi usługami pozycjonowania stron. Specjaliści zadbają o to, aby Twoja strona pojawiała się jak najwyżej w wyszukiwarkach i aby jak najwięcej osób ją odnalazło.

Koszt usług pozycjonowania jest bardzo różny. Najlepiej spotkać się z kimś kto się tym zajmuje i niezobowiązująco porozmawiać.

DO BOJU!

A teraz do dzieła! Im prostsza strona, tym łatwiej i oczywiście taniej. Jeśli jesteś krawcową, tłumaczem, lekarką, masz sklep z pietruszką albo kawiarnię, a Twoja strona ma tylko informować o prowadzonej w realu działalności, to nie musi być skomplikowana.
Jeśli planujesz założyć sklep internetowy lub prowadzić działalność „internetową” to czeka Cię więcej pracy, bo strona jest Twoją działalnością. Ale nie zrażaj się, po pierwszych zmaganiach obsługa strony będzie dla Ciebie przysłowiową „bułką z masłem”.

Jeżeli nasz artykuł zainspirował Was do działania i zabieracie się za własną stronę – napiszcie o tym do nas! Będziemy Wam kibicować, a może nawet za kilka miesięcy napiszemy o Was na łamach Mamo Pracuj?

Serwis Mamo Pracuj wraz z autorką artykułu, Agatą Dutkowską zaprasza do konkursu, w którym można wygrać stronę internetową – szczegóły TUTAJ.

Portal Mamo Pracuj został zaprojektowany przez Pole Znaku i postawiony przez Rubicon Studio.

Zdjęcie: www.freedigitalphotos.net

Współautorki artykułu: Agnieszka Kaczanowska, Joanna Gotfryd

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agata Dutkowska
Założycielka Latającej Szkoły dla Kobiet www.latajacaszkola.pl, doświadczona trenerka z sześcioletnią praktyką, specjalistka od kreatywnych biznesów – redaktorka i pomysłodawczyni przewodnika „Kraków kobiet” (ha!art).
Podyskutuj

Plebiscyt Lady Business Awards 2018

Lady Business Club Business Woman Foundation rozpoczęła nabór do drugiej edycji swojego projektu! Plebiscyt Lady Business Awards 2018 promuje i nagradza przedsiębiorcze kobiety, prowadzące z sukcesem firmy od co najmniej 5 lat, które mają na swoim koncie wyjątkowe osiągnięcia zawodowe. Może znasz taką kobietę? Albo sama nią jesteś? :) Przeczytaj jak zgłosić się do Plebiscytu!
  • Agnieszka Kumorek - 13/08/2018
Lady Business Awards

Business Woman Foundation

Organizacja Lady Business Club Business Woman Foundation działa od 2011 roku. Klub zajmuje się integracją i promocją kobiecych biznesów. Wspiera je w efektywnym zarządzaniu firmą oraz w budowaniu swojej marki i wizerunku. Od 7 lat organizuje konferencje, warsztaty, spotkania biznesowe, brainstormy i sesje networkingowe.

W myśl hasła „Promuj siebie i swoją firmę” Fundacja kontynuuje działalność klubu. Prowadzi także projekty edukacyjne np. ebooki z zakresu prowadzenia własnej firmy oraz prezentujące historie kobiet biznesu. Promuje polskie kobiety w Polsce i poza granicami kraju, zapewniając wymianę wiedzy i doświadczeń z międzynarodowymi instytucjami i organizacjami.

Misja Plebiscytu

Plebiscyt ma uhonorować kobiety, które swoim dorobkiem i postawą budują filary polskiego biznesu.

„Chcemy, aby ich wkład w rozwój polskiej przedsiębiorczości został doceniony i aby nagroda zachęciła je do mówienia o swoich dokonaniach w Polsce i za granicą” – mówi Emilia Bartosiewicz, Prezes i założycielka Lady Business Club Business Woman Foundation.

Lady Business Awards

Plebiscyt Lady Business Awards 2018 – zgłoszenia

To już druga edycja tego konkursu. Aby wziąć udział, należy spełnić następujące warunki:

  • prowadzić firmę, która nieprzerwanie istnieje na rynku minimum 5 lat,
  • mieć na swoim koncie wybitne osiągnięcia (pozycja firmy, rozpoznawalność marki, wyniki sprzedażowe, nagrody, certyfikaty itp.),
  • zatrudniać minimum 2 pracowników na etat lub umowę o współpracy,
  • realizować projekty społecznej odpowiedzialności biznesu,
  • angażować się w działalność prospołeczna i charytatywną,
  • cieszyć się nieposzlakowaną opinią na rynku.

Zgłosić można się do 30 września 2018 r.!

Aby wziąć udział wejdź na stronę www.ladybusinessawards.pl 🙂

W Kapitule zasiadać będą wybitne postaci świata biznesu, m.in.: Jaga Hupało (marka Jaga Hupało Born to Create), Jolanta Zwolińska (twórczyni marek Dermika, Soraya, aktualnie Yonelle), Barbara Chweściuk (marka Bialcon, Pałac w Cieleśnicy oraz Manufaktury Cieleśnic), Maria Olsson (marka Maria Olsson Konsult w Szwecji), a wkrótce organizatorzy ujawnią kolejne nazwiska.

Partnerem wydarzenia są polskie i międzynarodowe organizacje branżowe, a patronat medialny nad wydarzeniem objęły m.in: Rzeczpospolita, Rp.pl, RMF Classic, Biznes Musi Sprzedawać, Marketing dla Ciebie, Stowarzyszenie Aktywne Kobiety, Świadomi w Biznesie, Business Lady Club w Bułgarii, Luxembourgh-Poland Business Club, Polski Klub Biznesu w Portugalii, Polish Business House, Polski Klub Biznesu w Rosji oraz wielu innych partnerów z Polski i z zagranicy.

Uroczystość podsumowująca

26 października 2018 r. zaplanowana jest uroczystość podsumowująca plebiscyt. Ogłoszenia wyników i wręczenia statuetek odbędzie się w Warszawie. W wieczorze wezmą udział m.in. polskie kobiety biznesu, członkinie Lady Business Club, dotychczasowi prelegenci konferencji organizowanych przez organizatora.

Zapisy do Plebiscytu przez stronę Lady Business Awards >>

Zdjęcie tytułowe: źródło – www.ladybusinessawards.pl, fot. Ela Chabierska

Grafika: własność Lady Business Awards

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kumorek
Jestem osobą, która nie potrafi się nudzić. Lubię różnorodność, dlatego skończyłam studia łączące zajęcia humanistyczne, graficzne i informatyczne. Odpoczywam podczas długich spacerów, a znajomi wiedzą, że dobrej herbatki w miłym towarzystwie nigdy nie odmówię.

Klocki JustBlocks – budowanie i twórcza zabawa dla dzieci

Czasami siadamy z mężem i śmiejemy się, że nawet jeśli nasz biznes „nie wypali” to była to świetna inwestycja w nasze własne dzieci - mówi Agata Potiopa, właścicielka marki JustBlocks, stworzonej z myślą o dzieciach i ich potrzebach rozwojowych. Agata wraz z mężem stworzyli klocki do budowania, których nikt wcześniej nie wymyślił, a w procesie powstawania kolejnych projektów aktywny udział biorą ich dzieci.
  • Ewa Moskalik - Pieper - 10/08/2018
Agata Potiopa

Kiedy pojawił się pomysł na Wasz własny biznes i dlaczego właśnie taki? Jak wyglądały początki?

Pomysł należał do mojego męża. Zawsze twierdził, że jako dziecku brakowało mu klocków do budowania i że przez tak wiele lat nikt nie wymyślił tego typu zestawu i dalej brakuje na rynku takich klocków. Szanowałam jego marzenie o produkcji klocków, ale wiedząc jak nasycony jest rynek zabawkarski nie sądziłam, że kiedyś zabierzemy się za jego realizacje.

Moje myślenie zmieniło się po narodzinach dzieci. Coraz więcej czytałam o ich prawidłowym rozwoju i potrzebach, a równocześnie obserwowałam własne dzieci. Im bardziej głośną i kolorową zabawką się bawili tym bardziej byli po takiej zabawie rozdrażnieni i pobudzeni. Równocześnie wiedziałam, że twórcza zabawa to dla dziecka najlepszy sposób na rozładowanie emocji, na radzenie sobie z nimi.

Tak rozpoczęły się moje poszukiwania naturalnych zabawek, które nie będą gotowym produktem, gotowym rozwiązaniem, a równocześnie będą nadawały się do kreatywnej zabawy. Wówczas zorientowaliśmy się, że takich drugich klocków jak JustBlocks nie ma, że warto ten pomysł opatentować i spróbować je sprzedawać.

Początki były dość trudne. Jako matka dwójki dzieci karmiąca piersią, miałam cały czas zajętą głowę, trudno było mi podejmować kluczowe decyzje. Nasza strona nie była tak efektowna jak teraz, szata graficzna nie do końca nam pasowała, mieliśmy słabe zdjęcia i mało udokumentowanych budowli. Teraz cieszę się, że zaczęliśmy wcześniej, gdyż zawsze na początku popełnia się wiele błędów i miałam dodatkowy czas by wprowadzać poprawki.

Jak wygląda proces projektowania, wymyślania nowych produktów, projektów?

Projekty pojawiają się w mojej głowie bardzo spontanicznie. Bardzo często inspirują mnie do ich powstania moje własne dzieci. Podpatruje ich pomysły, sposób w jaki budują i następnie styl zabawy. Najbardziej fascynuje mnie łączenie naszych klocków ze zwykłymi zabawkami, autkami, laleczkami, koralikami. Powstają wówczas niesamowite konstrukcje, w każdej nowej zabawie inne.

Czasami siadamy razem, całą rodziną, i improwizujemy. Łączymy trzy, cztery klocki i pomysły same przychodzą. Później okazuje się, że nasza nowa budowla jest całkiem imponująca i warto jej zrobić zdjęcie. Dzieciaki same upominają się o fotografie ich budowli, przyzwyczaili się, że mama dokumentuje ich pracę.

Zdarza się, że to ja sama wymyślam jakiś projekt, bo nasze dzieci są jeszcze za małe na skomplikowane budowle. Tworzę je i okazuje się, że taka konstrukcja to był strzał w dziesiątkę, dzieci są zachwycone, wypełniają tę budowlę swoimi zabawkami i mam spokój na kilka godzin (tak było ze szkatułką na biżuterię czy wielopoziomowym parkingiem).

Jak wygląda Wasze planowanie i podział pracy?

Działamy razem z mężem. Podział wyklarował się sam. Ja jestem lepsza w oprawie graficznej, robieniu zdjęć, odpisywaniu na maile. On ma bardziej biznesowe usposobienie, decyduje co nam się opłaca, w jaką reklamę warto zainwestować, nadzoruje naszą stronę internetową, robi wysyłki. Jednym słowem uzupełniamy się w tym biznesie.

Jak godzisz pracę i życie rodzinne, wychowanie dzieci? Czy jest to w ogóle możliwe?

Dopóki dzieci nie zaczną chodzić do przedszkola czy żłobka to prowadzenie własnego biznesu jest naprawdę sporym wyzwaniem dla każdej matki. Bywały dni, że nie byłam w stanie poświęcić naszej firmie ani minuty. Generalnie staram się dzielić swój czas na klocki, dom, gotowanie, dzieci i jeszcze na własne hobby i przyjaciół.

Każdego dnia ten podział procentowo wygląda trochę inaczej. Staram się to jakoś wyważyć, myślę, że na razie mi się to udaje. Liczę jednak, że przedszkole od września bardzo mnie odciąży i będę miała na nasze klocki więcej czasu.

Co w prowadzeniu własnego biznesu jako mama najbardziej Ci przeszkadza, a co wyjątkowo cenisz?

Największą przeszkodą jest brak skupienia, ciszy w momencie kiedy jej bardzo potrzebujesz. Siadam do komputera, potrzebuje chwili i tej chwili nie mam. To są bardzo trudne momenty. Ale jest tego druga strona. Dzieciaki też uczą się, że mama potrzebuje popracować, a oni muszą chwilę poczekać, że nie wszystko w życiu dostaną od razu.

A co cenię? Czasami siadamy z mężem i śmiejemy się, że nawet jeśli nasz biznes „nie wypali” to była to świetna inwestycja w nasze własne dzieci. To jak rozwijają się przy klockach JustBlocks, co z nich tworzą, jakie zabawy wymyślają, jest bezcenne. Prawie w każdej ich zabawie widzę te klocki, to niesamowite. Doceniam cały poprzedni rok, że mimo bardzo trudnego łączenia opieki nad dzieckiem w domu i rozkręcania własnej firmy udało mi się tak dużo.

Gdy mam kryzys wchodzę na naszą stronę internetową do galerii i dociera do mnie jak dużo przez ten rok zrobiliśmy. I uświadamiam sobie , że to dopiero początek, tak wiele projektów można jeszcze zrealizować.

Jaka historia czy anegdota w czasie prowadzenia własnej firmy najbardziej Ci zapadła w pamięć?

Ostatnio zamawialiśmy kartonowe opakowania na średni zestaw klocków i zamiast normalnych rozmiarów dostaliśmy pudełka na pizzę. Taka drobna pomyłka, zdarza się w każdym biznesie.

Gdybyś miała wskazać kroki milowe Waszego biznesu, jakie by to były momenty?

Zaczęło się od wspominek mojego męża o klockach.
Narodziny naszych dzieci- zainteresowanie biznesem zabawkarskim.
Rozpoczęcie urlopu wychowawczego- myśli co będę robić po nim, czy chce wracać do zawodu na etat?
Założenie firmy, zrobienie strony internetowej.
Pierwszy klient.
Facebook. Instagram. Reklama.

Jaką radę dałabyś mamom, które planują założenie własnej firmy?

Początki są bardzo trudne i trzeba bardzo dużo cierpliwości. Bardzo ważne jest aby nie wylewać swoich frustracji na dzieci, aby one na rozkręcaniu nowego biznesu nie ucierpiały. Rozmawiajcie ze swoimi dziećmi, tłumaczcie im co się dzieje, dlaczego nagle macie dla nich mniej czasu.

Praca z domu to dla mnie ciągłe podejmowanie decyzji, z czego w danym momencie zrezygnować, co jest ważniejsze i musi zostać zrobione jako pierwsze. Ale wartością jest to, że to wy decydujecie o tym, nikt was nie popędza i nie dyktuje rytmu. Dajcie sobie czas na rozwój firmy, nie załamujcie się, że wciąż musicie inwestować siebie i pieniądze. Na naszym rynku to normalne!

Bardzo dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała: Ewa Moskalik Pieper

Zdjęcie główne: Sławomir Potiopa

Pozostałe zdjęcia: Agata Potiopa

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ewa Moskalik - Pieper
Redaktor portalu Mamo Pracuj. Prywatnie spełniona, pełnoetatowa mama dwóch wspaniałych synów i żona, starająca się znaleźć swój patent na work - life balance. Absolwentka UJ. Miłośniczka kina, muzyki i książek.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail